vrachtwagenrijbewijs, rijopleiding, rijschool, leswagen

Bovag wil gelijke kansen voor rijscholen bij rijcapaciteitentest

Alle CDE-rijscholen die SOOB-gecertificeerd opleider zijn, moeten in aanmerking komen om de rijcapaciteitentest af te nemen. Daarvoor pleit Bovag bij het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), dat het voornemen heeft om slechts 25 rijscholen hiervoor in aanmerking te laten komen. 

SOOB is de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer. Het is een subsidiepunt voor onder andere instromende chauffeurs die hiervoor een rijcapaciteitentest moeten afleggen. Dit doen zij bij een SOOB-gecertificeerde rijopleider, waarvan er bijna tweehonderd zijn in Nederland.

Gesubsidieerde opleiding

De rijcapaciteitentest gaat vooraf aan een gesubsidieerde opleiding tot beroepschauffeur, een onderdeel van het sectorplan Transport en Logistiek 2016-2017, waarvoor 2.000 kandidaten in aanmerking komen. BOVAG is verontrust over het voornemen van Sectorinstituut Transport en Logistiek om het grootste deel van de markt hiervoor uit te sluiten.

“Het is een van de speerpunten van BOVAG Rijscholen om te zorgen voor een gelijk speelveld. Laat de markt zijn werk doen en geef iedereen op die markt gelijke kansen. Dat principe dreigt nu geweld te worden aangedaan”, zegt Frans Bastiaansen, branchemanager van Bovag Rijscholen.

Na de test

Na de rijcapaciteitentest is het volgens Bovag Rijscholen voor de hand liggend dat de leerling beroepschauffeur ook zijn rijopleiding zal gaan volgen bij dezelfde rijschool die de test afnam. Bastiaansen: “Het is niet logisch dat een kandidaat beroepschauffeur zich laat testen door rijschool X en zijn rijopleiding vervolgens aangaat bij rijschool Y.”

“Dit betekent in de praktijk dat het leeuwendeel van de 2.000 zwaar gesubsidieerde rijopleidingen in de komende jaren zal worden gegeven door de circa 25 STL geselecteerde opleiders voor de BBL-opleidingen. Dat is oneerlijk”, stelt de Bovag-manager. Inmiddels zijn er gesprekken met STL en TLN om dit tij te keren.  Collega-brancheorganisaties VRB en FAM delen volgens Bovag dezelfde zorg en zijn hierbij betrokken.

80 procent vergoed

Sinds kort bestaat er een subsidie voor rijopleidingen wanneer een bedrijf nieuw personeel wil opleiden. SOOB draagt bij in de opleidingskosten voor 80 procent op alle onderdelen van de rijopleiding. Voorwaarde is dan onder andere wel dat er sprake moet zijn van een baangarantie van minstens één jaar. Ook voor medewerkers die al in dienst zijn en moeten worden opgeleid tot chauffeur, verstrekt SOOB subsidie op alle onderdelen van de Rijopleiding. Over de subsidiabele uurprijs ontvangt het bedrijf dan 35 procent subsidie.

Ook voor de bijscholing bestaan er subsidies. Elke beroepschauffeur dient in vijf jaar tijd te voldoen aan de eis van de 35 uur nascholing waarvan tenminste één praktijkdag. In september 2016 moet een grote groep chauffeurs code 95 op het rijbewijs hebben staan. Om dit te ondersteunen is er per chauffeur, per jaar €100 euro subsidie voor praktijktrainingen voor code 95 beschikbaar.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag wil gelijke kansen voor rijscholen bij rijcapaciteitentest | RijschoolPro
vrachtwagenrijbewijs, rijopleiding, rijschool, leswagen

Bovag wil gelijke kansen voor rijscholen bij rijcapaciteitentest

Alle CDE-rijscholen die SOOB-gecertificeerd opleider zijn, moeten in aanmerking komen om de rijcapaciteitentest af te nemen. Daarvoor pleit Bovag bij het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), dat het voornemen heeft om slechts 25 rijscholen hiervoor in aanmerking te laten komen. 

SOOB is de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer. Het is een subsidiepunt voor onder andere instromende chauffeurs die hiervoor een rijcapaciteitentest moeten afleggen. Dit doen zij bij een SOOB-gecertificeerde rijopleider, waarvan er bijna tweehonderd zijn in Nederland.

Gesubsidieerde opleiding

De rijcapaciteitentest gaat vooraf aan een gesubsidieerde opleiding tot beroepschauffeur, een onderdeel van het sectorplan Transport en Logistiek 2016-2017, waarvoor 2.000 kandidaten in aanmerking komen. BOVAG is verontrust over het voornemen van Sectorinstituut Transport en Logistiek om het grootste deel van de markt hiervoor uit te sluiten.

“Het is een van de speerpunten van BOVAG Rijscholen om te zorgen voor een gelijk speelveld. Laat de markt zijn werk doen en geef iedereen op die markt gelijke kansen. Dat principe dreigt nu geweld te worden aangedaan”, zegt Frans Bastiaansen, branchemanager van Bovag Rijscholen.

Na de test

Na de rijcapaciteitentest is het volgens Bovag Rijscholen voor de hand liggend dat de leerling beroepschauffeur ook zijn rijopleiding zal gaan volgen bij dezelfde rijschool die de test afnam. Bastiaansen: “Het is niet logisch dat een kandidaat beroepschauffeur zich laat testen door rijschool X en zijn rijopleiding vervolgens aangaat bij rijschool Y.”

“Dit betekent in de praktijk dat het leeuwendeel van de 2.000 zwaar gesubsidieerde rijopleidingen in de komende jaren zal worden gegeven door de circa 25 STL geselecteerde opleiders voor de BBL-opleidingen. Dat is oneerlijk”, stelt de Bovag-manager. Inmiddels zijn er gesprekken met STL en TLN om dit tij te keren.  Collega-brancheorganisaties VRB en FAM delen volgens Bovag dezelfde zorg en zijn hierbij betrokken.

80 procent vergoed

Sinds kort bestaat er een subsidie voor rijopleidingen wanneer een bedrijf nieuw personeel wil opleiden. SOOB draagt bij in de opleidingskosten voor 80 procent op alle onderdelen van de rijopleiding. Voorwaarde is dan onder andere wel dat er sprake moet zijn van een baangarantie van minstens één jaar. Ook voor medewerkers die al in dienst zijn en moeten worden opgeleid tot chauffeur, verstrekt SOOB subsidie op alle onderdelen van de Rijopleiding. Over de subsidiabele uurprijs ontvangt het bedrijf dan 35 procent subsidie.

Ook voor de bijscholing bestaan er subsidies. Elke beroepschauffeur dient in vijf jaar tijd te voldoen aan de eis van de 35 uur nascholing waarvan tenminste één praktijkdag. In september 2016 moet een grote groep chauffeurs code 95 op het rijbewijs hebben staan. Om dit te ondersteunen is er per chauffeur, per jaar €100 euro subsidie voor praktijktrainingen voor code 95 beschikbaar.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.