Schultz van Haegen, CBR, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

‘Niet rijschool, maar rijinstructeur is begin verkeersveiligheid’

Niet de rijschool, maar de rijinstructeur staat aan het begin van verkeersveiligheid. “En daarom vind ik het niet nodig om extra eisen aan rijscholen te stellen, maar om bovenop diegenen te zitten die in interactie zijn met de leerling.” Dat zei minister Schultz van Haegen in aanvulling op haar mededeling dat ze rijscholen zo vrij mogelijk wil laten en dus ook geen dubieuze rijscholen uit de markt gaat weren.

Het onderwerp kwam ter sprake tijdens het Algemeen Overleg Wegverkeer en Verkeersveiligheid in de Tweede Kamer. SP’er Eric Smaling, die zich recent steeds intensiever bezighoudt met de rijschoolbranche, toonde zijn onvrede over de beantwoording van Kamervragen omtrent alles dat met rijscholen te maken heeft.

Niet serieus

Gezien het groeiend aantal dubieuze partijen in de branche komt er vanuit meerdere hoeken vraag naar kwaliteitseisen voor rijscholen. Een ondergrens, in welke vorm dan ook, zo vinden onder meer BOVAG en SP. Om bijvoorbeeld partijen als Altijd Geslaagd uit de markt te weren en eerlijke rijscholen een eerlijke kans te bieden.

“Het schiet allemaal niet op”, is Smaling duidelijk richting de minister. “Uit alles blijkt dat u de branche niet serieus neemt. We spreken hier over verkeersveiligheid, en volgens mij staat de rijschool aan de basis daarvan.”

“Dan verschillen we daarover van mening”, was de reactie van Schultz. “Volgens mij begint kwaliteit niet bij een rijschool, maar bij een instructeur. Bij degene die in interactie is met de leerling. Daarom stellen we geen eisen aan rijscholen. En er is altijd wel een groep die daar een slaatje uit probeert te slaan.”

Imago

Smaling is niet zomaar tevreden gesteld met dat antwoord. “U stelt rijscholen gelijk aan het MKB, terwijl we het hier over een hele aparte sector hebben. Er wordt volop misbruik gemaakt, waaronder door Altijd Geslaagd. Het imago van de sector is gewoon naar de knoppen.”

Daar kan Schultz het niet helemaal mee oneens zijn. “Dat is inderdaad naar voor de vakmensen in de branche die goed werk verrichten.” Maar de vraag waarom Altijd Geslaagd nog altijd actief is in de branche, wordt door de minister ontweken. Ook de manier waarop de antwoorden over de rijschoolbranche weg worden gestopt na onderwerpen als 130 km-wegen en bellen op de fiets, is typerend.

“Neem deze branche serieus”, klinkt de hartenkreet van Smaling. “Stop met het geven van brakke antwoorden op serieuze kamervragen. Er zijn zoveel problemen in de branche. Hoe tevreden ik soms ook over deze minister ben, zo ontevreden ben ik op dit onderwerp.”

Lars Verpalen

Lees ook: Schultz: geen extra eisen om dubieuze rijscholen te bannen

Auteur: Lars Verpalen

6 reacties op “‘Niet rijschool, maar rijinstructeur is begin verkeersveiligheid’”

Anjo Joostens|30.05.16|02:55

De woorden van de minister komen overeen met het advies die wij als kennisinstituut door middel van rapportages naar haar hadden gestuurd. Ze heeft het goed begrepen De woorden komen ook overeen met de presentatie die we kort geleden voor rijscholen hadden gegeven. We zijn blij dat ze dit advies volgt. Het advies zal voor goedwillende rijinstructeurs goed uitpakken, mits ze zichzelf in het rijonderwijs gaan investeren. In de komende tijd zullen we de minister en de consument (blijven) adviseren

Anjo Joostens|30.05.16|06:21

Voor de rijscholen die (nog steeds) van mening zijn dat hun eigen business model boven de verkeersveiligheid gaat, komen voor de toekomst bedrogen uit. Zij kunnen achteraan in de rij aansluiten op het moment dat ze het rijonderwijs denken- te kunnen negeren. Zeker als men meent op de oude voet verder te mogen gaan. De klanten worden naar goedwillende rijinstructeurs gestuurd.

Anjo Joostens|30.05.16|06:22

De kwaliteit zit niet in de slagingspercentage van een rijschool, maar in de verkeerszekerheid voor de consument en de verkeersveiligheid in het algemeen. Het business model van een rijschool is het gevolg van deze kwaliteit, die het kennisinstituut voor de toekomst gaat bewaken.

Anjo Joostens|30.05.16|07:12

Verder bleek bij ons aanwezigheid in de tweede kamer niet dat belangen van- of belangenbehartiging voor rijscholen een rol speelt, waarbij consumenten met reclames en onjuiste voorlichting op het verkeerde been wordt gezet. In dat geval is het logisch dat de minister weinig vertrouwen in de rijschool branche heeft- of al dan niet heeft gehad.

Jorrit Kuipers|02.06.16|13:47

Hallo Anjo, ik ben het niet met je eens. De verkeersveiligheid wordt in belangrijke mate bepaald door rijervaring, motivatie van de leerling en de wijze van examineren. Helaas is er geen verband tussen instructie en verkeersveiligheid. Dit heeft vooral te maken met het beperkte aantal lesuren. Verder haal ik uit je betoog dat wel degelijk de rijschool bepalend is voor de kwaliteit van de rijopleiding. De minister doet er verstandig aan om naar echte deskundigen te luisteren.

Youran van Ark|05.07.16|00:43

Go Jorrit! echte deskundige zal ie nooit worden ja

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.