LV

‘Een rijinstructeur maak je niet, dit vak heb je in je of niet’

Hij heeft zo zijn zorgen over de toekomst van de rijschoolbranche. Rijschoolhouder Jan Heezen ziet de noodzaak bij jongeren om een rijbewijs te halen afnemen. “Het rijbewijs is uit. En dat gaat grote gevolgen hebben voor ons als rijscholen. Ik ben blij dat ik geen 40 meer ben.”

Heezen is sinds jaar en dag rijschoolhouder in Waalre. Voor de B-categorie heeft hij elf schakel- en één automaat rondrijden, waarin samen meer dan tweehonderd examens per jaar worden verreden. Of hij tot aan zijn pensioen zoveel auto’s rond heeft rijden, interesseert Heezen niet zoveel. “Ik ben in de positie om altijd voor kwaliteit te blijven gaan. Ook al moet ik daarvoor terug naar vijf wagens.”

Toekomst

De toekomst van de rijschoolbranche ziet de rijschoolhouder niet rooskleurig in. “Het rijbewijs is uit. De bereidheid om te rijlessen voel je verdwijnen. In Amerika is dat al veel verder gevorderd, en in Duitsland heeft nog minder dan de helft van alle 20-jarigen een rijbewijs. En ook in Nederland gaat het aantal jongeren over een paar jaar dalen.”

Heezen merkt het al in de aanmeldingen bij zijn rijschool. Hij krijgt veel 17-jarigen op rijles, maar daarna is er een gat tot de 20- en 21-jarigen. “De noodzaak om een rijbewijs te hebben, verdwijnt”, ziet Heezen. “Alles wordt thuisbezorgd, je hoeft de deur niet eens meer uit voor je boodschappen. Ik denk dat er over 50 jaar geen rijschool meer bestaat, daar is de markt te klein voor. Misschien dat de rijles via de dealer gaat.”

Theorie-miserie

Heezen herkent ook de problematiek rondom het theorie-examen die momenteel actueel is, waarbij kandidaten met trucjes slagen. Hij vindt het triest. “Maar het CBR vecht hier op de verkeerde manier tegen”, vindt de Brabander. “Mensen liggen stil omdat ze hun theorie-examen niet halen op onbenullige vragen. Weet jij bijvoorbeeld wat een groen ventieldopje betekent? Nee, niemand weet dat, en je hebt er ook niets aan.”

Heezen heeft zijn twijfels over het controlesysteem op de vragen. Daardoor kiezen de kandidaten voor de spoedopleiders. “Het theorie-examen is op dit moment niet goed. En mensen die met hart en ziel rijinstructeur zijn, zijn hier de dupe van.”

Opleiding tot rijinstructeur

Al jaren zit Heezen in het vak van rijinstructeur, en daar heeft hij nooit spijt van gehad. Wel heeft hij de kwaliteit van rijinstructeurs drastisch zien veranderen, en hij wijt dat aan de opleiding. Vroeger waren grote rijscholen fabrieken. Daar kon je goed in meegroeien. Als een rijinstructeur nu van school af komt, dan kun je er helemaal niets mee.”

De opleiding is puur theoretisch, zegt Heezen. “De koppeling tussen de rijprocedure en de handelingsanalyse mist. Er worden losse elementen voorgeschoteld, maar er zit nul structuur in de opleiding. Een rijinstructeur kun je niet maken; dat heb je in je of niet.”

Het zou helemaal geen slechte zaak zijn als iedereen van de opleiding verplicht bij een grote rijschool zou moeten gaan werken voor hij zelf een rijschool gaat beginnen, stelt Heezen. “Ik heb net iemand aangenomen die van de opleiding af komt. Ik vertelde hem: regel nu eerst maar eens drie leerlingen. Dat is niet zomaar gedaan, maar het is wel de basis.”

Grootafnemer faalangstexamens

Sinds een paar jaar is het mogelijk om tegen een meerprijs bij het CBR een faalangstexamen te reserveren. Heezen is er grootafnemer van. Hij vindt het belachelijk dat er soms heel veel verschil zit tussen dat examen en een gewoon examen. “Examinatoren zijn rustiger en vaardiger, daardoor is die time-out of extra tijd vaak niet eens nodig.”

“Maar bij een gewoon praktijkexamen word je soms gewoon afgesnauwd”, vertelt de rijschoolhouder. “Ik vind het onbestaanbaar dat je moet betalen om vriendelijk behandeld te worden. Dat is voor de mensen vaak ook gewoon te duur.”

Het verschil tussen examinatoren is niet het enige dat Heezen opmerkt. Hij ziet ook dat er verschillen voorkomen op het moment van het examen. “Soms zakt iemand aan het begin van een kwartaal, terwijl hij met dezelfde rit aan het einde van die periode geslaagd zou zijn. Maar ook het dakbordje kan al invloed hebben. Een leerling van een goed aangeschreven rijschool begint eigenlijk al met een voorsprong.”

Kwaliteit

Heezen baalt wel vaker van de matige kwaliteit in de branche. Soms ziet hij rijscholen voorbij komen die voor tachtig procent herexamens afleggen. “Kandidaten te vroeg op laten gaan voor het examen is aan de orde van de dag”, ziet hij. “Het is simpel; als iemand zakt, houdt de rijinstructeur de volgende week weer een volle agenda. En de kandidaat wijst als hij zakt naar de moeilijke route of de chagrijnige examinator, maar nooit naar de rijinstructeur.”

Want, zegt de rijschoolhouder, je gaat er als consument vanuit dat hij zijn vak goed uitoefent. Ook al is dat momenteel in de branche vaak niet aan de orde. “Maar wij schikken daar absoluut niet op in”, is Heezen stellig. “Al ga ik erdoor naar de klote, ik blijf kwaliteit leveren.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

11 reacties op “‘Een rijinstructeur maak je niet, dit vak heb je in je of niet’”

Jack Salendang|11.02.16|11:28

Een groen ventieldopje houdt in dat je stikstof in je banden zou hebben. Maar gaat ook niet meer altijd op wanneer je , je banden weer pomp met perslucht en het groene dopje er weer opzet. De waarde van deze wetenschap is idd nul komma nul.

Jan de Groot|11.02.16|13:12

Wij blijven ook naar kwaliteit streven , maar je wordt wel door de slechte kwaliteit onderste boven gereden , maak je regelmatig mee , Het beroep sterft idd uit , vroeger zat de rijopleiding nl, ook bij de dealer , niks nieuws dus

Klaas Kok|11.02.16|16:10

Mijnheer Heezen heeft helemaal gelijk. Veel rijinstructeurs richten een kandidaat af om een rijbewijs te halen,Met strakke regeltjes schakelen bij 20–40–60 enz enz .Ik wil niet zeggen dat wij de wijsheid in pacht hebben maar wij leren onze kandidaten autorijden ,en geen kunstjes!!!En wees begaan met je kandidaat de een heeft het moeilijker dan de ander,en als ik dan iemand hoor praten van ;;;als ik het 2 x heb uitgelegd moet hij het weten,,maar er zijn mensen die meer uitleg nodig hebben.

Henk Willemsen|11.02.16|16:24

Het vak rij-instructeur is een pure theorie geworden.
In no time ben je instructeur, ik mijn tijd duurde een opleiding een half jaar 8 uur per dag tel uit.
De eerste lichting met een ervaren instructeur mee om de kneepjes van het vak te leren.
Daar heb ik mijn leven plezier aan gehad.
Ze worden nu ook opgeleid hier in Veldhoven,door iemand die nooit instructeur is geweest maar vindt dat ie vakbekwaam is,pffff
En via het UWV wordt iedere werkloze aan een instructeursbewijs geholpen,triest.

Willy Davina|11.02.16|16:50

Zonder rijbewijs momenteel geen baan, ook al gebruik je het niet voor je werk werkgevers vragen ernaar en nemen dan een beslissing

Kenny Willemsen|11.02.16|17:33

@ willy davina Dit geldt inderdaad voor vacatures. op de huidige opleidingen lopen de leerlingen meer stage dan dat ze naar school gaan en stromen vaak direct vanuit hun laatste stage plek door naar een baan. Voor hen wordt dan niet meer naar een rijbewijs gevraagd tenzij het voor de functie nodig is. Misschien zijn dit ook wel jongeren die het halen van het rijbewijs hebben uitgesteld vanwege de crisis. Dit even off topic.

Henk Huisman|12.02.16|09:37

Je moet een theorie koning zijn om de theorie tegenwoordig te halen. Mijn zoon die is een theoriekoning en die haalde het. CBR denkt van landelijk de goedkoopste theorie aanbieder.

Roy Robbemond|12.02.16|13:06

Ik ben het gedeeltelijk eens met Jan Heezen inzake de afnemende belangstelling van leerlingen, maar dat ligt niet aan de noodzaak van een rijbewijs. Meerdere factoren spelen hierin een rol. Geboorte getallen, economische crisis en beleid van het CBR.
Maar ook verdwijnt de door een bestuurder gestuurde auto! In de toekomst krijgen we te maken met andere brandstof en met geautomatiseerde technieken.

Roy Robbemond|12.02.16|13:06

Rijinstructeurs zullen mettertijd verdwijnen, rij-examanitoren voorlopig nog niet. Voertuigen met automatische versnellingsbakken kunnen aangeleerd worden zonder rijinstructeurs, maar veilig door het verkeer zal door deskundigen beoordeeld moeten worden.

Roy Robbemond|12.02.16|13:07

Alvorens we ons kunnen verplaatsen van A naar B met een voertuig middels een computersysteem zal de hele infrastructuur aangepast dienen te worden. Dat zal nog jaren nog duren, misschien wel tientallen. Maar de hand geschakelde voertuig heeft zijn langste tijd al gehad. En daarom zal de hele rij opleidingsbranche veranderen, ook het CBR zal verdwijnen en een andere organisatie zal die plaats innemen. . En dat allemaal dankzij de huidige lichting whizzkids en hun automatisering.

Anjo Joostens|12.02.16|21:40

Beste Roy, De rijschool branche zal niet helemaal verdwijnen maar de rijles in de huidige vorm inderdaad wel. Dat staat vast. Een rijexamen is volgens Brusselse normen niet verplicht, maar daar moet dan wel een gedegen systeem tegenover staan die de verkeersveiligheid garandeert. Dit is met Rijonderwijs al mogelijk. In de komende tijd geven wij voorlichting aan de consument en adviseren wij de overheid hierover.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Een rijinstructeur maak je niet, dit vak heb je in je of niet’ | RijschoolPro
LV

‘Een rijinstructeur maak je niet, dit vak heb je in je of niet’

Hij heeft zo zijn zorgen over de toekomst van de rijschoolbranche. Rijschoolhouder Jan Heezen ziet de noodzaak bij jongeren om een rijbewijs te halen afnemen. “Het rijbewijs is uit. En dat gaat grote gevolgen hebben voor ons als rijscholen. Ik ben blij dat ik geen 40 meer ben.”

Heezen is sinds jaar en dag rijschoolhouder in Waalre. Voor de B-categorie heeft hij elf schakel- en één automaat rondrijden, waarin samen meer dan tweehonderd examens per jaar worden verreden. Of hij tot aan zijn pensioen zoveel auto’s rond heeft rijden, interesseert Heezen niet zoveel. “Ik ben in de positie om altijd voor kwaliteit te blijven gaan. Ook al moet ik daarvoor terug naar vijf wagens.”

Toekomst

De toekomst van de rijschoolbranche ziet de rijschoolhouder niet rooskleurig in. “Het rijbewijs is uit. De bereidheid om te rijlessen voel je verdwijnen. In Amerika is dat al veel verder gevorderd, en in Duitsland heeft nog minder dan de helft van alle 20-jarigen een rijbewijs. En ook in Nederland gaat het aantal jongeren over een paar jaar dalen.”

Heezen merkt het al in de aanmeldingen bij zijn rijschool. Hij krijgt veel 17-jarigen op rijles, maar daarna is er een gat tot de 20- en 21-jarigen. “De noodzaak om een rijbewijs te hebben, verdwijnt”, ziet Heezen. “Alles wordt thuisbezorgd, je hoeft de deur niet eens meer uit voor je boodschappen. Ik denk dat er over 50 jaar geen rijschool meer bestaat, daar is de markt te klein voor. Misschien dat de rijles via de dealer gaat.”

Theorie-miserie

Heezen herkent ook de problematiek rondom het theorie-examen die momenteel actueel is, waarbij kandidaten met trucjes slagen. Hij vindt het triest. “Maar het CBR vecht hier op de verkeerde manier tegen”, vindt de Brabander. “Mensen liggen stil omdat ze hun theorie-examen niet halen op onbenullige vragen. Weet jij bijvoorbeeld wat een groen ventieldopje betekent? Nee, niemand weet dat, en je hebt er ook niets aan.”

Heezen heeft zijn twijfels over het controlesysteem op de vragen. Daardoor kiezen de kandidaten voor de spoedopleiders. “Het theorie-examen is op dit moment niet goed. En mensen die met hart en ziel rijinstructeur zijn, zijn hier de dupe van.”

Opleiding tot rijinstructeur

Al jaren zit Heezen in het vak van rijinstructeur, en daar heeft hij nooit spijt van gehad. Wel heeft hij de kwaliteit van rijinstructeurs drastisch zien veranderen, en hij wijt dat aan de opleiding. Vroeger waren grote rijscholen fabrieken. Daar kon je goed in meegroeien. Als een rijinstructeur nu van school af komt, dan kun je er helemaal niets mee.”

De opleiding is puur theoretisch, zegt Heezen. “De koppeling tussen de rijprocedure en de handelingsanalyse mist. Er worden losse elementen voorgeschoteld, maar er zit nul structuur in de opleiding. Een rijinstructeur kun je niet maken; dat heb je in je of niet.”

Het zou helemaal geen slechte zaak zijn als iedereen van de opleiding verplicht bij een grote rijschool zou moeten gaan werken voor hij zelf een rijschool gaat beginnen, stelt Heezen. “Ik heb net iemand aangenomen die van de opleiding af komt. Ik vertelde hem: regel nu eerst maar eens drie leerlingen. Dat is niet zomaar gedaan, maar het is wel de basis.”

Grootafnemer faalangstexamens

Sinds een paar jaar is het mogelijk om tegen een meerprijs bij het CBR een faalangstexamen te reserveren. Heezen is er grootafnemer van. Hij vindt het belachelijk dat er soms heel veel verschil zit tussen dat examen en een gewoon examen. “Examinatoren zijn rustiger en vaardiger, daardoor is die time-out of extra tijd vaak niet eens nodig.”

“Maar bij een gewoon praktijkexamen word je soms gewoon afgesnauwd”, vertelt de rijschoolhouder. “Ik vind het onbestaanbaar dat je moet betalen om vriendelijk behandeld te worden. Dat is voor de mensen vaak ook gewoon te duur.”

Het verschil tussen examinatoren is niet het enige dat Heezen opmerkt. Hij ziet ook dat er verschillen voorkomen op het moment van het examen. “Soms zakt iemand aan het begin van een kwartaal, terwijl hij met dezelfde rit aan het einde van die periode geslaagd zou zijn. Maar ook het dakbordje kan al invloed hebben. Een leerling van een goed aangeschreven rijschool begint eigenlijk al met een voorsprong.”

Kwaliteit

Heezen baalt wel vaker van de matige kwaliteit in de branche. Soms ziet hij rijscholen voorbij komen die voor tachtig procent herexamens afleggen. “Kandidaten te vroeg op laten gaan voor het examen is aan de orde van de dag”, ziet hij. “Het is simpel; als iemand zakt, houdt de rijinstructeur de volgende week weer een volle agenda. En de kandidaat wijst als hij zakt naar de moeilijke route of de chagrijnige examinator, maar nooit naar de rijinstructeur.”

Want, zegt de rijschoolhouder, je gaat er als consument vanuit dat hij zijn vak goed uitoefent. Ook al is dat momenteel in de branche vaak niet aan de orde. “Maar wij schikken daar absoluut niet op in”, is Heezen stellig. “Al ga ik erdoor naar de klote, ik blijf kwaliteit leveren.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

11 reacties op “‘Een rijinstructeur maak je niet, dit vak heb je in je of niet’”

Jack Salendang|11.02.16|11:28

Een groen ventieldopje houdt in dat je stikstof in je banden zou hebben. Maar gaat ook niet meer altijd op wanneer je , je banden weer pomp met perslucht en het groene dopje er weer opzet. De waarde van deze wetenschap is idd nul komma nul.

Jan de Groot|11.02.16|13:12

Wij blijven ook naar kwaliteit streven , maar je wordt wel door de slechte kwaliteit onderste boven gereden , maak je regelmatig mee , Het beroep sterft idd uit , vroeger zat de rijopleiding nl, ook bij de dealer , niks nieuws dus

Klaas Kok|11.02.16|16:10

Mijnheer Heezen heeft helemaal gelijk. Veel rijinstructeurs richten een kandidaat af om een rijbewijs te halen,Met strakke regeltjes schakelen bij 20–40–60 enz enz .Ik wil niet zeggen dat wij de wijsheid in pacht hebben maar wij leren onze kandidaten autorijden ,en geen kunstjes!!!En wees begaan met je kandidaat de een heeft het moeilijker dan de ander,en als ik dan iemand hoor praten van ;;;als ik het 2 x heb uitgelegd moet hij het weten,,maar er zijn mensen die meer uitleg nodig hebben.

Henk Willemsen|11.02.16|16:24

Het vak rij-instructeur is een pure theorie geworden.
In no time ben je instructeur, ik mijn tijd duurde een opleiding een half jaar 8 uur per dag tel uit.
De eerste lichting met een ervaren instructeur mee om de kneepjes van het vak te leren.
Daar heb ik mijn leven plezier aan gehad.
Ze worden nu ook opgeleid hier in Veldhoven,door iemand die nooit instructeur is geweest maar vindt dat ie vakbekwaam is,pffff
En via het UWV wordt iedere werkloze aan een instructeursbewijs geholpen,triest.

Willy Davina|11.02.16|16:50

Zonder rijbewijs momenteel geen baan, ook al gebruik je het niet voor je werk werkgevers vragen ernaar en nemen dan een beslissing

Kenny Willemsen|11.02.16|17:33

@ willy davina Dit geldt inderdaad voor vacatures. op de huidige opleidingen lopen de leerlingen meer stage dan dat ze naar school gaan en stromen vaak direct vanuit hun laatste stage plek door naar een baan. Voor hen wordt dan niet meer naar een rijbewijs gevraagd tenzij het voor de functie nodig is. Misschien zijn dit ook wel jongeren die het halen van het rijbewijs hebben uitgesteld vanwege de crisis. Dit even off topic.

Henk Huisman|12.02.16|09:37

Je moet een theorie koning zijn om de theorie tegenwoordig te halen. Mijn zoon die is een theoriekoning en die haalde het. CBR denkt van landelijk de goedkoopste theorie aanbieder.

Roy Robbemond|12.02.16|13:06

Ik ben het gedeeltelijk eens met Jan Heezen inzake de afnemende belangstelling van leerlingen, maar dat ligt niet aan de noodzaak van een rijbewijs. Meerdere factoren spelen hierin een rol. Geboorte getallen, economische crisis en beleid van het CBR.
Maar ook verdwijnt de door een bestuurder gestuurde auto! In de toekomst krijgen we te maken met andere brandstof en met geautomatiseerde technieken.

Roy Robbemond|12.02.16|13:06

Rijinstructeurs zullen mettertijd verdwijnen, rij-examanitoren voorlopig nog niet. Voertuigen met automatische versnellingsbakken kunnen aangeleerd worden zonder rijinstructeurs, maar veilig door het verkeer zal door deskundigen beoordeeld moeten worden.

Roy Robbemond|12.02.16|13:07

Alvorens we ons kunnen verplaatsen van A naar B met een voertuig middels een computersysteem zal de hele infrastructuur aangepast dienen te worden. Dat zal nog jaren nog duren, misschien wel tientallen. Maar de hand geschakelde voertuig heeft zijn langste tijd al gehad. En daarom zal de hele rij opleidingsbranche veranderen, ook het CBR zal verdwijnen en een andere organisatie zal die plaats innemen. . En dat allemaal dankzij de huidige lichting whizzkids en hun automatisering.

Anjo Joostens|12.02.16|21:40

Beste Roy, De rijschool branche zal niet helemaal verdwijnen maar de rijles in de huidige vorm inderdaad wel. Dat staat vast. Een rijexamen is volgens Brusselse normen niet verplicht, maar daar moet dan wel een gedegen systeem tegenover staan die de verkeersveiligheid garandeert. Dit is met Rijonderwijs al mogelijk. In de komende tijd geven wij voorlichting aan de consument en adviseren wij de overheid hierover.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.