LV

RTL Nieuws: theorie-examen CBR ligt op straat

Het theorie-examen van het CBR ligt compleet op straat. Dat meldt RTL Nieuws nadat enkele onderzoeksjournalisten undercover gingen bij een aanbieder van een eendaagse theoriecursus. RTL legt bloot welke trucjes en ezelsbruggetjes gebruikt worden en heeft ook beelden van de undercover-actie. Uit documenten die in bezit zijn van RTL Nieuws blijkt dat het CBR een vermoeden heeft van de louche praktijken van de theoriescholen, maar wegkijkt.

RTL Nieuws besteedt ook aandacht aan het onderzoek op televisie. Bovag Rijscholen wil actie van het CBR. Zij willen dat alle vragen worden doorgelicht worden en dat examinatoren bij het praktijkexamen meer moeten toetsen op kennis van de verkeersregels.

Trucjes

RTL meldt dat er ruim 22 ‘rijscholen’ zijn die op de louche manier het theorie-examen aanleren via de trucjes. Het geeft er ook een aantal prijs:

  • Staat er in de vraag het woordje ‘invloed‘, dan is het antwoord altijd ‘ja‘. Bijvoorbeeld bij de vraag: ‘Heeft het rijden met open raam invloed op het brandstofgebruik?’
  • Een andere truc die wordt aangeleerd, is dat er bij het CBR altijd drie dingen toenemen als daarom wordt gevraagd. ‘Remweg, reactietijd en decentrifugaalkracht’: als deze woorden in de vragen voorkomen, is het antwoord altijd ‘toenemen‘ of ‘neemt toe‘.
  • En bij CBR-vragen met de woorden ‘nu nog‘, ‘nu al‘ of ‘alsnog‘, is het antwoord altijd ‘nee‘. Luidt de vraag: ‘Mag je nu nog van rijbaan veranderen’, dan is het antwoord altijd ‘nee’.

Een van de onderzoekers van het nieuwsmedium deed zelf met de cursus theorie-examen voor de motor en slaagde direct zonder enkele fouten. Het heeft interne stukken van CBR bemachtigd waarin staat dat de praktijken bekend zijn en het risico ervan ‘hoog’ is.

Geen enkel nut

RTL laat hoogleraar psychometrie Rob Meijer zich buigen over de kwestie. Die stelt dat het CBR-examen gekraakt is en zo eigenlijk geen enkel nut meer heeft. “Het is van het grootste belang dat je de regels kent en daarop kunt teruggrijpen in het verkeer.”

Lees ook: Bovag: álle vragen theorie-examen laten doorlichten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Lars Verpalen

6 reacties op “RTL Nieuws: theorie-examen CBR ligt op straat”

Helma Nelissen|29.01.16|18:41

De vragen gaan voor een overgroot deel helemaal niet over verkeersveiligheid, borden, voorrangssituaties etc. maar over toerental, wanneer je moet optrekken naar de volgende versnelling etc. Neem het examen gewoon af over borden herkennen en het hiernaar handelen, veiligheid.
Daarnaast krijgen alle examenkandidaten verschillende vragen. Dit zou bedoeld zijn om het “afkijken” in te dammen. Afkijken? De kandidaten zitten in afgeschermde hokjes. Afkijken is dan echt geen optie meer hoor!

TheSertaz taz|01.02.16|09:05

Ben het eens met Helma, De vragen gaan voor een groot deel helemaal niet over verkeersveiligheid, borden, voorrangssituaties.
Teveel lesstof gaat over milieu,sommige dingen staan niet eens in de lesboeken
of Cdrom”s van 2015-2016. GEEN WONDER DAT ZOVEEL MENSEN ZAKKEN.
CBR is gewoon een grote geldmachine.
Dit heeft niks te maken met,plaatjes leren.
Het gaat ook nog eens Random,Je Moet gewoon(erg)veel geluk hebben.

TheSertaz taz|01.02.16|09:25

Heb dus inmiddels,7 keer Theorie gedaan door omstandigheden.
Ben NAH patient,was begonnen in 2014,Oude stijl met Kastjes.
Na 4 keer slaagde ik,mooi dacht ik nu Praktijk.
Na 30 lessen examen,gezakt toen Faalangst+30 lessen.Gezakt
Inmiddels 18 Mnd verder,theorie opnieuw halen. Nieuwe stijl
Gezakt 3 de keer.Dan maar indvidueel,hoop dat dit helpt.
Denk van niet,het is voor mij moeilijk plaatjes in mijn hoofd bewegend,
te maken.Daar faal ik op.
Het nieuwe met een simulator is veel beter

Jan Stoffels|03.02.16|19:33

CBR Theorie examen heeft niet veel met de praktijk/rijvaardigheid te doen.
Onze dochter heeft goed geleerd en zakt steeds op onzin vragen. Zoals mag je een verkeersslachtoffer (gewonde) wat water geven. Staat niets van in de boekjes. En is volgens EHBO deskundige ook onzin vraag/onjuist als je niet eens weet wat er aan de hand is. Laten ze op inzicht testen dat heeft ze bijna altijd allemaal goed.
Raad dus iedereen dan maar aan om het met trucjes te leren als dit help.
CBR geldklopperij!

Mike Kersten|07.03.16|16:49

Jan, ik ben zelf lerende. Twee keer gezakt nu en ga woensdag voor de derde keer op. Echter moet ik je hier nu wel ongelijk gaan geven. Er staat wel degelijk in het theorieboek van de ANWB (het officiële theorieboek, nieuwste editie) dat je slachtoffers GEEN water mag geven omdat ze in shock kunnen verkeren. Misschien toch maar beter leren al geef ik toe dat veel vragen niet direct van belang hebben op de verkeersveiligheid.

De plaatjes laten veel aan interpretatie over: bijv. er staat een man met een paraplu boven zijn hoofd naast een geparkeerde auto in een van de haventjes aan de kant van de weg. Jij rijdt op het plaatje 30. Een rustige snelheid, en die man beweegt niet. De geparkeerde auto’s staan stil. Hoe weet jij nou dat “die man wilt waarschijnlijk snel oversteken”?? Mss wil hij helemaal niet oversteken, dat is niet duidelijk. Maar volgens de CBR interpretatie is er “latent gevaar” en moet gas los.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

RTL Nieuws: theorie-examen CBR ligt op straat | RijschoolPro
LV

RTL Nieuws: theorie-examen CBR ligt op straat

Het theorie-examen van het CBR ligt compleet op straat. Dat meldt RTL Nieuws nadat enkele onderzoeksjournalisten undercover gingen bij een aanbieder van een eendaagse theoriecursus. RTL legt bloot welke trucjes en ezelsbruggetjes gebruikt worden en heeft ook beelden van de undercover-actie. Uit documenten die in bezit zijn van RTL Nieuws blijkt dat het CBR een vermoeden heeft van de louche praktijken van de theoriescholen, maar wegkijkt.

RTL Nieuws besteedt ook aandacht aan het onderzoek op televisie. Bovag Rijscholen wil actie van het CBR. Zij willen dat alle vragen worden doorgelicht worden en dat examinatoren bij het praktijkexamen meer moeten toetsen op kennis van de verkeersregels.

Trucjes

RTL meldt dat er ruim 22 ‘rijscholen’ zijn die op de louche manier het theorie-examen aanleren via de trucjes. Het geeft er ook een aantal prijs:

  • Staat er in de vraag het woordje ‘invloed‘, dan is het antwoord altijd ‘ja‘. Bijvoorbeeld bij de vraag: ‘Heeft het rijden met open raam invloed op het brandstofgebruik?’
  • Een andere truc die wordt aangeleerd, is dat er bij het CBR altijd drie dingen toenemen als daarom wordt gevraagd. ‘Remweg, reactietijd en decentrifugaalkracht’: als deze woorden in de vragen voorkomen, is het antwoord altijd ‘toenemen‘ of ‘neemt toe‘.
  • En bij CBR-vragen met de woorden ‘nu nog‘, ‘nu al‘ of ‘alsnog‘, is het antwoord altijd ‘nee‘. Luidt de vraag: ‘Mag je nu nog van rijbaan veranderen’, dan is het antwoord altijd ‘nee’.

Een van de onderzoekers van het nieuwsmedium deed zelf met de cursus theorie-examen voor de motor en slaagde direct zonder enkele fouten. Het heeft interne stukken van CBR bemachtigd waarin staat dat de praktijken bekend zijn en het risico ervan ‘hoog’ is.

Geen enkel nut

RTL laat hoogleraar psychometrie Rob Meijer zich buigen over de kwestie. Die stelt dat het CBR-examen gekraakt is en zo eigenlijk geen enkel nut meer heeft. “Het is van het grootste belang dat je de regels kent en daarop kunt teruggrijpen in het verkeer.”

Lees ook: Bovag: álle vragen theorie-examen laten doorlichten

Auteur: Lars Verpalen

6 reacties op “RTL Nieuws: theorie-examen CBR ligt op straat”

Helma Nelissen|29.01.16|18:41

De vragen gaan voor een overgroot deel helemaal niet over verkeersveiligheid, borden, voorrangssituaties etc. maar over toerental, wanneer je moet optrekken naar de volgende versnelling etc. Neem het examen gewoon af over borden herkennen en het hiernaar handelen, veiligheid.
Daarnaast krijgen alle examenkandidaten verschillende vragen. Dit zou bedoeld zijn om het “afkijken” in te dammen. Afkijken? De kandidaten zitten in afgeschermde hokjes. Afkijken is dan echt geen optie meer hoor!

TheSertaz taz|01.02.16|09:05

Ben het eens met Helma, De vragen gaan voor een groot deel helemaal niet over verkeersveiligheid, borden, voorrangssituaties.
Teveel lesstof gaat over milieu,sommige dingen staan niet eens in de lesboeken
of Cdrom”s van 2015-2016. GEEN WONDER DAT ZOVEEL MENSEN ZAKKEN.
CBR is gewoon een grote geldmachine.
Dit heeft niks te maken met,plaatjes leren.
Het gaat ook nog eens Random,Je Moet gewoon(erg)veel geluk hebben.

TheSertaz taz|01.02.16|09:25

Heb dus inmiddels,7 keer Theorie gedaan door omstandigheden.
Ben NAH patient,was begonnen in 2014,Oude stijl met Kastjes.
Na 4 keer slaagde ik,mooi dacht ik nu Praktijk.
Na 30 lessen examen,gezakt toen Faalangst+30 lessen.Gezakt
Inmiddels 18 Mnd verder,theorie opnieuw halen. Nieuwe stijl
Gezakt 3 de keer.Dan maar indvidueel,hoop dat dit helpt.
Denk van niet,het is voor mij moeilijk plaatjes in mijn hoofd bewegend,
te maken.Daar faal ik op.
Het nieuwe met een simulator is veel beter

Jan Stoffels|03.02.16|19:33

CBR Theorie examen heeft niet veel met de praktijk/rijvaardigheid te doen.
Onze dochter heeft goed geleerd en zakt steeds op onzin vragen. Zoals mag je een verkeersslachtoffer (gewonde) wat water geven. Staat niets van in de boekjes. En is volgens EHBO deskundige ook onzin vraag/onjuist als je niet eens weet wat er aan de hand is. Laten ze op inzicht testen dat heeft ze bijna altijd allemaal goed.
Raad dus iedereen dan maar aan om het met trucjes te leren als dit help.
CBR geldklopperij!

Mike Kersten|07.03.16|16:49

Jan, ik ben zelf lerende. Twee keer gezakt nu en ga woensdag voor de derde keer op. Echter moet ik je hier nu wel ongelijk gaan geven. Er staat wel degelijk in het theorieboek van de ANWB (het officiële theorieboek, nieuwste editie) dat je slachtoffers GEEN water mag geven omdat ze in shock kunnen verkeren. Misschien toch maar beter leren al geef ik toe dat veel vragen niet direct van belang hebben op de verkeersveiligheid.

De plaatjes laten veel aan interpretatie over: bijv. er staat een man met een paraplu boven zijn hoofd naast een geparkeerde auto in een van de haventjes aan de kant van de weg. Jij rijdt op het plaatje 30. Een rustige snelheid, en die man beweegt niet. De geparkeerde auto’s staan stil. Hoe weet jij nou dat “die man wilt waarschijnlijk snel oversteken”?? Mss wil hij helemaal niet oversteken, dat is niet duidelijk. Maar volgens de CBR interpretatie is er “latent gevaar” en moet gas los.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.