Hybrides en elektrische auto’s gaan kunstmatig geluid maken

Hybrides en elektrische auto’s gaan in heel Europa worden uitgerust met een systeem waardoor het voertuig kunstmatig geluid produceert onder een snelheid van 20 kilometer per uur. Momenteel ontstaan er gevaarlijke situaties omdat fietsers en voetgangers naderende auto’s signaleren met het geluid van de motor, maar bij een lage snelheid maken de (half)-elektrische voertuigen amper geluid. Daarom gaat dit geluid worden toegevoegd.

De nieuwe regeling is samengesteld door het UNECE World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29), een instituut dat globale overeenkomsten coördineert waar in dit geval alle EU-lidstaten en landen uit Azië, Afrika en Australië bij zijn aangesloten. In deze overeenkomsten worden centraal gereguleerde beslissingen genomen ter bevordering van verkeersveiligheid en duurzaamheid.

Gevaar voor voetgangers

Hybride’s en elektrische voertuigen maken significant minder motorgeluid dan voertuigen met een andere brandstof. Dit lijkt positief, maar bleek in de afgelopen ook negatieve effecten te hebben op de verkeersveiligheid. Voetgangers en fietsers vertrouwen namelijk op het geluid van de auto als ze inschatten of deze snel of langzaam nadert of uberhaupt aanwezig is. Deze ‘schonere’ voertuigen geven deze signalen niet.

Daardoor vormen ze een risico voor blinden en slechtzienden, fietsers en alle voetgangers, in het bijzonder wanneer de auto langzaam rijdt zoals op een parkeerterrein. Uit onderzoek bleek dat elektrische voertuigen inderdaad vaker in een ongeluk betrokken zijn met voetgangers dan ‘gewone’ voertuigen, en dat dit aantal ongevallen met voetgangers is gestegen de afgelopen jaren.

Minimaal geluidsniveau

Daarom is nu de ‘Regulation on Quiet Road Transport Vehicles (QRTV)‘ aangenomen. Deze moet het risico dat wordt veroorzaakt door stille auto’s minimaliseren, maar tegelijk geen storend geluid produceren. Volgens de nieuwe regelgeving worden hybride en elektrische auto’s voorzien van een systeem dat dit geluid maakt. Daardoor wordt kunstmatig geluid geproduceerd wanneer de auto tot 20 kilometer per uur rijdt. Boven deze snelheid maakt de auto voldoende geluid door de banden over de weg en het suizen van de wind, zo is te lezen.

Daardoor worden er minimale geluidseisen gesteld aan voertuigen, afhankelijk van de snelheid van het voertuig.

  • 10 km/u: 50 dB
  • 20 km/u: 56 dB
  • Achteruit: 47 dB

Op deze manier kunnen voetgangers de signalen oppikken die nodig zijn om de aanwezigheid en snelheid van het voertuig in te schatten. In de toekomst kan deze overeenkomst ook gebruikt worden om autofabrikanten voertuigen uit te laten rusten met voetgangers-waarschuwingssystemen. Het is nog niet bekend vanaf wanneer de voertuigen worden uitgerust volgens de nieuwe overeenkomst.

Lars Verpalen 

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hybrides en elektrische auto’s gaan kunstmatig geluid maken | RijschoolPro

Hybrides en elektrische auto’s gaan kunstmatig geluid maken

Hybrides en elektrische auto’s gaan in heel Europa worden uitgerust met een systeem waardoor het voertuig kunstmatig geluid produceert onder een snelheid van 20 kilometer per uur. Momenteel ontstaan er gevaarlijke situaties omdat fietsers en voetgangers naderende auto’s signaleren met het geluid van de motor, maar bij een lage snelheid maken de (half)-elektrische voertuigen amper geluid. Daarom gaat dit geluid worden toegevoegd.

De nieuwe regeling is samengesteld door het UNECE World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29), een instituut dat globale overeenkomsten coördineert waar in dit geval alle EU-lidstaten en landen uit Azië, Afrika en Australië bij zijn aangesloten. In deze overeenkomsten worden centraal gereguleerde beslissingen genomen ter bevordering van verkeersveiligheid en duurzaamheid.

Gevaar voor voetgangers

Hybride’s en elektrische voertuigen maken significant minder motorgeluid dan voertuigen met een andere brandstof. Dit lijkt positief, maar bleek in de afgelopen ook negatieve effecten te hebben op de verkeersveiligheid. Voetgangers en fietsers vertrouwen namelijk op het geluid van de auto als ze inschatten of deze snel of langzaam nadert of uberhaupt aanwezig is. Deze ‘schonere’ voertuigen geven deze signalen niet.

Daardoor vormen ze een risico voor blinden en slechtzienden, fietsers en alle voetgangers, in het bijzonder wanneer de auto langzaam rijdt zoals op een parkeerterrein. Uit onderzoek bleek dat elektrische voertuigen inderdaad vaker in een ongeluk betrokken zijn met voetgangers dan ‘gewone’ voertuigen, en dat dit aantal ongevallen met voetgangers is gestegen de afgelopen jaren.

Minimaal geluidsniveau

Daarom is nu de ‘Regulation on Quiet Road Transport Vehicles (QRTV)‘ aangenomen. Deze moet het risico dat wordt veroorzaakt door stille auto’s minimaliseren, maar tegelijk geen storend geluid produceren. Volgens de nieuwe regelgeving worden hybride en elektrische auto’s voorzien van een systeem dat dit geluid maakt. Daardoor wordt kunstmatig geluid geproduceerd wanneer de auto tot 20 kilometer per uur rijdt. Boven deze snelheid maakt de auto voldoende geluid door de banden over de weg en het suizen van de wind, zo is te lezen.

Daardoor worden er minimale geluidseisen gesteld aan voertuigen, afhankelijk van de snelheid van het voertuig.

  • 10 km/u: 50 dB
  • 20 km/u: 56 dB
  • Achteruit: 47 dB

Op deze manier kunnen voetgangers de signalen oppikken die nodig zijn om de aanwezigheid en snelheid van het voertuig in te schatten. In de toekomst kan deze overeenkomst ook gebruikt worden om autofabrikanten voertuigen uit te laten rusten met voetgangers-waarschuwingssystemen. Het is nog niet bekend vanaf wanneer de voertuigen worden uitgerust volgens de nieuwe overeenkomst.

Lars Verpalen 

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.