‘Iedere smartphone moet bij meer dan 30 km/u verplicht uit’

Er is maar één echte oplossing om smartphones achter het stuur uit te bannen, en dat is door ze boven de 30 kilometer per uur uit te schakelen. Voor bijrijders en mensen in het OV zou er dan een escapeknop moeten komen om toch gebruik te kunnen maken van de telefoon. Daarvoor pleit Veilig Verkeer Nederland, dat zich ernstig zorgen maakt om het aantal ongevallen als gevolg van telefoongebruik achter het stuur.

“De smartphone speelt een steeds belangrijkere rol in ons leven en het is aannemelijk dat de toename van het aantal slachtoffers in het verkeer voor een flink deel te wijten is aan de afleiding door dit apparaatje”, stelt VVN in een uitgebreid statement waarin de zorgen worden uitgesproken “De SWOV durft te spreken over enkele tientallen doden en enkele honderden gewonden per jaar. Wij vermoeden dat deze aantallen veel hoger liggen en dat er een verband is met de forse stijging van het aantal verkeersslachtoffers. Smartphonegebruik neemt alleen maar toe, dus het probleem ook.”

Gesprekken met telecomsector

VVN voert hier gesprekken over met prominente partijen binnen de telecomsector. “Gedreven door onze goede ervaringen met de drankensector, die sinds 2001 nadrukkelijk haar verantwoordelijkheid pakt op het onderwerp alcohol en verkeer, onderzoeken wij hoe de telecomsector een rol van betekenis kan spelen als het gaat om preventie.”

Het ministerie van lnfrastructuur en Milieu werkt aan een structurele samenwerking met de telecomsector inzake de jaarlijkse overheidscampagne op smartphones en verkeersdeelname. Automobilisten worden aangemoedigd om offline te gaan tijdens verkeersdeelname.

Technisch mogelijk

“Technisch is dit mogelijk in de vorm van bijvoorbeeld een smartphone-app die bij een snelheid van 30 km per uur zorgt voor een automatische uitschakeling van de smartphone”, zegt de verkeersveiligheidsorganisatie. “Door de manier van bewegen kan de telefoon ‘herkennen’ in wat voor vervoermiddel men zich voortbeweegt.”

“Het goede nieuws is dat zo’n app mogelijk is. Het is echter de vraag of telecomleveranciers dit in hun eentje kunnen doen omdat de smartphone-leveranciers hier ook een rol in zouden moeten spelen.”

Telefoon verplicht uit

Veilig Verkeer Nederland zoekt creatieve mogelijkheden om het gedrag van mensen te veranderen. Op dit moment zien zij maar één echte oplossing. “Bij snelheden boven de 30 km per uur de smartphone uitschakelen met daarnaast een escapeknop voor de passagier of voor OV-gebruik.”

“Wij doen een beroep op kamerleden om door te gaan met wetgeving om bij elke verkochte smartphone een app toe te voegen die dit realiseert. Dit kan naar onze mening in combinatie met positieve gedragsbeïnvloedende campagnes een steun in de rug betekenen voor de weggebruiker in het bereiken van een veiliger weggedrag.”

Voorbeeld ouders

VVN voert ook gesprekken met de politie over handhaving. “Handhaven van handheld bellen in de auto blijkt welhaast onmogelijk. Overigens is het bekend dat handheld bellen en handsfree bellen even gevaarlijk is. Wanneer we het hebben over jonge fietsers hebben ouders hierin een sleutelrol. Wanneer ouders tijdens verkeersdeelname gewoon bellen en appen, nemen kinderen dit gedrag klakkeloos over.”

Ouders hebben invloed op hun kinderen en hebben de rol om consequent het goede voorbeeld te geven. “Zonder de automobilisten aan te pakken op het gebruik van de smartphone lijkt het niet zo voor de hand te liggen om smartphone gebruik op de fiets te verbieden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

2 reacties op “‘Iedere smartphone moet bij meer dan 30 km/u verplicht uit’”

Leon Janssen|20.07.16|11:13

Het initiatief is op zich goed, maar als je een “OFF” knop installeert voor passagiers gaan mensen dit natuurlijk ook achter het stuur toepassen. Je kunt ook gewoon de smartphone in vliegmodus zetten. Persoonlijk zou het beter zijn als er een ontwikkeling wordt gedaan voor het alcohol slot, dit is momenteel te makkelijk te omzeilen & brengt meer risico’s met zich mee dan een persoon die een telefoon in z’n handen houdt.

Herman Blüm|25.07.16|13:24

Meer doden rara? Niks vrijblijvende app,knop oid! En hoezo 30? Rij maar eens een kind aan met 25… NUL of max 5 km! Technisch mogelijk,“kraken” onmogelijk. Nergens voor nodig altijd á la min. die phone op te nemen: is voicemail voor of p-plek. Of verplichte goede carkit, met passagiers“koppeling”. In OV: met wifi of gewoon wachten tot stop of bij uitstappen, eindelijk weer fatsoen en rust terug. Veiligheid gaat vóór het vermeende “recht” op altijd communicatie. Ff leren die phone soms te negeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Iedere smartphone moet bij meer dan 30 km/u verplicht uit’ | RijschoolPro

‘Iedere smartphone moet bij meer dan 30 km/u verplicht uit’

Er is maar één echte oplossing om smartphones achter het stuur uit te bannen, en dat is door ze boven de 30 kilometer per uur uit te schakelen. Voor bijrijders en mensen in het OV zou er dan een escapeknop moeten komen om toch gebruik te kunnen maken van de telefoon. Daarvoor pleit Veilig Verkeer Nederland, dat zich ernstig zorgen maakt om het aantal ongevallen als gevolg van telefoongebruik achter het stuur.

“De smartphone speelt een steeds belangrijkere rol in ons leven en het is aannemelijk dat de toename van het aantal slachtoffers in het verkeer voor een flink deel te wijten is aan de afleiding door dit apparaatje”, stelt VVN in een uitgebreid statement waarin de zorgen worden uitgesproken “De SWOV durft te spreken over enkele tientallen doden en enkele honderden gewonden per jaar. Wij vermoeden dat deze aantallen veel hoger liggen en dat er een verband is met de forse stijging van het aantal verkeersslachtoffers. Smartphonegebruik neemt alleen maar toe, dus het probleem ook.”

Gesprekken met telecomsector

VVN voert hier gesprekken over met prominente partijen binnen de telecomsector. “Gedreven door onze goede ervaringen met de drankensector, die sinds 2001 nadrukkelijk haar verantwoordelijkheid pakt op het onderwerp alcohol en verkeer, onderzoeken wij hoe de telecomsector een rol van betekenis kan spelen als het gaat om preventie.”

Het ministerie van lnfrastructuur en Milieu werkt aan een structurele samenwerking met de telecomsector inzake de jaarlijkse overheidscampagne op smartphones en verkeersdeelname. Automobilisten worden aangemoedigd om offline te gaan tijdens verkeersdeelname.

Technisch mogelijk

“Technisch is dit mogelijk in de vorm van bijvoorbeeld een smartphone-app die bij een snelheid van 30 km per uur zorgt voor een automatische uitschakeling van de smartphone”, zegt de verkeersveiligheidsorganisatie. “Door de manier van bewegen kan de telefoon ‘herkennen’ in wat voor vervoermiddel men zich voortbeweegt.”

“Het goede nieuws is dat zo’n app mogelijk is. Het is echter de vraag of telecomleveranciers dit in hun eentje kunnen doen omdat de smartphone-leveranciers hier ook een rol in zouden moeten spelen.”

Telefoon verplicht uit

Veilig Verkeer Nederland zoekt creatieve mogelijkheden om het gedrag van mensen te veranderen. Op dit moment zien zij maar één echte oplossing. “Bij snelheden boven de 30 km per uur de smartphone uitschakelen met daarnaast een escapeknop voor de passagier of voor OV-gebruik.”

“Wij doen een beroep op kamerleden om door te gaan met wetgeving om bij elke verkochte smartphone een app toe te voegen die dit realiseert. Dit kan naar onze mening in combinatie met positieve gedragsbeïnvloedende campagnes een steun in de rug betekenen voor de weggebruiker in het bereiken van een veiliger weggedrag.”

Voorbeeld ouders

VVN voert ook gesprekken met de politie over handhaving. “Handhaven van handheld bellen in de auto blijkt welhaast onmogelijk. Overigens is het bekend dat handheld bellen en handsfree bellen even gevaarlijk is. Wanneer we het hebben over jonge fietsers hebben ouders hierin een sleutelrol. Wanneer ouders tijdens verkeersdeelname gewoon bellen en appen, nemen kinderen dit gedrag klakkeloos over.”

Ouders hebben invloed op hun kinderen en hebben de rol om consequent het goede voorbeeld te geven. “Zonder de automobilisten aan te pakken op het gebruik van de smartphone lijkt het niet zo voor de hand te liggen om smartphone gebruik op de fiets te verbieden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Lars Verpalen

2 reacties op “‘Iedere smartphone moet bij meer dan 30 km/u verplicht uit’”

Leon Janssen|20.07.16|11:13

Het initiatief is op zich goed, maar als je een “OFF” knop installeert voor passagiers gaan mensen dit natuurlijk ook achter het stuur toepassen. Je kunt ook gewoon de smartphone in vliegmodus zetten. Persoonlijk zou het beter zijn als er een ontwikkeling wordt gedaan voor het alcohol slot, dit is momenteel te makkelijk te omzeilen & brengt meer risico’s met zich mee dan een persoon die een telefoon in z’n handen houdt.

Herman Blüm|25.07.16|13:24

Meer doden rara? Niks vrijblijvende app,knop oid! En hoezo 30? Rij maar eens een kind aan met 25… NUL of max 5 km! Technisch mogelijk,“kraken” onmogelijk. Nergens voor nodig altijd á la min. die phone op te nemen: is voicemail voor of p-plek. Of verplichte goede carkit, met passagiers“koppeling”. In OV: met wifi of gewoon wachten tot stop of bij uitstappen, eindelijk weer fatsoen en rust terug. Veiligheid gaat vóór het vermeende “recht” op altijd communicatie. Ff leren die phone soms te negeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.