TomTom, beanbag, bevestiging dashboard, navigatie

Langer zelfstandig rijden en meer snelweg in rijexamen VK

Het rijexamen in het Verenigd Koninkrijk gaat op de schop om het aantal jonge verkeersdoden terug te dringen. Kandidaten moeten voortaan 20 in plaats van 10 minuten zelfstandig rijden, krijgen meer snelweg voor de kiezen, moeten navigatie gaan gebruiken en gaan andere bijzondere verrichtingen uitvoeren.

Die plannen heeft het Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), het Britse CBR, bekendgemaakt en voorgelegd aan het brede publiek, dat nog de kans krijgt om te reageren.

Meer zelfstandig rijden

Het huidige Britse rijexamen duurt 40 minuten, waarvan 10 minuten zelfstandig moet worden gereden, op aanwijzing van verkeersborden bijvoorbeeld. Dit deel van het examen wordt in lengte verdubbeld naar 20 minuten.

Daardoor hoopt DVSA dat kandidaten meer snelwegen aan kunnen doen (omdat hier veel ongelukken met jongeren op gebeuren). Daarnaast zijn jongeren positief over dit deel van het examen; ze kunnen het goed toepassen op situaties tijdens het ‘echte’ rijden.

Navigatie en bijzondere verrichtingen

Rijden op navigatie was nog verboden, maar wordt nu ook ingevoerd. Daarnaast worden de bijzondere verrichtingen aangepast; het bochtje achteruit en draaien op de rijbaan worden geschrapt en vervangen door keren in een parkeervak om de situatie realistischer te maken.

Een andere opvallende wijziging is dat de vragen die de kandidaat ook in Nederland moet beantwoorden, zoals uitleg over knopjes op het dashboard en het gebruik van andere functies, voortaan ook tijdens het rijden worden bevraagd.

Positieve geluiden

DVSA heeft goede hoop dat de maatregelen leiden tot meer veiligheid onder jonge bestuurders. “Kandidaten krijgen meer verantwoordelijkheid voor het maken van beslissingen tijdens het examen”, vertelt hoofd examinering Lesley Young. “We willen dat iemand laat zien dat hij kan omgaan met afleidingen en risico’s in het verkeer zonder ingrijpen van een instructeur of examinator.”

Ook de Driving Instructors Association is positief over de verbeteringen, vertelt CEO Carly Brookfield. “We verwelkomen de verbeteringen met open armen en zijn overtuigd door al het bewijs dat DVSA heeft aangeleverd om aan te tonen dat deze maatregelen het examen verbeteren. Het rijexamen is al twintig jaar fundamenteel ongewijzigd en is niet mee veranderd met de manier waarop onze bestuurders en wegen wél zijn veranderd.”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Langer zelfstandig rijden en meer snelweg in rijexamen VK | RijschoolPro
TomTom, beanbag, bevestiging dashboard, navigatie

Langer zelfstandig rijden en meer snelweg in rijexamen VK

Het rijexamen in het Verenigd Koninkrijk gaat op de schop om het aantal jonge verkeersdoden terug te dringen. Kandidaten moeten voortaan 20 in plaats van 10 minuten zelfstandig rijden, krijgen meer snelweg voor de kiezen, moeten navigatie gaan gebruiken en gaan andere bijzondere verrichtingen uitvoeren.

Die plannen heeft het Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), het Britse CBR, bekendgemaakt en voorgelegd aan het brede publiek, dat nog de kans krijgt om te reageren.

Meer zelfstandig rijden

Het huidige Britse rijexamen duurt 40 minuten, waarvan 10 minuten zelfstandig moet worden gereden, op aanwijzing van verkeersborden bijvoorbeeld. Dit deel van het examen wordt in lengte verdubbeld naar 20 minuten.

Daardoor hoopt DVSA dat kandidaten meer snelwegen aan kunnen doen (omdat hier veel ongelukken met jongeren op gebeuren). Daarnaast zijn jongeren positief over dit deel van het examen; ze kunnen het goed toepassen op situaties tijdens het ‘echte’ rijden.

Navigatie en bijzondere verrichtingen

Rijden op navigatie was nog verboden, maar wordt nu ook ingevoerd. Daarnaast worden de bijzondere verrichtingen aangepast; het bochtje achteruit en draaien op de rijbaan worden geschrapt en vervangen door keren in een parkeervak om de situatie realistischer te maken.

Een andere opvallende wijziging is dat de vragen die de kandidaat ook in Nederland moet beantwoorden, zoals uitleg over knopjes op het dashboard en het gebruik van andere functies, voortaan ook tijdens het rijden worden bevraagd.

Positieve geluiden

DVSA heeft goede hoop dat de maatregelen leiden tot meer veiligheid onder jonge bestuurders. “Kandidaten krijgen meer verantwoordelijkheid voor het maken van beslissingen tijdens het examen”, vertelt hoofd examinering Lesley Young. “We willen dat iemand laat zien dat hij kan omgaan met afleidingen en risico’s in het verkeer zonder ingrijpen van een instructeur of examinator.”

Ook de Driving Instructors Association is positief over de verbeteringen, vertelt CEO Carly Brookfield. “We verwelkomen de verbeteringen met open armen en zijn overtuigd door al het bewijs dat DVSA heeft aangeleverd om aan te tonen dat deze maatregelen het examen verbeteren. Het rijexamen is al twintig jaar fundamenteel ongewijzigd en is niet mee veranderd met de manier waarop onze bestuurders en wegen wél zijn veranderd.”

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.