Vijfhonderdste zij-instroomchauffeur aan de slag

Binnen het eind vorig jaar gestarte zij-instroomproject ‘2000 chauffeurs gezocht’ zijn inmiddels 500 nieuwe vrachtautochauffeurs aan een baan geholpen. In de loop van dit jaar wordt naar verwachting de duizendste chauffeur geplaatst. Het project biedt werk aan tientallen rijscholen.

Het project maakt deel uit van een gesubsidieerde opleiding tot beroepschauffeur, als onderdeel van het sectorplan Transport en Logistiek 2016-2017. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek is de uitvoerder van het project. Met het project spelen de samenwerkende partners in de sector in op de toenemende vraag naar chauffeurs.

Rijopleiders

De geplaatste chauffeurs binnen het traject krijgen een baangarantie van een jaar. Is er eenmaal een werkgever voor hen gevonden, dan beginnen ze aan hun rijopleiding. Werkgever en kandidaat betalen elk 10 procent van de kosten. De rest wordt betaald door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en SOOB, het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor het beroepsgoederenvervoer.

Rond mei waren er 36 rijscholen betrokken bij die opleidingen, zo laat het sectorinstituut weten. In totaal zijn er 78 van de ongeveer 120 door de SOOB gecertificeerde rijopleiders die de opleidingen mogen verzorgen voor dit zij-instroomprogramma. Naarmate het aantal geplaatste kandidaten toeneemt, zullen er ook snel meer opleiders actief worden, verwacht het sectorinstituut. Werkgevers bepalen zelf met welke van de 78 opleiders ze in zee gaan.

Frisse blik

Er is veel belangstelling om chauffeur te worden binnen het zij-instroomproject. De afgelopen maanden hebben duizenden kandidaten zich gemeld bij het sectorinstituut, die beoordeelt wie van hen mag deelnemen. Zo wordt gekeken of de aspirant-chauffeurs gemotiveerd zijn en of ze wel beschikken over de juiste capaciteiten.

Dat ze het vak nog niet beheersen, maken ze vaak goed met de levens- en werkervaring die ze in andere sectoren en functies hebben opgedaan, stelt Willem de Vries, directeur van het sectorinstituut. “Dat zorgt voor een frisse blik en nieuwe ideeën. Werkgevers die eerst leken te aarzelen om deze kandidaten aan te nemen, zien nu in dat juist deze medewerkers heel gemotiveerd en leergierig zijn.” De Vries verwacht dat nog dit jaar de duizendste aspirant-chauffeur kan beginnen bij een werkgever. In 2017 kunnen ook weer duizend chauffeurs geplaatst worden.

Krappe markt

Bij Transport Service Sliedrecht (TSS) startte onlangs de vijfde zij-instroomkandidaat. De kandidaten beginnen bij het bedrijf als bijrijder om ervaring op te doen. Tegelijkertijd starten ze dan met hun rijopleiding. HRM-manager Peter van Dijk van TSS is blij met de nieuwe aanwas. “De arbeidsmarkt voor chauffeurs wordt steeds krapper. Dit is een van de mogelijkheden om nieuwe chauffeurs te laten instromen. Zij-instroomkandidaten zijn al geselecteerd door het sectorinstituut en voldoen aan strenge selectiecriteria. De financiële tegemoetkoming vanuit het sectorplan is een gunstige bijkomstigheid.”

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Vijfhonderdste zij-instroomchauffeur aan de slag”

Willy Davina|23.08.16|22:37

En de ontslagen ervaren chauffeurs krijgen geen kans meer om aan het werk te komen hoe krom is Nederland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vijfhonderdste zij-instroomchauffeur aan de slag | RijschoolPro

Vijfhonderdste zij-instroomchauffeur aan de slag

Binnen het eind vorig jaar gestarte zij-instroomproject ‘2000 chauffeurs gezocht’ zijn inmiddels 500 nieuwe vrachtautochauffeurs aan een baan geholpen. In de loop van dit jaar wordt naar verwachting de duizendste chauffeur geplaatst. Het project biedt werk aan tientallen rijscholen.

Het project maakt deel uit van een gesubsidieerde opleiding tot beroepschauffeur, als onderdeel van het sectorplan Transport en Logistiek 2016-2017. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek is de uitvoerder van het project. Met het project spelen de samenwerkende partners in de sector in op de toenemende vraag naar chauffeurs.

Rijopleiders

De geplaatste chauffeurs binnen het traject krijgen een baangarantie van een jaar. Is er eenmaal een werkgever voor hen gevonden, dan beginnen ze aan hun rijopleiding. Werkgever en kandidaat betalen elk 10 procent van de kosten. De rest wordt betaald door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en SOOB, het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor het beroepsgoederenvervoer.

Rond mei waren er 36 rijscholen betrokken bij die opleidingen, zo laat het sectorinstituut weten. In totaal zijn er 78 van de ongeveer 120 door de SOOB gecertificeerde rijopleiders die de opleidingen mogen verzorgen voor dit zij-instroomprogramma. Naarmate het aantal geplaatste kandidaten toeneemt, zullen er ook snel meer opleiders actief worden, verwacht het sectorinstituut. Werkgevers bepalen zelf met welke van de 78 opleiders ze in zee gaan.

Frisse blik

Er is veel belangstelling om chauffeur te worden binnen het zij-instroomproject. De afgelopen maanden hebben duizenden kandidaten zich gemeld bij het sectorinstituut, die beoordeelt wie van hen mag deelnemen. Zo wordt gekeken of de aspirant-chauffeurs gemotiveerd zijn en of ze wel beschikken over de juiste capaciteiten.

Dat ze het vak nog niet beheersen, maken ze vaak goed met de levens- en werkervaring die ze in andere sectoren en functies hebben opgedaan, stelt Willem de Vries, directeur van het sectorinstituut. “Dat zorgt voor een frisse blik en nieuwe ideeën. Werkgevers die eerst leken te aarzelen om deze kandidaten aan te nemen, zien nu in dat juist deze medewerkers heel gemotiveerd en leergierig zijn.” De Vries verwacht dat nog dit jaar de duizendste aspirant-chauffeur kan beginnen bij een werkgever. In 2017 kunnen ook weer duizend chauffeurs geplaatst worden.

Krappe markt

Bij Transport Service Sliedrecht (TSS) startte onlangs de vijfde zij-instroomkandidaat. De kandidaten beginnen bij het bedrijf als bijrijder om ervaring op te doen. Tegelijkertijd starten ze dan met hun rijopleiding. HRM-manager Peter van Dijk van TSS is blij met de nieuwe aanwas. “De arbeidsmarkt voor chauffeurs wordt steeds krapper. Dit is een van de mogelijkheden om nieuwe chauffeurs te laten instromen. Zij-instroomkandidaten zijn al geselecteerd door het sectorinstituut en voldoen aan strenge selectiecriteria. De financiële tegemoetkoming vanuit het sectorplan is een gunstige bijkomstigheid.”

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Vijfhonderdste zij-instroomchauffeur aan de slag”

Willy Davina|23.08.16|22:37

En de ontslagen ervaren chauffeurs krijgen geen kans meer om aan het werk te komen hoe krom is Nederland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.