‘Conservatieve rijscholen zitten op een dood spoor’

BOVAG

Een kentering in de denkwijze van rijschoolhouders over de werking van de brancheorganisatie. Daarop gaat kersvers BOVAG Rijscholen-bestuurslid Arthur van der Zwan vol inzetten. Hij hoopt met betere communicatie en meer betrokkenheid de BOVAG-leden te kunnen betrekken bij het vormen van de algemene visie om de rijschoolbranche gezamenlijk naar een hoger plan te tillen.

Van der Zwan is sinds acht jaar werkzaam in de rijschoolbranche. Oorspronkelijk was hij werkzaam in de gas- en olie-industrie, maar hij vond het ’tijd voor iets anders’. Binnen een half jaar kon hij autorijschool Fred Weber in Zoetermeer overnemen. In de loop van zijn rijschoolcarrière specialiseerde Van der Zwan zich in leerlingen met autisme, ADHD en een verminderd verstandelijk vermogen.

Franchise uitgekleed

Al snel na zijn aantreden bij autorijschool Fred Weber kreeg Van der Zwan de kans om de onderneming met franchisers over te nemen. Omdat hij dit niet fijn vond werken, koos het nieuwe BOVAG-bestuurslid ervoor om de kerstboom uit te kleden en alleen verder te gaan. “Daar heb ik nooit spijt van gehad.”

Van der Zwan kwam in de branche terecht mede dankzij zijn interesse in kennisoverdracht en, zoals hij het zelf omschrijft, het mobiliteitsvraagstuk. Als rijschoolondernemer wilde hij zich niet beperken tot één bedrijfskolom. “Je moet je in meerdere kolommen verdiepen om je markt breder te trekken. Autisten en beperkt vermogenden zijn niet alleen interessant om mee te werken, maar ook commercieel interessant omdat ze vaak meer lessen nodig hebben.”

Om dergelijke zaken te bedenken, zou een ondernemersvergunning voor het beginnen van een rijschool zeker van toegevoegde waarde zijn. Van der Zwan maakte zich daar eerder hard voor, maar ving bot bij de politiek. Ondertussen zag hij met lede ogen aan in de taxibranche een soortgelijke vergunning worden afgeschaft.

Betrokkenheid

Half 2015 trad Van der Zwan toe tot de ledenraad van BOVAG Rijscholen. Door het afscheid van Bep van der Linden werd hem snel daarna ook een bestuurspost aangeboden als vertegenwoordiger van de middelgrote en kleine rijscholen. “Ik ga vol inzetten op meer betrokkenheid van deze kleinere opleiders”, is Van der Zwan vastberaden.

“Veel eenpitters, ook BOVAG-leden, zijn alleen maar bezig met in de auto zitten. Ik hoop ervoor te gaan zorgen dat ze hun bijdrage kunnen gaan leveren als lid. Daarom hebben we ook in een werkgroep gewerkt aan een nieuwe bestuursstructuur”, vertelt het kersverse bestuurslid. In die nieuwe structuur zijn er minder bestuursleden die meer worden gevoed door de leden die samenkomen in (tijdelijke) denktanks en werkgroepen. Daarnaast zijn er regiobijeenkomsten.

“Iedere rijschoolhouder heeft zijn eigen expertise”, licht Van der Zwan het uitgangspunt toe. Dat wil het nieuwe bestuur gaan inventariseren in een kennisbank. Vanuit hun expertise en interesse kunnen BOVAG-leden dan hun kritische kijk op zaken geven en daarmee iets bijdragen aan de gezamenlijke visie. “Een kentering in de denkwijze is daarvoor nodig.”

Wat doet BOVAG voor mij?

De vraag zou namelijk niet moeten zijn ‘wat doet BOVAG voor mij?’, maar ‘wat doen wij met alle leden om BOVAG te laten zijn wat het is?’, legt Van der Zwan de visie uit. “Door die denkwijze is er vaak veel kritiek op BOVAG als brancheorganisatie. Maar we zijn een vereniging, met leden. Als er een uitnodiging voor de Algemene Ledenvergadering wordt verstuurd, lezen velen deze niet eens. Daar hoop ik iets te kunnen veranderen.”

Er moet daarbij ook een kwaliteitsslag worden gemaakt in de communicatie, zo zegt de rijschoolhouder. “Er moet een middenweg worden gezocht. Transparantie is belangrijk, maar sommige zaken moet je juist niet communiceren om bijvoorbeeld tegenover de politiek een goed standpunt te behouden. Daar ligt een spanningsveld, zo merk ik ook in gesprek met andere BOVAG-leden.”

Meer betrokkenheid en betere communicatie zijn dus de hoofdpeilers waar Van der Zwan op inzet om een kwaliteitsslag te maken met de brancheorganisatie. Hij hoopt dat zijn collega’s op deze manier willen investeren in de branche. “Het feit dat een werkgroep tijdelijk is, maakt meepraten laagdrempeliger. Hopelijk scheelt dat. Het bestuur kan het in zijn eentje in ieder geval niet. Dan krijg je een soort dictatuur in een vereniging, en we willen het tegenovergestelde.”

Onderscheiden

En wanneer die 700 BOVAG-leden dan samen gaan optrekken, kunnen zij zich op die manier ook echt onderscheiden, denkt de bestuurder. Hoe de wisselwerking daarin met het nieuwe bestuur gaat zijn, dat moet nog blijken. “Frank (Hoornenborg, voorzitter, red.) en ik kunnen goed met elkaar praten. Maar we hebben nog geen vergadering gehad, en de branchevoorzittersoverleggen zijn voor mij ook nog onbekend terrein. We kunnen in de nieuwe structuur in ieder geval snel aan het werk.”

Op het gebied van moderne technologie kunnen rijscholen zich al veel sneller gaan onderscheiden, weet Van der Zwan. Hij volgt de ontwikkelingen rondom de zelfrijdende auto nadrukkelijk en vindt het zijn taak om daar ook andere leden over te informeren. “Die zelfrijdende auto komt veel sneller dan wij denken. In Amerika wordt de technologie al aangewezen als juridisch bestuurder. Als dat ook hier gaat gelden, zitten conservatieve rijscholen dus daadwerkelijk op een dood spoor”, stelt hij.

Dan hoeft namelijk niemand meer een rijbewijs te hebben, is zijn redenatie. Hij praat er ook met zijn leerlingen over. “Dat gaat allemaal binnen twintig jaar plaatsvinden. Als individuele rijschool zou ik wat actiever bezig zijn met deze immense verandering in de branche dan de meesten op het moment doen.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

8 reacties op “‘Conservatieve rijscholen zitten op een dood spoor’”

Klaas Kok|03.03.16|15:28

Ze zitten net als de politiek op een ongelofelijk dood spoor.Ook de Bovag is zijn geloofwaardigheid kwijt,het is heulen met het CBR!!!!!Ik vind het een geweldig beroep en heb 40 jaar een een mans rijschool gehad. Maar ik ben blij dat ik klaar ben,vooral door het gekloot er om heen,en dat vreselijke prijsvechten. Daar heb en wens ik ook niet aan mee te doen!

Appie Pal|03.03.16|15:35

Ik ben dit met jou eens, echter indien je het verhaal goed leest dan zie je dat er sprake is van specialisatie. Leerlingen met autisme, leer moeilijkheden, enz. Dus zal het slagingspercentage daardoor ook afwijken. Misschien een idee om via het CBR onderscheid te maken tussen wel of geen medisch ivm slagingspercentage

Jan Jordans|03.03.16|19:33

Een leerling die moeite heeft met auto rijden heeft meer lessen nodig, toch niet meer examens.

Lex van der Steen|03.03.16|19:54

Misschien is dit niet de goede plek maar ik denk dat rijscholen sneller op zondag zullen verschijnen op een vergadering. Doordeweeks moet een goede rij- instructeur werken…

Kenny Willemsen|04.03.16|01:56

Allereerst lijkt het me nogal een stuitend statement om iemand met een “beperking” commercieel interessant te noemen.Dat is echt een no go hoor! Dit bericht zit zo vol met tegenstrijdigheden.Instructeur worden en direct een rijschool overnemen maar daarnaast ondernemersvaardigheden verplicht willen stellen? Transparantie voorstellen in de zelfde zin geen communicatie wensen? Gewoon raar en niks vernieuwends. Titel had beter kunnen zijn Conservatieve brancheverenigingen zitten op een dood spoor

Bert Bijster|04.03.16|20:51

Als kleine rijschool zijn we blij dat Arthur op deze manier meteen aan de slag gaat. Het was voor ons bij aanvang van ons lidmaatschap niet duidelijk dat er een persoon is die onze vraagbaak kon zijn. Het duurde twee jaar voordat deze persoon bij ons in beeld kwam. We zijn toch echt vaak in Bunnik aanwezig. Wij maken tijd voor een bezoek aan de branchevereniging en gaan in gesprek met ze. Het is geven en nemen, maar ook samenwerken. Ga met Arthur in gesprek en kijk wat het voor jou oplevert.

Corry de Jong|09.03.16|11:58

Helemaal mee eens #Kenny was wat mij ook het eerste opviel iemand met een “beperking” commercieel interessant… dat kan niet!! En #Jan idd leerlingen die meer moeite hebben met autorijden kunnen ook gewoon in 1 keer slagen.
Ik ben gewoon instructeur in loondienst maar hoe meer ik zie van de Bovag des te meer denk ik ; wie blijft daar nou lid van

Kenny Willemsen|10.03.16|19:44

ik weet niet of ik zo mag reageren op een topic maar vraag me af als ik ook reactie van Corry en ook Jan lees wel af waar wij dan als instructeur wel terecht kunnen. Alles gaat over onze ruggen heen omdat belangenverenigingen (voorbeeld hier) voor rijschool staan en niet kunnen of willen anticiperen op zij die de branche vertegenwoordigen, 15000 instructeurs. De werkvloer zijn niet de rijscholen alleen maar ook ook de werknemers. Daar is al wat voor maar hoor ik nooit iets over hier.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Conservatieve rijscholen zitten op een dood spoor’ | RijschoolPro

‘Conservatieve rijscholen zitten op een dood spoor’

BOVAG

Een kentering in de denkwijze van rijschoolhouders over de werking van de brancheorganisatie. Daarop gaat kersvers BOVAG Rijscholen-bestuurslid Arthur van der Zwan vol inzetten. Hij hoopt met betere communicatie en meer betrokkenheid de BOVAG-leden te kunnen betrekken bij het vormen van de algemene visie om de rijschoolbranche gezamenlijk naar een hoger plan te tillen.

Van der Zwan is sinds acht jaar werkzaam in de rijschoolbranche. Oorspronkelijk was hij werkzaam in de gas- en olie-industrie, maar hij vond het ’tijd voor iets anders’. Binnen een half jaar kon hij autorijschool Fred Weber in Zoetermeer overnemen. In de loop van zijn rijschoolcarrière specialiseerde Van der Zwan zich in leerlingen met autisme, ADHD en een verminderd verstandelijk vermogen.

Franchise uitgekleed

Al snel na zijn aantreden bij autorijschool Fred Weber kreeg Van der Zwan de kans om de onderneming met franchisers over te nemen. Omdat hij dit niet fijn vond werken, koos het nieuwe BOVAG-bestuurslid ervoor om de kerstboom uit te kleden en alleen verder te gaan. “Daar heb ik nooit spijt van gehad.”

Van der Zwan kwam in de branche terecht mede dankzij zijn interesse in kennisoverdracht en, zoals hij het zelf omschrijft, het mobiliteitsvraagstuk. Als rijschoolondernemer wilde hij zich niet beperken tot één bedrijfskolom. “Je moet je in meerdere kolommen verdiepen om je markt breder te trekken. Autisten en beperkt vermogenden zijn niet alleen interessant om mee te werken, maar ook commercieel interessant omdat ze vaak meer lessen nodig hebben.”

Om dergelijke zaken te bedenken, zou een ondernemersvergunning voor het beginnen van een rijschool zeker van toegevoegde waarde zijn. Van der Zwan maakte zich daar eerder hard voor, maar ving bot bij de politiek. Ondertussen zag hij met lede ogen aan in de taxibranche een soortgelijke vergunning worden afgeschaft.

Betrokkenheid

Half 2015 trad Van der Zwan toe tot de ledenraad van BOVAG Rijscholen. Door het afscheid van Bep van der Linden werd hem snel daarna ook een bestuurspost aangeboden als vertegenwoordiger van de middelgrote en kleine rijscholen. “Ik ga vol inzetten op meer betrokkenheid van deze kleinere opleiders”, is Van der Zwan vastberaden.

“Veel eenpitters, ook BOVAG-leden, zijn alleen maar bezig met in de auto zitten. Ik hoop ervoor te gaan zorgen dat ze hun bijdrage kunnen gaan leveren als lid. Daarom hebben we ook in een werkgroep gewerkt aan een nieuwe bestuursstructuur”, vertelt het kersverse bestuurslid. In die nieuwe structuur zijn er minder bestuursleden die meer worden gevoed door de leden die samenkomen in (tijdelijke) denktanks en werkgroepen. Daarnaast zijn er regiobijeenkomsten.

“Iedere rijschoolhouder heeft zijn eigen expertise”, licht Van der Zwan het uitgangspunt toe. Dat wil het nieuwe bestuur gaan inventariseren in een kennisbank. Vanuit hun expertise en interesse kunnen BOVAG-leden dan hun kritische kijk op zaken geven en daarmee iets bijdragen aan de gezamenlijke visie. “Een kentering in de denkwijze is daarvoor nodig.”

Wat doet BOVAG voor mij?

De vraag zou namelijk niet moeten zijn ‘wat doet BOVAG voor mij?’, maar ‘wat doen wij met alle leden om BOVAG te laten zijn wat het is?’, legt Van der Zwan de visie uit. “Door die denkwijze is er vaak veel kritiek op BOVAG als brancheorganisatie. Maar we zijn een vereniging, met leden. Als er een uitnodiging voor de Algemene Ledenvergadering wordt verstuurd, lezen velen deze niet eens. Daar hoop ik iets te kunnen veranderen.”

Er moet daarbij ook een kwaliteitsslag worden gemaakt in de communicatie, zo zegt de rijschoolhouder. “Er moet een middenweg worden gezocht. Transparantie is belangrijk, maar sommige zaken moet je juist niet communiceren om bijvoorbeeld tegenover de politiek een goed standpunt te behouden. Daar ligt een spanningsveld, zo merk ik ook in gesprek met andere BOVAG-leden.”

Meer betrokkenheid en betere communicatie zijn dus de hoofdpeilers waar Van der Zwan op inzet om een kwaliteitsslag te maken met de brancheorganisatie. Hij hoopt dat zijn collega’s op deze manier willen investeren in de branche. “Het feit dat een werkgroep tijdelijk is, maakt meepraten laagdrempeliger. Hopelijk scheelt dat. Het bestuur kan het in zijn eentje in ieder geval niet. Dan krijg je een soort dictatuur in een vereniging, en we willen het tegenovergestelde.”

Onderscheiden

En wanneer die 700 BOVAG-leden dan samen gaan optrekken, kunnen zij zich op die manier ook echt onderscheiden, denkt de bestuurder. Hoe de wisselwerking daarin met het nieuwe bestuur gaat zijn, dat moet nog blijken. “Frank (Hoornenborg, voorzitter, red.) en ik kunnen goed met elkaar praten. Maar we hebben nog geen vergadering gehad, en de branchevoorzittersoverleggen zijn voor mij ook nog onbekend terrein. We kunnen in de nieuwe structuur in ieder geval snel aan het werk.”

Op het gebied van moderne technologie kunnen rijscholen zich al veel sneller gaan onderscheiden, weet Van der Zwan. Hij volgt de ontwikkelingen rondom de zelfrijdende auto nadrukkelijk en vindt het zijn taak om daar ook andere leden over te informeren. “Die zelfrijdende auto komt veel sneller dan wij denken. In Amerika wordt de technologie al aangewezen als juridisch bestuurder. Als dat ook hier gaat gelden, zitten conservatieve rijscholen dus daadwerkelijk op een dood spoor”, stelt hij.

Dan hoeft namelijk niemand meer een rijbewijs te hebben, is zijn redenatie. Hij praat er ook met zijn leerlingen over. “Dat gaat allemaal binnen twintig jaar plaatsvinden. Als individuele rijschool zou ik wat actiever bezig zijn met deze immense verandering in de branche dan de meesten op het moment doen.”

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

8 reacties op “‘Conservatieve rijscholen zitten op een dood spoor’”

Klaas Kok|03.03.16|15:28

Ze zitten net als de politiek op een ongelofelijk dood spoor.Ook de Bovag is zijn geloofwaardigheid kwijt,het is heulen met het CBR!!!!!Ik vind het een geweldig beroep en heb 40 jaar een een mans rijschool gehad. Maar ik ben blij dat ik klaar ben,vooral door het gekloot er om heen,en dat vreselijke prijsvechten. Daar heb en wens ik ook niet aan mee te doen!

Appie Pal|03.03.16|15:35

Ik ben dit met jou eens, echter indien je het verhaal goed leest dan zie je dat er sprake is van specialisatie. Leerlingen met autisme, leer moeilijkheden, enz. Dus zal het slagingspercentage daardoor ook afwijken. Misschien een idee om via het CBR onderscheid te maken tussen wel of geen medisch ivm slagingspercentage

Jan Jordans|03.03.16|19:33

Een leerling die moeite heeft met auto rijden heeft meer lessen nodig, toch niet meer examens.

Lex van der Steen|03.03.16|19:54

Misschien is dit niet de goede plek maar ik denk dat rijscholen sneller op zondag zullen verschijnen op een vergadering. Doordeweeks moet een goede rij- instructeur werken…

Kenny Willemsen|04.03.16|01:56

Allereerst lijkt het me nogal een stuitend statement om iemand met een “beperking” commercieel interessant te noemen.Dat is echt een no go hoor! Dit bericht zit zo vol met tegenstrijdigheden.Instructeur worden en direct een rijschool overnemen maar daarnaast ondernemersvaardigheden verplicht willen stellen? Transparantie voorstellen in de zelfde zin geen communicatie wensen? Gewoon raar en niks vernieuwends. Titel had beter kunnen zijn Conservatieve brancheverenigingen zitten op een dood spoor

Bert Bijster|04.03.16|20:51

Als kleine rijschool zijn we blij dat Arthur op deze manier meteen aan de slag gaat. Het was voor ons bij aanvang van ons lidmaatschap niet duidelijk dat er een persoon is die onze vraagbaak kon zijn. Het duurde twee jaar voordat deze persoon bij ons in beeld kwam. We zijn toch echt vaak in Bunnik aanwezig. Wij maken tijd voor een bezoek aan de branchevereniging en gaan in gesprek met ze. Het is geven en nemen, maar ook samenwerken. Ga met Arthur in gesprek en kijk wat het voor jou oplevert.

Corry de Jong|09.03.16|11:58

Helemaal mee eens #Kenny was wat mij ook het eerste opviel iemand met een “beperking” commercieel interessant… dat kan niet!! En #Jan idd leerlingen die meer moeite hebben met autorijden kunnen ook gewoon in 1 keer slagen.
Ik ben gewoon instructeur in loondienst maar hoe meer ik zie van de Bovag des te meer denk ik ; wie blijft daar nou lid van

Kenny Willemsen|10.03.16|19:44

ik weet niet of ik zo mag reageren op een topic maar vraag me af als ik ook reactie van Corry en ook Jan lees wel af waar wij dan als instructeur wel terecht kunnen. Alles gaat over onze ruggen heen omdat belangenverenigingen (voorbeeld hier) voor rijschool staan en niet kunnen of willen anticiperen op zij die de branche vertegenwoordigen, 15000 instructeurs. De werkvloer zijn niet de rijscholen alleen maar ook ook de werknemers. Daar is al wat voor maar hoor ik nooit iets over hier.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.