Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Rijschoolhouders; hup, aan de slag voor een betere branche!’

Rijschoolhouders moeten collectief aan de slag om een kwaliteitsslag te maken in de branche. Juist een garantiefonds en alle andere zekerheden die leden van een branchevereniging de markt te bieden hebben, zijn nou juist de zaken die onze sector zo keihard nodig heeft om het blazoen op te poetsen en de cowboys die het nieuws beheersen buitenspel te zetten. Dat stelt Frank Hoornenborg, voorzitter van BOVAG Rijscholen in zijn column voor VerkeersPro.

COLUMN – Tijdens de Algemene Ledenvergadering hebben de BOVAG-leden het voorstel aangenomen om het BOVAG Garantiefonds toekomstbestendig en robuust te maken. In de maanden ervoor hebben vele aangesloten ondernemers zich ook al gebogen over de vraag ‘hoe nu verder?’ en er zijn diverse varianten de revue gepasseerd. Wat echter als een paal boven water stond: het BGF biedt toegevoegde waarde. Net zoals de reisbranche tientallen jaren geleden de SGR introduceerde en daar nu nog steeds de vruchten van plukt.

Vangnet bieden

Criticasters lezen vaak alleen de koppen over ‘vertienvoudiging’ van de bijdrage en roepen direct ‘ik heb mijn zaakjes op orde en zo’n fonds helemaal niet nodig’. Uiteraard is het feit dat de BGF-bijdrage vanaf komend jaar 7,50 euro per leerling wordt, de meest tastbare en in het oog springende verandering, dat snap ik ook wel. De vergelijking met het ‘oude’ BGF gaat echter volledig mank. Sinds een jaar of zes wordt er een luttel bedrag van 75 cent geïnd per leerling. En zelfs daar was destijds veel om te doen.

Vooral omdat velen het als een kostenpost zagen en niet als een marketingtool, verdienmodel, toegevoegde waarde of hoe je het ook wil noemen. Feit is dat je je als BOVAG-lid en met het BGF kunt onderscheiden in de markt. Dat je je leerlingen en hun ouders daadwerkelijk iets te bieden hebt: optimale zekerheid voor hun centen, een gegarandeerd vangnet.

BGF doorberekenen

In de huidige situatie betalen we drie kwartjes, maar daarmee geldt een hoog eigen risico voor het fonds en er moet flink worden ingeteerd als er claims zijn. Om nog maar te zwijgen over de (on)mogelijkheden om het fonds te laten groeien, BGF überhaupt te promoten of om de geldigheid van claims te kunnen toetsen. Die 75 cent zorgde er waarschijnlijk ook voor dat vele rijschoolhouders het de moeite niet vonden om BGF apart op hun facturen te vermelden. En dus de fondsbijdrage volledig als kostenpost in hun eigen administratie opvoerden.

Tijdens de bijeenkomsten van de afgelopen maanden lieten een aantal rijscholen echter zien hoe zij het BGF inzichtelijk maken op hun facturen en in alle andere communicatie. Hun klanten waarderen het zelfs dat er zo helder en transparant gecommuniceerd wordt; ze weten meteen waarvoor ze betalen en wat ze daar aan hebben. Sterker nog: ze betalen er zelfs graag voor. Net zoals vakantiegangers maar al te graag betalen voor de zekerheid van de SGR en vele autokopers ook liever een auto mèt garantie kopen.

Marketing

Ja, de bijdrage gaat dus naar 7,50 euro. En ja, criticasters zullen er blijven. Maar iedereen die gelooft in onderscheidend vermogen en in toegevoegde waarde voor leerlingen en hun ouders, ziet dat het BGF daar een uitermate geschikt middel voor is. Van die 7,50 euro zijn er 4 bedoeld voor de premie van de faillissementsverzekering en om het eigen risico voor het fonds af te dekken. 1 euro gaat in de pot om de achterstand van de afgelopen jaren in te lopen en om het fonds op te bouwen, waardoor op termijn wellicht geen of een veel lagere bijdrage nodig is. 1,50 euro is voor fondsbeheer, administratiekosten en de ontwikkeling van een digitale lesovereenkomst.

Die kan de rijschool gebruiken, zodat bij een onverhoopt faillissement uiteindelijk exact helder is wie waar recht op heeft. En dan hebben we nog 1 euro per leerling die besteed wordt aan uitgebreide promotie van het BGF; en dat bedrag wordt nog eens verdubbeld door verzekeraar Bovemij. De toegevoegde waarde van de BOVAG-rijschool gaat de komende jaren dus overal nadrukkelijk onder de aandacht komen. Bij dit alles is overigens ook automatisch een kosteloze ongevallenverzekering per leerling van toepassing, ook aangeboden door Bovemij.

Aan de slag!

Bovendien, laten we dat niet vergeten: een garantiefonds en alle andere zekerheden die leden van een branchevereniging de markt te bieden hebben, zijn nou juist de zaken die onze sector zo keihard nodig heeft om het blazoen op te poetsen en de cowboys die het nieuws beheersen buitenspel te zetten. Dat werkt alleen als we collectief de schouders eronder zetten en eens ophouden met ‘ikke, ikke, ikke’ en dag-in-dag-uit vanaf de zijlijn commentaar lopen te leveren zonder zelf actief bij te dragen aan een betere branche. Dus hup, aan de slag!

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Frank Hoornenborg, voorzitter BOVAG Rijscholen

Auteur: Lars Verpalen

8 reacties op “‘Rijschoolhouders; hup, aan de slag voor een betere branche!’”

Kenny Willemsen|11.03.16|18:08

ikie ikke ikke en dag in dag uit van de zijlijn commentaar leveren is precies wat ze nu zelf doen. Blijven hameren op wat zij “goed” doen en wat na aanpassing nog steeds hetzelfde blijft is het blazoen oppoetsen en verhoogt echt de kwaliteit niet. Kwaliteit verhoog je door echte aanpassingen aan iets te doen zodat het cowboys onmogelijk gemaakt wordt omdat de leerling en ouders er zelf voor kiezen. Instructeurs willen heus wel er iets voor doen om zich te onderscheiden maar worden niet gehoord

Menno Wiggers|12.03.16|09:14

‘Rijschoolhouders; hup, aan de slag voor een betere branche!’

HEH HUH? Rijschoolhouders aan de slag voor een betere branche? Dat doen velen al hoor? Waar hebben we dan nog brancheorganisaties voor…?? Hup terug jij..

En de voorzitter durft rijinstructeurs als cowboys aan te spreken? En dan opkijken dat ze commentaar op brancheorganisaties wordt gegeven?

Tot welk niveau gaat men zich verlagen! Ik hoop dat net als in de politiek snel iets anders gaat komen dan dit. Man wat een niveau!

Menno Wiggers|12.03.16|09:19

Echt lees de kop van dit artikel nu eens goed!! Ik zal het nog een keer herhalen. ‘Rijschoolhouders; hup, aan de slag voor een betere branche!’
Rijschoolhouders!!!??? Die zorgen voor betere rijlessen en vechten voor hun eigen broodwinning. Maar de schuld schuiven naar diegene die lidmaatschapsgeld voor een betere branche betaald? ‘Rijschoolhouders; hup, aan de slag voor een betere branche!’ ???? Rijschoolhouders???

Kenny Willemsen|12.03.16|19:29

Rijschoolhouders aan de slag voor een betere branche is dat wat bedoeld wordt met een zwartboek opstellen door belangenverenigingen(op andere site gelezen) waarin we elkaar moeten verlinken als het gaat om vermeende slechte kwaliteit of vermeende fraude. Levensgevaarlijk in een elkaar dood concurrerende markt! Het gaat volgens mij niet om alle problemen weer te benoemen maar om eens verbeteringen door te voeren waar zij dus zelf geen oplossing voor en verstand van hebben.

Enne Ykema|17.03.16|11:18

Geweldig! Het enige wat de bovag doet, is voor zichzelf zorgen. Daar hoort natuurlijk deze oproep ook bij. Wanneer je niet lid bent, kun je net even langer op vakantie, ha, ha…

Michel Kerkhof|18.03.16|07:10

Heel erg jammer dat de BOVAG weer zo naar buiten komt. Een kwalijke zaak voor een organisatie die zegt op te komen voor de belangen van de rijscholen. Mooi niet dus, zij komen uitsluitend op voor hun eigen leden en de rest zoekt het maar uit. Hoezo deze conclusie? heel simpel kan je als niet BOVAG lid wel het BGF hebben ? Nee deze is uitsluitend voorbehouden aan hun leden.

Michel Kerkhof|18.03.16|07:14

Gevolg is dus straks H.H. collega’s dat als wij niet mee doen met BOVAG wij als de slechte onbetrouwbare rijscholen worden betiteld wand wij hebben als onafhankelijke rijscholen niet een garantiefonds. Garantiefonds super maar laat deze dan ook voor de hele branche gelden dan ben je bezig voor de branche. BOVAG (die trouwens hier nooit reageert terwijl ze wel lezen) stop met het aanvallen van rijscholen die niet zijn aangesloten wat zo draagt men niet bij aan verbetering van de branche

Enne Ykema|18.03.16|21:13

Ik kan het niet laten: Wat heeft de bovag afgelopen 10 jaar gedaan voor de branche? Is er ergens een verbetering opgetreden in de afgelopen periode? Noem eens 2? 1? Niks! Oh ja, ze hebben een nieuw bovag huis laten maken…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.