Rijschool België

Groen licht voor zwaarder rijexamen Vlaanderen

De Vlaamse regering heeft toestemming gegeven voor een zwaarder rijexamen. De veranderingen gelden voor zowel het theorie- als het praktijkexamen. De Vlaamse mobiliteitsminister Ben Weyts maakte eerder al bekend dat hij met een zwaarder examen het aantal verkeersdoden in Vlaanderen wil terugdringen.

In het vernieuwde examen worden fouten bij het theorie-examen zwaarder bestraft. Bij het praktijkexamen moeten er voortaan zes in plaats van twee manoeuvres worden uitgevoerd. Verder wordt de maatregel geschrapt waarbij leerlingen die hun theorie-examen hebben behaald maar niet opgaan voor hun praktijkexamen drie jaar lang moeten wachten. Dat meldt De Morgen.

Manoeuvres

Momenteel heeft het praktijkexamen maar twee manoeuvres: keren in een smalle straat en parkeren achter een voertuig. In de toekomst komen daar vier manoeuvres bij: ‘in rechte lijn achteruit rijden’, ‘evenwijdig ten opzichte van de weg links parkeren tussen twee voertuigen’, ‘loodrecht ten opzichte van de weg vooruit in een vak parkeren’ en ‘loodrecht ten opzichte van de weg achteruit in een vak parkeren’.

Verder moeten examenkandidaten ook aantonen dat ze zelfstandig beslissingen kunnen nemen zonder aanwijzingen van de examinator. Ook moeten ze bijvoorbeeld met behulp van GPS een bestemming kunnen bereiken. Daarnaast moet de kandidaat een gevaarherkenningstest afleggen in het examencentrum.

Terugkomdag

Minister Weyts noemde de straftijd van drie jaar voor bestuurders die hun voorlopig rijbewijs laten vervallen, ‘absurd’. Een theoretisch rijbewijs is drie jaar geldig in Vlaanderen. Wie die termijn laat verlopen zonder het praktijkexamen af te leggen kan pas na drie jaar lang een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen. Die maatregel wordt geschrapt.

Waar het rijexamen nu 51 euro kost, wordt dit straks 174 euro. Hierbij gaat het vooral om de kosten voor de terugkomdag, waarbij enkele maanden na het behalen van het rijbewijs wordt gekeken hoe het met de rijvaardigheid is gesteld van de beginnende bestuurder. De kosten van het theorie- en praktijkexamen blijven nagenoeg gelijk.

Rijles door ouders

België heeft als streven een maximum van 420 verkeersdoden per jaar rond 2020. In 2015 kwamen er 732 mensen om het leven na een verkeersongeval. In 2014 ging het om 727 doden. Ter vergelijking: in Nederland vielen 621 verkeersdoden in 2015, 51 meer dan in 2014.

Belgische verkeerskundigen vinden de maatregelen van de minister nog niet ver genoeg gaan. Ze zouden het liefst een professionele rijopleiding zien. Er zou volgens hen een einde moeten komen aan de mogelijkheid dat ouders hun kinderen leren rijden. Minister Weyts gaat daar niet in mee. Hij wil ruimte houden voor vrije begeleiding.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.