‘Maak cursus ‘auto te water’ onderdeel van de rijopleiding’

Een cursus waarin verteld wordt wat je moet doen wanneer je auto te water raakt, moet onderdeel worden van de rijopleiding. Daarvoor pleit een zweminstructeur uit Friesland naar aanleiding van een tragisch ongeval in het Drentse Stieltjeskanaal afgelopen weekend. Daarbij kwamen vier mensen om het leven toen hun auto te water raakte en zij niet konden ontkomen.

Dat meldt Omroep Friesland. Volgens zweminstructeur Arnold van Oostrum worden er wel cursussen ‘auto te water’ georganiseerd, maar worden deze vooral gevolgd door politieagenten, brandweer en rijinstructeurs. “Verder weten de mensen niet wat ze moeten doen in dergelijke situaties”, stelt hij.

Auto te water

Maar wat moet je dan doen wanneer je met je auto te water gaat? Volgens Van Oostrum snel de lichten van de auto aanzetten en dan zo snel mogelijk de auto uit proberen te komen. En niet wachten totdat deze helemaal onder is, zoals volgens hem sommigen doen omdat dan het drukverschil minimaal zou zijn. “Dat is een ouderwetse visie.”

Van Oostrum baalt van de automobilisten van tegenwoordig, die met drank en drugs op en met een telefoon voor hun neus een auto besturen. Hij vindt de gevolgen van ongelukken als afgelopen weekend zeer ingrijpend en hoopt dat dit niet onbelicht blijft. Daarom zou een invoeging van een dergelijke cursus in de rijopleiding een welkome verbetering zijn, zo stelt hij.

En wat doe je eigenlijk als je als bijstander iemand te water ziet gaan? Zo snel mogelijk 112 bellen, en volgens de zweminstructeur niet zomaar het water in springen om de held uit te hangen, tenzij je heel goed kunt zwemmen. “Hulpdiensten hebben de apparatuur bij zich om mensen uit de auto te halen.”

Theorie

Het onderwerp ‘auto te water’ is wel ingebed in het theorie-examen. Theorie-ontwikkelaar Verjo laat weten al acht jaar geleden het onderwerp verwerkt te hebben in de theorieboeken. Via deze weg kunnen jongeren in ieder geval op de hoogte zijn wat ze moeten doen in een dergelijke situatie.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.