CBR, hoofdkantoor

CBR kan grote vraag naar rijexamens nauwelijks behappen

Het CBR verwacht dit jaar tienduizend extra rijexamens dankzij de populariteit van 2toDrive en de aantrekkende economie. Dat gaat gevolgen hebben voor de reserveringstermijnen van deze examens. Dat laat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen weten. 

Het CBR heeft met het ministerie van Infrastructuur en Milieu maximale reserveringstermijnen afgesproken zodat kandidaten nooit te lang hoeven te wachten voor een examen. Deze bedragen 7 weken voor éérste examens en 5 weken voor herexamens. Die termijnen zullen de komende periode waarschijnlijk worden overschreden

2toDrive en groeiende economie

De populariteit van 2toDrive blijft meer dan verwacht stijgen, stelt het CBR. “Steeds meer 17-jarigen willen hun rijbewijs halen. Door de positieve economische ontwikkelingen neemt daarnaast het aantal twintigplussers toe die besluiten om hun rijopleiding niet langer uit te stellen”, laat de organisatie weten. Dat alles leidt dit jaar naar verwachting tot tienduizend extra rijexamens.

Het CBR laat examinatoren zowel doordeweek als op zaterdag overwerken om ervoor te zorgen dat iedereen toch op redelijke termijn examen kan doen. Het CBR gaat daarbij volop door met het werven van nieuwe examinatoren. Vorig jaar zijn al 30 nieuwelingen aan de slag gegaan. Dit jaar komen er nog eens 60 bij. De nieuwe examinatoren moeten ook de uitstroom opvangen van examinatoren die met pensioen gaan.

Reserveringstermijnen omhoog

“Traditiegetrouw gaan de examenreserveringstermijnen in het tweede kwartaal omhoog vanwege de kortere weken als gevolg van de feestdagen”, doelt het CBR op Goede Vrijdag, Tweede Paasdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Hemelvaart en Tweede Pinksterdag. Door de extra vraag naar rijexamens zullen deze termijnen nu in een aantal gevallen de norm van zeven weken overschrijden.

Auteur: Lars Verpalen

10 reacties op “CBR kan grote vraag naar rijexamens nauwelijks behappen”

Rij School|25.03.16|10:04

Is het misschien een idee, dat het CBR tijdelijk IBKI examinators inhuurt? Deze examinators beoordelen de instructeurs of ze goed en volgens het protocol les geven! Dan moeten deze heren en dames toch ook in staat zijn om de kandidaten van die opleiders te beoordelen of ze het goed hebben gedaan.

Roelof Meijer|25.03.16|10:49

Bij de IBKI werken ook examinatoren die tevens rijinstructeur zijn en een eigen rijschool hebben, lijkt me niet zo’n goed idee.

Dennie Peereboom|25.03.16|11:46

@Rijschool de wachttijd bij IBKI bedraagd momenteel 1,5 tot 2 maanden… laten ze eerst hun eigen wachtlijst dus maar eens wegwerken!

Bert de Weerd|25.03.16|20:49

De regeling dat een her niet binnen 2 weken mag plaatsvinden afschaffen. Af en toe zie ik een plekje voor een week later staan en kan de kandidaat dan prima opnieuw examen doen, maar helaas, dat mag niet..

Tijdelijk geen TTT’s meer afnemen zal de wachttijd behoorlijk terugdringen.
De afspraak over de maximale reserveringstermijnen tussen het CBR en het ministerie zal toch nageleefd moeten worden lijkt mij. Wat is anders zo’n afspraak nog waard? TTT is immers niet verplicht. Een rijexamen wel.

Kenny Willemsen|30.03.16|20:01

wat raar toch weer, echt cbr ze verwachten een toename om diverse redenen en kunnen de aanvraag daarom nu al niet behappen. Sterker nog op basis van een aanname van verwachte toename stijgen nu alvast de reserveringstermijnen. Als je beleid afspreekt hoef je daar natuurlijk niet aan te houden zo is het in de politiek ook. Als je blundert geef je gewoon een ander de schuld of verdraaid de cijfers in je voordeel. En weer zijn de instructeurs de dupe en met hen hun leerlingen. Klasse cbr

Kees Foks|31.03.16|14:10

Waarbij het opvalt dat 1 van de oorzaken is dat er examinatoren met pensioen gaan . Maar de verhoging van de pensioenleeftijd is juist sneller gestegen dus ze gaan juist onverwacht later met pensioen.
Destijds bij de invoering van de VUT had dit kunnen kloppen toen gingen er mensen opeens eerder met pensioen en dat gaf problemen begrijpelijk maar nu is het kletspraat

Jan Jordans|31.03.16|19:50

Zolang het CBR een monopolie op rij-examens heeft zal de wachttijd blijven bestaan. Zo was het, is het en blijft het.

Ron van Maaren|08.04.16|22:32

Oorzaak van de problemen zit hem in het feit dat bij het CBR de examinatoren altijd voor 100% worden ingedeeld. Dit geeft problemen door de wachttijden te laten fluctueren en een two- bin system (eerste en herexamens) te hanteren kunnen pieken beperkt worden opgevangen.
Oplossing die goed zou werken zou zijn alle examinatoren 90% indelen en in de piekmaanden 100%.
Immers een kantoormedewerker is ook nooit 100% productief.
Vervolg.

Ron van Maaren|08.04.16|22:33

Nu zit het CBR met de handen in de haren, en werken medewerkers zich een slag in rondte.
Door de werkdruk neemt de kwaliteit strek af en stijgt het ziekteverzuim naar een exorbitante + 10 %
Vreemd is dat er enige tijd geleden nog werd gesproken over een afname van examens in 2016.
Jaarlijks hebben we de problemen met kortere werkweken rond Pasen, 5 mei, hemelvaart etc.
vervolg

Ron van Maaren|08.04.16|22:33

vervolg!

Hierop is door het management slecht geanticipeerd.
De door mij geschetste oplossing is zo gek nog niet. Het examen zou wellicht hooguit 10 euro duurder moeten worden. De kwaliteit arbeidsomstandigheden en wachttijden zouden er bij gebaad zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.