rijles, rijexamen, rijinstructeur, examinator, lesauto

Na trucjes bij theorie nu ook handel in praktijkroutes CBR

Er is handel aan het ontstaan in praktijkexamenroutes van het CBR. In navolging van de turbotheorie-opleiders die kandidaten met trucjes laten slagen voor het theorie-examen, is theoriecursus-aanbieder Altijd Geslaagd – de eerste bedenker van theorietrucjes – gestart met rijschool Altijd Geslaagd en biedt ‘100% examenroutes en dus 100% slagingskans’. Daarnaast is er een bedrijfje dat video’s van ‘officiële’ examenroutes van het praktijkexamen te koop aanbiedt. Het CBR denkt niet dat dit leidt tot meer kans van slagen. Branchevereniging BOVAG schrikt van het nieuws en eist direct actie. 

Het CBR kent volgens de officiële lezing geen vaste examenroutes bij het praktijkexamen. Toch hebben de aanbieders schijnbaar structuren ontdekt in de routes waardoor ze deze volgens hen kennen. Dat bleek ook toen VerkeersPro contact zocht met ‘rijschool Altijd Geslaagd’ en de betreffende rijinstructeur op basis van examenlocatie en tijdstip zo een examenroute kon opzeggen.

Oefenen in gebieden waar veel praktijkexamens worden verreden, doet iedere rijinstructeur met zijn leerling. Dat er echter dermate vaste patronen zitten in routes op gezette tijden en plaatsen dat Altijd Geslaagd en andere bedrijven er mee aan de haal gaan, lijkt van een heel andere orde.

Video’s van examenroutes

Op de website genaamd DriversOnly worden van zes examenplaatsen (Amsterdam, Barendrecht, Eemnes, Rijswijk, Rotterdam en Utrecht) examenroutes aangeboden voor een paar euro. Het betreft video’s die gemaakt zijn vanuit de auto waarop in de voice-over uitleg is gegeven over hoe te handelen in de betreffende situaties. Routes van meer locaties zijn in aantocht, zo is te lezen.

Wanneer een examenplaats is gekozen, is te lezen: “Kies hieronder een van de officiële CBR examenroutes.” Duur is het niet; voor 4,99 euro kunnen 15 examenroutes worden bekeken. Hoe de video’s zijn gemaakt, is niet bekend. Het bedrijf was niet bereikbaar voor commentaar.

Rijschool Altijd Geslaagd

Altijd Geslaagd gaat nog een stap verder. Onder de noemer ‘Rijschool Altijd Geslaagd’ biedt het bedrijf examengerichte rijles aan voor 20 euro per uur. ‘Binnen 1 dag slagen voor je praktijkexamen’, is daarnaast te lezen op de website. Verder is er ook een telefoonnummer gegeven voor meer informatie. Dit nummer was eenvoudig terug te herleiden naar ‘Rijschool Ik rij blij’ uit Rotterdam. Saillant detail; bij het CBR ingeschreven als ‘Rijschool Slaag Altijd’.

VerkeersPro belde onder een alias met het nummer om een rijles te reserveren. We kregen een mannelijke rijinstructeur aan de telefoon die graag wat meer informatie gaf. “Is dit Rijschool Altijd Geslaagd?”, vroegen we. Dat bevestigde de man. “Ik las dat ik bij jullie binnen 1 dag mijn praktijkexamen kan halen omdat jullie de officiële examenroutes hebben”, gingen we verder. “Maar dat kan toch niet? Mijn rijinstructeur zegt dat er geen vaste examenroutes zijn”, probeerden we.

Uitstippelen

De man lacht. “Dat zegt hij alleen omdat hij het niet weet”, is het antwoord. “Die routes zijn er wel zeker. Vertel maar, waar ben je voor het laatst gezakt en op welk tijdstip?” We legden hem een willekeurig examenmoment voor; Rijswijk om 08.55u in de ochtend. De rijinstructeur weet uit zijn hoofd de gehele route voor te kauwen. “Dan ben je vanuit het CBR eerst rechtsaf gegaan. Vervolgens alsmaar rechtdoor, en toen over een bruggetje. Daarna op de kruising….”

De man stippelt de gehele route verder uit. Hij vertelt waar de bijzondere verrichtingen zijn uitgevoerd, waar links of rechtsaf zou zijn geslagen en waar je waarschijnlijk gezakt zou kunnen zijn. Of de route klopt konden wij uiteraard niet controleren, maar de rijinstructeur klonk erg zeker van zijn zaak. “Hoe weet u dat dan?”, vroegen we. “Daar wil ik geen uitspraken over doen, dat is ons geheim”, was het korte antwoord. We eindigen het gesprek met de mededeling dat we later mogelijk terugbellen voor een proefles.

Het nieuwe initiatief van Altijd Geslaagd lijkt daarmee angstvallig veel op de manier waarop ooit werd begonnen met trucjes om het theorie-examen te halen. Natuurlijk is praktijk geen theorie en blijft overig verkeer variabel, maar dat neemt niet weg dat deze initiatieven inspelen op de mogelijkheid dat er wel degelijk voorspelbaarheid in de praktijkexamens zit. En wie exact weet waar hij heenrijdt tijdens zijn examen, zit ongetwijfeld anders in de auto. Dat roept de vraag op of je wel kan laten zien hoe rijvaardig je bent, als het alleen op een vooraf bepaalde route hoeft te worden getoond aan de examinator.

Geen vaste examenroutes

Het CBR stelt dat er geen vaste examenroutes zijn. “Je slaagt voor het praktijkexamen als je laat zien dat je veilig rijdt”, zegt woordvoerder Irene Heldens. “Wel zijn er vaste examenonderdelen zoals in- en uitvoegen, voor laten gaan op kruispunten etcetera.” Dat het verkeer altijd anders is, maakt het volgens het CBR onzin om te denken dat je slaagt als je bepaalde routes kent. “Het gaat er om hoe je reageert en anticipeert op je medeweggebruikers in verschillende verkeerssituaties en altijd laat zien dat je veilig rijdt.”

Wel wil het CBR nogmaals benadrukken dat het goed is om een gedegen rijopleider te kiezen. “Ook al is het niet de verantwoordelijkheid van het CBR, als het kan dragen we natuurlijk bij aan het professionaliseren van de opleidingsbranche”, stelt Heldens. “Voorbeelden zijn de nieuwe inschrijvingsovereenkomst met onder andere een integriteitsbepaling.”

In de kiem smoren

Branchevereniging BOVAG kende het fenomeen nog niet, maar vindt dit alle aanleiding geven om de kwestie uit te zoeken. “Dit gebeurt op hetzelfde terrein als met de theorie-examens”, stelt woordvoerder Tom Huyskens. “We willen voorspelbaarheid uitbannen, maar schijnbaar vinden deze jongens toch voorspelbaarheid. Dat kunnen we nu op tijd in de kiem smoren.”

BOVAG wil dat het CBR aan de slag gaat om vaste routes uit te bannen. “Draag er zorg voor dat er zoveel mogelijk andere routes worden uitgestippeld zodat er geen voorspelbaarheid meer in het examen zit. En voor degenen die hier aan meewerken, moeten we serieus overwegen om de WRM-bevoegdheid af te nemen.” Huyskens wijst daarnaast ook op de integriteitsbepaling van het CBR, waarmee de overeenkomst stop kan worden gezet en niet langer examens kunnen worden gereserveerd.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

12 reacties op “Na trucjes bij theorie nu ook handel in praktijkroutes CBR”

Roelof Meijer|28.04.16|12:33

En weer maken we ons druk om iets wat eigenlijk niks voorstelt.
Binnen Europa hebben we heel veel verschillende eisen voor het rijexamen.
Een aantal jaren geleden stonden er meerdere artikelen in het vakblad over examens in het buitenland. In Engeland (UK) hadden ze een vastgelegde route en er werd niet op de autosnelweg gereden tijdens het examen, deze kandidaten laten we vervolgens los op de weg, dus ook in Europa.

Bert de Weerd|28.04.16|13:13

Handel in gebakken lucht! Onbegrijpelijk dat de Bovag doet voorkomen dat er vaste examenroutes zijn. Onzin!

Peter Hanemaaijer|28.04.16|13:31

Vaste examenroutes zijn niet relevant. Als ik met een kandidaat vanaf zijn huis weg rijdt zie ik binnen 5 minuten of deze kandidaat het beheerst of niet. Inderdaad onzin. Bovag maakt zich weer eens druk om niets.

Gerard van der Zalm|28.04.16|13:41

Vaste routes waren er in de jaren 80 al. Deze routes waren door het CBR samengesteld in een boekje dat iedere instructeur toen kreeg. De kandidaat kreeg vooraf 3 routes waarvan de examinator voor het examen er een uit koos. Soms werd er van de route afgeweken door de verkeersomstandigheden. De instructeurs die hun kandidaten alleen deze vaste routes lieten rijden gingen dan in beklag bij de examinator. Het slagingspercentage werd er door de vaste routes zeker niet door verbeterd.

Jan van Noort|28.04.16|14:03

Wie maakt zich hier nu druk, en om wat. Als mijn leerlingen klaar zijn voor het examen kunnen ze overal en op ieder tijdstip hun ding doen.

Rick Van De Graaf|28.04.16|14:23

voor mijn opleiding tot vrachtwagenchauffeur kon ik niet in de buurt auto-examen doen dus moest ik naar een stad waar ik vrijwel onbekend was. Hier heb ik gelest en examen gedaan na 3 pogingen uiteindelijk de 1e keer geslaagd (haha). aantal jaren later na in weer een andere stad vrachtwagenrijbewijs gehaald te hebben. Ging ik voor mijn motor rijbewijs lessen, dit was wél in mijn eigen woonplaats e.o hier was ik toch heel wat zekerder van mijn zaak omdat ik het overal kende. Deel 1

Rick Van De Graaf|28.04.16|14:26

Niet zo zeer een vaste route die ik kende maar de omgeving in het algemeen. Het was inmiddels dan wel wat jaren later,waarin ik ouder en wijzer was, maar toch slaagde ik toen wel de eerste keer in één keer voor mijn verkeersdeelname.

Rick Van De Graaf|28.04.16|14:30

Ik wil er dus mee zeggen dat er een voordeel kan zijn als je in je eigen omgeving examen doet waar je zonder rijbewijs bijvoorbeeld veel gefietst heb of, met een snorfiets/bromfiets aan het verkeer hebt deel genomen.

Willy Davina|28.04.16|23:19

Waar maakt men zich toch druk om je weet maar een paar uur van te voren welke examinator je hebt en ook dit veranderd nog wel eens ik vind dat men zich veel drukker moet maken over de handel die momenteel weer loopt , je moet bijna 2 maanden wachten voor de leerling examen kan doen kijk daar eens naar.

Paul de Jong|29.04.16|06:38

1e: Hebben jullie ook het slagingspercentage gezien van deze rijschool?
2e: dus alle examinatoren rijden op woensdagochtend om 08.55 uur hetzelfde rondje. In colonne achter elkaar aan.
Wat een bullshit dit verhaal. Elke examenplaats heeft wel plekken waar examinatoren graag komen, en ook tijden dat bepaalde richtingen wat vaker gereden worden ivm drukte. Maar dat gebeurt echt niet via vaste routes. Ik rij al 17 jaar lang mee met alle examens en toetsen en kan zeker geen structuur herkennen.

Arjan Johanna|29.04.16|13:16

Rijschool Slaag altijd (maar niet in de eerste keer..) heeft bij 6 verschillende examencentra een percentage van 21-25% Hmmm misschien moeten ze iets beter hun eigen route filmpjes bekijken:)

Irma Van Den Berg|04.05.16|14:29

Ik vind het tijd worden om de duur van het praktijkexamen te verlengen naar 50 minuten. Dat geeft de examinator meer speling om ook eens een lastige constructie mee te nemen in de rit. Dan maar duurder. De duurdere faalangstexamens verkopen immers ook als warme broodjes….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.