trials, jongeren, training, rijvaardigheid, bewustwording, verkeersveiligheid, risico

‘Cursus Trials moet verplicht worden na behalen rijbewijs’

Stichting Trials hoopt dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu besluit van Trials een verplichte cursus te maken na het behalen van het rijbewijs. De organisatie, die extra rijcursussen aanbiedt aan jongeren om de verkeersveiligheid te verhogen, breidt uit naar Gelderland en hoopt wil uiteindelijk in heel Nederland actief worden. 

“We willen Trials landelijk op de kaart zetten, met of zonder medewerking van de provincies”, zegt Gert-Jan Kreeft, directeur van Trials. Veel provincies hebben budget beschikbaar gesteld voor de rijvaardigheidstrainingen, waardoor jongeren voor een gereduceerd tarief kunnen deelnemen. “Wanneer er geen subsidie is, zoeken we de samenwerking op met lokale verzekeraars. Uiteindelijk hopen we dat het ministerie dit oppakt, om hier een verplichte vervolgtraining voor jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald.” De gesprekken met het ministerie zijn weer ‘geïntensiveerd’, zegt Kreeft.

Trials hoopt op eenzelfde status zoals bijvoorbeeld TeamAlert heeft gekregen, de verkeersveiligheidsorganisatie voor jongeren die vanuit de overheid subsidie krijgt voor het houden van voorlichtingscampagnes en educatieve projecten. “We zouden al heel erg blij zijn als we alleen al een klein deel van de subsidie kunnen krijgen.”

Gratis rijvaardigheidstrainingen

De deelnemende provincies aan Trials zijn Groningen, Friesland, Drenthe, Zeeland, Noord-Brabant en sinds kort dus ook de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Om Trials ook in Gelderland te promoten, biedt de stichting aan tweehonderd jongeren gratis rijvaardigheidstrainingen aan in de maand december in Arnhem en Nijmegen. Deze dagen worden aangeboden in opdracht van Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost-Nederland en de gemeenten in de Stadsregio Arnhem Nijmegen.

“We hopen dat rijinstructeurs deze gratis dagen onder de aandacht willen brengen bij hun leerlingen”, zegt Gert-Jan Kreeft. “Sommige rijscholen in Nederland doen dat overigens sowieso al, die hebben een Trials-cursus standaard in het pakket zitten.”

Rijinstructeurs gezocht

Naast deelnemende jongeren zoekt de organisatie ook rijinstructeurs uit heel Nederland die mee willen doen aan de Trials-dagen. Hiervoor het wel belangrijk dat de instructeurs affiniteit hebben met het werken met jongeren. “Je gaat er natuurlijk al vanuit dat een rijinstructeur dat heeft, maar dit zijn jongeren die extra enthousiast en gemotiveerd zijn en die het leuk vinden om bij te leren.”

Van de rijinstructeur wordt verwacht dat de betreffende rijschool een bovengemiddeld slagingspercentage heeft. De instructeur wordt ingezet op vrijdag, zaterdag en zondag en kan zelf beschikbare data doorgeven. Voor de deelname krijgen zij een ‘nette’ vergoeding, aldus Kreeft.

Minder ongevallen

Trials is een stichting zonder winstoogmerk, in 2005 opgericht op initiatief van het Verbond van Verzekeraars. Uit eerder onderzoek is gebleken dat jongeren die hebben deelgenomen aan Trials tot 25 procent minder schade rijden dan jongeren die geen rijvaardigheidstraining hebben gevolgd. Verschillende verzekeraars geven korting op de autoverzekering wanneer een jonge bestuurder heeft deelgenomen aan de Trials-training.

Tijdens de rijvaardigheidstraining leren jongeren over gevaarlijke situaties in het verkeer en hoe ze hiermee moeten omgaan. Zo oefenen ze hoe ze moeten ingrijpen wanneer ze slippen, in de berm raken of wanneer ze een noodstop moeten maken. Daarnaast kunnen jongeren een rit maken in een vrachtauto om te ervaren hoe een vrachtwagenchauffeur zich in het verkeer beweegt.

De Trials-dagen worden samen met de verzekeraars en de deelnemende provincies gefinancierd. Hierdoor kost een dag training tussen de 60 en 70 euro. Wie vanuit een andere provincie komt, betaalt 150 euro omdat Trials geen subsidie krijgt voor deze deelnemer. Naast de reguliere dagen in de deelnemende provincies, geeft Trials ook regelmatig rijvaardigheidstrainingen in opdracht van verzekeraars.

Lees ook: Jongeren en ouderen vormen grootste risico in verkeer

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Cursus Trials moet verplicht worden na behalen rijbewijs’ | RijschoolPro
trials, jongeren, training, rijvaardigheid, bewustwording, verkeersveiligheid, risico

‘Cursus Trials moet verplicht worden na behalen rijbewijs’

Stichting Trials hoopt dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu besluit van Trials een verplichte cursus te maken na het behalen van het rijbewijs. De organisatie, die extra rijcursussen aanbiedt aan jongeren om de verkeersveiligheid te verhogen, breidt uit naar Gelderland en hoopt wil uiteindelijk in heel Nederland actief worden. 

“We willen Trials landelijk op de kaart zetten, met of zonder medewerking van de provincies”, zegt Gert-Jan Kreeft, directeur van Trials. Veel provincies hebben budget beschikbaar gesteld voor de rijvaardigheidstrainingen, waardoor jongeren voor een gereduceerd tarief kunnen deelnemen. “Wanneer er geen subsidie is, zoeken we de samenwerking op met lokale verzekeraars. Uiteindelijk hopen we dat het ministerie dit oppakt, om hier een verplichte vervolgtraining voor jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald.” De gesprekken met het ministerie zijn weer ‘geïntensiveerd’, zegt Kreeft.

Trials hoopt op eenzelfde status zoals bijvoorbeeld TeamAlert heeft gekregen, de verkeersveiligheidsorganisatie voor jongeren die vanuit de overheid subsidie krijgt voor het houden van voorlichtingscampagnes en educatieve projecten. “We zouden al heel erg blij zijn als we alleen al een klein deel van de subsidie kunnen krijgen.”

Gratis rijvaardigheidstrainingen

De deelnemende provincies aan Trials zijn Groningen, Friesland, Drenthe, Zeeland, Noord-Brabant en sinds kort dus ook de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Om Trials ook in Gelderland te promoten, biedt de stichting aan tweehonderd jongeren gratis rijvaardigheidstrainingen aan in de maand december in Arnhem en Nijmegen. Deze dagen worden aangeboden in opdracht van Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost-Nederland en de gemeenten in de Stadsregio Arnhem Nijmegen.

“We hopen dat rijinstructeurs deze gratis dagen onder de aandacht willen brengen bij hun leerlingen”, zegt Gert-Jan Kreeft. “Sommige rijscholen in Nederland doen dat overigens sowieso al, die hebben een Trials-cursus standaard in het pakket zitten.”

Rijinstructeurs gezocht

Naast deelnemende jongeren zoekt de organisatie ook rijinstructeurs uit heel Nederland die mee willen doen aan de Trials-dagen. Hiervoor het wel belangrijk dat de instructeurs affiniteit hebben met het werken met jongeren. “Je gaat er natuurlijk al vanuit dat een rijinstructeur dat heeft, maar dit zijn jongeren die extra enthousiast en gemotiveerd zijn en die het leuk vinden om bij te leren.”

Van de rijinstructeur wordt verwacht dat de betreffende rijschool een bovengemiddeld slagingspercentage heeft. De instructeur wordt ingezet op vrijdag, zaterdag en zondag en kan zelf beschikbare data doorgeven. Voor de deelname krijgen zij een ‘nette’ vergoeding, aldus Kreeft.

Minder ongevallen

Trials is een stichting zonder winstoogmerk, in 2005 opgericht op initiatief van het Verbond van Verzekeraars. Uit eerder onderzoek is gebleken dat jongeren die hebben deelgenomen aan Trials tot 25 procent minder schade rijden dan jongeren die geen rijvaardigheidstraining hebben gevolgd. Verschillende verzekeraars geven korting op de autoverzekering wanneer een jonge bestuurder heeft deelgenomen aan de Trials-training.

Tijdens de rijvaardigheidstraining leren jongeren over gevaarlijke situaties in het verkeer en hoe ze hiermee moeten omgaan. Zo oefenen ze hoe ze moeten ingrijpen wanneer ze slippen, in de berm raken of wanneer ze een noodstop moeten maken. Daarnaast kunnen jongeren een rit maken in een vrachtauto om te ervaren hoe een vrachtwagenchauffeur zich in het verkeer beweegt.

De Trials-dagen worden samen met de verzekeraars en de deelnemende provincies gefinancierd. Hierdoor kost een dag training tussen de 60 en 70 euro. Wie vanuit een andere provincie komt, betaalt 150 euro omdat Trials geen subsidie krijgt voor deze deelnemer. Naast de reguliere dagen in de deelnemende provincies, geeft Trials ook regelmatig rijvaardigheidstrainingen in opdracht van verzekeraars.

Lees ook: Jongeren en ouderen vormen grootste risico in verkeer

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.