Minder tekst en vrij bladeren door theorie-examen CBR getest

Het theorie-examen voor de auto zal er over een aantal jaar compleet anders uit zien. Voor het reguliere deel van het examen starten nu al proeven voor andere typen vragen en voor het vrij bladeren door het theorie-examen. Daarnaast laat het CBR later dit jaar onderzoeken hoe het onderdeel gevaarherkenning totaal opnieuw ontwikkeld kan worden met bewegende beelden in plaats van foto’s. De software die dit mogelijk maakt, is al in gebruik.

Het CBR deed doorgaans al erg veel om het theorie-examen te optimaliseren, maar dat bleek niet voldoende. Malafide opleiders maakten misbruik van onderliggende structuren, waardoor kandidaten slaagden zonder de verkeersregels te leren. Naar aanleiding daarvan liet het CBR de hele vragenbank doorlichten en plaatste het de eigen ontwikkelplannen in een stroomversnelling.

Sleepvragen

De dichtstbijzijnde, merkbare verandering die in het theorie-examen doorgevoerd kan worden gaan kandidaten op 6 augustus merken in Rijswijk en Zwolle. Nieuwe vraagtypes bevatten minder tekst en moet je op een andere manier beantwoorden. Denk hierbij aan hotspot vragen, sleepvragen of selectpointvragen.

Tijdens de proef test het CBR een sleepvraag. Om antwoord te geven op een vraag zoals in onderstaande afbeelding sleept een kandidaat de cijfers 1, 2, en 3 naar de voertuigen in de betreffende afbeelding. Vind je dat de auto eerst mag, dan sleep je cijfer 1 naar de auto. Mag de voetganger als tweede? Dan sleep je cijfer 2 naar de voetganger, etcetera.

theorie-examen, nieuwe vraag

Invloed van de nieuwe vragen

De proef moet vaststellen of het nieuwe vraagtype nog beter de kennis van de kandidaat kan toetsten, er invloed is op de slagingspercentages, hoe kandidaten met de nieuwe examenvorm omgaan en de invloed om de tijdsduur van het examen.

De resultaten worden in samenwerking met Cito geanalyseerd en zijn eind augustus bekend. Zijn zij positief dan verwacht het CBR het nieuwe vraagtype eind dit jaar in te voeren. Dan kunnen kandidaten sleepvragen in het examen tegenkomen. “Uiteraard blijven de andere vraagtypes, zoals de ja/nee vraag ook nog terugkomen in het examen”, voegt woordvoerder Irene Heldens toe. “En ook de lesstof blijft hetzelfde.”

Aan de proef in Rijswijk en Zwolle kunnen kandidaten op vrijwillige basis mee doen. Als zij slagen is de uitslag geldig, halen zij het examen niet dan krijgen zij een gratis herexamen. In de toekomst zullen meerdere nieuwe vraagtypes getest gaan worden.

Vrij bladeren

Op 6 augustus wordt ook een tweede vernieuwing getest. In het theorie-examen voor de auto kun je in het tweede deel (onderdeel kennis en inzicht) heen en weer bladeren door het examen. In de theorie-examens voor de motor en de bromfiets kun je in het hele examen heen en weer bladeren door het examen. “Je krijgt een totaaltijd om je examen te doen”, vertelt Heldens.

In het examen kun je vooruit en ook terug bladeren. “Zo kun je even een vraag overslaan en markeren als je er later naar wil kijken.” Het is dan de bedoeling dat iemand binnen de totaaltijd op alle vragen antwoord geeft.
Voordat je examen begint, krijg je uitleg op het scherm. Die ziet er zo uit:

vrij bladeren

Gevaarherkenning

Voor het onderdeel gevaarherkenning worden dit jaar onderzoeken opgestart om een geheel nieuwe toets te ontwikkelen met bewegende beelden. “Het is in het buitenland gebleken dat deze manier van toetsen nóg beter aantoont of iemand verkeerssituaties in kan schatten”, licht de CBR-woordvoerder toe.

Bij de doorlichting van de huidige vragen met betrekking tot gevaarherkenning viel het onderzoeksbureau RCEC op dat het aantal vragen op dit onderdeel erg gering is, en dat er momenteel een kans is dat opleiders snel alle vragen kennen en hierop oefenen met hun leerlingen. Uit eerder onderzoek van VerkeersPro bleek dat ruim 97 procent van de theorie-examenkandidaten slaagt voor dit onderdeel.

Geen nieuwe vragen

Voor het CBR is dit geen reden om op stel en sprong nieuwe vragen bij te maken. “De toets heeft bewustwording als doel; we verwachten dat opleiders hun kandidaten hierop voorbereiden. Wij hebben nu besloten dat het beter is om ons volledig te richten op een geheel nieuwe toets en dit snel en goed op te pakken. Met de invoering van iTEC is onze software hiervoor al gereed.”

Een geheel nieuwe toets hoeven we op de korte termijn echter niet te verwachten, omdat dergelijke onderzoeken en de daaropvolgende testfase best wat tijd in beslag nemen. Maar de voorbereidingen zijn in ieder geval in gang gezet.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minder tekst en vrij bladeren door theorie-examen CBR getest | RijschoolPro

Minder tekst en vrij bladeren door theorie-examen CBR getest

Het theorie-examen voor de auto zal er over een aantal jaar compleet anders uit zien. Voor het reguliere deel van het examen starten nu al proeven voor andere typen vragen en voor het vrij bladeren door het theorie-examen. Daarnaast laat het CBR later dit jaar onderzoeken hoe het onderdeel gevaarherkenning totaal opnieuw ontwikkeld kan worden met bewegende beelden in plaats van foto’s. De software die dit mogelijk maakt, is al in gebruik.

Het CBR deed doorgaans al erg veel om het theorie-examen te optimaliseren, maar dat bleek niet voldoende. Malafide opleiders maakten misbruik van onderliggende structuren, waardoor kandidaten slaagden zonder de verkeersregels te leren. Naar aanleiding daarvan liet het CBR de hele vragenbank doorlichten en plaatste het de eigen ontwikkelplannen in een stroomversnelling.

Sleepvragen

De dichtstbijzijnde, merkbare verandering die in het theorie-examen doorgevoerd kan worden gaan kandidaten op 6 augustus merken in Rijswijk en Zwolle. Nieuwe vraagtypes bevatten minder tekst en moet je op een andere manier beantwoorden. Denk hierbij aan hotspot vragen, sleepvragen of selectpointvragen.

Tijdens de proef test het CBR een sleepvraag. Om antwoord te geven op een vraag zoals in onderstaande afbeelding sleept een kandidaat de cijfers 1, 2, en 3 naar de voertuigen in de betreffende afbeelding. Vind je dat de auto eerst mag, dan sleep je cijfer 1 naar de auto. Mag de voetganger als tweede? Dan sleep je cijfer 2 naar de voetganger, etcetera.

theorie-examen, nieuwe vraag

Invloed van de nieuwe vragen

De proef moet vaststellen of het nieuwe vraagtype nog beter de kennis van de kandidaat kan toetsten, er invloed is op de slagingspercentages, hoe kandidaten met de nieuwe examenvorm omgaan en de invloed om de tijdsduur van het examen.

De resultaten worden in samenwerking met Cito geanalyseerd en zijn eind augustus bekend. Zijn zij positief dan verwacht het CBR het nieuwe vraagtype eind dit jaar in te voeren. Dan kunnen kandidaten sleepvragen in het examen tegenkomen. “Uiteraard blijven de andere vraagtypes, zoals de ja/nee vraag ook nog terugkomen in het examen”, voegt woordvoerder Irene Heldens toe. “En ook de lesstof blijft hetzelfde.”

Aan de proef in Rijswijk en Zwolle kunnen kandidaten op vrijwillige basis mee doen. Als zij slagen is de uitslag geldig, halen zij het examen niet dan krijgen zij een gratis herexamen. In de toekomst zullen meerdere nieuwe vraagtypes getest gaan worden.

Vrij bladeren

Op 6 augustus wordt ook een tweede vernieuwing getest. In het theorie-examen voor de auto kun je in het tweede deel (onderdeel kennis en inzicht) heen en weer bladeren door het examen. In de theorie-examens voor de motor en de bromfiets kun je in het hele examen heen en weer bladeren door het examen. “Je krijgt een totaaltijd om je examen te doen”, vertelt Heldens.

In het examen kun je vooruit en ook terug bladeren. “Zo kun je even een vraag overslaan en markeren als je er later naar wil kijken.” Het is dan de bedoeling dat iemand binnen de totaaltijd op alle vragen antwoord geeft.
Voordat je examen begint, krijg je uitleg op het scherm. Die ziet er zo uit:

vrij bladeren

Gevaarherkenning

Voor het onderdeel gevaarherkenning worden dit jaar onderzoeken opgestart om een geheel nieuwe toets te ontwikkelen met bewegende beelden. “Het is in het buitenland gebleken dat deze manier van toetsen nóg beter aantoont of iemand verkeerssituaties in kan schatten”, licht de CBR-woordvoerder toe.

Bij de doorlichting van de huidige vragen met betrekking tot gevaarherkenning viel het onderzoeksbureau RCEC op dat het aantal vragen op dit onderdeel erg gering is, en dat er momenteel een kans is dat opleiders snel alle vragen kennen en hierop oefenen met hun leerlingen. Uit eerder onderzoek van VerkeersPro bleek dat ruim 97 procent van de theorie-examenkandidaten slaagt voor dit onderdeel.

Geen nieuwe vragen

Voor het CBR is dit geen reden om op stel en sprong nieuwe vragen bij te maken. “De toets heeft bewustwording als doel; we verwachten dat opleiders hun kandidaten hierop voorbereiden. Wij hebben nu besloten dat het beter is om ons volledig te richten op een geheel nieuwe toets en dit snel en goed op te pakken. Met de invoering van iTEC is onze software hiervoor al gereed.”

Een geheel nieuwe toets hoeven we op de korte termijn echter niet te verwachten, omdat dergelijke onderzoeken en de daaropvolgende testfase best wat tijd in beslag nemen. Maar de voorbereidingen zijn in ieder geval in gang gezet.

Lars Verpalen

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.