Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Zet ervaren rijinstructeurs tijdelijk in als examinatoren’

Het CBR moet ervaren rijinstructeurs tijdelijk inzetten als examinatoren om de lange wachtrijen bij het rijexamen terug te dringen. “Onder al die duizenden instructeurs zullen er heus een aantal zijn die de hoge nood op zeer korte termijn kunnen ledigen en bovendien zeer geschikt, bekwaam en gemotiveerd zijn.” Dat zegt Frank Hoornenborg, voorzitter van brancheorganisatie BOVAG Rijscholen, in zijn column voor VerkeersPro.

COLUMN – Bij de meeste rijscholen loopt het storm momenteel. 2toDrive blijkt een doorslaand succes met nu al zo’n 150.000 geslaagden sinds de invoering eind 2011, terwijl er op tienduizenden was gerekend. Tegelijkertijd zien we door het aantrekken van de economie weer meer interesse in het ‘luxeproduct’ motorrijopleiding, maar ook is er logischerwijs meer vraag naar beroepsopleidingen voor de vrachtwagens en bussen. En oudere jongeren gaan nu eindelijk ook eens met rijlessen beginnen.

Korte termijn

Fantastisch nieuws toch? Nou, nee, niet helemaal. Uiteraard zijn wij als ondernemers op aarde om te groeien en om zoveel mogelijk omzet -of beter: winst- te draaien. Anders dan bij ondernemers in andere sectoren zijn wij echter nog afhankelijk van een extra externe factor: de examencapaciteit bij het CBR.

Ook bij het CBR is het druk, druk, druk. En dat knelt nu al een paar maanden en op steeds meer plekken in het land. Wij hebben heldere afspraken met het CBR: de maximale reserveringstermijn mag zeven weken zijn en als die dreigt te worden overschreden, moet er capaciteit bij. In Rijswijk werd voor dit jaar al rekening gehouden met extra drukte, maar de stormloop is nu dermate groot, dat het niet bijgebeend kan worden.

Op een huidig totaal van zo’n 500 examinatoren worden er nu 64 extra geworven (13 procent!), motorexamens gaan naar de avond, op zaterdag wordt er afgereden, pensionado’s worden ingevlogen en ga zo maar door. Alle zeilen worden bijgezet, maar het blijkt nog steeds niet genoeg, althans: niet op de korte termijn.

Rijinstructeurs inzetten

Maar het CBR hoeft niet alleen te kijken naar ‘nieuwe’ mensen, die ook nog eens drie maanden opleiding nodig hebben. Als tijdelijke oplossing kan ook geworven worden onder (zéér) ervaren instructeurs, die naast hun reguliere lesuren wellicht oren hebben naar het afnemen van een aantal examens per week. Tegen een aantrekkelijke vergoeding uiteraard, en vanzelfsprekend niet bij eigen leerlingen en wellicht ook niet in de eigen kring.

Het CBR kan natuurlijk niet zomaar naar een uitzendbureau voor extra, tijdelijke examinatoren. Ervaren en betrouwbare krachten liggen echter voor het oprapen. Onder al die duizenden instructeurs zullen er heus een aantal zijn die de hoge nood op zeer korte termijn kunnen ledigen en bovendien zeer geschikt, bekwaam en gemotiveerd zijn.

Toekomstbestendige oplossingen

Dit neemt uiteraard niet weg dat het CBR op zoek moet naar toekomstbestendige oplossingen. BOVAG wil hier graag over meedenken, net zoals wij dit gedaan hebben met de in 2008 tot stand gekomen afspraken van de reserveringstermijnen. Calamiteiten en pieken zoals deze mogen niet langer leiden tot de problemen die rijschoolhouders nu ervaren. Immers: wij zijn degenen die onze eigen klanten teleur moeten stellen, wij krijgen de hoon over ons heen. Samen met het CBR willen wij ‘out-of-the-box’ naar de huidige systematiek gaan kijken.

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Frank Hoornenborg, voorzitter BOVAG Rijscholen

Auteur: Lars Verpalen

4 reacties op “‘Zet ervaren rijinstructeurs tijdelijk in als examinatoren’”

Nicole Buijze|14.06.16|10:28

Momenteel zitten we in de branche in een periode die gekenmerkt worden door meerdere problemen.Ondanks dat de reserveringstermijnen overschreden worden,is het geen goed idee, na alle sjoemel praktijken, een fraude gevoelig middel in te gaan zetten om dit probleem het hoofd te bieden.Je zou wel kunnen overwegen om voor ervaren instructeurs die een carrière switch willen maken een verkorte aangepaste CBR opleiding in het leven te roepen. Een groot deel wet en regelgeving is daar immers al bekend.

Bert Tamboer|14.06.16|20:06

Wellicht een goed plan. Maar CBR moet misschien ook eens zijn eisen bij stellen. Ik heb zelf ervaren dat solliciteren voor mij zinloos is omdat ik geen HAVO of MBO diploma kan tonen. Dat is een keiharde eis van het CBR en dat schijnt Europees bepaald te zijn. Heb zelf ruim 30 jaar ervaring op HBO nivo in de IT branche, daarnaast heb ik eenn HBO opleiding voor NLP coach gevolgd. Maar dit wordt door het CBR niet erkend. Ik weet zeker dat er meer rijinstructeurs die hier tegen aan lopen.

Leo Westphal|16.06.16|18:15

Alleen rijscholen met een overcapaciteit hebben daar ruimte voor, het lijkt mij niet verstandig dat een concurrent binnen mijn gebied de leerlingen van mij gaat beoordelen. Laat dat over aan een onafhankelijk orgaan (CBR).
Aan objectiviteit mag niet worden getwijfeld.

Youran van Ark|30.06.16|10:08

BOVAG is altijd al pro belangenverstrengeling geweest toch? Ze doen niet anders.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Zet ervaren rijinstructeurs tijdelijk in als examinatoren’ | RijschoolPro
Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

‘Zet ervaren rijinstructeurs tijdelijk in als examinatoren’

Het CBR moet ervaren rijinstructeurs tijdelijk inzetten als examinatoren om de lange wachtrijen bij het rijexamen terug te dringen. “Onder al die duizenden instructeurs zullen er heus een aantal zijn die de hoge nood op zeer korte termijn kunnen ledigen en bovendien zeer geschikt, bekwaam en gemotiveerd zijn.” Dat zegt Frank Hoornenborg, voorzitter van brancheorganisatie BOVAG Rijscholen, in zijn column voor VerkeersPro.

COLUMN – Bij de meeste rijscholen loopt het storm momenteel. 2toDrive blijkt een doorslaand succes met nu al zo’n 150.000 geslaagden sinds de invoering eind 2011, terwijl er op tienduizenden was gerekend. Tegelijkertijd zien we door het aantrekken van de economie weer meer interesse in het ‘luxeproduct’ motorrijopleiding, maar ook is er logischerwijs meer vraag naar beroepsopleidingen voor de vrachtwagens en bussen. En oudere jongeren gaan nu eindelijk ook eens met rijlessen beginnen.

Korte termijn

Fantastisch nieuws toch? Nou, nee, niet helemaal. Uiteraard zijn wij als ondernemers op aarde om te groeien en om zoveel mogelijk omzet -of beter: winst- te draaien. Anders dan bij ondernemers in andere sectoren zijn wij echter nog afhankelijk van een extra externe factor: de examencapaciteit bij het CBR.

Ook bij het CBR is het druk, druk, druk. En dat knelt nu al een paar maanden en op steeds meer plekken in het land. Wij hebben heldere afspraken met het CBR: de maximale reserveringstermijn mag zeven weken zijn en als die dreigt te worden overschreden, moet er capaciteit bij. In Rijswijk werd voor dit jaar al rekening gehouden met extra drukte, maar de stormloop is nu dermate groot, dat het niet bijgebeend kan worden.

Op een huidig totaal van zo’n 500 examinatoren worden er nu 64 extra geworven (13 procent!), motorexamens gaan naar de avond, op zaterdag wordt er afgereden, pensionado’s worden ingevlogen en ga zo maar door. Alle zeilen worden bijgezet, maar het blijkt nog steeds niet genoeg, althans: niet op de korte termijn.

Rijinstructeurs inzetten

Maar het CBR hoeft niet alleen te kijken naar ‘nieuwe’ mensen, die ook nog eens drie maanden opleiding nodig hebben. Als tijdelijke oplossing kan ook geworven worden onder (zéér) ervaren instructeurs, die naast hun reguliere lesuren wellicht oren hebben naar het afnemen van een aantal examens per week. Tegen een aantrekkelijke vergoeding uiteraard, en vanzelfsprekend niet bij eigen leerlingen en wellicht ook niet in de eigen kring.

Het CBR kan natuurlijk niet zomaar naar een uitzendbureau voor extra, tijdelijke examinatoren. Ervaren en betrouwbare krachten liggen echter voor het oprapen. Onder al die duizenden instructeurs zullen er heus een aantal zijn die de hoge nood op zeer korte termijn kunnen ledigen en bovendien zeer geschikt, bekwaam en gemotiveerd zijn.

Toekomstbestendige oplossingen

Dit neemt uiteraard niet weg dat het CBR op zoek moet naar toekomstbestendige oplossingen. BOVAG wil hier graag over meedenken, net zoals wij dit gedaan hebben met de in 2008 tot stand gekomen afspraken van de reserveringstermijnen. Calamiteiten en pieken zoals deze mogen niet langer leiden tot de problemen die rijschoolhouders nu ervaren. Immers: wij zijn degenen die onze eigen klanten teleur moeten stellen, wij krijgen de hoon over ons heen. Samen met het CBR willen wij ‘out-of-the-box’ naar de huidige systematiek gaan kijken.

Frank Hoornenborg, voorzitter Bovag Rijscholen

Frank Hoornenborg, voorzitter BOVAG Rijscholen

Auteur: Lars Verpalen

4 reacties op “‘Zet ervaren rijinstructeurs tijdelijk in als examinatoren’”

Nicole Buijze|14.06.16|10:28

Momenteel zitten we in de branche in een periode die gekenmerkt worden door meerdere problemen.Ondanks dat de reserveringstermijnen overschreden worden,is het geen goed idee, na alle sjoemel praktijken, een fraude gevoelig middel in te gaan zetten om dit probleem het hoofd te bieden.Je zou wel kunnen overwegen om voor ervaren instructeurs die een carrière switch willen maken een verkorte aangepaste CBR opleiding in het leven te roepen. Een groot deel wet en regelgeving is daar immers al bekend.

Bert Tamboer|14.06.16|20:06

Wellicht een goed plan. Maar CBR moet misschien ook eens zijn eisen bij stellen. Ik heb zelf ervaren dat solliciteren voor mij zinloos is omdat ik geen HAVO of MBO diploma kan tonen. Dat is een keiharde eis van het CBR en dat schijnt Europees bepaald te zijn. Heb zelf ruim 30 jaar ervaring op HBO nivo in de IT branche, daarnaast heb ik eenn HBO opleiding voor NLP coach gevolgd. Maar dit wordt door het CBR niet erkend. Ik weet zeker dat er meer rijinstructeurs die hier tegen aan lopen.

Leo Westphal|16.06.16|18:15

Alleen rijscholen met een overcapaciteit hebben daar ruimte voor, het lijkt mij niet verstandig dat een concurrent binnen mijn gebied de leerlingen van mij gaat beoordelen. Laat dat over aan een onafhankelijk orgaan (CBR).
Aan objectiviteit mag niet worden getwijfeld.

Youran van Ark|30.06.16|10:08

BOVAG is altijd al pro belangenverstrengeling geweest toch? Ze doen niet anders.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.