Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Rijschoolbranche vol in de schijnwerpers bij politiek’

Er moet een einde komen aan de structurele problemen in de rijschoolbranche. Onderwerpen als de trucjestheorie, rijlessen in natura en belastingontduiking komen veelvuldig in de media en schaden de markt. De hoop is dan ook dat de huidige focus van de politiek op de branche veranderingen met zich meebrengt. Dat schrijft BOVAG Rijscholen-voorzitter Frank Hoornenborg in zijn column voor VerkeersPro.

COLUMN – Het heeft heel wat jaren geduurd, maar eindelijk staat onze branche dan vol in de schijnwerpers in politiek Den Haag. Helaas was daar een hele stroom aan negatieve berichten voor nodig. De georganiseerde rijscholenbranche is nu echter wel een volwaardig gesprekspartner op het Binnenhof en bij de ministeries en dat is volle winst.

Plannen neerleggen

Of er ook daadwerkelijk geluisterd wordt, is een tweede. Daar ontbreekt het vaak nog wel eens aan. In samenwerking met FAM en VRB zitten we in elk geval structureel aan tafel bij het CBR en bij de ambtenaren van Infrastructuur en Milieu, waardoor we altijd vrijwel als eerste op de hoogte zijn van plannen, voornemens of zienswijzen.

En beter nog: we kunnen onze eigen plannen ook altijd direct daar neerleggen. Rondom de aanpak van turbotheoriescholen is de gang van zaken tussen BOVAG, FAM en VRB zelfs zeer voortvarend. Alle neuzen staan dezelfde kant op.

Hoop op politieke agenda

Dat onze branche daadwerkelijk hoog op de politieke agenda staat, blijkt wel uit het feit dat de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu op 13 april achter gesloten deuren vergaderde over alle reilen en zeilen rondom rijopleidingen in Nederland.

Er spelen dan ook nogal wat zaken: vernieuwing van de WRM, de theorie-onthullingen van RTL Nieuws, rijlessen betalen in natura, belastingontduiking… Stuk voor stuk onderwerpen die de laatste jaren de media halen. Daar willen we nu eindelijk eens structureel van af.

Eerlijke boterham

Daarvoor is wel daadkracht nodig van bewindslieden. En bereidheid om ook via wetgeving paal en perk te stellen aan uitwassen, hoewel inperking van ondernemersvrijheden nou niet bepaald een VVD-hobby is. Terwijl Schultz en Van der Steur wel van liberale huize zijn. Meer regels voor ondernemers is overigens ook niet waar BOVAG voor staat, verre van zelfs. Maar er is nu eenmaal een acute noodzaak in onze sector om een bodem te leggen.

Een ondergrens waardoor hardwerkende en goedwillende instructeurs en rijschoolhouders een eerlijke boterham kunnen verdienen en een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid kunnen leveren. Zonder dat we ons druk hoeven maken over figuren die ons vak te schande maken. Dus, dames en heren politici: actie graag!

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Frank Hoornenborg, voorzitter BOVAG Rijscholen

Auteur: Lars Verpalen

9 reacties op “‘Rijschoolbranche vol in de schijnwerpers bij politiek’”

Anjo Joostens|15.04.16|16:30

Dat er veel veranderd moet worden is duidelijk. Kamerleden kunnen zonder onderbouwing geen actie ondernemen, daar gaan brancheorganisaties tot nu toe nog steeds van uit. Wat dat betreft staan ze inderdaad met de neuzen dezelfde kant op. Je kunt duizend keer met ambtenaren van I & M om de tafel zitten, maar als je niet begrijpt wat het verschil is tussen – wat – er aangepakt moet worden en – hoe – je dat zou kunnen doen, hebben gesprekken geen zin.

Anjo Joostens|15.04.16|16:31

De politiek is namelijk geïnteresseerd in – hoe – je dat zou kunnen doen, alvorens je überhaupt tot actie over kunt gaan. Meerdere malen heeft de minister liberaal aangegeven dat het vanuit de branche zelf moet komen en dat is iets anders dan hier over liberaal denken gesuggereerd wordt. De problemen worden zonder onderzoek en onderbouwing bij de overheid neergelegd, alsof dat logisch is. Daar kunnen politici niks mee.

Anjo Joostens|15.04.16|16:36

Structurele problemen los je niet op zonder structurele oplossingen. Structurele oplossingen gaat samen met kennis vanaf de bron. Maar als je deze bron negeert en je eigen doelen probeert door te drukken kom je nergens, ook al vindt men zichzelf als brancheorganisatie belangrijk. In grote lijnen in de tekst lees ik dat brancheorganisaties zichzelf belangrijk vinden, alsof ze zelf de politieke aandacht hebben gecreëerd. Hierbij wordt andere kennis en externe informatie achterwege gelaten.

Anjo Joostens|15.04.16|16:38

Dan wordt er nog een belangrijke opmerking gemaakt. Er wordt gesteld dat goedwillende, hardwerkende rijinstructeurs bij de ondergrens behoren. Laat dat nou juist net de problematiek van brancheorganisaties zijn, waarbij je de problemen niet goed genoeg in kaart hebt gebracht. Zolang je de kennisinstituut als de calimero van de branche ziet, neem je de rijinstructeur en de consument niet serieus en heb je op dit gebied geen kennis van zaken.

Anjo Joostens|15.04.16|16:54

Sterker nog als je de waarde van kennis onderschat en geen verbanden met de problematiek ziet, weet je ook niet waar de problemen vanaf de bron gezien vandaan komen. Liever de bewoording georganiseerde branche achterwege laten, want juist de mensen die de rijschoolbranche willens en wetens kapot maken, weten des te meer dat een vrije markt niet georganiseerd is.

Anton Vos|20.04.16|12:33

Hallo Frank,

Het thema “rijlessen in natura” wordt binnenkort belicht op de Duitse TV, Sat1.
wil je hier aan meewerken, kun je je even melden bij mij met een PB.
De opnames zijn op 4 mei, uitzending op 7 mei.

Jan Jordans|21.04.16|12:00

Rijscholen komen alleen negatief in het nieuws. Zijn wij allemaal boeven of cowboys? Ik wil een keer positief nieuws horen.

Gina Koevoets|27.04.16|18:28

meeste zijn idd boeven en cowboys, ik heb er bij diverse gewerkt, betalen idd amper het minimumloon ( een schoonmaakster zonder verantwoording voor een kind van een ander verdiend nog meer!) ben zelfs werkende geweest bij een rijschool in Tilburg, waarvan de eigenaresse een stiekeme verhouding had met een examinator! Samen jointjes roken en date! Een examinator die zelfs valse beschuldigingen ging uitte voor die griet! en de staff van het CBR welke ik aangeschreven had wilde daar niets aan

Gina Koevoets|27.04.16|18:32

gelukkig heeft die griet nu geen rijschool meer ze doet iets met honden. tja zo behandelde ze mensen ook. dewi en Robert vormde een paar in Berkel enschot, iedereen zag het maar niemand durfde te spreken en als je sprak kreeg je het zwijgen opgelegd door CBR.. nog 1 woord en je mag geen exames meer AFLEGGEN! nou jammer dan, had collegas genoeg en niemand legd mij het zwijgen op over de waarheid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Rijschoolbranche vol in de schijnwerpers bij politiek’ | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Rijschoolbranche vol in de schijnwerpers bij politiek’

Er moet een einde komen aan de structurele problemen in de rijschoolbranche. Onderwerpen als de trucjestheorie, rijlessen in natura en belastingontduiking komen veelvuldig in de media en schaden de markt. De hoop is dan ook dat de huidige focus van de politiek op de branche veranderingen met zich meebrengt. Dat schrijft BOVAG Rijscholen-voorzitter Frank Hoornenborg in zijn column voor VerkeersPro.

COLUMN – Het heeft heel wat jaren geduurd, maar eindelijk staat onze branche dan vol in de schijnwerpers in politiek Den Haag. Helaas was daar een hele stroom aan negatieve berichten voor nodig. De georganiseerde rijscholenbranche is nu echter wel een volwaardig gesprekspartner op het Binnenhof en bij de ministeries en dat is volle winst.

Plannen neerleggen

Of er ook daadwerkelijk geluisterd wordt, is een tweede. Daar ontbreekt het vaak nog wel eens aan. In samenwerking met FAM en VRB zitten we in elk geval structureel aan tafel bij het CBR en bij de ambtenaren van Infrastructuur en Milieu, waardoor we altijd vrijwel als eerste op de hoogte zijn van plannen, voornemens of zienswijzen.

En beter nog: we kunnen onze eigen plannen ook altijd direct daar neerleggen. Rondom de aanpak van turbotheoriescholen is de gang van zaken tussen BOVAG, FAM en VRB zelfs zeer voortvarend. Alle neuzen staan dezelfde kant op.

Hoop op politieke agenda

Dat onze branche daadwerkelijk hoog op de politieke agenda staat, blijkt wel uit het feit dat de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu op 13 april achter gesloten deuren vergaderde over alle reilen en zeilen rondom rijopleidingen in Nederland.

Er spelen dan ook nogal wat zaken: vernieuwing van de WRM, de theorie-onthullingen van RTL Nieuws, rijlessen betalen in natura, belastingontduiking… Stuk voor stuk onderwerpen die de laatste jaren de media halen. Daar willen we nu eindelijk eens structureel van af.

Eerlijke boterham

Daarvoor is wel daadkracht nodig van bewindslieden. En bereidheid om ook via wetgeving paal en perk te stellen aan uitwassen, hoewel inperking van ondernemersvrijheden nou niet bepaald een VVD-hobby is. Terwijl Schultz en Van der Steur wel van liberale huize zijn. Meer regels voor ondernemers is overigens ook niet waar BOVAG voor staat, verre van zelfs. Maar er is nu eenmaal een acute noodzaak in onze sector om een bodem te leggen.

Een ondergrens waardoor hardwerkende en goedwillende instructeurs en rijschoolhouders een eerlijke boterham kunnen verdienen en een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid kunnen leveren. Zonder dat we ons druk hoeven maken over figuren die ons vak te schande maken. Dus, dames en heren politici: actie graag!

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Frank Hoornenborg, voorzitter BOVAG Rijscholen

Auteur: Lars Verpalen

9 reacties op “‘Rijschoolbranche vol in de schijnwerpers bij politiek’”

Anjo Joostens|15.04.16|16:30

Dat er veel veranderd moet worden is duidelijk. Kamerleden kunnen zonder onderbouwing geen actie ondernemen, daar gaan brancheorganisaties tot nu toe nog steeds van uit. Wat dat betreft staan ze inderdaad met de neuzen dezelfde kant op. Je kunt duizend keer met ambtenaren van I & M om de tafel zitten, maar als je niet begrijpt wat het verschil is tussen – wat – er aangepakt moet worden en – hoe – je dat zou kunnen doen, hebben gesprekken geen zin.

Anjo Joostens|15.04.16|16:31

De politiek is namelijk geïnteresseerd in – hoe – je dat zou kunnen doen, alvorens je überhaupt tot actie over kunt gaan. Meerdere malen heeft de minister liberaal aangegeven dat het vanuit de branche zelf moet komen en dat is iets anders dan hier over liberaal denken gesuggereerd wordt. De problemen worden zonder onderzoek en onderbouwing bij de overheid neergelegd, alsof dat logisch is. Daar kunnen politici niks mee.

Anjo Joostens|15.04.16|16:36

Structurele problemen los je niet op zonder structurele oplossingen. Structurele oplossingen gaat samen met kennis vanaf de bron. Maar als je deze bron negeert en je eigen doelen probeert door te drukken kom je nergens, ook al vindt men zichzelf als brancheorganisatie belangrijk. In grote lijnen in de tekst lees ik dat brancheorganisaties zichzelf belangrijk vinden, alsof ze zelf de politieke aandacht hebben gecreëerd. Hierbij wordt andere kennis en externe informatie achterwege gelaten.

Anjo Joostens|15.04.16|16:38

Dan wordt er nog een belangrijke opmerking gemaakt. Er wordt gesteld dat goedwillende, hardwerkende rijinstructeurs bij de ondergrens behoren. Laat dat nou juist net de problematiek van brancheorganisaties zijn, waarbij je de problemen niet goed genoeg in kaart hebt gebracht. Zolang je de kennisinstituut als de calimero van de branche ziet, neem je de rijinstructeur en de consument niet serieus en heb je op dit gebied geen kennis van zaken.

Anjo Joostens|15.04.16|16:54

Sterker nog als je de waarde van kennis onderschat en geen verbanden met de problematiek ziet, weet je ook niet waar de problemen vanaf de bron gezien vandaan komen. Liever de bewoording georganiseerde branche achterwege laten, want juist de mensen die de rijschoolbranche willens en wetens kapot maken, weten des te meer dat een vrije markt niet georganiseerd is.

Anton Vos|20.04.16|12:33

Hallo Frank,

Het thema “rijlessen in natura” wordt binnenkort belicht op de Duitse TV, Sat1.
wil je hier aan meewerken, kun je je even melden bij mij met een PB.
De opnames zijn op 4 mei, uitzending op 7 mei.

Jan Jordans|21.04.16|12:00

Rijscholen komen alleen negatief in het nieuws. Zijn wij allemaal boeven of cowboys? Ik wil een keer positief nieuws horen.

Gina Koevoets|27.04.16|18:28

meeste zijn idd boeven en cowboys, ik heb er bij diverse gewerkt, betalen idd amper het minimumloon ( een schoonmaakster zonder verantwoording voor een kind van een ander verdiend nog meer!) ben zelfs werkende geweest bij een rijschool in Tilburg, waarvan de eigenaresse een stiekeme verhouding had met een examinator! Samen jointjes roken en date! Een examinator die zelfs valse beschuldigingen ging uitte voor die griet! en de staff van het CBR welke ik aangeschreven had wilde daar niets aan

Gina Koevoets|27.04.16|18:32

gelukkig heeft die griet nu geen rijschool meer ze doet iets met honden. tja zo behandelde ze mensen ook. dewi en Robert vormde een paar in Berkel enschot, iedereen zag het maar niemand durfde te spreken en als je sprak kreeg je het zwijgen opgelegd door CBR.. nog 1 woord en je mag geen exames meer AFLEGGEN! nou jammer dan, had collegas genoeg en niemand legd mij het zwijgen op over de waarheid.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.