Geen kentekenplicht voor landbouwvoertuigen vanaf 2017

Er komt toch geen kentekenplicht voor tractoren en andere landbouwvoertuigen. Een meerderheid in de Tweede Kamer stemde dinsdag tegen het wetsvoorstel van minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. In 2013 nam de Kamer nog een motie aan waarin het kabinet werd gevraagd een kentekenplicht in te voeren voor landbouwvoertuigen op de openbare weg.

De steun voor het wetsvoorstel van PvdA, ChristenUnie, D66, GroenLinks en SP bleek net niet voldoende: 69 Kamerleden steunden de nieuwe wet, 71 stemden tegen. Ook de VVD, de partij van de minister, stemde tegen.

Verkeersveiligheid

De kentekenplicht moest ingaan per 1 januari 2017. Er wordt al tien jaar over dit onderwerp gesproken. De invoering van het kenteken moest bijdragen aan de verkeersveiligheid. Ook moest op deze manier de politie makkelijker in kunnen grijpen bij overtredingen. Met de invoer zou bovendien de maximumsnelheid van deze voertuigen omhoog gaan van 25 naar 40 kilometer per uur.

Het gaat in Nederland om ongeveer 580.000 landbouwtrekkers, motorrijtuigen met met beperkte snelheid en de daardoor getrokken aanhangwagens. Per 20 mei 2018 moesten alle bestaande voertuigen een kenteken hebben. Met de nieuwe wet zou Nederland voldoen aan Europese regelgeving die in 2018 ingaat.

Lastenverzwaring

Tegenstanders menen dat landbouwvoertuigen nauwelijks op de openbare weg komen en dat de kentekenplicht een flinke lastenverzwaring voor boeren zou betekenen. Ook zou de verkeersveiligheid er niet op vooruit gaan.

Lees ook: ‘Invoer kentekenplicht landbouwvoertuigen vertraagd’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Geen kentekenplicht voor landbouwvoertuigen vanaf 2017 | RijschoolPro

Geen kentekenplicht voor landbouwvoertuigen vanaf 2017

Er komt toch geen kentekenplicht voor tractoren en andere landbouwvoertuigen. Een meerderheid in de Tweede Kamer stemde dinsdag tegen het wetsvoorstel van minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. In 2013 nam de Kamer nog een motie aan waarin het kabinet werd gevraagd een kentekenplicht in te voeren voor landbouwvoertuigen op de openbare weg.

De steun voor het wetsvoorstel van PvdA, ChristenUnie, D66, GroenLinks en SP bleek net niet voldoende: 69 Kamerleden steunden de nieuwe wet, 71 stemden tegen. Ook de VVD, de partij van de minister, stemde tegen.

Verkeersveiligheid

De kentekenplicht moest ingaan per 1 januari 2017. Er wordt al tien jaar over dit onderwerp gesproken. De invoering van het kenteken moest bijdragen aan de verkeersveiligheid. Ook moest op deze manier de politie makkelijker in kunnen grijpen bij overtredingen. Met de invoer zou bovendien de maximumsnelheid van deze voertuigen omhoog gaan van 25 naar 40 kilometer per uur.

Het gaat in Nederland om ongeveer 580.000 landbouwtrekkers, motorrijtuigen met met beperkte snelheid en de daardoor getrokken aanhangwagens. Per 20 mei 2018 moesten alle bestaande voertuigen een kenteken hebben. Met de nieuwe wet zou Nederland voldoen aan Europese regelgeving die in 2018 ingaat.

Lastenverzwaring

Tegenstanders menen dat landbouwvoertuigen nauwelijks op de openbare weg komen en dat de kentekenplicht een flinke lastenverzwaring voor boeren zou betekenen. Ook zou de verkeersveiligheid er niet op vooruit gaan.

Lees ook: ‘Invoer kentekenplicht landbouwvoertuigen vertraagd’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.