CBR, hoofdkantoor

CBR trekt extra bevraging theorie op praktijkexamen weer in

Het CBR trekt de aangekondigde strengere bevraging van theoriekennis bij het praktijkexamen in. Hoewel het CBR dit naar aanleiding van de berichtgeving over de trucjestheorie meedeelde aan Bovag Rijscholen én RTL Nieuws, komt het daar nu op terug en wordt gesteld dat het praktijkexamen al voldoende toetst of iemand de verkeersregels kent én toepast. Dat meldt het CBR dinsdagmiddag. Bovag vindt de beslissing volstrekt onbegrijpelijk.

RTL Nieuws bracht onderzoek naar buiten waaruit blijkt dat er tienduizenden kandidaten slagen voor het theorie-examen met behulp van trucjes. CBR voert drie minder merkbare maatregelen wel door:

  • Een doorlichting van de vragenbank door een externe partij
  • Versnelde doorvoering van bewegende beelden in het theorie-examen
  • Binnenkort start een pilot waardoor het opnemen van beeldmateriaal tijdens het examen technisch onmogelijk wordt gemaakt

Zwaktebod

CBR-directeur René Verstraeten verkondigde volgens RTL Nieuws vrijdag: “Bij het praktijkexamen gaan examinatoren de kandidaten kritisch vragen stellen over hun kennis van de verkeersregels.” Ook tegenover Bovag Rijscholen bevestigde de directeur dat deze extra alertheid er zou zijn bij examinatoren.

Nu stelt het CBR dus dat er niets verandert aan de toetsing van de kandidaten omdat al voldoende wordt bekeken of iemand de verkeersregels kent. Hoe het komt dat de directeur het examen eerst wilde verzwaren en dit nu weer intrekt, kan CBR-woordvoerder Irene Heldens niet zeggen. Op de vraag of het theorie-examen op dit moment voldoet, antwoordt het CBR niet.

Bovag Rijscholen vindt het terugkrabbelen van het CBR volstrekt onbegrijpelijk. “Het is een zwaktebod om hier na vier dagen commotie mee te komen”, vertelt woordvoerder Tom Huyskens. “Het hoefde echt geen mini theorie-examen te worden, gewoon wat extra bevraging door de examinatoren om de rampgevallen eruit te vissen. Het CBR had hier gewoon op moeten doorpakken.”

Maatregelen

Het CBR gaat een aantal andere maatregelen dus wél doorvoeren als reactie op de ‘niet-ethische rijscholen die hun klanten in 1 dag klaarstomen voor het theorie-examen’. “Itec is nu klaar waardoor we bevraging bijvoorbeeld met bewegende beelden kunnen invoeren”, vertelt de CBR-woordvoerder.

In deze ontwikkeling wordt nu een versnelling gebracht. Hoe snel dat gaat, is nog onbekend. De nieuwe manier van toetsen zal alsnog getest moeten worden en wetenschappelijk moeten worden onderbouwd alvorens deze kan worden ingevoerd.

Een andere maatregel is een versnelde extra fraudepreventie-maatregel waardoor er geen opnamen meer kunnen worden gemaakt tijdens het examen. Dit is bijvoorbeeld effectief bij kandidaten die met verborgen camera’s (in bijvoorbeeld een bril ingebouwd) de vragen registreren.

Externe partij

Tenslotte gaat een externe partij de complete vragenbank van 4000 vragen doorlichten. Welke partij dat wordt, is ook nog niet duidelijk.

Concreet gezien verandert er dus op dit moment niets aan de bevraging van de kandidaten voor het rijbewijs. Hoe snel de maatregelen worden doorgevoerd, moet allemaal nog gaan blijken.

Lars Verpalen

Lees alle reacties op de trucjestheorie op VerkeersPro:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

7 reacties op “CBR trekt extra bevraging theorie op praktijkexamen weer in”

Jan van Steenbergen|02.02.16|18:14

Goed van het CBR om die maatregel in te trekken. Ondervraging tijdens een praktijk examen? Hoe verkeerd is dat! Gevaarlijk bovendien. De BOVAG bekijkt het vanuit haar ervaren weggebruiker zijn. Dat kan niet. Kandidaten zijn beginnende weggebruikers en kunnen hun aandacht echt niet verdelen tussen rijden en theorievragen. Weten ze echt niets dan komt dat er wel uit tijden het examen. CBR was wel te snel met haar reactie en gaat dat nu corrigeren. Hoop dat de voorgestelde maatregelen snel komen.

Peter Hanemaaijer|02.02.16|19:35

Bovag….. Ik begrijp er helemaal niets van. Die lijken totaal het padje kwijt te zijn……..

Amar J Sing|02.02.16|20:43

Rjscholen hebben BOVAG terecht verlaten vanwege deze club zijn incompetente/arrogante opstelling.Geen enkele ervaren,met inzicht rijdende automobilist heeft 100% verkeersbordenkennis én TOCH kan hij/zij zich uitstekend en veilig manoeuvreren door het verkeer. Dit, omdat kijkgedrag, voorspellende-/evaluatie vermogen en vlot/aangepast rijden goed is ontwikkeld.Huidige opzet van “Gevaarherkenning” is compleet waardeloos vanwege statische beelden en moeten videobeelden zijn voor een juiste toetsing

Els van Voren|02.02.16|21:40

RTL komt met nieuws wat oud nieuws is! Alom paniek! Een LUID schreeuwende Bovag, de heer van Brünen: ‘Theorie-examen CBR per direct stilleggen! Minister Schultz, van Vollenhoven en nog meer hadden hun mening! Wie hoorde je niet? De VRB, die had overleg met Rene Verstraeten (CBR)en kon zodoende haar leden zaterdag jl. al via een nieuwsbrief melden dat er helemaal niets zou veranderen! VRB chapeau en voor al die schreeuwertjes geldt vanaf nu: in de hoek met de handjes op de rug en mondje dicht!!

Storm in een glas water dus? De rijschool-branche weer eens lekker negatief in de publiciteit! De heren van Bovag en het CBR deden weer hun plas, en alles bleef zoals het was. Wat een brevet van onvermogen!

Peter Burger|03.02.16|10:03

Jammer dat de rijschoolwereld weer in een negatief daglicht gesteld wordt.
Verkeersveiligheid en marktwerking past niet bij elkaar .CBR weet toch allang dat er theorieopleidingen van 1 dag bestaan en ze weten ook wel hoe fout dat is .
Rijscholen die voor verkeersveiligheid gaan worden gedwongen door die korte opleidingen mee te gaan want hun theorie leerlingen lopen weg en slagingspercentage gaan steeds verder omlaag .
Haal de meer keuze vragen eruit ,geen antwoorden vraagt om kennis geen trukje

René Smoors Deventer|03.02.16|16:39

Tjonge jonge. Wát een paniekzaaierij weer de laatste week. En waarom? Omdat een paar ‘opleiders’ mensen trucjes aanleren. Oplossing lijkt mij simpel: die ‘opleiders’ aanpakken.

Het gros van de rijscholen houdt zich gewoon bezig met hun leerlingen opleiden tot veilige verkeersdeelnemers. Het gros van de leerlingen wil ook graag zo opgeleid worden. Maar als je het nieuws volgt vanuit BOVAG en CBR lijkt het alsof de meerderheid het lesgeven en les nemen niet serieus neemt.

Jammer weer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.