Gevaarherkenning bij theorie-examen: iedereen slaagt, toch onmisbaar

Vrijwel iedereen slaagt voor het onderdeel gevaarherkenning op het autotheorie-examen. Slechts 2,9 procent van alle kandidaten haalt het onderdeel niet, en het overgrote deel van deze groep zakt sowieso al omdat ook het kennis- en inzichtdeel van het examen niet wordt gehaald. Dat blijkt uit cijfers van 2015, toen 538.781 kandidaten op examen gingen. Het was bij het CBR al langer bekend dat eigenlijk niemand zakt op dit onderdeel, maar zij benadrukken dat het gaat om een bewustwordingsexamen. Ondertussen is een nieuw onderdeel gevaarherkenning met bewegende beelden wel volop in ontwikkeling.

Het theorie-examen is sinds een aantal jaar naast het onderdeel ‘Regelgeving en Verkeersinzicht’ aangevuld met een tweede onderdeel: ‘Gevaarherkenning’. Examenkandidaten krijgen hierbij 25 foto’s te zien van verkeerssituaties vanuit de auto en moeten binnen een korte tijdsmarge beslissen welke actie zij ondernemen: remmen, gas loslaten of niets doen. Om het onderdeel te halen, hoeft een kandidaat slechts 13 van deze vragen goed te beantwoorden.

Niemand zakt

Van de ruim half miljoen kandidaten slaagden er 226.029; het totale slagingspercentage is daardoor 42 procent. Bijna álle kandidaten die niet slaagden, faalden vanwege het kennis en inzicht-gedeelte. Absoluut gezien waren er van de 312.752 kandidaten die niet slaagden slechts 2.742 die hun certificaat niet ontvingen vanwege gevaarherkenning. Dat is een verwaarloosbaar percentage van 0,5 procent.

Het CBR schrikt niet van deze getallen. “Gevaarherkenning is onderdeel van het theorie-examen geworden omdat de hogere orde-vaardigheden ontbraken”, stelt woordvoerder Irene Heldens. “Juist door het gebrek aan die vaardigheden ontstaan veel ongevallen. Daarom is er een toets ontwikkeld voor dit onderdeel.”

CBR

Norm niet omhoog

Er kunnen bij gevaarherkenning twee typen gevaar worden onderscheiden: acuut gevaar en potentieel gevaar. “Denk bij acuut gevaar aan een kindje dat achter zijn bal aan de weg op rent”, vertelt Heldens. “Dat betekent remmen, dat is duidelijk. Maar bij potentieel gevaar is de scheidingslijn tussen het loslaten van gas en remmen veel dunner. Daar kan discussie over het goede antwoord ontstaan.”

Toch wordt bij iedere vraag maar één antwoord goedgekeurd. Het omhoog brengen van de norm ziet het CBR niet als een optie. “Door de discussie over de antwoorden kan dan een discutabel examen ontstaan”, vertelt de woordvoerder. “Dit deel van het examen draait dan ook puur om bewustwording.”

Bewustwording

En dat werkt, zo ziet voorzitter Peter van Neck van brancheorganisatie VRB. Volgens hem maakt het dan ook niet uit dat er niemand op het onderdeel zakt. “Wij merken dat het werkt tijdens de rijles”, vertelt hij. “Als leerlingen veel vragen maken en met hogere orde-vaardigheden bezig zijn, dan gaan ze die situaties ook in de praktijk herkennen. Ze hebben er dus zeker wat aan.”

Chris Verstappen, directeur van theorie-ontwikkelaar Verjo, was altijd al van mening dat het puur gaat om bewustwording. Hij benadrukt de kwaliteit van het huidige examen. “Dat behoort tot de top van de wereld. Nu de technische mogelijkheden groter zijn, is het wel tijd dat het examen wordt doorontwikkeld met bewegend beeld. Maar het is ongelooflijk belangrijk dat de hogere orde-vaardigheden worden getoetst.”

Bewegend beeld

Die doorontwikkeling staat op de planning. Nu het CBR met een nieuw softwaresysteem werkt, worden de mogelijkheden groter. Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe toets gevaarherkenning met bewegend beeld. Maar ook deze zal weer uitgebreid getoetst moeten worden, door wetenschappers én in de praktijk, voordat deze daadwerkelijk doorgevoerd kan gaan worden.

De komende periode zal dus de norm niet worden aangepast en het examen (nog) niet worden vernieuwd. Toch is het signaal vanuit de branche duidelijk; voor de bewustwording en het aanleren van hogere orde vaardigheden is het onderdeel in het theorie-examen een goede toevoeging, zo niet onmisbaar. De ontwikkelingen gaan wel snel. Onderaan een aantal voorbeelden van hoe het er in de toekomst uit zou kunnen gaan zien.

Lars Verpalen

Lees ook: Theorie-examen: meeste fouten op voorsorteren en toestand eigen auto

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Lars Verpalen

2 reacties op “Gevaarherkenning bij theorie-examen: iedereen slaagt, toch onmisbaar”

Henk|28.01.16|15:59

Filmpjes zien er duidelijk uit. Dus bewegende beelden dat is veel beter voor de leerling om de verkeersinzicht te verbeteren.

Geweldige Draken Prinses|07.06.19|19:24

Is het wel eens gebeurt dat iemand nul fout had bij kennis en net een fout te veel bij gevaarherkenning?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gevaarherkenning bij theorie-examen: iedereen slaagt, toch onmisbaar | RijschoolPro

Gevaarherkenning bij theorie-examen: iedereen slaagt, toch onmisbaar

Vrijwel iedereen slaagt voor het onderdeel gevaarherkenning op het autotheorie-examen. Slechts 2,9 procent van alle kandidaten haalt het onderdeel niet, en het overgrote deel van deze groep zakt sowieso al omdat ook het kennis- en inzichtdeel van het examen niet wordt gehaald. Dat blijkt uit cijfers van 2015, toen 538.781 kandidaten op examen gingen. Het was bij het CBR al langer bekend dat eigenlijk niemand zakt op dit onderdeel, maar zij benadrukken dat het gaat om een bewustwordingsexamen. Ondertussen is een nieuw onderdeel gevaarherkenning met bewegende beelden wel volop in ontwikkeling.

Het theorie-examen is sinds een aantal jaar naast het onderdeel ‘Regelgeving en Verkeersinzicht’ aangevuld met een tweede onderdeel: ‘Gevaarherkenning’. Examenkandidaten krijgen hierbij 25 foto’s te zien van verkeerssituaties vanuit de auto en moeten binnen een korte tijdsmarge beslissen welke actie zij ondernemen: remmen, gas loslaten of niets doen. Om het onderdeel te halen, hoeft een kandidaat slechts 13 van deze vragen goed te beantwoorden.

Niemand zakt

Van de ruim half miljoen kandidaten slaagden er 226.029; het totale slagingspercentage is daardoor 42 procent. Bijna álle kandidaten die niet slaagden, faalden vanwege het kennis en inzicht-gedeelte. Absoluut gezien waren er van de 312.752 kandidaten die niet slaagden slechts 2.742 die hun certificaat niet ontvingen vanwege gevaarherkenning. Dat is een verwaarloosbaar percentage van 0,5 procent.

Het CBR schrikt niet van deze getallen. “Gevaarherkenning is onderdeel van het theorie-examen geworden omdat de hogere orde-vaardigheden ontbraken”, stelt woordvoerder Irene Heldens. “Juist door het gebrek aan die vaardigheden ontstaan veel ongevallen. Daarom is er een toets ontwikkeld voor dit onderdeel.”

CBR

Norm niet omhoog

Er kunnen bij gevaarherkenning twee typen gevaar worden onderscheiden: acuut gevaar en potentieel gevaar. “Denk bij acuut gevaar aan een kindje dat achter zijn bal aan de weg op rent”, vertelt Heldens. “Dat betekent remmen, dat is duidelijk. Maar bij potentieel gevaar is de scheidingslijn tussen het loslaten van gas en remmen veel dunner. Daar kan discussie over het goede antwoord ontstaan.”

Toch wordt bij iedere vraag maar één antwoord goedgekeurd. Het omhoog brengen van de norm ziet het CBR niet als een optie. “Door de discussie over de antwoorden kan dan een discutabel examen ontstaan”, vertelt de woordvoerder. “Dit deel van het examen draait dan ook puur om bewustwording.”

Bewustwording

En dat werkt, zo ziet voorzitter Peter van Neck van brancheorganisatie VRB. Volgens hem maakt het dan ook niet uit dat er niemand op het onderdeel zakt. “Wij merken dat het werkt tijdens de rijles”, vertelt hij. “Als leerlingen veel vragen maken en met hogere orde-vaardigheden bezig zijn, dan gaan ze die situaties ook in de praktijk herkennen. Ze hebben er dus zeker wat aan.”

Chris Verstappen, directeur van theorie-ontwikkelaar Verjo, was altijd al van mening dat het puur gaat om bewustwording. Hij benadrukt de kwaliteit van het huidige examen. “Dat behoort tot de top van de wereld. Nu de technische mogelijkheden groter zijn, is het wel tijd dat het examen wordt doorontwikkeld met bewegend beeld. Maar het is ongelooflijk belangrijk dat de hogere orde-vaardigheden worden getoetst.”

Bewegend beeld

Die doorontwikkeling staat op de planning. Nu het CBR met een nieuw softwaresysteem werkt, worden de mogelijkheden groter. Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe toets gevaarherkenning met bewegend beeld. Maar ook deze zal weer uitgebreid getoetst moeten worden, door wetenschappers én in de praktijk, voordat deze daadwerkelijk doorgevoerd kan gaan worden.

De komende periode zal dus de norm niet worden aangepast en het examen (nog) niet worden vernieuwd. Toch is het signaal vanuit de branche duidelijk; voor de bewustwording en het aanleren van hogere orde vaardigheden is het onderdeel in het theorie-examen een goede toevoeging, zo niet onmisbaar. De ontwikkelingen gaan wel snel. Onderaan een aantal voorbeelden van hoe het er in de toekomst uit zou kunnen gaan zien.

Lars Verpalen

Lees ook: Theorie-examen: meeste fouten op voorsorteren en toestand eigen auto

Auteur: Lars Verpalen

2 reacties op “Gevaarherkenning bij theorie-examen: iedereen slaagt, toch onmisbaar”

Henk|28.01.16|15:59

Filmpjes zien er duidelijk uit. Dus bewegende beelden dat is veel beter voor de leerling om de verkeersinzicht te verbeteren.

Geweldige Draken Prinses|07.06.19|19:24

Is het wel eens gebeurt dat iemand nul fout had bij kennis en net een fout te veel bij gevaarherkenning?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.