Theorie-examen CBR wordt voorgelezen in nieuwe proef

Het CBR start 16 december een proef waarbij een computerstem de vragen van het theorie-examen voorleest. Examenkandidaten kunnen tijdens deze pilot, die een half jaar duurt, kiezen voor deze extra optie bij een theorie-examen met extra tijd en bij een individueel begeleid theorie-examen. Deze speciale examens hoeven zij vanaf dan ook niet meer per sé via een rijschool te reserveren. Dyslectici krijgen de extra kosten van deze examens terug. Mogelijk wordt geluid na de pilotfase ook bij het reguliere theorie-examen toegevoegd.

VerkeersPro maakte in september al melding van de aanstaande pilot. Sinds de invoering van het nieuwe theorie-examen worden de vragen niet meer voorgelezen. Dit examen vindt namelijk niet klassikaal plaats, maar achter een eigen scherm. De pilot met de toevoeging van geluid aan het theorie-examen stond aanvankelijk al voor eind oktober gepland, maar wordt nu net voor de Kerst opgestart.

Oortjes

Tijdens de pilot is geluid beschikbaar voor de categorieën auto, motor en bromfiets. Ook een aantal CCV-examens wordt in de pilot meegenomen. Kandidaten kunnen op alle CBR-locaties meedoen aan de pilot. Zij krijgen oortjes in op het examen, waardoor de computerstem te horen is die de vragen voorleest. Na een korte instructie via het scherm kunnen kandidaten het geluid bedienen.

In de pilotfase kunnen kandidaten een theorie-examen met geluid op verschillende manieren reserveren: via hun opleider of rechtstreeks via de website van het CBR. Voor het individueel begeleid examen heeft een kandidaat een medische verklaring nodig om rechtstreeks te reserveren.

Een extern onderzoeksbureau onderzoekt in deze pilotfase hoe kandidaten geluid bij het examen waarderen en hoe zij presteren. Daarbij ligt de focus vooral op kandidaten met leesproblemen, zoals laaggeletterdheid en dyslexie. Daarnaast wordt het gebruiksgemak onderzocht, de werking en andere effecten op het examen.

Dyslexie

Kandidaten met een dyslexieverklaring kunnen tijdens de pilot op verzoek teruggave van het examengeld krijgen van de toeslag (10,15 euro) voor het examen extra tijd (verlengd examen). De roep om actie voor dyslectici kwam al eerder vanuit de belangenvereniging Impuls & Woortblind. Zij vinden het oneerlijk dat dyslectici sinds de komst van het nieuwe theorie-examen extra kosten moeten maken voor een individueel begeleid examen, waar de vragen door een CBR-medewerker worden voorgelezen.

De toevoeging van geluid is dus vooral voor deze groep een uitkomst. Examenkandidaten die in de afgelopen periode extra kosten hebben gemaakt om deze reden, worden echter niet met terugwerkende kracht gecompenseerd. “We hebben afgesproken dat we vanaf de pilotfase het bedrag gaan retourneren”, aldus woordvoerder Irene Heldens.

Toekomst

Al gedurende de pilot van een half jaar wordt het effect van de geluidstoevoeging geanalyseerd. Mocht het een effectief middel blijken, dan zal het direct worden behouden. “We evalueren op tijd en proberen de pilot dan over te laten lopen zonder tussenpauze”, aldus Heldens. Of de invoering bij succes niet alleen bij de verlengde theorie-examens gaat gelden of ook bij de reguliere examens, is nog niet duidelijk. “Het is een van de opties die wordt overwegen als het een succes blijkt.”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Theorie-examen CBR wordt voorgelezen in nieuwe proef | RijschoolPro

Theorie-examen CBR wordt voorgelezen in nieuwe proef

Het CBR start 16 december een proef waarbij een computerstem de vragen van het theorie-examen voorleest. Examenkandidaten kunnen tijdens deze pilot, die een half jaar duurt, kiezen voor deze extra optie bij een theorie-examen met extra tijd en bij een individueel begeleid theorie-examen. Deze speciale examens hoeven zij vanaf dan ook niet meer per sé via een rijschool te reserveren. Dyslectici krijgen de extra kosten van deze examens terug. Mogelijk wordt geluid na de pilotfase ook bij het reguliere theorie-examen toegevoegd.

VerkeersPro maakte in september al melding van de aanstaande pilot. Sinds de invoering van het nieuwe theorie-examen worden de vragen niet meer voorgelezen. Dit examen vindt namelijk niet klassikaal plaats, maar achter een eigen scherm. De pilot met de toevoeging van geluid aan het theorie-examen stond aanvankelijk al voor eind oktober gepland, maar wordt nu net voor de Kerst opgestart.

Oortjes

Tijdens de pilot is geluid beschikbaar voor de categorieën auto, motor en bromfiets. Ook een aantal CCV-examens wordt in de pilot meegenomen. Kandidaten kunnen op alle CBR-locaties meedoen aan de pilot. Zij krijgen oortjes in op het examen, waardoor de computerstem te horen is die de vragen voorleest. Na een korte instructie via het scherm kunnen kandidaten het geluid bedienen.

In de pilotfase kunnen kandidaten een theorie-examen met geluid op verschillende manieren reserveren: via hun opleider of rechtstreeks via de website van het CBR. Voor het individueel begeleid examen heeft een kandidaat een medische verklaring nodig om rechtstreeks te reserveren.

Een extern onderzoeksbureau onderzoekt in deze pilotfase hoe kandidaten geluid bij het examen waarderen en hoe zij presteren. Daarbij ligt de focus vooral op kandidaten met leesproblemen, zoals laaggeletterdheid en dyslexie. Daarnaast wordt het gebruiksgemak onderzocht, de werking en andere effecten op het examen.

Dyslexie

Kandidaten met een dyslexieverklaring kunnen tijdens de pilot op verzoek teruggave van het examengeld krijgen van de toeslag (10,15 euro) voor het examen extra tijd (verlengd examen). De roep om actie voor dyslectici kwam al eerder vanuit de belangenvereniging Impuls & Woortblind. Zij vinden het oneerlijk dat dyslectici sinds de komst van het nieuwe theorie-examen extra kosten moeten maken voor een individueel begeleid examen, waar de vragen door een CBR-medewerker worden voorgelezen.

De toevoeging van geluid is dus vooral voor deze groep een uitkomst. Examenkandidaten die in de afgelopen periode extra kosten hebben gemaakt om deze reden, worden echter niet met terugwerkende kracht gecompenseerd. “We hebben afgesproken dat we vanaf de pilotfase het bedrag gaan retourneren”, aldus woordvoerder Irene Heldens.

Toekomst

Al gedurende de pilot van een half jaar wordt het effect van de geluidstoevoeging geanalyseerd. Mocht het een effectief middel blijken, dan zal het direct worden behouden. “We evalueren op tijd en proberen de pilot dan over te laten lopen zonder tussenpauze”, aldus Heldens. Of de invoering bij succes niet alleen bij de verlengde theorie-examens gaat gelden of ook bij de reguliere examens, is nog niet duidelijk. “Het is een van de opties die wordt overwegen als het een succes blijkt.”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.