rijles, leerling, lesauto, rijschool, rijinstructeur

Vier op de tien rijschoolleerlingen doet een tussentijdse toets

Aan veertig procent van alle eerste examens gaat een tussentijdse toets vooraf. In het oosten en uiterste zuiden van het land wordt die vele malen vaker ingezet dan in het noorden en in de Randstad. Dat blijkt uit een analyse van VerkeersPro, die de verschillen per examencentrum en per provincie naast elkaar legde. Heel Limburg piekt opmerkelijk: in Maastricht doet bijna 99 procent van de eerste examinanten eerst een tussentijdse toets.

De tussentijdse toets wordt door het CBR aangeboden als voorbereiding op het echte examen. Het biedt examenkandidaten een inkijkje in de werkwijze van de examinator én het biedt de kans om de bijzondere verrichtingen alvast te laten zien, zodat deze op het examen niet meer hoeven te worden uitgevoerd.

Limburg

In de analyse konden de cijfers van alle 56 examencentra worden meegenomen over de periode oktober 2014 tot en met september 2015. Inmiddels zijn enkele van deze examencentra al opgegaan in andere centra en daarom niet meer bestaand. Per examencentra is het aantal tussentijdse toetsen en het aantal éérste examens in deze twaalf maanden naast elkaar gelegd, waardoor kon worden gekeken aan hoeveel eerste examens zo’n TTT vooraf gaat.

Daarbij tekent Limburg zich direct als TTT-grootmacht af. Maastricht, Sittard, Heerlen en Horn zijn landelijk de examencentra waar leerlingen het vaakst een tussentijdse toets doen. Dit is in al deze centra boven de 75 procent. In Maastricht is dit percentage zelfs 98,7 procent. Slechts tien examenkandidaten deden géén TTT voor hun examen.

De examencentra waar het minst vaak een tussentijdse toets voorafgaat aan een praktijkexamen zijn Doetinchem en Hoogeveen. Minder dan één op de vijf leerlingen doet daar een TTT. Grote steden als Groningen, Amsterdam en Nijmegen bungelen onderaan de lijst.

ProMedia

Verhouding tot slagingspercentage

De tussentijdse toets is niet alleen populairder in het oosten en zuiden van het land, maar lijkt ook minder gebruikt in grote steden dan in landelijke gebieden. Een directe samenhang met slagingspercentage van de eerste examens kan echter niet worden gevonden. De vijf examencentra waar het minst gebruik wordt gemaakt van de TTT scoren allemaal vijftig procent of hoger.

Wel worden in de Randstad, waar de slagingspercentages zoals bekend lager liggen, in bijna alle gevallen minder tussentijdse toetsen afgenomen dan landelijk gemiddeld. In Rijswijk en Rotterdam, waar niet meer dan 38 procent de eerst keer slaagt, doet ongeveer één op de vier een tussentijdse toets.

Verplichte tussentijdse toets

Marcel Mingels van de gelijknamige autorijschool uit Maastricht, werkt alleen maar met tussentijdse toetsen. Dat is zijn werkwijze, en hij is van mening dat de leerlingen zich daar aan moeten conformeren. “Want wij zijn degenen die uiteindelijk weten wat het beste voor de leerling is”, vertelt Mingels. Zijn rijschool neemt per jaar ongeveer tweehonderd examens af met een slagingspercentage van iets boven de 70 procent.

Mingels ziet dat leerlingen de TTT erg waarderen, vooral als ze van een rijschool afkomstig zijn die deze niet aanbiedt. “Goede rijscholen zijn daar op een andere manier mee bezig, en dat merken de leerlingen. Ze zien duidelijk de meerwaarde ervan. Wij maken ze rijvaardig met alles wat daarbij hoort. In de Randstad kiest een leerling een pakket en gaat hij na die – bijvoorbeeld 30 – lessen op examen, ook al is hij er nog niet klaar voor.”

Mingels ziet de tussentijdse toets als de beste uitvinding van het CBR. “De ervaring is een absolute meerwaarde ten aanzien van het echte examen. Je hebt er alleen maar iets mee te winnen. Het gaat om de hele beleving: niemand gaat ook graag naar de tandarts, maar achteraf blijkt het dan mee te vallen. Dat geldt hier ook.”

Normaal

De rijschoolhouder merkt dat het in Limburg heel normaal is om een tussentijdse toets te doen. “Leerlingen vragen er ook zelf naar, omdat ze van vrienden en vriendinnen horen dat het fijn is. Zo hoeven wij dat niet veel te motiveren”, stelt hij.

Ook voor de examinatoren is het fijn als een leerling niet helemaal vanaf nul een examen in moet, stelt Mingels. “Ook psychologisch werkt dat mee. Dan weet je al iets van de capaciteiten van de kandidaat, maar ook van de rijschool. Want een goede rijschool laat een leerling eerst die tussentijdse toets maken.”

Lars Verpalen

Lees ook: ‘Rijschool mag keuze voor tussentijdse toets best beïnvloeden’

Auteur: Lars Verpalen

4 reacties op “Vier op de tien rijschoolleerlingen doet een tussentijdse toets”

Willy Davina|07.01.16|11:50

Ik doe ook altijd een TTT ik vind het een waardevolle voorbereiding voor het examen en motiveerd de leerling om de puntjes op de I te zetten ook is het een enorme goede ontstresser de leerling weet dan wat hem of haar te wachten staat met het examen.

François Simons|07.01.16|12:50

Ook wij vinden de tussentijdse toets een goede voorbereiding voor het praktijkexamen. Wij raden ook alle leerlingen aan om de toets af te nemen. Het geeft een goed beeld van de vorderingen en het neemt ook veel onduidelijkheden en onzekerheden over een “examinator” weg. Uiteraard is het behalen van de vrijstellingen ook een grote plus. Wat ons betreft mag de tussentijdse toets een verplicht onderdeel van het rijexamen worden.

Erma Pieper|07.01.16|16:33

Bij een goede voorbereiding is TTT niet nodig, voor dit bedrag kan de leerling nog wat extra lessen nemen.Ik zie dat de TTT is ingevoerd in de periode toen de aantal examenaanvragen terug liep, door geboortebeperking en de crisis, maar er toch een aantal examinatoren waren die aan het werk moest blijven, sorry zo zie ik het niet anders, ik heb heel wat zien gebeuren in 40 jaar,TTT is alleen nodig voor leerlingen die erg nerveus zijn en onzeker.

Bram Lindhout|11.01.16|12:56

Ik vind dat de TTT haar nut niet bewijst. Het jaagt de leerling op extra kosten. De examens zijn ouderwets frontaal. Tijdens de toets is er te weinig empathie. Maak er een proeve van bekwaamheid van. Haal die angstcultuur uit het examen. Kandidaten “storten” regelmatig in onder de examendruk, terwijl ze normaal de vaardigheden gewoon kunnen laten zien. Toets de vaardigheden op een moderne manier en laat “angstcultuur” achterwege. Ik ben bereid om samen met het CBR hieraan te werken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vier op de tien rijschoolleerlingen doet een tussentijdse toets | RijschoolPro
rijles, leerling, lesauto, rijschool, rijinstructeur

Vier op de tien rijschoolleerlingen doet een tussentijdse toets

Aan veertig procent van alle eerste examens gaat een tussentijdse toets vooraf. In het oosten en uiterste zuiden van het land wordt die vele malen vaker ingezet dan in het noorden en in de Randstad. Dat blijkt uit een analyse van VerkeersPro, die de verschillen per examencentrum en per provincie naast elkaar legde. Heel Limburg piekt opmerkelijk: in Maastricht doet bijna 99 procent van de eerste examinanten eerst een tussentijdse toets.

De tussentijdse toets wordt door het CBR aangeboden als voorbereiding op het echte examen. Het biedt examenkandidaten een inkijkje in de werkwijze van de examinator én het biedt de kans om de bijzondere verrichtingen alvast te laten zien, zodat deze op het examen niet meer hoeven te worden uitgevoerd.

Limburg

In de analyse konden de cijfers van alle 56 examencentra worden meegenomen over de periode oktober 2014 tot en met september 2015. Inmiddels zijn enkele van deze examencentra al opgegaan in andere centra en daarom niet meer bestaand. Per examencentra is het aantal tussentijdse toetsen en het aantal éérste examens in deze twaalf maanden naast elkaar gelegd, waardoor kon worden gekeken aan hoeveel eerste examens zo’n TTT vooraf gaat.

Daarbij tekent Limburg zich direct als TTT-grootmacht af. Maastricht, Sittard, Heerlen en Horn zijn landelijk de examencentra waar leerlingen het vaakst een tussentijdse toets doen. Dit is in al deze centra boven de 75 procent. In Maastricht is dit percentage zelfs 98,7 procent. Slechts tien examenkandidaten deden géén TTT voor hun examen.

De examencentra waar het minst vaak een tussentijdse toets voorafgaat aan een praktijkexamen zijn Doetinchem en Hoogeveen. Minder dan één op de vijf leerlingen doet daar een TTT. Grote steden als Groningen, Amsterdam en Nijmegen bungelen onderaan de lijst.

ProMedia

Verhouding tot slagingspercentage

De tussentijdse toets is niet alleen populairder in het oosten en zuiden van het land, maar lijkt ook minder gebruikt in grote steden dan in landelijke gebieden. Een directe samenhang met slagingspercentage van de eerste examens kan echter niet worden gevonden. De vijf examencentra waar het minst gebruik wordt gemaakt van de TTT scoren allemaal vijftig procent of hoger.

Wel worden in de Randstad, waar de slagingspercentages zoals bekend lager liggen, in bijna alle gevallen minder tussentijdse toetsen afgenomen dan landelijk gemiddeld. In Rijswijk en Rotterdam, waar niet meer dan 38 procent de eerst keer slaagt, doet ongeveer één op de vier een tussentijdse toets.

Verplichte tussentijdse toets

Marcel Mingels van de gelijknamige autorijschool uit Maastricht, werkt alleen maar met tussentijdse toetsen. Dat is zijn werkwijze, en hij is van mening dat de leerlingen zich daar aan moeten conformeren. “Want wij zijn degenen die uiteindelijk weten wat het beste voor de leerling is”, vertelt Mingels. Zijn rijschool neemt per jaar ongeveer tweehonderd examens af met een slagingspercentage van iets boven de 70 procent.

Mingels ziet dat leerlingen de TTT erg waarderen, vooral als ze van een rijschool afkomstig zijn die deze niet aanbiedt. “Goede rijscholen zijn daar op een andere manier mee bezig, en dat merken de leerlingen. Ze zien duidelijk de meerwaarde ervan. Wij maken ze rijvaardig met alles wat daarbij hoort. In de Randstad kiest een leerling een pakket en gaat hij na die – bijvoorbeeld 30 – lessen op examen, ook al is hij er nog niet klaar voor.”

Mingels ziet de tussentijdse toets als de beste uitvinding van het CBR. “De ervaring is een absolute meerwaarde ten aanzien van het echte examen. Je hebt er alleen maar iets mee te winnen. Het gaat om de hele beleving: niemand gaat ook graag naar de tandarts, maar achteraf blijkt het dan mee te vallen. Dat geldt hier ook.”

Normaal

De rijschoolhouder merkt dat het in Limburg heel normaal is om een tussentijdse toets te doen. “Leerlingen vragen er ook zelf naar, omdat ze van vrienden en vriendinnen horen dat het fijn is. Zo hoeven wij dat niet veel te motiveren”, stelt hij.

Ook voor de examinatoren is het fijn als een leerling niet helemaal vanaf nul een examen in moet, stelt Mingels. “Ook psychologisch werkt dat mee. Dan weet je al iets van de capaciteiten van de kandidaat, maar ook van de rijschool. Want een goede rijschool laat een leerling eerst die tussentijdse toets maken.”

Lars Verpalen

Lees ook: ‘Rijschool mag keuze voor tussentijdse toets best beïnvloeden’

Auteur: Lars Verpalen

4 reacties op “Vier op de tien rijschoolleerlingen doet een tussentijdse toets”

Willy Davina|07.01.16|11:50

Ik doe ook altijd een TTT ik vind het een waardevolle voorbereiding voor het examen en motiveerd de leerling om de puntjes op de I te zetten ook is het een enorme goede ontstresser de leerling weet dan wat hem of haar te wachten staat met het examen.

François Simons|07.01.16|12:50

Ook wij vinden de tussentijdse toets een goede voorbereiding voor het praktijkexamen. Wij raden ook alle leerlingen aan om de toets af te nemen. Het geeft een goed beeld van de vorderingen en het neemt ook veel onduidelijkheden en onzekerheden over een “examinator” weg. Uiteraard is het behalen van de vrijstellingen ook een grote plus. Wat ons betreft mag de tussentijdse toets een verplicht onderdeel van het rijexamen worden.

Erma Pieper|07.01.16|16:33

Bij een goede voorbereiding is TTT niet nodig, voor dit bedrag kan de leerling nog wat extra lessen nemen.Ik zie dat de TTT is ingevoerd in de periode toen de aantal examenaanvragen terug liep, door geboortebeperking en de crisis, maar er toch een aantal examinatoren waren die aan het werk moest blijven, sorry zo zie ik het niet anders, ik heb heel wat zien gebeuren in 40 jaar,TTT is alleen nodig voor leerlingen die erg nerveus zijn en onzeker.

Bram Lindhout|11.01.16|12:56

Ik vind dat de TTT haar nut niet bewijst. Het jaagt de leerling op extra kosten. De examens zijn ouderwets frontaal. Tijdens de toets is er te weinig empathie. Maak er een proeve van bekwaamheid van. Haal die angstcultuur uit het examen. Kandidaten “storten” regelmatig in onder de examendruk, terwijl ze normaal de vaardigheden gewoon kunnen laten zien. Toets de vaardigheden op een moderne manier en laat “angstcultuur” achterwege. Ik ben bereid om samen met het CBR hieraan te werken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.