‘Als je iets wilt leren, neem je geen ééndaagse theoriecursus’

Eendaagse theoriecursussen zijn populair onder leerlingen, zo stellen aanbieders van de spoedcursussen. Terwijl zij gigantisch hoge slagingspercentages stellen te noteren van soms wel 90 procent of hoger, is er ook kritiek op de effectiviteit van de cursus. Blijft de kennis nu alleen in het korte termijngeheugen achter, of herinnert de leerling er nog iets van tijdens de praktijklessen? En verdwijnen straks alle meerdaagse theoriecursussen?

Afgelopen jaar is het aantal mensen dat zocht naar een eendaagse theoriecursus met 40 procent gestegen, zegt aanbieder Directgeslaagd.com. Volgens het bedrijf zijn de cursussen populairder dan ooit en zijn er ook steeds meer rijscholen die de cursussen aanbieden. Dat is volgens de theorie-opleider niet per definitie een slechte ontwikkeling. “Alleen ezelsbruggetjes dan leert de cursist niets. Wij kiezen ervoor de theorie duidelijk uit te leggen. Dan is er niets mis met een dagcursus.”

Instomen en uitstomen

Voor 124 euro heb je bij Directgeslaagd, dat ook praktijkopleidingen aanbiedt, een dagcursus inclusief theorie-examen. Vijftien tot dertig cursisten beginnen om 7.15u in een klaslokaal de stof in te stomen, worden aan het eind van de middag met een bus naar het CBR gereden en stomen daar alle informatie uit op het examen. “Het is absoluut hip op dit moment”, zegt Rifat Bagci van de theorie-opleider. “We praten er veel met collega’s over, en die zien allemaal een stijging van rond de 40 procent. Niemand wil nog een week in de klas zitten, men wel in één dag klaar zijn.”

“Eendaagse cursussen zijn een snel groeiende markt”, herkent ook Donnie Donmez van TurboTheorie, een bedrijf dat al sinds 2009 eendaagse cursussen aanbiedt op dertien locaties in ons land. De opleider biedt ook praktijkopleidingen aan en werkt samen met veel rijscholen. “Wij groeien vooral door mond-tot-mond-reclame en veel marketing. We zitten nu op gemiddeld 60 kandidaten per dag, dus zeg maar 1200 per maand. Aanvankelijk heeft Altijdgeslaagd een slecht beeld gecreëerd van de eendaagse cursus. Wij laten graag het tegendeel zien en stellen onze werkwijze ook open voor rijscholen, het CBR en theoriemakers.”

Ezelsbruggetjes

Beide partijen stellen slagingspercentages te hebben van tachtig procent en hoger. Wat veroorzaakt dan dit succes? “In praktijk brengen we het op een leuke manier over, dan blijft het makkelijker hangen”, aldus Bagci. “We leren niet alles aan van pagina 1 tot het eind, maar vooral wat terugkomt in de praktijk. We leggen basiskennis uit, maken oefenexamens en geven extra uitleg over de zaken die daarin het vaakst fout beantwoord worden. Dat doen we nog een keer, en dan zit het er meestal in. Wie dan nog zakt, kent meestal de taal niet goed of is bijvoorbeeld dyslectisch.”

“We leggen de nadruk op makkelijke ezelsbruggetjes en grappen tussendoor. Dat blijft hangen”, geeft Donmez een vergelijkbaar antwoord. Als voorbeeld noemt hij een verkeersbord. “Een vierkant bord staat voor vriendelijk, een rond voor boos en een driehoek voor oppassen. Vanuit die basis kan iedereen een goede interpretatie maken van de betekenis van een bord. Dat onthoudt makkelijk, zo leert de ervaring. De stof uit theorie-boeken is soms saai en moeilijk te onthouden. Maar wij lezen een jaar later wel van leerlingen nog terug dat ze zich de ezelsbruggetjes herinneren. Daar gaat het toch om?”

Korte vs. lange termijn

Op dat vlak ondervond Ruud Rutten, eigenaar van een grote rijschool die ook snelcursussen aanbiedt in de vakanties, problemen. “Het is echt stampwerk, we behandelen alles. En het verbaasde mij eerlijk gezegd ook ook dat het slagingspercentage hoog is.” De ellende begint echter als ze bij de instructeur in de auto stappen, zo zegt hij. “Het lijkt alsof ze dan een diepe zucht laten en alles vergeten zijn. Misschien dat het alleen in hun korte termijngeheugen blijft hangen. Iemand die echt wat wil leren, kan zo’n cursus beter niet doen.”

Bij TurboTheorie zijn ze er wel van overtuigd dat de spoedmethode ook op de langere termijn effect heeft. De opleider heeft er zelf lang over gebrainstormd om de meerdaagse cursus in acht uur te krijgen. “Maar onze methode is nu wel degelijk effectief. Wij wisselen zelfs kennis en ezelsbruggetjes uit met examinatoren van het CBR. Die herkennen ook dat sommige geheugensteuntjes goed blijven hangen. Daar gaat het volgens ons om.”

Einde meerdaagse cursus

Bij Directgeslaagd weten ze het zeker: over anderhalf jaar bestaan er alleen nog maar eendaagse cursussen. “Mensen hebben geen tijd of willen geen moeite doen”, zegt Bagci. “Daarom is de eendaagse cursus ideaal. Ik schat in dat veertig procent van alle theorie-examenkandidaten een cursus doet. Dat zijn straks alleen nog maar eendaagse cursussen.”

TurboTheorie is er wel voorstander van dat de meerdaagse cursus blijft bestaan. “Het blijft een spoedopleiding, en die gaat snel. Als iemand moeilijk kan leren, dan is hij zeker lastig. Wij helpen op die momenten altijd mee om een andere theorie-opleider te zoeken die zo’n langere cursus aanbiedt.”

Rutten ziet ook markt voor beide. “Zo’n spoedcursus kan best nuttig zijn voor kandidaten die makkelijk leren. Maar bijvoorbeeld kandidaten met dyslexie of ADHD kunnen echt beter een avondcursus nemen verspreid over zeven bijeenkomsten. Die zullen daarom ook echt niet zomaar verdwijnen.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

4 reacties op “‘Als je iets wilt leren, neem je geen ééndaagse theoriecursus’”

hans jansen|03.12.15|12:11

Het is absoluut een ellende die cursus. Op een leuke manier word erin gestampt welke vragen de leerlingen aan het einde van de middag krijgt en welk antwoord hij moet geven. En de rest van de stof die het CBR vraagt word natuurlijk niet behandeld. Leerling haalt theorie, leerling blij cursus blij. Instructeur zit de rest van de tijd met een leerling opgescheept die alleen nog vaag herinnerd dat een rond bord boos betekende in de cursus ..LOL kom op zeg

Wilko Lenoir|08.12.15|15:10

Helemaal mee eens Hans.

Deze cursussen zijn enkel bedoeld om met behulp van tips en trucs het theorie examen te halen.
Cursisten die hieraan meedoen houden enkel zichzelf voor de gek. Ze hebben weliswaar het felbegeerde theoriecertificaat, maar het begrip van de verkeersregels is na afloop van zo’n cursus nog steeds heel laag.

Het gevolg is dat ze meer praktijkrijlessen nodig hebben, waardoor ze aan het eind van het liedje ook nog eens duurder uit zijn.

Niet echt slim zo’n investering

Aliensida|03.05.19|15:42

Ik denk zo een spoedcurus heeft heel veel baat voor mensen die heel makkelijk leren en ook een goed geheugen hebben. Ik zelf leer makkelijk en zie het niet zitten er een volledig jaar over te doen om ooit mijn rijbewijs te hebben.

Lara Vedder|12.06.20|06:48

Ik heb een jaar gedaan over het leren van de theorie in mijn eentje. vijf keer niet gehaald… Mag hopen dat een cursus nu wel gaat werken..Ze maken dit soort dingen echt belachelijk moeilijk de laatste jaren

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Als je iets wilt leren, neem je geen ééndaagse theoriecursus’ | RijschoolPro

‘Als je iets wilt leren, neem je geen ééndaagse theoriecursus’

Eendaagse theoriecursussen zijn populair onder leerlingen, zo stellen aanbieders van de spoedcursussen. Terwijl zij gigantisch hoge slagingspercentages stellen te noteren van soms wel 90 procent of hoger, is er ook kritiek op de effectiviteit van de cursus. Blijft de kennis nu alleen in het korte termijngeheugen achter, of herinnert de leerling er nog iets van tijdens de praktijklessen? En verdwijnen straks alle meerdaagse theoriecursussen?

Afgelopen jaar is het aantal mensen dat zocht naar een eendaagse theoriecursus met 40 procent gestegen, zegt aanbieder Directgeslaagd.com. Volgens het bedrijf zijn de cursussen populairder dan ooit en zijn er ook steeds meer rijscholen die de cursussen aanbieden. Dat is volgens de theorie-opleider niet per definitie een slechte ontwikkeling. “Alleen ezelsbruggetjes dan leert de cursist niets. Wij kiezen ervoor de theorie duidelijk uit te leggen. Dan is er niets mis met een dagcursus.”

Instomen en uitstomen

Voor 124 euro heb je bij Directgeslaagd, dat ook praktijkopleidingen aanbiedt, een dagcursus inclusief theorie-examen. Vijftien tot dertig cursisten beginnen om 7.15u in een klaslokaal de stof in te stomen, worden aan het eind van de middag met een bus naar het CBR gereden en stomen daar alle informatie uit op het examen. “Het is absoluut hip op dit moment”, zegt Rifat Bagci van de theorie-opleider. “We praten er veel met collega’s over, en die zien allemaal een stijging van rond de 40 procent. Niemand wil nog een week in de klas zitten, men wel in één dag klaar zijn.”

“Eendaagse cursussen zijn een snel groeiende markt”, herkent ook Donnie Donmez van TurboTheorie, een bedrijf dat al sinds 2009 eendaagse cursussen aanbiedt op dertien locaties in ons land. De opleider biedt ook praktijkopleidingen aan en werkt samen met veel rijscholen. “Wij groeien vooral door mond-tot-mond-reclame en veel marketing. We zitten nu op gemiddeld 60 kandidaten per dag, dus zeg maar 1200 per maand. Aanvankelijk heeft Altijdgeslaagd een slecht beeld gecreëerd van de eendaagse cursus. Wij laten graag het tegendeel zien en stellen onze werkwijze ook open voor rijscholen, het CBR en theoriemakers.”

Ezelsbruggetjes

Beide partijen stellen slagingspercentages te hebben van tachtig procent en hoger. Wat veroorzaakt dan dit succes? “In praktijk brengen we het op een leuke manier over, dan blijft het makkelijker hangen”, aldus Bagci. “We leren niet alles aan van pagina 1 tot het eind, maar vooral wat terugkomt in de praktijk. We leggen basiskennis uit, maken oefenexamens en geven extra uitleg over de zaken die daarin het vaakst fout beantwoord worden. Dat doen we nog een keer, en dan zit het er meestal in. Wie dan nog zakt, kent meestal de taal niet goed of is bijvoorbeeld dyslectisch.”

“We leggen de nadruk op makkelijke ezelsbruggetjes en grappen tussendoor. Dat blijft hangen”, geeft Donmez een vergelijkbaar antwoord. Als voorbeeld noemt hij een verkeersbord. “Een vierkant bord staat voor vriendelijk, een rond voor boos en een driehoek voor oppassen. Vanuit die basis kan iedereen een goede interpretatie maken van de betekenis van een bord. Dat onthoudt makkelijk, zo leert de ervaring. De stof uit theorie-boeken is soms saai en moeilijk te onthouden. Maar wij lezen een jaar later wel van leerlingen nog terug dat ze zich de ezelsbruggetjes herinneren. Daar gaat het toch om?”

Korte vs. lange termijn

Op dat vlak ondervond Ruud Rutten, eigenaar van een grote rijschool die ook snelcursussen aanbiedt in de vakanties, problemen. “Het is echt stampwerk, we behandelen alles. En het verbaasde mij eerlijk gezegd ook ook dat het slagingspercentage hoog is.” De ellende begint echter als ze bij de instructeur in de auto stappen, zo zegt hij. “Het lijkt alsof ze dan een diepe zucht laten en alles vergeten zijn. Misschien dat het alleen in hun korte termijngeheugen blijft hangen. Iemand die echt wat wil leren, kan zo’n cursus beter niet doen.”

Bij TurboTheorie zijn ze er wel van overtuigd dat de spoedmethode ook op de langere termijn effect heeft. De opleider heeft er zelf lang over gebrainstormd om de meerdaagse cursus in acht uur te krijgen. “Maar onze methode is nu wel degelijk effectief. Wij wisselen zelfs kennis en ezelsbruggetjes uit met examinatoren van het CBR. Die herkennen ook dat sommige geheugensteuntjes goed blijven hangen. Daar gaat het volgens ons om.”

Einde meerdaagse cursus

Bij Directgeslaagd weten ze het zeker: over anderhalf jaar bestaan er alleen nog maar eendaagse cursussen. “Mensen hebben geen tijd of willen geen moeite doen”, zegt Bagci. “Daarom is de eendaagse cursus ideaal. Ik schat in dat veertig procent van alle theorie-examenkandidaten een cursus doet. Dat zijn straks alleen nog maar eendaagse cursussen.”

TurboTheorie is er wel voorstander van dat de meerdaagse cursus blijft bestaan. “Het blijft een spoedopleiding, en die gaat snel. Als iemand moeilijk kan leren, dan is hij zeker lastig. Wij helpen op die momenten altijd mee om een andere theorie-opleider te zoeken die zo’n langere cursus aanbiedt.”

Rutten ziet ook markt voor beide. “Zo’n spoedcursus kan best nuttig zijn voor kandidaten die makkelijk leren. Maar bijvoorbeeld kandidaten met dyslexie of ADHD kunnen echt beter een avondcursus nemen verspreid over zeven bijeenkomsten. Die zullen daarom ook echt niet zomaar verdwijnen.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

4 reacties op “‘Als je iets wilt leren, neem je geen ééndaagse theoriecursus’”

hans jansen|03.12.15|12:11

Het is absoluut een ellende die cursus. Op een leuke manier word erin gestampt welke vragen de leerlingen aan het einde van de middag krijgt en welk antwoord hij moet geven. En de rest van de stof die het CBR vraagt word natuurlijk niet behandeld. Leerling haalt theorie, leerling blij cursus blij. Instructeur zit de rest van de tijd met een leerling opgescheept die alleen nog vaag herinnerd dat een rond bord boos betekende in de cursus ..LOL kom op zeg

Wilko Lenoir|08.12.15|15:10

Helemaal mee eens Hans.

Deze cursussen zijn enkel bedoeld om met behulp van tips en trucs het theorie examen te halen.
Cursisten die hieraan meedoen houden enkel zichzelf voor de gek. Ze hebben weliswaar het felbegeerde theoriecertificaat, maar het begrip van de verkeersregels is na afloop van zo’n cursus nog steeds heel laag.

Het gevolg is dat ze meer praktijkrijlessen nodig hebben, waardoor ze aan het eind van het liedje ook nog eens duurder uit zijn.

Niet echt slim zo’n investering

Aliensida|03.05.19|15:42

Ik denk zo een spoedcurus heeft heel veel baat voor mensen die heel makkelijk leren en ook een goed geheugen hebben. Ik zelf leer makkelijk en zie het niet zitten er een volledig jaar over te doen om ooit mijn rijbewijs te hebben.

Lara Vedder|12.06.20|06:48

Ik heb een jaar gedaan over het leren van de theorie in mijn eentje. vijf keer niet gehaald… Mag hopen dat een cursus nu wel gaat werken..Ze maken dit soort dingen echt belachelijk moeilijk de laatste jaren

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.