Schultz van Hagen, Infrastructuur

Schultz: geen extra eisen om dubieuze rijscholen te bannen

AMSTERDAM – Minister Melanie Schultz van Haegen arriveert dinsdag in Amsterdam bij het Paleis op de Dam voor de nieuwjaarsreceptie van koningin Beatrix.

Er komen geen extra eisen voor rijscholen om de wildgroei aan dubieus handelende ondernemers een halt toe te roepen. Minister Schultz van Haegen wil daar niet aan omdat er in Nederland in het algemeen geen eisen aan MKB-bedrijven worden gesteld. Daarbij vindt Schultz dat ze genoeg gedaan heeft door zich sterk te maken voor goede voorlichting in de vorm van de Rijscholenkiezer, die onlangs door de rechtbank werd teruggefloten wegens onterecht toegewezen subsidie. Politieke partij SP en brancheorganisatie BOVAG vinden het een bevestiging dat de minister de branche niet serieus neemt.

Schultz bevestigde haar standpunt in antwoord op kamervragen van de SP over berichtgeving van VerkeersPro dat er ook handel in praktijkroutes van het CBR aan het ontstaan is. Daarin vroeg de SP naar de werkwijze van rijscholen die reclame maken met vaste examenroutes. De suggestie dat die bestaan, veegt Schultz van tafel.

Geen vaste examenroutes

“Er zijn geen vaste praktijkexamenroutes”, zo stelt de minister. “Ik betreur het dat door niet-ethische bedrijven op alle mogelijke manieren wordt geprobeerd om klanten te trekken met ongefundeerde verhalen. Slagen voor het praktijkexamen wordt bepaald door het omgaan met verkeerssituaties, niet om het al dan niet kennen van een route.”

Opvallend is dat de minister hiermee twee dingen lijkt te zeggen. Enerzijds dat er geen examenroutes bestaan, en anderzijds dat het niet uitmaakt áls ze zouden bestaan, omdat dan het omgaan met verkeerssituaties alsnog voldoende aantoont of iemand goed kan autorijden. Maar de vraag is best gerechtvaardigd in hoeverre het gemakkelijker is om op verkeerssituaties in te spelen, wanneer je alleen maar op gebaande paden rijdt. Daar zegt de minister niets over.

BOVAG riep bij het bekend worden van de praktijken op om voorspelbaarheid uit het examen te halen. De brancheorganisatie begrijpt het antwoord van minister Schultz dan ook niet. “Als het totaal niet zou bestaan, zouden rijscholen er ook niet mee proberen te promoten”, stelt woordvoerder Paul de Waal. “Het is wel heel gemakkelijk om het zo van tafel te vegen.”

Altijd Geslaagd

De SP vroeg verder in de kamervragen aan de minister hoe het mogelijk is dat rijschool “Altijd Geslaagd” nog steeds actief is in de branche. “Terwijl deze beunhaas al jaren alle schijn van fraude tegen zich heeft”, voegde kamerlid Eric Smaling daar aan toe. Schultz antwoordt: “Het CBR heeft de overeenkomst met “Altijd Geslaagd” vorig jaar opgezegd. Deze rijschool kan dan ook geen kandidaten meer aanleveren voor een rijexamen.”

Smaling is niet blij met dat antwoord. “De minister gaat niet in op het feit dat Altijd Geslaagd nog steeds actief is, los van het feit of ze die examens op eigen naam reserveren.” Het is inderdaad zeer waarschijnlijk dat Altijd Geslaagd via andere rijscholen examens reserveert bij het CBR.

Aangescherpte eisen

Smaling stelde in de kamervragen tenslotte de wildgroei van dubieuze partijen in de rijschoolbranche aan de kaak. De SP vindt dat de eisen om actief te zijn in de sector moeten worden aangescherpt, zo bleek onder andere ook uit hun rapport waarin 9 concrete verbeteringen voor de branche worden aangereikt. Ook BOVAG Rijscholen-voorzitter Frank Hoornenborg pleitte vorige maand voor strengere eisen: “Meer regels voor ondernemers is verre van waar BOVAG voor staat, maar er is nu eenmaal een acute noodzaak in onze sector om een bodem te leggen.”

Dat veegt minister Schultz van tafel. “In Nederland stellen we geen eisen aan MKB-bedrijven en ik ben ook niet van plan om dat te doen voor rijscholen. Daarnaast verwacht ik niet dat meer regulering effect zal hebben op deze niet-ethische rijscholen.”

BOVAG is niet verrast door die reactie en verwachtte al weinig van de minister. Voor SP’er Smaling is het nieuw bewijs dat Schultz de aangekaarte kwestie niet serieus neemt. “Ik mis ambitie bij de minister om de problemen op te lossen en ze veralgemeniseert de rijschoolbranche tot ‘het MKB’.”

Concrete stappen

De SP vindt dat het tijd wordt dat de minister concrete stappen gaat nemen. Smaling: “Beunhazen die de boel belazeren moeten worden aangepakt, de opleiding om tot rijinstructeur moet verbeteren en rijscholen die structureel slecht presenteren moeten worden afgerekend op hun slagingspercentage.”

Binnenkort staat het debat over de nieuwe WRM-wetgeving op het programma in de Tweede Kamer. Het is de hoop van de brancheverenigingen dat het in de schijnwerpers staan van de branche de afgelopen maanden zal leiden tot concrete verbeteringen. “Daarin werken we absoluut samen met Tweede Kamerleden”, vertelt BOVAG-woordvoerder De Waal.

Pijnlijke verwijzing

Schultz stipt aan dat ze de kwaliteit in de branche hoog wil houden met goede voorlichting. “Ik ben van mening dat goede voorlichting over de keuze van een rijschool belangrijk is en hier heb ik mij sterk voor gemaakt.” Dat is een pijnlijke verwijzing naar de tonnen subsidie die Schultz toezegde aan de Rijscholenkiezer, die de rechtbank onlangs met terugwerkende kracht ongedaan maakte omdat dit oneerlijke concurrentie in de hand werkte.

In eerdere antwoorden op vragen over kwaliteitshandhaving in de branche verwees Schultz vaak naar het geld en de moeite die ze stak in deze rijschool-vergelijkingswebsite, maar ook deze troef is haar nu ontvallen.

Lars Verpalen

Lees ook:

Auteur: Lars Verpalen

13 reacties op “Schultz: geen extra eisen om dubieuze rijscholen te bannen”

Peter Hanemaaijer|19.05.16|12:26

Wat betreft de vaste examenroutes betreft heeft de minister gewoon gelijk. Deze bestaan namelijk niet. Bovag moet stoppen met roeptoeteren en zich eens hard gaan maken voor de branche. Denk hierbij eens aan de waardeloze Wrm praktijk bijscholingsregeling. Kijk eens wat er met het CBR theorie examen gebeurd is. Kom op Bovag. Hup, hup. Wakker worden. Vijf voor 12. Werk aan de winkel.

Incredible|19.05.16|13:46

Wat een stom wijf.
We hebben toch de rijscholenkiezer (Hoe omstreden).
We hebben toch de WRM (toneelstuk)
We hebben toch de vrijheid MKB bedrijven
We hebben toch het CBR
We hebben toch de BOVAG en SRB
We hebben het UWV
We mogen nu toch in natura betaald worden
We hebben toch de opleidingsinstituten (super omstreden)
Kortom:
de branche verbetert niet en blijft ter discussie

René Smoors Deventer|19.05.16|14:08

Rijscholen af gaan rekenen op hun slagingspercentage??? Tsja…. een groot deel van mijn leerlingen bestaat uit leerlingen met autisme, ADHD, leerproblemen en faalangst. Vaak een combi van deze. Bij andere rijscholen zijn zij vaak niet welkom. Onder andere in verband met die slagingspercentages.

Slagingspercentages zeggen dus in mijn ogen niets over de kwaliteit van de rijschool. De moeite die je als rijschool wilt doen voor de leerlingen, ook als zij niet volgens de ‘boekjes’ leren wel.

Jan Van Veen|19.05.16|15:06

Deze minister mist de “ballen” om er iets tegen te doen, en toch is het zo simpel. Eerste 3 jaar in loondienst dan een vestiging diploma, zodat er juiste berekeningen kunnen komen voor lesprijzen en andere zaken. Deze minister heeft meer verstand van……..?

Luc Sluimer|19.05.16|16:35

Ik ben niet bang voor slechte concurrenten. De brancheorganisaties lijken het bed met het CBR te delen. Politiek doen niets anders dan wat populistisch geleuter uiten. Binnen de rijschoolwereld is eenheid ver te zoeken. We hebben dit aan ons zelf te danken, evenals het overgeleverd zijn aan een, in mijn ogen, megalomane criminele club die CBR heet. We moeten het zelf doen, hulp krijgen we niet. doe je werk goed. Dan speel je dubieuze rijscholen wel van de markt.
Luc Sluimer.

Anjo Joostens|19.05.16|19:33

Beste dames en heren. Er is geen enkele reden te bedenken dat de minister en haar ministerie, maar ook de Kamerleden met hun debatten de rijschool branche gaan veranderen. Het is allemaal (al jaren) een illusie! Stop met die gedachte! Jaar in jaar uit lopen brancheorganisaties te roepen dat ze goed kunnen onderhandelen met Kamerleden of ministerie, maar zonder onderbouwing richting de verkeersveiligheid loopt dat telkens op niets uit.

Anjo Joostens|19.05.16|19:34

Inderdaad de verkeersveiligheid, goed gezien. Dat is namelijk de kwaliteit, de rest doet er niet toe. Wen daar alvast maar aan.

Anjo Joostens|19.05.16|19:34

Wij hebben als kennisinstituut rapportages naar Brussel, minister, ministerie en Kamerleden gestuurd. We hebben de verkeersveiligheid met kracht bestempeld en de noodzaak van de juiste voorlichting richting de consument weergegeven. Het duurt niet lang meer en dan brengen wij dat in de praktijk. Voor diegene die menen de kat uit de boom te moeten kijken, staat een leuke verrassing te wachten. Voor diegene die hier in mee gaan staat een goede toekomst gepland.

Anjo Joostens|19.05.16|19:35

De consument staat centraal. De motor van de verkeersveiligheid is binnen en niet buiten de branche.

Anjo Joostens|19.05.16|19:38

Het enige wat je richting Kamerleden wel kunt doen is hen informeren wat de rijschoolbranche te wachten staat en dat zullen wij eind mei in de Kamer met hen bespreken.

Jaap van den Berg|22.05.16|15:33

Er zijn wel degelijk examenroutes alleen worden die afgewisseld. Maar er zijn examinatoren die vrijwel altijd dezelfde route rijden. Maak dat zeer regelmatig mee!
Ik snap daar niet zoveel van…..

Willy Davina|31.05.16|12:08

Krijg je met zo een incapabele minister die niet doorzet of ergens verstand van heeft wat wil je dan verwachten van zo een figuur

Youran van Ark|01.07.16|10:12

Vaste examenroutes zijn er echt wel! Er zijn examinatoren die vrijwel altijd dezelfde route rijden. Maak dat zeer regelmatig mee!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schultz: geen extra eisen om dubieuze rijscholen te bannen | RijschoolPro
Schultz van Hagen, Infrastructuur

Schultz: geen extra eisen om dubieuze rijscholen te bannen

AMSTERDAM – Minister Melanie Schultz van Haegen arriveert dinsdag in Amsterdam bij het Paleis op de Dam voor de nieuwjaarsreceptie van koningin Beatrix.

Er komen geen extra eisen voor rijscholen om de wildgroei aan dubieus handelende ondernemers een halt toe te roepen. Minister Schultz van Haegen wil daar niet aan omdat er in Nederland in het algemeen geen eisen aan MKB-bedrijven worden gesteld. Daarbij vindt Schultz dat ze genoeg gedaan heeft door zich sterk te maken voor goede voorlichting in de vorm van de Rijscholenkiezer, die onlangs door de rechtbank werd teruggefloten wegens onterecht toegewezen subsidie. Politieke partij SP en brancheorganisatie BOVAG vinden het een bevestiging dat de minister de branche niet serieus neemt.

Schultz bevestigde haar standpunt in antwoord op kamervragen van de SP over berichtgeving van VerkeersPro dat er ook handel in praktijkroutes van het CBR aan het ontstaan is. Daarin vroeg de SP naar de werkwijze van rijscholen die reclame maken met vaste examenroutes. De suggestie dat die bestaan, veegt Schultz van tafel.

Geen vaste examenroutes

“Er zijn geen vaste praktijkexamenroutes”, zo stelt de minister. “Ik betreur het dat door niet-ethische bedrijven op alle mogelijke manieren wordt geprobeerd om klanten te trekken met ongefundeerde verhalen. Slagen voor het praktijkexamen wordt bepaald door het omgaan met verkeerssituaties, niet om het al dan niet kennen van een route.”

Opvallend is dat de minister hiermee twee dingen lijkt te zeggen. Enerzijds dat er geen examenroutes bestaan, en anderzijds dat het niet uitmaakt áls ze zouden bestaan, omdat dan het omgaan met verkeerssituaties alsnog voldoende aantoont of iemand goed kan autorijden. Maar de vraag is best gerechtvaardigd in hoeverre het gemakkelijker is om op verkeerssituaties in te spelen, wanneer je alleen maar op gebaande paden rijdt. Daar zegt de minister niets over.

BOVAG riep bij het bekend worden van de praktijken op om voorspelbaarheid uit het examen te halen. De brancheorganisatie begrijpt het antwoord van minister Schultz dan ook niet. “Als het totaal niet zou bestaan, zouden rijscholen er ook niet mee proberen te promoten”, stelt woordvoerder Paul de Waal. “Het is wel heel gemakkelijk om het zo van tafel te vegen.”

Altijd Geslaagd

De SP vroeg verder in de kamervragen aan de minister hoe het mogelijk is dat rijschool “Altijd Geslaagd” nog steeds actief is in de branche. “Terwijl deze beunhaas al jaren alle schijn van fraude tegen zich heeft”, voegde kamerlid Eric Smaling daar aan toe. Schultz antwoordt: “Het CBR heeft de overeenkomst met “Altijd Geslaagd” vorig jaar opgezegd. Deze rijschool kan dan ook geen kandidaten meer aanleveren voor een rijexamen.”

Smaling is niet blij met dat antwoord. “De minister gaat niet in op het feit dat Altijd Geslaagd nog steeds actief is, los van het feit of ze die examens op eigen naam reserveren.” Het is inderdaad zeer waarschijnlijk dat Altijd Geslaagd via andere rijscholen examens reserveert bij het CBR.

Aangescherpte eisen

Smaling stelde in de kamervragen tenslotte de wildgroei van dubieuze partijen in de rijschoolbranche aan de kaak. De SP vindt dat de eisen om actief te zijn in de sector moeten worden aangescherpt, zo bleek onder andere ook uit hun rapport waarin 9 concrete verbeteringen voor de branche worden aangereikt. Ook BOVAG Rijscholen-voorzitter Frank Hoornenborg pleitte vorige maand voor strengere eisen: “Meer regels voor ondernemers is verre van waar BOVAG voor staat, maar er is nu eenmaal een acute noodzaak in onze sector om een bodem te leggen.”

Dat veegt minister Schultz van tafel. “In Nederland stellen we geen eisen aan MKB-bedrijven en ik ben ook niet van plan om dat te doen voor rijscholen. Daarnaast verwacht ik niet dat meer regulering effect zal hebben op deze niet-ethische rijscholen.”

BOVAG is niet verrast door die reactie en verwachtte al weinig van de minister. Voor SP’er Smaling is het nieuw bewijs dat Schultz de aangekaarte kwestie niet serieus neemt. “Ik mis ambitie bij de minister om de problemen op te lossen en ze veralgemeniseert de rijschoolbranche tot ‘het MKB’.”

Concrete stappen

De SP vindt dat het tijd wordt dat de minister concrete stappen gaat nemen. Smaling: “Beunhazen die de boel belazeren moeten worden aangepakt, de opleiding om tot rijinstructeur moet verbeteren en rijscholen die structureel slecht presenteren moeten worden afgerekend op hun slagingspercentage.”

Binnenkort staat het debat over de nieuwe WRM-wetgeving op het programma in de Tweede Kamer. Het is de hoop van de brancheverenigingen dat het in de schijnwerpers staan van de branche de afgelopen maanden zal leiden tot concrete verbeteringen. “Daarin werken we absoluut samen met Tweede Kamerleden”, vertelt BOVAG-woordvoerder De Waal.

Pijnlijke verwijzing

Schultz stipt aan dat ze de kwaliteit in de branche hoog wil houden met goede voorlichting. “Ik ben van mening dat goede voorlichting over de keuze van een rijschool belangrijk is en hier heb ik mij sterk voor gemaakt.” Dat is een pijnlijke verwijzing naar de tonnen subsidie die Schultz toezegde aan de Rijscholenkiezer, die de rechtbank onlangs met terugwerkende kracht ongedaan maakte omdat dit oneerlijke concurrentie in de hand werkte.

In eerdere antwoorden op vragen over kwaliteitshandhaving in de branche verwees Schultz vaak naar het geld en de moeite die ze stak in deze rijschool-vergelijkingswebsite, maar ook deze troef is haar nu ontvallen.

Lars Verpalen

Lees ook:

Auteur: Lars Verpalen

13 reacties op “Schultz: geen extra eisen om dubieuze rijscholen te bannen”

Peter Hanemaaijer|19.05.16|12:26

Wat betreft de vaste examenroutes betreft heeft de minister gewoon gelijk. Deze bestaan namelijk niet. Bovag moet stoppen met roeptoeteren en zich eens hard gaan maken voor de branche. Denk hierbij eens aan de waardeloze Wrm praktijk bijscholingsregeling. Kijk eens wat er met het CBR theorie examen gebeurd is. Kom op Bovag. Hup, hup. Wakker worden. Vijf voor 12. Werk aan de winkel.

Incredible|19.05.16|13:46

Wat een stom wijf.
We hebben toch de rijscholenkiezer (Hoe omstreden).
We hebben toch de WRM (toneelstuk)
We hebben toch de vrijheid MKB bedrijven
We hebben toch het CBR
We hebben toch de BOVAG en SRB
We hebben het UWV
We mogen nu toch in natura betaald worden
We hebben toch de opleidingsinstituten (super omstreden)
Kortom:
de branche verbetert niet en blijft ter discussie

René Smoors Deventer|19.05.16|14:08

Rijscholen af gaan rekenen op hun slagingspercentage??? Tsja…. een groot deel van mijn leerlingen bestaat uit leerlingen met autisme, ADHD, leerproblemen en faalangst. Vaak een combi van deze. Bij andere rijscholen zijn zij vaak niet welkom. Onder andere in verband met die slagingspercentages.

Slagingspercentages zeggen dus in mijn ogen niets over de kwaliteit van de rijschool. De moeite die je als rijschool wilt doen voor de leerlingen, ook als zij niet volgens de ‘boekjes’ leren wel.

Jan Van Veen|19.05.16|15:06

Deze minister mist de “ballen” om er iets tegen te doen, en toch is het zo simpel. Eerste 3 jaar in loondienst dan een vestiging diploma, zodat er juiste berekeningen kunnen komen voor lesprijzen en andere zaken. Deze minister heeft meer verstand van……..?

Luc Sluimer|19.05.16|16:35

Ik ben niet bang voor slechte concurrenten. De brancheorganisaties lijken het bed met het CBR te delen. Politiek doen niets anders dan wat populistisch geleuter uiten. Binnen de rijschoolwereld is eenheid ver te zoeken. We hebben dit aan ons zelf te danken, evenals het overgeleverd zijn aan een, in mijn ogen, megalomane criminele club die CBR heet. We moeten het zelf doen, hulp krijgen we niet. doe je werk goed. Dan speel je dubieuze rijscholen wel van de markt.
Luc Sluimer.

Anjo Joostens|19.05.16|19:33

Beste dames en heren. Er is geen enkele reden te bedenken dat de minister en haar ministerie, maar ook de Kamerleden met hun debatten de rijschool branche gaan veranderen. Het is allemaal (al jaren) een illusie! Stop met die gedachte! Jaar in jaar uit lopen brancheorganisaties te roepen dat ze goed kunnen onderhandelen met Kamerleden of ministerie, maar zonder onderbouwing richting de verkeersveiligheid loopt dat telkens op niets uit.

Anjo Joostens|19.05.16|19:34

Inderdaad de verkeersveiligheid, goed gezien. Dat is namelijk de kwaliteit, de rest doet er niet toe. Wen daar alvast maar aan.

Anjo Joostens|19.05.16|19:34

Wij hebben als kennisinstituut rapportages naar Brussel, minister, ministerie en Kamerleden gestuurd. We hebben de verkeersveiligheid met kracht bestempeld en de noodzaak van de juiste voorlichting richting de consument weergegeven. Het duurt niet lang meer en dan brengen wij dat in de praktijk. Voor diegene die menen de kat uit de boom te moeten kijken, staat een leuke verrassing te wachten. Voor diegene die hier in mee gaan staat een goede toekomst gepland.

Anjo Joostens|19.05.16|19:35

De consument staat centraal. De motor van de verkeersveiligheid is binnen en niet buiten de branche.

Anjo Joostens|19.05.16|19:38

Het enige wat je richting Kamerleden wel kunt doen is hen informeren wat de rijschoolbranche te wachten staat en dat zullen wij eind mei in de Kamer met hen bespreken.

Jaap van den Berg|22.05.16|15:33

Er zijn wel degelijk examenroutes alleen worden die afgewisseld. Maar er zijn examinatoren die vrijwel altijd dezelfde route rijden. Maak dat zeer regelmatig mee!
Ik snap daar niet zoveel van…..

Willy Davina|31.05.16|12:08

Krijg je met zo een incapabele minister die niet doorzet of ergens verstand van heeft wat wil je dan verwachten van zo een figuur

Youran van Ark|01.07.16|10:12

Vaste examenroutes zijn er echt wel! Er zijn examinatoren die vrijwel altijd dezelfde route rijden. Maak dat zeer regelmatig mee!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.