Logo BOVAG. Foto: ANP

BOVAG Rijscholen houdt vast aan eisen ondanks ledenverlies

Logo BOVAG. Foto: ANP

Ook bij een flink verlies aan leden houdt BOVAG Rijscholen vast aan de scherpere eisen voor de rijscholen en instructeurs. De nieuwe eisen, waaronder een VOG, zijn vanaf 2014 doorgevoerd. In de afgelopen jaren is het ledenaantal van de branchevereniging gedaald van 900 naar 650. Ook oud-voorzitter van BOVAG Rijscholen en erelid Roger Keijbeck heeft inmiddels zijn lidmaatschap opgezegd. BOVAG is niet van plan consessies te doen om de leden terug te halen. “Wij willen leden die bij ons passen”, zegt woordvoerder Paul de Waal.  

“Dat het aantal leden is afgenomen, is voor ons geen reden om nu snel maatregelen te nemen om hen weer terug te krijgen”, zegt woordvoerder Paul de Waal. “Wij willen leden die bij ons passen, bij het label van BOVAG en de kwaliteit die wij eisen.” Wel laat de branchevereniging weten dat er ‘zorgvuldig naar de uitvoering gekeken wordt en deze waar nodig wordt verbeterd’.

Nieuwe kwaliteitseisen

De BOVAG heeft nu 650 leden, een paar jaar geleden waren dat er nog 900. “Het merendeel besloot het lidmaatschap eind vorig jaar niet te verlengen, naar aanleiding van de nieuwe eisen”, zegt de woordvoerder.

Sinds 1 juli 2014 hanteert BOVAG strengere lidmaatschapseisen voor rijscholen die lid willen worden van de branchevereniging. Voor bestaande leden gelden de eisen sinds 1 januari 2015. Een van de voorwaarden om lid te zijn van de branchevereniging is dat de rijschoolhouder met zijn slagingspercentage maximaal vijf procent onder het kringgemiddelde mag liggen. Ook moeten instructeurs een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) hebben en is de periodieke kredietwaardigheidscheck een verplichting.

BOVAG Garantiefonds

Waar de branchevereniging wél op terugkomt, is de verandering van het BOVAG Garantiefonds voor de rijscholen. Het bestuur stelt de vernieuwingen aan het fonds uit nadat bleek dat er veel verdeeldheid was onder de leden over de nieuwe opzet. Veel leden hadden vooral moeite met de verhoging van de kosten per eerste examen van leerlingen: van 0,75 naar 7,50 euro. In de huidige vorm is het garantiefonds niet meer houdbaar, omdat het niet kostendekkend is. De wijzigingen zouden per 1 januari 2017 worden doorgevoerd.

Het bestuur van de BOVAG wil de veranderingen aan het garantiefonds nog eens onderzoeken en bespreken met de leden. Wanneer het bestuur terugkomt met een nieuw voorstel, kan woordvoerder Paul de Waal nog niet zeggen. “Het is een compleet pakket dat we aanbieden in samenwerking met meerdere partijen. We moeten hier de tijd voor nemen.”

Erelid weg bij BOVAG

Onder 250 opgezegde leden, behoort ook de oud-voorzitter van BOVAG Rijscholen en erelid Roger Keijbeck. Hij was het op meerdere punten niet eens met het beleid van de branchevereniging, maar het BOVAG Garantiefonds was volgens hem ‘de druppel’. In plaats van jaarlijks 2.800 euro af te dragen, kunnen de kosten voor hem oplopen tot 15.000 euro. “Dat is te veel geld”, zegt Keijbeck. “Ze hebben alles conform de regels doorgevoerd, maar nu blijkt achteraf dat de leden die nieuwe regels niet willen. Daar moet naar geluisterd worden.” Keijbeck sluit niet uit dat hij weer lid wordt, wanneer de organisatie aan de slag gaat met de kritiek. “Ik laat alles open. De bal ligt nu bij BOVAG. Ik ben heel benieuwd hoe ze hiermee omgaan.”

De oud-voorzitter beseft dat hij met zijn status nog steeds een belangrijke rol speelt binnen de branche en dat zijn keuze om het lidmaatschap op te zeggen, anderen kunnen doen volgen. “Het is een weloverwogen besluit geweest. Ik heb er lang over nagedacht en heb het hier ook met mijn kinderen over gehad, die de rijschool zullen overnemen. Zij zeggen: pa, wij hebben die geschiedenis met de BOVAG niet, maar we zien wel wat er nu gebeurt en wat we straks moeten gaan betalen. Hier in Limburg kunnen we die kosten gewoon niet op onze klanten verhalen, die moeten we uit eigen zak betalen.”

Met welke andere punten Keijbeck het niet eens is, houdt hij voor zich. “Ik wil niet gaan schoppen, ik heb een BOVAG-hart. Ik hoop dat BOVAG met een goed voorstel komt, want ik zou het zonde vinden als dit de doodsteek betekent voor de branchevereniging.”

Niet voldoen

Peter Niesink, algemeen directeur van BOVAG, zegt over het afhaken van leden in een verklaring: “Het bleek dat ruim een derde van de leden niet aan deze eisen kon voldoen. Een deel heeft zelf die conclusie getrokken, een ander deel is door BOVAG opgezegd nadat bleek dat de onderneming niet aan de eisen kon voldoen. Overigens eisen die nu ook door de minister van Infrastructuur en Milieu in haar recente Kamerbrief omarmd worden.”

Niesink doelt hiermee op de brief die minister Schultz van Haegen onlangs stuurde naar de Tweede Kamer naar aanleiding van het startdocument van de brancheverenigingen BOVAG, FAM en VRB. De minister schreef dat ze de punten die de branche heeft aangedragen, gaat onderzoeken. Zoals het verplicht stellen van een VOG voor rijinstructeurs.

‘Controverses in rijschoolbranche’

BOVAG-directeur Niesink ziet een onderliggend probleem bij de commotie over de nieuwe eisen: “We blijven van mening dat het garantiefonds het juiste instrument is, om zekerheid te bieden aan leerlingen en hun ouders”, zo zegt hij in een verklaring. “De nieuwe kwaliteitseisen en de veranderingen in het garantiefonds zijn in diverse ledenbijeenkomsten bedacht en besproken. Dat er commotie is ontstaan over enkele vernieuwingen van het garantiefonds heeft naar ons idee niet zo zeer te maken met het garantiefonds zelf, maar met wantrouwen onderling en de al jarenlange controverses in de rijscholenbranche.”

“Zie alleen al het bestaan van drie brancheorganisaties die samen slechts een vijfde van de brancheverenigingen, waarvan BOVAG er nu 650 vertegenwoordigt. Het feit dat de grotere, professionele rijscholen weinig eensgezind zijn, helpt niet om de belangen van deze branche goed te behartigen en gezamenlijk een vuist te maken tegen misstanden en een te laks optredende overheid.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

8 reacties op “BOVAG Rijscholen houdt vast aan eisen ondanks ledenverlies”

peter de klein|17.11.16|16:24

Daar komen ze nog wel op terug wij stoppen om dood simpele reden dat garantie fonds slaat helemaal nergens op zorg gewoon dat je je zaakjes op orde hebt en aan al die andere eisen als je daar niet aan voldoet moet je er gewoon zelf stoppen

Reinier de Wit|17.11.16|18:04

Heb zelf 25 jaar geleden enthousiast met goede voorstellen en betere wederzijdse regelingen contact gezocht met de Bovag.
Toen was het de Bovag al meer te doen om het innen van de contributie dan het werkelijk luisteren, meedenken en opkomen voor de rijscholen.
Er is nooit iets gedaan met welke idee of plan dan ook, of het vormen van een eenheid en het naar buiten treden als kwaliteitsorganisatie van rijscholen richting het publiek.

Reinier de Wit|17.11.16|18:05

Nu inmiddels 25 jaar verder, is het mosterd na de maaltijd en neemt het meerendeel van de rijscholen deze organisatie met een inmiddels hele grote korrel zout…

Bert de Weerd|17.11.16|22:11

Vreemd dat de Bovag zegt de ledeneisen te handhaven, terwijl er nog gewoon leden niet aan de eisen voldoen. Kijk maar eens op rijschoolgegevens.nl. Of, zou de reden van het ledenverlies toch anders zijn dan dat de Bovag doet voorkomen?

Steekproef in Apeldoorn: 16 Bovag rijscholen waarvan er 5 niet voldoen aan de eis m.b.t. het slagingspercentage.

Jos van Zuylen|18.11.16|09:11

Nu ik de reactie lees van de Bovag, sta ik nog meer achter onze keus om per 31-12-2016 te stoppen. Triest dat men zich blijft verschuilen achter de verscherpte lidmaatschapseisen en de echte reden wegwuiven. Struisvogelpolitiek ten top. Jammer om te moeten constateren

Adminis Tratie|19.11.16|10:48

Ik sta steeds achter! de! verscherpte lidmaatschapseisen, dat is de weg die we hebben gekozen ben al 20 jaar Bovag lid.Ik sta steeds achter dat een goede idee is. op lange termijn gaan we hierover andere resultaat zien.

Anjo Joostens|20.11.16|20:32

Hallo Adminis Tratie. Waarom denkt u, dat als een branche organisatie voor haar eigen belang en voor de ogen van de consument op tv, de volledige rijschool branche zwart maakt, dit beter is voor de resultaten op langere termijn. Wat is het effect van andere maatregelen in de afgelopen jaren geweest, waardoor rijscholen vertrouwen zouden kunnen krijgen. Als laatste, wat is volgens u de reden dat de consument, buiten de concurrentie motieven, steeds minder voor een rijles wil betalen?

Anke Vermulst|28.11.16|12:53

Kwaliteit? Noem je als ik 1 voorbeeld noemen mag het bewust in de schulden brengen (met bijbehoren BKR registratie) van jonge leerlingen kwaliteit? Santander is de lachende derde…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

BOVAG Rijscholen houdt vast aan eisen ondanks ledenverlies | RijschoolPro
Logo BOVAG. Foto: ANP

BOVAG Rijscholen houdt vast aan eisen ondanks ledenverlies

Logo BOVAG. Foto: ANP

Ook bij een flink verlies aan leden houdt BOVAG Rijscholen vast aan de scherpere eisen voor de rijscholen en instructeurs. De nieuwe eisen, waaronder een VOG, zijn vanaf 2014 doorgevoerd. In de afgelopen jaren is het ledenaantal van de branchevereniging gedaald van 900 naar 650. Ook oud-voorzitter van BOVAG Rijscholen en erelid Roger Keijbeck heeft inmiddels zijn lidmaatschap opgezegd. BOVAG is niet van plan consessies te doen om de leden terug te halen. “Wij willen leden die bij ons passen”, zegt woordvoerder Paul de Waal.  

“Dat het aantal leden is afgenomen, is voor ons geen reden om nu snel maatregelen te nemen om hen weer terug te krijgen”, zegt woordvoerder Paul de Waal. “Wij willen leden die bij ons passen, bij het label van BOVAG en de kwaliteit die wij eisen.” Wel laat de branchevereniging weten dat er ‘zorgvuldig naar de uitvoering gekeken wordt en deze waar nodig wordt verbeterd’.

Nieuwe kwaliteitseisen

De BOVAG heeft nu 650 leden, een paar jaar geleden waren dat er nog 900. “Het merendeel besloot het lidmaatschap eind vorig jaar niet te verlengen, naar aanleiding van de nieuwe eisen”, zegt de woordvoerder.

Sinds 1 juli 2014 hanteert BOVAG strengere lidmaatschapseisen voor rijscholen die lid willen worden van de branchevereniging. Voor bestaande leden gelden de eisen sinds 1 januari 2015. Een van de voorwaarden om lid te zijn van de branchevereniging is dat de rijschoolhouder met zijn slagingspercentage maximaal vijf procent onder het kringgemiddelde mag liggen. Ook moeten instructeurs een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) hebben en is de periodieke kredietwaardigheidscheck een verplichting.

BOVAG Garantiefonds

Waar de branchevereniging wél op terugkomt, is de verandering van het BOVAG Garantiefonds voor de rijscholen. Het bestuur stelt de vernieuwingen aan het fonds uit nadat bleek dat er veel verdeeldheid was onder de leden over de nieuwe opzet. Veel leden hadden vooral moeite met de verhoging van de kosten per eerste examen van leerlingen: van 0,75 naar 7,50 euro. In de huidige vorm is het garantiefonds niet meer houdbaar, omdat het niet kostendekkend is. De wijzigingen zouden per 1 januari 2017 worden doorgevoerd.

Het bestuur van de BOVAG wil de veranderingen aan het garantiefonds nog eens onderzoeken en bespreken met de leden. Wanneer het bestuur terugkomt met een nieuw voorstel, kan woordvoerder Paul de Waal nog niet zeggen. “Het is een compleet pakket dat we aanbieden in samenwerking met meerdere partijen. We moeten hier de tijd voor nemen.”

Erelid weg bij BOVAG

Onder 250 opgezegde leden, behoort ook de oud-voorzitter van BOVAG Rijscholen en erelid Roger Keijbeck. Hij was het op meerdere punten niet eens met het beleid van de branchevereniging, maar het BOVAG Garantiefonds was volgens hem ‘de druppel’. In plaats van jaarlijks 2.800 euro af te dragen, kunnen de kosten voor hem oplopen tot 15.000 euro. “Dat is te veel geld”, zegt Keijbeck. “Ze hebben alles conform de regels doorgevoerd, maar nu blijkt achteraf dat de leden die nieuwe regels niet willen. Daar moet naar geluisterd worden.” Keijbeck sluit niet uit dat hij weer lid wordt, wanneer de organisatie aan de slag gaat met de kritiek. “Ik laat alles open. De bal ligt nu bij BOVAG. Ik ben heel benieuwd hoe ze hiermee omgaan.”

De oud-voorzitter beseft dat hij met zijn status nog steeds een belangrijke rol speelt binnen de branche en dat zijn keuze om het lidmaatschap op te zeggen, anderen kunnen doen volgen. “Het is een weloverwogen besluit geweest. Ik heb er lang over nagedacht en heb het hier ook met mijn kinderen over gehad, die de rijschool zullen overnemen. Zij zeggen: pa, wij hebben die geschiedenis met de BOVAG niet, maar we zien wel wat er nu gebeurt en wat we straks moeten gaan betalen. Hier in Limburg kunnen we die kosten gewoon niet op onze klanten verhalen, die moeten we uit eigen zak betalen.”

Met welke andere punten Keijbeck het niet eens is, houdt hij voor zich. “Ik wil niet gaan schoppen, ik heb een BOVAG-hart. Ik hoop dat BOVAG met een goed voorstel komt, want ik zou het zonde vinden als dit de doodsteek betekent voor de branchevereniging.”

Niet voldoen

Peter Niesink, algemeen directeur van BOVAG, zegt over het afhaken van leden in een verklaring: “Het bleek dat ruim een derde van de leden niet aan deze eisen kon voldoen. Een deel heeft zelf die conclusie getrokken, een ander deel is door BOVAG opgezegd nadat bleek dat de onderneming niet aan de eisen kon voldoen. Overigens eisen die nu ook door de minister van Infrastructuur en Milieu in haar recente Kamerbrief omarmd worden.”

Niesink doelt hiermee op de brief die minister Schultz van Haegen onlangs stuurde naar de Tweede Kamer naar aanleiding van het startdocument van de brancheverenigingen BOVAG, FAM en VRB. De minister schreef dat ze de punten die de branche heeft aangedragen, gaat onderzoeken. Zoals het verplicht stellen van een VOG voor rijinstructeurs.

‘Controverses in rijschoolbranche’

BOVAG-directeur Niesink ziet een onderliggend probleem bij de commotie over de nieuwe eisen: “We blijven van mening dat het garantiefonds het juiste instrument is, om zekerheid te bieden aan leerlingen en hun ouders”, zo zegt hij in een verklaring. “De nieuwe kwaliteitseisen en de veranderingen in het garantiefonds zijn in diverse ledenbijeenkomsten bedacht en besproken. Dat er commotie is ontstaan over enkele vernieuwingen van het garantiefonds heeft naar ons idee niet zo zeer te maken met het garantiefonds zelf, maar met wantrouwen onderling en de al jarenlange controverses in de rijscholenbranche.”

“Zie alleen al het bestaan van drie brancheorganisaties die samen slechts een vijfde van de brancheverenigingen, waarvan BOVAG er nu 650 vertegenwoordigt. Het feit dat de grotere, professionele rijscholen weinig eensgezind zijn, helpt niet om de belangen van deze branche goed te behartigen en gezamenlijk een vuist te maken tegen misstanden en een te laks optredende overheid.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

8 reacties op “BOVAG Rijscholen houdt vast aan eisen ondanks ledenverlies”

peter de klein|17.11.16|16:24

Daar komen ze nog wel op terug wij stoppen om dood simpele reden dat garantie fonds slaat helemaal nergens op zorg gewoon dat je je zaakjes op orde hebt en aan al die andere eisen als je daar niet aan voldoet moet je er gewoon zelf stoppen

Reinier de Wit|17.11.16|18:04

Heb zelf 25 jaar geleden enthousiast met goede voorstellen en betere wederzijdse regelingen contact gezocht met de Bovag.
Toen was het de Bovag al meer te doen om het innen van de contributie dan het werkelijk luisteren, meedenken en opkomen voor de rijscholen.
Er is nooit iets gedaan met welke idee of plan dan ook, of het vormen van een eenheid en het naar buiten treden als kwaliteitsorganisatie van rijscholen richting het publiek.

Reinier de Wit|17.11.16|18:05

Nu inmiddels 25 jaar verder, is het mosterd na de maaltijd en neemt het meerendeel van de rijscholen deze organisatie met een inmiddels hele grote korrel zout…

Bert de Weerd|17.11.16|22:11

Vreemd dat de Bovag zegt de ledeneisen te handhaven, terwijl er nog gewoon leden niet aan de eisen voldoen. Kijk maar eens op rijschoolgegevens.nl. Of, zou de reden van het ledenverlies toch anders zijn dan dat de Bovag doet voorkomen?

Steekproef in Apeldoorn: 16 Bovag rijscholen waarvan er 5 niet voldoen aan de eis m.b.t. het slagingspercentage.

Jos van Zuylen|18.11.16|09:11

Nu ik de reactie lees van de Bovag, sta ik nog meer achter onze keus om per 31-12-2016 te stoppen. Triest dat men zich blijft verschuilen achter de verscherpte lidmaatschapseisen en de echte reden wegwuiven. Struisvogelpolitiek ten top. Jammer om te moeten constateren

Adminis Tratie|19.11.16|10:48

Ik sta steeds achter! de! verscherpte lidmaatschapseisen, dat is de weg die we hebben gekozen ben al 20 jaar Bovag lid.Ik sta steeds achter dat een goede idee is. op lange termijn gaan we hierover andere resultaat zien.

Anjo Joostens|20.11.16|20:32

Hallo Adminis Tratie. Waarom denkt u, dat als een branche organisatie voor haar eigen belang en voor de ogen van de consument op tv, de volledige rijschool branche zwart maakt, dit beter is voor de resultaten op langere termijn. Wat is het effect van andere maatregelen in de afgelopen jaren geweest, waardoor rijscholen vertrouwen zouden kunnen krijgen. Als laatste, wat is volgens u de reden dat de consument, buiten de concurrentie motieven, steeds minder voor een rijles wil betalen?

Anke Vermulst|28.11.16|12:53

Kwaliteit? Noem je als ik 1 voorbeeld noemen mag het bewust in de schulden brengen (met bijbehoren BKR registratie) van jonge leerlingen kwaliteit? Santander is de lachende derde…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.