ibki

Info over de nieuwe WRM-bijscholingen voor rijinstructeurs

Wanneer de opleiders hun cursussen hebben ontwikkeld, zullen de bijscholingen met betrekking tot ADAS en NLP tijdens de rijles van start gaan. De cursus mogen zij zelf ontwikkelen; de inhoud daarvan is al wel in grote lijnen vastgesteld door het IBKI.

Het IBKI stelt ieder jaar nieuwe onderwerpen vast en beschrijft daarbij kort de bijscholing, verschaft een aanpak en geeft leerdoelen aan voor de cursus.

WRM-bijscholing 45: ADAS (Advanced Drivers Assistance Systems)

“Veel rijinstructeurs kopen steeds modernere auto’s”, stelt het IBKI. “De meest technische snufjes zijn tegenwoordig aanwezig op de auto. Het CBR gaat op de technologische ontwikkeling aansluiten door het gebruik van deze hulpsystemen tijdens het praktijkexamen toe te staan.” De leerling voorbereiden op het toepassen en het gebruik tijdens autorijden is daarom een nieuw lesonderwerp op de leskaart.

Het IBKI ziet het voor zich dat in de bijscholing de meest voorkomende systemen besproken worden met behulp van foto- en filmmateriaal. Met behulp van casussen wordt de rijinstructeurs uitgelegd op welke manier je een leerling voorbereidt op het omgaan met de diverse systemen. In groepen van gemiddeld vier deelnemers worden dan diverse systemen uitgewerkt.

Er zal ook een praktijkgedeelte vasthangen aan de bijscholing. Rijinstructeurs rijden met een auto met geavanceerde snufjes waarbij zij kunnen ervaren wat de voordelen en nadelen zijn.

Leerdoelen van de bijscholing

  1. De rijinstructeur kan benoemen wat ADAS betekent en heeft kennis van de systematiek van ADAS, het belang en gebruik van ADAS en de toepassing van het gebruik van ADAS door de leerling.
  1. De rijinstructeur heeft globale kennis van de systematiek van ITS.
  1. De rijinstructeur kan voorbeelden geven van hulpsystemen die handmatig en systemen die softwarematig ingeschakeld en uitgeschakeld kunnen worden.
  1. De rijinstructeur kan het verschil aangeven tussen hulpsystemen die de rijtaak ondersteunen en systemen die de rijtaak vervangen.
  1. De rijinstructeur kan voorbeelden noemen van hulpsystemen die signaleren/informeren/waarschuwen.
  1. De rijinstructeur kan voorbeelden noemen van hulpsystemen die ondersteunen/corrigeren.
  1. De rijinstructeur kan voorbeelden noemen van hulpsystemen die de rijtaak overnemen.
  1. De rijinstructeur kan de (globale) werking van veel voorkomende ADAS-systemen beschrijven.
  1. De rijinstructeur is in staat om de ADAS-systemen in de praktijk (van de rijopleiding) toe te passen.
  1. De rijinstructeur kan verklaren wat ADAS betekent in relatie tot de verkeerstaak voor de beginnende bestuurder.
  1. De Rijinstructeur kan aangeven welke systemen tijdens een examen gebruikt mogen worden en de wijze waarop deze gebruikt mogen worden, en is op de hoogte van wat het gebruik van ADAS tijdens het rijexamen betekent.
  1. De rijinstructeur kan de ITS-systemen benoemen die primair gericht zijn op verkeersveiligheid.
  1. De Rijinstructeur is op de hoogte op welke wijze het juridisch bestuurders schap bij het gebruik van ADAS systemen is geregeld.

WRM-bijscholing 46: Basiskennis NLP tijdens de rijles

“Door NLP (neurolinguïstisch programmeren) toe te passen leert de rijinstructeur op een nieuwe manier te kijken naar de wereld om hem heen”, schrijft IBKI. “Het gevolg is dat de communicatie directer en effectiever is.” De toepasbaarheid van NLP en de persoonlijke ontwikkeling staan in deze bijscholing centraal. Tijdens de bijscholing ervaart de rijinstructeur dat persoonlijke groei en ontwikkeling ontstaan door je open te stellen voor nieuwe dingen en je daarbij bewust te worden hoe jij en anderen communiceren.

De rijinstructeur herkent na de bijscholing bepaalde vormen van gedrag en de emoties die daarbij horen. “Door effectievere communicatie krijgt de rijinstructeur meer keuzevrijheid in het dagelijks leven. Die omschakeling in denken en handelen kan best pittig zijn. Door dit toe te passen groeit het zelfvertrouwen van de leerling. Maar het resultaat is merkbaar: het leven verandert in positieve zin.”

De bijscholing bevat veel praktijkoefeningen in workshopachtige omgeving. Daarom duurt de bijscholing 4 dagdelen.

Leerdoelen van de bijscholing

  1. De rijinstructeur kan verklaren wat in het communicatieproces met zijn leerling wordt verstaan onder rapport en HALTO.
  2. De rijinstructeur kan verklaren en beschrijven wat de vooronderstellingen van NLP zijn.
  3. De rijinstructeur kan ankertechnieken van NLP toepassen tijdens het aanleren van het gewenste rijgedrag bij de leerling.
  1. De rijinstructeur kan verklaren waarvoor VAKOG staat en dit toepassen om het gedrag van zijn leerling positief beïnvloeden.
  1. De rijinstructeur kan de essentie van NLP beschrijven en verklaren.
  1. De rijinstructeur kan de vormvoorwaarden benoemen en toepassen om een doelstelling te formuleren.
  1. De rijinstructeur kan de vier fasen van leren benoemen.
  1. De rijinstructeur kan de index computations benoemen en toepassen op de verschillende stemmingen die leerling kan hebben.
  1. De rijinstructeur kan met behulp van de gevoel-omkeertechniek een negatieve stemming omzetten in een positief gevoel.
  1. De rijinstructeur kan de logische niveaus benoemen en inzetten om de HS en de GS uit te vragen.

Auteur: Lars Verpalen

1 reactie op “Info over de nieuwe WRM-bijscholingen voor rijinstructeurs”

Rij School|19.01.16|11:23

WRM-bijscholing 46: Basiskennis NLP tijdens de rijles…
Het grootste wonder van NLP is echter dat therapeuten, onderwijzers, orthopedagogen, mensen uit de wereld van de bedrijfscommunicatie zich in groten getale door zulke volstrekt ongefundeerde beweringen laten verlokken tot het volgen van allerhande kostbare cursussen. (bron Stichting Skepsis)
Door gebrek aan WRM-bijscholingen die er echt om doen word de NLP ook binnen de rijschoolbranche ingevoerd zodat de opleiders toch blijven verdienen!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.