Rijscholen wisselend over verplicht gebruik rij-assistentie

De meningen van rijschoolhouders over het verplicht stellen van rij-assistentiesystemen in het rijexamen lijken ver uiteen te lopen. Dat blijkt uit een steekproef die VerkeersPro hield onder rijschoolhouders en uit de reacties die de ondernemers achterlieten op de Facebookpagina van VerkeersPro. ‘Uiteindelijk koopt de leerling toch een oude Twingo’, vindt de ene rijschoolhouder, terwijl de andere instructeur de jonge bestuurders juist wil leren omgaan met de gevaren en beperkingen van ADAS-systemen.

Lezers reageerden via social media op een verhaal waarin Chris Verstappen, uitgever van verkeersleermiddelen Verjo, pleit voor het verplicht stellen van Advanced Drivers Assistance Systems (ADAS) in het praktijkexamen. Onder ADAS valt onder meer (adaptive) cruisecontrol, parkeersensoren en Lane Keeping Assist. Het CBR zou kunnen beginnen door cruisecontrol vanaf 2020 een vast onderdeel te maken in het examen. Het is immers de toekomst die nu al zichtbaar is, stelt Verstappen.

‘Kosten worden alleen maar hoger’

Murat Demir van Autorijschool Meerhoven uit Eindhoven vindt het een goed idee om functies als cruisecontrol tijdens de les te gebruiken, maar een onderdeel van het examen vindt hij te ver gaan. “Leerlingen moeten al zo veel leren. Er wordt veel van ze gevraagd.” De instructeur is daarom ook voorstander om de leerlingen te laten kiezen uit de drie onderdelen van zelfstandig rijden, in plaats van ze alledrie verplicht te maken tijdens het examen. “Laat ze óf op navigatie rijden, of een clusteropdracht uitvoeren, of een oriëntatieopdracht uitvoeren, maar maak het niet allemaal verplicht. Als een leerling heel goed is in oriëntatie en minder goed is in navigatie, moet hij of zij alsnog extra lesuren nemen om te leren rijden met een navigatiesysteem.”

De kosten voor de leerling worden alleen maar hoger als een onderdeel als cruisecontrol er ook nog bijkomt, vreest hij. “Cruisecontrol is en blijft een hulpmiddel. Het heeft geen meerwaarde voor het examen.” Wel vindt hij het belangrijk dat de leerling er kennis mee maakt. “Je moet je lesauto goed kennen als je op examen gaat. Als er cruisecontrol op je auto zit, moet je die ook kunnen bedienen. Hiermee train je bijvoorbeeld hun reactiesnelheid wanneer ze in moeten grijpen.”

‘Hoe krijg je dat ding weer uit?’

Ook rijschoolhouder Erik Leenheer vindt het verplicht stellen van ADAS-systemen een stap te ver gaan. “Het is een lastig onderwerp. Rij-assistentiesystemen zijn extra hulpmiddelen, die moet je niet verplicht stellen. Wij moeten de leerlingen de basis leren. Als leerlingen na het halen van hun rijbewijs een auto kopen, wordt het toch gewoon een oude Twingo.”

Toch wil Leenheer zijn leerlingen wel kennis laten maken met de nieuwe techniek. “Ik probeer leerlingen de cruisecontrol weleens uit te leggen. Ik probeer het altijd luchtig te benaderen, met een lolletje. Maar de eerste reactie die ik krijg, is hoe je ‘dat ding’ weer uitzet.”

‘Leren omgaan met de beperkingen’

“Wij gebruiken de cruisecontrol en adaptive cruisecontrol al jaren in de rijles”, zegt Jelmer Storm uit Leeuwarden. Hetzelfde geldt voor parkeersensoren en de achteruitrijcamera. “Voor onze leerling is het verplichte kost. Als ze hun eerste eigen auto kopen, zit daar misschien nog geen cruisecontrol in, maar in de auto van hun ouders waarschijnlijk wel.”

Storm wil de leerlingen juist leren dat de ADAS-systemen ook hun beperkingen hebben, zodat ze weten hoe ze moeten ingrijpen. “Als je langs een invoegstrook rijdt en een auto vlak voor je komt invoegen, ziet jouw adaptive cruisecontrol dat niet altijd. Ook bij de achteruitrijcamera moeten ze leren niet alleen maar naar het scherm te staren, maar juist ook de omgeving in de gaten te houden.” De rijinstructeur staat positief tegenover het verplicht maken van het gebruik van ADAS-systemen tijdens het rijexamen. “Ik vind het een prima idee. De functies zitten erop, je kunt er als leerling maar beter op voorbereid zijn.”

Toch ziet hij ook het verschil per regio. Voor veel rijschoolhouders is het een stuk lastiger om met cruisecontrol te werken omdat het simpelweg te druk is in de stad en op de snelweg. “Ik zit in Leeuwarden. Op de snelweg is het soms zo rustig, dat het rijden met cruisecontrol altijd wel mogelijk is. Het oefenen met adaptive cruisecontrol is soms niet eens een optie, omdat je niemand voor je hebt op de snelweg.”

‘Praktisch gezien niet haalbaar’

Ook ondernemer Henk de Vries van de gelijknamige rijschool uit Sneek is een groot voorstander van het gebruik van ADAS-systemen tijdens de rijles. Hij gebruikt met name cruisecontrol en parkeersensoren. “Ik vind het leuk om de leerlingen hier mee om te leren gaan. Het is juist goed om te zorgen dat ze niet te veel afgeleid worden door de systemen en aandacht houden voor hun omgeving.”

Toch denkt hij dat het verplicht stellen van de ondersteuning in een rijexamen niet haalbaar zal zijn: “Voor heel veel onderdelen van ADAS geldt dat je het alleen kunt gebruiken als je over een langere tijdsperiode met een constante snelheid over de snelweg rijdt. In Friesland is het heel rustig op de weg. Een stabiele rit is niet interessant voor een examinator, het wordt pas interessant wanneer examenkandidaten moeten inhalen. Bovendien duurt een examen maar een halfuur. Dat is te kort om deze hulpmiddelen in te schakelen.”

‘Een goede instructeur biedt de mogelijkheid aan’

Een goede rij-instructeur wacht niet tot het moment dat het CBR de rij-assistentie verplicht maakt, is de mening van rijschoolhouder Henk Brauers uit Eijsden. Voor hem is het gebruik van hulpmiddelen als cruisecontrol en parkeersensoren een vanzelfsprekendheid: “Ik vind het heel dom om de mogelijkheden van een auto niet te gebruiken. Alles wat erin zit, moet je gebruiken. De hulpmiddelen zijn tenslotte de voorloper van de zelfrijdende auto. Wel moet je het de leerlingen op het juiste moment aanleren, zodra ze daar klaar voor zijn.”

Het verplicht stellen van het gebruik van ADAS in het examen vindt hij niet nodig. “Maar als je het gebruikt, moet je het wel goed doen.” Ook Brauers hoort soms het bezwaar dat het aanleren van ADAS soms een les of twee meer vereist van de leerling. Die kosten wegen niet op tegen de ervaring die je opdoet, vindt hij. “Als ze daarover beginnen, zeg ik: als je één deukje hebt, kost dat je meer dan je hele rijbewijs.”

Lees ook: 

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

2 reacties op “Rijscholen wisselend over verplicht gebruik rij-assistentie”

Marijke Kusters|20.10.16|14:34

Goedemiddag,

Dat de kosten hoger worden ligt aan de rijscholen zelf, moet je elkaar maar niet kapot concureren.
Dat is nl wat er gebeurt.
Vorm samen een front en bepaal een prijs, dan kun je die op een rendabele prijs zetten.
Een leerling heeft bovendien HET RECHT om met de moderne snufje te kunnen rijden.
En dan Leenheer??? Bij mij leren mijn leerlingen, zonder enkele moeite, rijden met de cruisecontrol.
Ook oude instructeurs dienen dit te kunnen aanbieden.

Leendert Roos|20.10.16|16:12

Meneer Henk de Vries zegt: “Voor heel veel onderdelen van ADAS geldt dat je het alleen kunt gebruiken als je over een langere tijdsperiode met een constante snelheid over de snelweg rijdt.” Parkeersensoren dan? En achteruitrijdcamera? En navigatie? En cruisecontrol? En rijbaan-assistentie? Misschien ken ik een aantal systemen nog niet, maar geloof toch dat u dit haast niet zo kunt bedoelen… Goede aanleiding om eens van gedachten te wisselen 😉

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.