automonteur, garage, werkplaats

Dit zijn de 13 duurste autoreparaties

FOTO ANP niet meer gebruiken!

Dat de kosten van een reparatie aan een auto flink kunnen oplopen, is voor de meeste rijschoolhouders wel duidelijk. Maar wat zijn nu de duurste reparaties? De ANWB maakte een lijstje en geeft ook meteen aan wat je zelf kunt doen om een dure reparatie te voorkomen.

1. Kapotte versnellingsbak bij automaat: 2.000 tot 7.500 euro

Wie merkt dat zijn automatische versnellingsbak niet goed werkt, moet zo snel mogelijk naar een garage gaan om erger te voorkomen. Wanneer de versnellingsbak kapot is, moet de bak onder de auto vandaan worden gehaald. Dat kost tijd en geld. De ANWB adviseert om een gereviseerde bak te laten monteren wanneer dat mogelijk is. Dat kan wat geld schelen.

2. Motorrevisie: 1.500 tot 7.000 euro

Tip: met het reviseren van een motor kan een specialist dagen bezig zijn. Doe dit alleen bij auto’s waarbij het nog de moeite waard is. Ook hierbij kan het voordeliger zijn een gebruikte ruilmotor te laten monteren.

3. Brandstofpomp kapot: 1.000 tot 7.500 euro

Tip: Rijd je brandstoftank nooit helemaal leeg. Ga tanken wanneer er nog een kwart van de benzine in zit. Verkeerd tanken is dodelijk voor de hogedrukpomp. Wanneer je verkeerd hebt getankt, ook al is het maar weinig, laat de tank dan toch helemaal leegpompen. Het vervangen van een hogedrukpomp is duur: het onderdeel is prijzig en het kost veel tijd.

4.  Koppakking vervangen: 500 tot 1.200 euro

Een koppakking is een afdichting tussen het motorblok en de cilinderkop. Tip: een lekke koppakking leidt tot een slecht lopende motor en uiteindelijk tot motorschade. Het eerste teken van een lekkende koppakking is het teruglopen van het koelwaterniveau. Merk je dat dat gebeurt, ga dan meteen naar de garage

5. Distributieriem gebroken: ongeveer 1.000 tot 7.000 euro

6. Distributie vervangen tot 1.000 euro

Tip: na zo’n 100.000 en 150.000 euro is distributieriem aan vervanging toe. Stel de de vervanging niet te lang uit, want dan breekt de riem en is er meestal onherstelbare motorschade.

7. Schokdempers rondom vervangen: 500 tot 1.500 euro

Kapotte dempers kunnen gevaarlijk zijn. Tip: duw op de achter- en voorkant van de auto zodat de veren ingedrukt worden. Blijft de auto vervolgens nadeinen dan zijn de dempers aan hun einde.

8. Remschijven en remblokken vervangen: zo’n 600 euro

Tip: bespaar nooit op de remmen.  Daarnaast willen de achterremmen na verloop van tijd ook vastroesten. Vraag bij groot onderhoud of de garage ook de achterremmen wil demonteren en eventueel schoonmaken.

9. Vervangen uitlaat van voor tot achter: 650 tot 850 euro, katalysator: tot 500 euro

Tip: een gaatje in de uitlaat dichten werkt maar tijdelijk. Het desbetreffende deel vervangen is beter.

10. Vervangen koppeling: zo’n 1.000 euro

Tip: laat de koppeling zo min mogelijk slippen. Vooral in fileverkeer wordt dit vaak gedaan. Trap de koppelingspedaal altijd helemaal in, of laat ‘m helemaal los, maar pas niet je snelheid aan door de koppeling half in te trappen.

11. Turbo vervangen: tussen de 1.000 en 2.000 euro

Tip: het eerste teken dat de turbo op raakt is dat de vaak olie moet worden bijgevuld. Ook neemt de trekkracht van de motor af.

12. Verstuivers vervangen: zo’n 1.200 euro

Een verstuiver vervangen kost zo’n 300 euro. Bij een viercilinder moeten ze vaak alle vier vervangen worden.

13. Aircocompressor vervangen: tot 800 euro

Tip: Gebruik in de winter ook af en toe de airco zodat alle keerringen soepel blijven.

Bekijk de website van de ANWB voor meer informatie en tips.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dit zijn de 13 duurste autoreparaties | RijschoolPro
automonteur, garage, werkplaats

Dit zijn de 13 duurste autoreparaties

FOTO ANP niet meer gebruiken!

Dat de kosten van een reparatie aan een auto flink kunnen oplopen, is voor de meeste rijschoolhouders wel duidelijk. Maar wat zijn nu de duurste reparaties? De ANWB maakte een lijstje en geeft ook meteen aan wat je zelf kunt doen om een dure reparatie te voorkomen.

1. Kapotte versnellingsbak bij automaat: 2.000 tot 7.500 euro

Wie merkt dat zijn automatische versnellingsbak niet goed werkt, moet zo snel mogelijk naar een garage gaan om erger te voorkomen. Wanneer de versnellingsbak kapot is, moet de bak onder de auto vandaan worden gehaald. Dat kost tijd en geld. De ANWB adviseert om een gereviseerde bak te laten monteren wanneer dat mogelijk is. Dat kan wat geld schelen.

2. Motorrevisie: 1.500 tot 7.000 euro

Tip: met het reviseren van een motor kan een specialist dagen bezig zijn. Doe dit alleen bij auto’s waarbij het nog de moeite waard is. Ook hierbij kan het voordeliger zijn een gebruikte ruilmotor te laten monteren.

3. Brandstofpomp kapot: 1.000 tot 7.500 euro

Tip: Rijd je brandstoftank nooit helemaal leeg. Ga tanken wanneer er nog een kwart van de benzine in zit. Verkeerd tanken is dodelijk voor de hogedrukpomp. Wanneer je verkeerd hebt getankt, ook al is het maar weinig, laat de tank dan toch helemaal leegpompen. Het vervangen van een hogedrukpomp is duur: het onderdeel is prijzig en het kost veel tijd.

4.  Koppakking vervangen: 500 tot 1.200 euro

Een koppakking is een afdichting tussen het motorblok en de cilinderkop. Tip: een lekke koppakking leidt tot een slecht lopende motor en uiteindelijk tot motorschade. Het eerste teken van een lekkende koppakking is het teruglopen van het koelwaterniveau. Merk je dat dat gebeurt, ga dan meteen naar de garage

5. Distributieriem gebroken: ongeveer 1.000 tot 7.000 euro

6. Distributie vervangen tot 1.000 euro

Tip: na zo’n 100.000 en 150.000 euro is distributieriem aan vervanging toe. Stel de de vervanging niet te lang uit, want dan breekt de riem en is er meestal onherstelbare motorschade.

7. Schokdempers rondom vervangen: 500 tot 1.500 euro

Kapotte dempers kunnen gevaarlijk zijn. Tip: duw op de achter- en voorkant van de auto zodat de veren ingedrukt worden. Blijft de auto vervolgens nadeinen dan zijn de dempers aan hun einde.

8. Remschijven en remblokken vervangen: zo’n 600 euro

Tip: bespaar nooit op de remmen.  Daarnaast willen de achterremmen na verloop van tijd ook vastroesten. Vraag bij groot onderhoud of de garage ook de achterremmen wil demonteren en eventueel schoonmaken.

9. Vervangen uitlaat van voor tot achter: 650 tot 850 euro, katalysator: tot 500 euro

Tip: een gaatje in de uitlaat dichten werkt maar tijdelijk. Het desbetreffende deel vervangen is beter.

10. Vervangen koppeling: zo’n 1.000 euro

Tip: laat de koppeling zo min mogelijk slippen. Vooral in fileverkeer wordt dit vaak gedaan. Trap de koppelingspedaal altijd helemaal in, of laat ‘m helemaal los, maar pas niet je snelheid aan door de koppeling half in te trappen.

11. Turbo vervangen: tussen de 1.000 en 2.000 euro

Tip: het eerste teken dat de turbo op raakt is dat de vaak olie moet worden bijgevuld. Ook neemt de trekkracht van de motor af.

12. Verstuivers vervangen: zo’n 1.200 euro

Een verstuiver vervangen kost zo’n 300 euro. Bij een viercilinder moeten ze vaak alle vier vervangen worden.

13. Aircocompressor vervangen: tot 800 euro

Tip: Gebruik in de winter ook af en toe de airco zodat alle keerringen soepel blijven.

Bekijk de website van de ANWB voor meer informatie en tips.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.