Rijschoolbranche compleet scheefgegroeid in periode 2005-2015

Niet alleen het aantal rijscholen, maar ook het aantal rijinstructeurs is in de afgelopen tien jaar met ruim 40 procent toegenomen. Door het gelijk gebleven aantal nieuwe leerlingen voor een auto- of motorrijbewijs in dezelfde periode is de markt volledig scheefgegroeid. De nieuwe kandidaten in de A- en B-categorie bieden werk aan ongeveer 4.700 fulltime auto- en motor-rijinstructeurs, terwijl er momenteel 15.000 instructeurs met een WRM-lesbevoegdheid rondlopen. Tien jaar geleden waren dat er nog maar 10.000.

Dat blijkt uit een analyse van VerkeersPro op cijfers van het IBKI en het CBR over de periode 2005 tot en met 2015. Er werden cijfers naast elkaar gelegd van de ontwikkeling in het aantal rijinstructeurs, het aantal rijscholen en het aantal nieuwe kandidaten voor het auto- en motorrijbewijs. Voor deze categorieën geldt een complete rijopleiding en zij dekken het overgrote deel van de rijschoolmarkt af.

Van 10.000 naar 15.000 rijinstructeurs

De groei in het aantal rijinstructeurs sinds 2005 is schrikbarend te noemen. Waren er tien jaar geleden nog 10.554 personen met een WRM-bevoegdheid, zijn dat er tien jaar later 15.140 (+43,5%). De stijging is structureel sinds 2005, maar kent een piek in 2011 en een absoluut hoogtepunt in 2009. In deze jaren kwamen er respectievelijk 838 en 1330 rijinstructeurs bij.

aantal rijinstructeurs

Sinds kort is de dalende trend echter ingezet. De piek blijkt te zijn geweest in 2014, toen er 15.287 rijinstructeurs waren geregistreerd bij het IBKI. Dat nam in twee jaar tijd af tot 14.818 rijinstructeurs op 1 januari 2016. Dat verschil wordt niet veroorzaakt door het aantal uittredende instructeurs, maar door een vermindering van het aantal nieuwelingen met een WRM-certificaat. Dat waren er vorig jaar nog slechts 528, en een paar jaar eerder nog ruim drie keer zoveel.

46 procent meer rijscholen

De toename van het aantal rijscholen vond net als bij de toename van het aantal rijinstructeurs vooral plaats tussen 2009 en 2013. Er kwamen in die periode duizenden rijscholen bij in Nederland. Over de gehele periode steeg het aantal opleiders van ruim 5000 naar ruim 8000. Een toename van 46,4 procent.

aantal rijscholen

Ook hier is de dalende trend sinds twee jaar zichtbaar. Met een piek in 2013, toen er 8177 rijscholen waren ingeschreven bij het CBR, zijn er op dit moment 7979 rijscholen. Dat betekent in de huidige markt dat bij een evenredige verdeling iedere rijschool 28 kandidaten voor het auto- en/of motorrijbewijs zou kunnen opleiden per jaar. Tien jaar geleden waren dat er nog 40 of meer. De vijver is dus met ruim een kwart gekrompen.

Markt een kwart gekrompen

Om de markt te berekenen, is van de afgelopen tien jaar het aantal eerste examen voor het auto- en motorrijbewijs bij elkaar opgeteld. Dit geeft een gedegen beeld van het aantal nieuwe leerlingen dat ieder jaar instroomt in de rijschoolmarkt en een volwaardige opleiding volgt. Vanwege de kleine aantallen of eendaagse opleidingen zijn de examens voor de rijbewijzen AM, BE, C en D niet meegerekend.

lf-2016-02-25-9-33-17

Het aantal nieuwe leerlingen is in tien jaar stabiel gebleven. Ieder jaar stromen er tussen de 200.000 en 240.000 nieuwe leerlingen in. Negentig procent daarvan is leerling voor het B-rijbewijs. Doorgerekend naar het huidige aantal rijinstructeurs zou een instructeur nu ieder jaar 15 leerlingen kunnen opleiden. Dat waren er tien jaar geleden twintig. Ook uit dit opzicht blijkt dus dat de markt met een kwart is gekrompen.

Drie keer teveel rijinstructeurs

Aan de hand van het gemiddeld aantal lesuren voor het B-rijbewijs (40 inclusief examentijd) en het A-rijbewijs (15 inclusief examentijd) is eenvoudig te berekenen voor hoeveel rijinstructeurs er ieder jaar werk is. Als we uitgaan van 1800 uur FTE, betekent het huidige aantal leerlingen dat steeds instroomt dat er ruimte is voor gemiddeld 4.700 fulltime rijinstructeurs.

lf-2016-02-25-9-34-32

Natuurlijk zijn niet alle bij 15.000 het IBKI geregistreerde personen met een WRM-bevoegdheid iedere dag aan het lesgeven, en natuurlijk zijn er ook dagcursussen voor de auto met aanhanger en bromfiets en andere CCV-opleidingen. De scheefgroei ten aanzien van het benodigde aantal rijinstructeurs om de markt te voorzien is echter een teken aan de wand. Waren er tien jaar geleden nog twee keer teveel rijinstructeurs, zijn het er nu drie keer teveel.

Toekomst

Wat is dan de verwachting voor de komende jaren? Zoals berekend door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en eerder becijferd op VerkeersPro zal het aantal leerlingen voor het autorijbewijs tot en met 2022 relatief stabiel blijven en daarna afnemen. Sinds twee jaar is tegelijkertijd een daling in het aantal rijinstructeurs en rijscholen te noteren. Wanneer deze daling doorzet, zal de markt dus iets aantrekken in de komende jaren.

Voor de lange termijn is dat een ander verhaal. Los van de technische ontwikkelingen zoals de zelfrijdende auto met zich meebrengt en een betere OV-infrastructuur die kan leiden tot minder interesse voor de auto, gaat het aantal jongeren in Nederland dalen. Om dan de markt in stand te houden, zal er dus nog veel steviger moeten worden gesneden in het aantal rijscholen en rijinstructeurs.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

18 reacties op “Rijschoolbranche compleet scheefgegroeid in periode 2005-2015”

Thomas Frederiks|25.02.16|11:51

Nou,ik schaam me langzamerhand steeds meer om Rijinstructeur te zijn.
Constant negatief in het nieuws. Er zijn er teveel, er wordt met examens geknoeid, geen sex meer van de minister, we moeten toneelstukjes opvoeren van 290 euro per avond (zonder publiek) enz enz Ik ken geen beroep waar zoveel over te doen is. En vooral blijven zwaaien als je elkaar tegenkomt.

Ronald Verheggen|25.02.16|12:39

Tijd voor rijles 2.0 en rij-instructeur 2.0

Incredible|25.02.16|14:15

Met dank aan BOVAG, UWV, Rij-instructeursopleidingen, een falende regering en een slecht werkend CBR.

Rij School|25.02.16|15:24

Als ik het zo allemaal lees dan is het weer de schuld van de Bovag, UWV, Opleiders, het IBKI, de overheid etc.
Nergens lees ik iets over samenwerking, nee de branche hangt van los zand aan elkaar, en dat is dan ook precies de reden dat er niets lukt!
De stem van 500 man of 3000 man maken echt een verschil in Den Haag! Als iedereen nu eens stopt met de schuld aan een ander te geven en samen aan 1 kant van de kar gaat staan, zal je merken dat de kar veel sneller verplaats kan worden!

Samen met mijn vrouw geven wij al sinds eind jaren 80 rijlessen voor de cat A, B, BE, en AM2

Ronald Verheggen|25.02.16|19:47

Leerlingen, auto- en motorrijscholen en branche-organisaties zijn van harte uitgenodigd om contact op te nemen met ons over ons concept: rijlesmethoden 2.0 en rijopleidingen 2.0

N.R.J. Trainingen en Opleidingen

Ronald Verheggen

Tel. 06 – 38 83 16 76 (of vind ons op Facebook)

Ronald Verheggen|25.02.16|19:53

Zie mijn eerdere 2 reacties van vandaag.

Ron Wollenberg|25.02.16|20:14

Heb me al jaren in moeten houden mbt de berichtgeving inzake het A rijbew, maar nu is de bekende druppel in het emmertje gevallen. 15 uur voor het A rijbewijs.. IDIOOT Daag bij deze degene die deze berichtgeving heeft geplaatst en/of daar verantwoordelijk voor is, uit om willekeurig 10 personen van straat te plukken en deze personen in 15 uur, minus 2 uur examens dus 13 uur daadwerkelijk les, het examen AVB en AVD af te laten leggen. Vraag maar eens aan de KNMV of een KGI’er wat verantwoord is.

Erma Pieper|25.02.16|23:11

ik zit 40 jaar in het vak, en ik heb vele goede collega’s over de kop zien gaan en stoppen, omdat er zo veel bijkwamen die ver onder de prijs gingen werken, en niet uit de kosten kwamen, ik ga nu eind maart ook stoppen omdat het vak zo niet leuk meer is, maar gelukkig kan ik stoppen omdat wij met pensioen gaan, examen doen om mijn instructeursbewijs die afloopt in 2018 heb ik geen zin meer in,want de werkomgeving is niet meer zoals vroeger.

Erma Pieper|25.02.16|23:17

Ik heb genoeg inzet getoond in die 40 jaar, diverse keren vergaderingen gehouden, zaal gehuurd, toen ze onze instructeursbewijs gingen afpakken die voor het leven was afgegeven, en pas nog gezorgd dat het CBR de Adas systemen gaan toestaan, zodat ze met de toekomst meegaan, en niet zomaar je auto kunnen afkeuren op een examen, maar altijd stond ik er alleen voor, vele waren bang voor het CBR dat anders hun leerlingen zouden zakken, niemand durft zijn kop boven het maaiveld uit te steken,ik wel !

Hans Kuiper|26.02.16|09:57

Er blijven altijd zgn. azijnpissers die de schuld van hun verouderde instructeursbeleving leggen bij de nieuw gestarte (kleine) ondernemers in deze vrije markt. Als ze niet meer in staat zijn aan de opleidingseisen van deze tijd te voldoen en terecht slecht gaat met hun onderneming is het inderdaad beter te stoppen ipv. te roepen dat hun instructeursbewijs wordt afgepakt. Beter voor de markt, beter voor de leerlingen, de sterkste zullen overleven!

Willy Davina|26.02.16|11:37

Wij hebben in Nederland een totaal verkeerd systeem wat rijscholen betreft.
Als wij het Duitse systeem van bezetting per regio zouden volgen was er geen centje pijn.
Daar is het zo dat er gekeken wordt naar het aantal potiëntele aanbod van leerlingen en daar wordt het aantal rijscholen op afgestemd.
Dit zou in Nederland ook zo moeten zijn dan heeft iedereen een eerlijke boterham en niet alleen de kostjes.

Hans Kuiper|26.02.16|11:51

Vrije marktwerking in Nederland! Nogmaals, de sterkste zullen overleven, de markt corrigeert zichzelf altijd bij een overbezetting, en dat zal inderdaad bij een aantal collega’s pijn doen als ze tot de ontdekking komen dat ze niet meer kunnen standhouden. Vaak zijn dit de grote rijscholen met een veel te grote jas uit het verleden.

Ronald de Graaf|28.02.16|18:00

Erma Pieper ik ben het volkomen met je reactie eens. Rijschoolbranche is niet meer zo als vroeger was. Momenteel dumpprijzen en zeikerds van examinatoren. Instructeursbewijzen die zo maar ingepikt worden. (30 jaar ervaring) Neem het theorie examen als voorbeeld, zo corrupt als het maar kan. Nee, gelukkig heb ik nu een ander bedrijf in een andere branche. Hier verdien ik tenminste veel en veel meer geld mee dan die stomme rijschool!!! Ik hoef ook nog eens minder te werken.

André Meupelenberg|29.02.16|13:49

Dat er veel rijinstructeurs zijn zal wel kunnen kloppen. Het nadeel is dat iedere rijinstructeur staat vermeld bij het IBKI onder de cat. B, dit terwijl ook een groot deel alleen maar motor of vrachtwagen doet. Deze instructeurs moeten ook eerst de personenauto halen en dan pas de overige catogoriën. Dus ja teveel B instructeurs op papier en NEE niet iedereen doet B

Ronald Verheggen|29.02.16|19:44

En niet iedereen werkt fulltime Andre of nog in de rijschoolbranche .. maar heeft wel (nog) zijn instructiepapieren .. en werkt ergens anders.

Ronald Verheggen|29.02.16|19:53

Reactie op Rij School .samenwerken is het juiste antwoord .. samen sterk .. maak afspraken met en tussen alle partijen .. rijscholen, branche-organisaties enzovoorts .. het is toch in ieders belang dat de gehele rijopleiding naar een hoger niveau getild wordt.. anno 2016 wordt er nog steeds rijles gegeven als in 1986 .. Ook de theorieopleiding is nagenoeg niet veranderd .. alleen doet de leerling veel meer thuis .. (wat ook geen goede ontwikkeling is geweest) .. Hoe kun je het samen beter doen ?

Ronald de Graaf|01.03.16|13:19

Laten we eerlijk zijn, die cursus die je moet volgen iedere 5 jaar met o.a. dat verplichte toneel stukje, totaal zinloos, dit is alleen om de zakken te vullen van instructeursopleiders en van het IBKI (zo kan je ook mensen aan het werk houden). Ik kan anders niet merken dat er nu minder ongelukken gebeuren als 30 jaar geleden in de leeftijdscategorie 18-23 met deze geweldige en kundige opleiders tegenwoordig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschoolbranche compleet scheefgegroeid in periode 2005-2015 | RijschoolPro

Rijschoolbranche compleet scheefgegroeid in periode 2005-2015

Niet alleen het aantal rijscholen, maar ook het aantal rijinstructeurs is in de afgelopen tien jaar met ruim 40 procent toegenomen. Door het gelijk gebleven aantal nieuwe leerlingen voor een auto- of motorrijbewijs in dezelfde periode is de markt volledig scheefgegroeid. De nieuwe kandidaten in de A- en B-categorie bieden werk aan ongeveer 4.700 fulltime auto- en motor-rijinstructeurs, terwijl er momenteel 15.000 instructeurs met een WRM-lesbevoegdheid rondlopen. Tien jaar geleden waren dat er nog maar 10.000.

Dat blijkt uit een analyse van VerkeersPro op cijfers van het IBKI en het CBR over de periode 2005 tot en met 2015. Er werden cijfers naast elkaar gelegd van de ontwikkeling in het aantal rijinstructeurs, het aantal rijscholen en het aantal nieuwe kandidaten voor het auto- en motorrijbewijs. Voor deze categorieën geldt een complete rijopleiding en zij dekken het overgrote deel van de rijschoolmarkt af.

Van 10.000 naar 15.000 rijinstructeurs

De groei in het aantal rijinstructeurs sinds 2005 is schrikbarend te noemen. Waren er tien jaar geleden nog 10.554 personen met een WRM-bevoegdheid, zijn dat er tien jaar later 15.140 (+43,5%). De stijging is structureel sinds 2005, maar kent een piek in 2011 en een absoluut hoogtepunt in 2009. In deze jaren kwamen er respectievelijk 838 en 1330 rijinstructeurs bij.

aantal rijinstructeurs

Sinds kort is de dalende trend echter ingezet. De piek blijkt te zijn geweest in 2014, toen er 15.287 rijinstructeurs waren geregistreerd bij het IBKI. Dat nam in twee jaar tijd af tot 14.818 rijinstructeurs op 1 januari 2016. Dat verschil wordt niet veroorzaakt door het aantal uittredende instructeurs, maar door een vermindering van het aantal nieuwelingen met een WRM-certificaat. Dat waren er vorig jaar nog slechts 528, en een paar jaar eerder nog ruim drie keer zoveel.

46 procent meer rijscholen

De toename van het aantal rijscholen vond net als bij de toename van het aantal rijinstructeurs vooral plaats tussen 2009 en 2013. Er kwamen in die periode duizenden rijscholen bij in Nederland. Over de gehele periode steeg het aantal opleiders van ruim 5000 naar ruim 8000. Een toename van 46,4 procent.

aantal rijscholen

Ook hier is de dalende trend sinds twee jaar zichtbaar. Met een piek in 2013, toen er 8177 rijscholen waren ingeschreven bij het CBR, zijn er op dit moment 7979 rijscholen. Dat betekent in de huidige markt dat bij een evenredige verdeling iedere rijschool 28 kandidaten voor het auto- en/of motorrijbewijs zou kunnen opleiden per jaar. Tien jaar geleden waren dat er nog 40 of meer. De vijver is dus met ruim een kwart gekrompen.

Markt een kwart gekrompen

Om de markt te berekenen, is van de afgelopen tien jaar het aantal eerste examen voor het auto- en motorrijbewijs bij elkaar opgeteld. Dit geeft een gedegen beeld van het aantal nieuwe leerlingen dat ieder jaar instroomt in de rijschoolmarkt en een volwaardige opleiding volgt. Vanwege de kleine aantallen of eendaagse opleidingen zijn de examens voor de rijbewijzen AM, BE, C en D niet meegerekend.

lf-2016-02-25-9-33-17

Het aantal nieuwe leerlingen is in tien jaar stabiel gebleven. Ieder jaar stromen er tussen de 200.000 en 240.000 nieuwe leerlingen in. Negentig procent daarvan is leerling voor het B-rijbewijs. Doorgerekend naar het huidige aantal rijinstructeurs zou een instructeur nu ieder jaar 15 leerlingen kunnen opleiden. Dat waren er tien jaar geleden twintig. Ook uit dit opzicht blijkt dus dat de markt met een kwart is gekrompen.

Drie keer teveel rijinstructeurs

Aan de hand van het gemiddeld aantal lesuren voor het B-rijbewijs (40 inclusief examentijd) en het A-rijbewijs (15 inclusief examentijd) is eenvoudig te berekenen voor hoeveel rijinstructeurs er ieder jaar werk is. Als we uitgaan van 1800 uur FTE, betekent het huidige aantal leerlingen dat steeds instroomt dat er ruimte is voor gemiddeld 4.700 fulltime rijinstructeurs.

lf-2016-02-25-9-34-32

Natuurlijk zijn niet alle bij 15.000 het IBKI geregistreerde personen met een WRM-bevoegdheid iedere dag aan het lesgeven, en natuurlijk zijn er ook dagcursussen voor de auto met aanhanger en bromfiets en andere CCV-opleidingen. De scheefgroei ten aanzien van het benodigde aantal rijinstructeurs om de markt te voorzien is echter een teken aan de wand. Waren er tien jaar geleden nog twee keer teveel rijinstructeurs, zijn het er nu drie keer teveel.

Toekomst

Wat is dan de verwachting voor de komende jaren? Zoals berekend door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en eerder becijferd op VerkeersPro zal het aantal leerlingen voor het autorijbewijs tot en met 2022 relatief stabiel blijven en daarna afnemen. Sinds twee jaar is tegelijkertijd een daling in het aantal rijinstructeurs en rijscholen te noteren. Wanneer deze daling doorzet, zal de markt dus iets aantrekken in de komende jaren.

Voor de lange termijn is dat een ander verhaal. Los van de technische ontwikkelingen zoals de zelfrijdende auto met zich meebrengt en een betere OV-infrastructuur die kan leiden tot minder interesse voor de auto, gaat het aantal jongeren in Nederland dalen. Om dan de markt in stand te houden, zal er dus nog veel steviger moeten worden gesneden in het aantal rijscholen en rijinstructeurs.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

18 reacties op “Rijschoolbranche compleet scheefgegroeid in periode 2005-2015”

Thomas Frederiks|25.02.16|11:51

Nou,ik schaam me langzamerhand steeds meer om Rijinstructeur te zijn.
Constant negatief in het nieuws. Er zijn er teveel, er wordt met examens geknoeid, geen sex meer van de minister, we moeten toneelstukjes opvoeren van 290 euro per avond (zonder publiek) enz enz Ik ken geen beroep waar zoveel over te doen is. En vooral blijven zwaaien als je elkaar tegenkomt.

Ronald Verheggen|25.02.16|12:39

Tijd voor rijles 2.0 en rij-instructeur 2.0

Incredible|25.02.16|14:15

Met dank aan BOVAG, UWV, Rij-instructeursopleidingen, een falende regering en een slecht werkend CBR.

Rij School|25.02.16|15:24

Als ik het zo allemaal lees dan is het weer de schuld van de Bovag, UWV, Opleiders, het IBKI, de overheid etc.
Nergens lees ik iets over samenwerking, nee de branche hangt van los zand aan elkaar, en dat is dan ook precies de reden dat er niets lukt!
De stem van 500 man of 3000 man maken echt een verschil in Den Haag! Als iedereen nu eens stopt met de schuld aan een ander te geven en samen aan 1 kant van de kar gaat staan, zal je merken dat de kar veel sneller verplaats kan worden!

Samen met mijn vrouw geven wij al sinds eind jaren 80 rijlessen voor de cat A, B, BE, en AM2

Ronald Verheggen|25.02.16|19:47

Leerlingen, auto- en motorrijscholen en branche-organisaties zijn van harte uitgenodigd om contact op te nemen met ons over ons concept: rijlesmethoden 2.0 en rijopleidingen 2.0

N.R.J. Trainingen en Opleidingen

Ronald Verheggen

Tel. 06 – 38 83 16 76 (of vind ons op Facebook)

Ronald Verheggen|25.02.16|19:53

Zie mijn eerdere 2 reacties van vandaag.

Ron Wollenberg|25.02.16|20:14

Heb me al jaren in moeten houden mbt de berichtgeving inzake het A rijbew, maar nu is de bekende druppel in het emmertje gevallen. 15 uur voor het A rijbewijs.. IDIOOT Daag bij deze degene die deze berichtgeving heeft geplaatst en/of daar verantwoordelijk voor is, uit om willekeurig 10 personen van straat te plukken en deze personen in 15 uur, minus 2 uur examens dus 13 uur daadwerkelijk les, het examen AVB en AVD af te laten leggen. Vraag maar eens aan de KNMV of een KGI’er wat verantwoord is.

Erma Pieper|25.02.16|23:11

ik zit 40 jaar in het vak, en ik heb vele goede collega’s over de kop zien gaan en stoppen, omdat er zo veel bijkwamen die ver onder de prijs gingen werken, en niet uit de kosten kwamen, ik ga nu eind maart ook stoppen omdat het vak zo niet leuk meer is, maar gelukkig kan ik stoppen omdat wij met pensioen gaan, examen doen om mijn instructeursbewijs die afloopt in 2018 heb ik geen zin meer in,want de werkomgeving is niet meer zoals vroeger.

Erma Pieper|25.02.16|23:17

Ik heb genoeg inzet getoond in die 40 jaar, diverse keren vergaderingen gehouden, zaal gehuurd, toen ze onze instructeursbewijs gingen afpakken die voor het leven was afgegeven, en pas nog gezorgd dat het CBR de Adas systemen gaan toestaan, zodat ze met de toekomst meegaan, en niet zomaar je auto kunnen afkeuren op een examen, maar altijd stond ik er alleen voor, vele waren bang voor het CBR dat anders hun leerlingen zouden zakken, niemand durft zijn kop boven het maaiveld uit te steken,ik wel !

Hans Kuiper|26.02.16|09:57

Er blijven altijd zgn. azijnpissers die de schuld van hun verouderde instructeursbeleving leggen bij de nieuw gestarte (kleine) ondernemers in deze vrije markt. Als ze niet meer in staat zijn aan de opleidingseisen van deze tijd te voldoen en terecht slecht gaat met hun onderneming is het inderdaad beter te stoppen ipv. te roepen dat hun instructeursbewijs wordt afgepakt. Beter voor de markt, beter voor de leerlingen, de sterkste zullen overleven!

Willy Davina|26.02.16|11:37

Wij hebben in Nederland een totaal verkeerd systeem wat rijscholen betreft.
Als wij het Duitse systeem van bezetting per regio zouden volgen was er geen centje pijn.
Daar is het zo dat er gekeken wordt naar het aantal potiëntele aanbod van leerlingen en daar wordt het aantal rijscholen op afgestemd.
Dit zou in Nederland ook zo moeten zijn dan heeft iedereen een eerlijke boterham en niet alleen de kostjes.

Hans Kuiper|26.02.16|11:51

Vrije marktwerking in Nederland! Nogmaals, de sterkste zullen overleven, de markt corrigeert zichzelf altijd bij een overbezetting, en dat zal inderdaad bij een aantal collega’s pijn doen als ze tot de ontdekking komen dat ze niet meer kunnen standhouden. Vaak zijn dit de grote rijscholen met een veel te grote jas uit het verleden.

Ronald de Graaf|28.02.16|18:00

Erma Pieper ik ben het volkomen met je reactie eens. Rijschoolbranche is niet meer zo als vroeger was. Momenteel dumpprijzen en zeikerds van examinatoren. Instructeursbewijzen die zo maar ingepikt worden. (30 jaar ervaring) Neem het theorie examen als voorbeeld, zo corrupt als het maar kan. Nee, gelukkig heb ik nu een ander bedrijf in een andere branche. Hier verdien ik tenminste veel en veel meer geld mee dan die stomme rijschool!!! Ik hoef ook nog eens minder te werken.

André Meupelenberg|29.02.16|13:49

Dat er veel rijinstructeurs zijn zal wel kunnen kloppen. Het nadeel is dat iedere rijinstructeur staat vermeld bij het IBKI onder de cat. B, dit terwijl ook een groot deel alleen maar motor of vrachtwagen doet. Deze instructeurs moeten ook eerst de personenauto halen en dan pas de overige catogoriën. Dus ja teveel B instructeurs op papier en NEE niet iedereen doet B

Ronald Verheggen|29.02.16|19:44

En niet iedereen werkt fulltime Andre of nog in de rijschoolbranche .. maar heeft wel (nog) zijn instructiepapieren .. en werkt ergens anders.

Ronald Verheggen|29.02.16|19:53

Reactie op Rij School .samenwerken is het juiste antwoord .. samen sterk .. maak afspraken met en tussen alle partijen .. rijscholen, branche-organisaties enzovoorts .. het is toch in ieders belang dat de gehele rijopleiding naar een hoger niveau getild wordt.. anno 2016 wordt er nog steeds rijles gegeven als in 1986 .. Ook de theorieopleiding is nagenoeg niet veranderd .. alleen doet de leerling veel meer thuis .. (wat ook geen goede ontwikkeling is geweest) .. Hoe kun je het samen beter doen ?

Ronald de Graaf|01.03.16|13:19

Laten we eerlijk zijn, die cursus die je moet volgen iedere 5 jaar met o.a. dat verplichte toneel stukje, totaal zinloos, dit is alleen om de zakken te vullen van instructeursopleiders en van het IBKI (zo kan je ook mensen aan het werk houden). Ik kan anders niet merken dat er nu minder ongelukken gebeuren als 30 jaar geleden in de leeftijdscategorie 18-23 met deze geweldige en kundige opleiders tegenwoordig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.