Britse jongeren juichen aanpassingen rijexamen VK toe

Britse jongeren zijn erg blij met de veranderingen die de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), de Britse variant van het CBR, wil doorvoeren in het rijexamen om zo het hoge aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Met name de vervanging van enkele bijzondere verrichtingen en het gebruik van navigatie in de rijlessen kan op veel enthousiasme rekenen. Uit onderzoek van autoverzekeringsmaatschappij Marmelade blijkt dat de jongeren door een moderner rijexamen beter worden voorbereid op de ‘echte situatie’ op de weg. 

Het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer in de VK is voor het eerst sinds 1930 lager dan 2000 per jaar, maar de Britse overheid wil nog meer doen om dit cijfer te verlagen. Daarom heeft de DVSA deze veranderingen voorgesteld. Daaropvolgend deed autoverzekeringsmaatschappij Marmelade onderzoek onder jongeren tussen de 17 en 24 jaar. Hieruit bleek dat deze jongeren zelf ook beter voorbereid willen worden op realistische situaties in het verkeer.

Percentages

In het nieuwe rijexamen moeten examenkandidaten in plaats van 10 minuten voortaan 20 minuten zelfstandig rijden, ze moeten meer op snelwegen rijden om hier ervaring mee op te doen. Bovendien wil de DVSA examenkandidaten dus op navigatie laten rijden en worden de bijzondere verrichtingen bochtje achteruit en draaien op de rijbaan vervangen door keren in een parkeervak. Met deze laatste beslissing was 62 procent van de respondenten in het onderzoek het eens.

Met de beslissing om tijdens de rijles te moeten rijden op navigatie, was bijna 55 procent het eens.”Het is nu lastig om de routebeschrijving te volgen, op het scherm te kijken en ook nog veilig te kunnen rijden”, aldus een 17-jarige respondent. “Door hier in mijn lessen meer ervaring mee op te doen, ga ik hopelijk veiliger rijden.” De jongeren zouden bovendien graag al tijdens de rijles leren hoe ze om moesten gaan met ongewone situaties, zoals het aan de kant gaan voor ambulances of brandweerwagens.

Veiligheid

De Britse overheid hoopt met deze veranderingen in het rijexamen jonge chauffeurs beter te leren rijden. In het Verenigd Koninkrijk zijn nu relatief vaak chauffeurs tussen de 17 en 24 betrokken bij auto-ongelukken. Bovendien is de moderne manier van rijden tegenwoordig heel anders, onder meer door de opkomst van nieuwe technieken zoals een navigatiesysteem. Daaraan moet het rijexamen worden aangepast.

“Het beter opleiden van chauffeurs leidt tot veiligere wegen”, aldus de DVSA. “We willen dat iemand laat zien dat hij kan omgaan met afleidingen en risico’s in het verkeer zonder ingrijpen van een instructeur of examinanitor”, vulde hoofd examinering Lesley Young aan.

Lees ook: Langer zelfstandig rijden en meer snelweg in rijexamen in VK

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur van vakblad VerkeersNet en schrijft ook regelmatig voor de andere titels van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Britse jongeren juichen aanpassingen rijexamen VK toe | RijschoolPro

Britse jongeren juichen aanpassingen rijexamen VK toe

Britse jongeren zijn erg blij met de veranderingen die de Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA), de Britse variant van het CBR, wil doorvoeren in het rijexamen om zo het hoge aantal jonge verkeersslachtoffers terug te dringen. Met name de vervanging van enkele bijzondere verrichtingen en het gebruik van navigatie in de rijlessen kan op veel enthousiasme rekenen. Uit onderzoek van autoverzekeringsmaatschappij Marmelade blijkt dat de jongeren door een moderner rijexamen beter worden voorbereid op de ‘echte situatie’ op de weg. 

Het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer in de VK is voor het eerst sinds 1930 lager dan 2000 per jaar, maar de Britse overheid wil nog meer doen om dit cijfer te verlagen. Daarom heeft de DVSA deze veranderingen voorgesteld. Daaropvolgend deed autoverzekeringsmaatschappij Marmelade onderzoek onder jongeren tussen de 17 en 24 jaar. Hieruit bleek dat deze jongeren zelf ook beter voorbereid willen worden op realistische situaties in het verkeer.

Percentages

In het nieuwe rijexamen moeten examenkandidaten in plaats van 10 minuten voortaan 20 minuten zelfstandig rijden, ze moeten meer op snelwegen rijden om hier ervaring mee op te doen. Bovendien wil de DVSA examenkandidaten dus op navigatie laten rijden en worden de bijzondere verrichtingen bochtje achteruit en draaien op de rijbaan vervangen door keren in een parkeervak. Met deze laatste beslissing was 62 procent van de respondenten in het onderzoek het eens.

Met de beslissing om tijdens de rijles te moeten rijden op navigatie, was bijna 55 procent het eens.”Het is nu lastig om de routebeschrijving te volgen, op het scherm te kijken en ook nog veilig te kunnen rijden”, aldus een 17-jarige respondent. “Door hier in mijn lessen meer ervaring mee op te doen, ga ik hopelijk veiliger rijden.” De jongeren zouden bovendien graag al tijdens de rijles leren hoe ze om moesten gaan met ongewone situaties, zoals het aan de kant gaan voor ambulances of brandweerwagens.

Veiligheid

De Britse overheid hoopt met deze veranderingen in het rijexamen jonge chauffeurs beter te leren rijden. In het Verenigd Koninkrijk zijn nu relatief vaak chauffeurs tussen de 17 en 24 betrokken bij auto-ongelukken. Bovendien is de moderne manier van rijden tegenwoordig heel anders, onder meer door de opkomst van nieuwe technieken zoals een navigatiesysteem. Daaraan moet het rijexamen worden aangepast.

“Het beter opleiden van chauffeurs leidt tot veiligere wegen”, aldus de DVSA. “We willen dat iemand laat zien dat hij kan omgaan met afleidingen en risico’s in het verkeer zonder ingrijpen van een instructeur of examinanitor”, vulde hoofd examinering Lesley Young aan.

Lees ook: Langer zelfstandig rijden en meer snelweg in rijexamen in VK

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur van vakblad VerkeersNet en schrijft ook regelmatig voor de andere titels van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.