Roy Somer

‘We zijn geen rijinstructeurs, we zijn rijcoaches’

Rijlessen worden nog te veel bepaald vanuit de kant van de instructeur en niet vanuit de leerling. Dat stellen rijschoolhouder-instructeur Roy Somer en voormalig instructeur Joop Jonker van praktijkgerichte verkeersleermiddelen Taal van de Weg. Samen hebben ze Unique Coaching opgericht met als doel de coachingsvaardigheden van de opleider te verbeteren.

“We willen de rijopleiders er bewust van maken dat er meer zit in een rijopleiding dan alleen instructie geven. De doorsnee rijopleiding is niet meer van deze tijd”, zegt Roy. “Een heleboel rijinstructeurs zien het rijexamen als eindpunt. Onze missie is het afleveren van een automobilist met een verhoogd bewustzijn en een steeds hogere mate van eigen verantwoordelijkheid. Daarmee kan hij zijn rijgedrag zelfstandig sturen en verder doorontwikkelen als hij solo gaat rijden.”

Specifieke behoefte

Het idee van Unique Coaching is helder: stel de leerling centraal. “Bij instructie wordt de leerling geïnstrueerd en gecorrigeerd. In het geval van coaching is het tweerichtingsverkeer”, zegt Roy. Ook leren de opleiders hun lessen aan te passen aan verschillende type leerlingen.

 

Beide heren vertelden op VerkeersPro al eerder over hun ideeën over het geven van rijles. Zij konden zich vinden in elkaars visie en besloten een samenwerking op te starten. Joop Jonker van Taal van de weg, is van mening dat rijscholen moeten inspelen op de specifieke behoefte van de leerling in plaats van leersystemen klakkeloos te projecteren op de leerling. Hij verwijst naar leerstijlen van de Amerikaanse psycholoog David A. Kolb. Door leerlingen in de lesauto globaal in verschillende hoofdgroepen in te delen, namelijk de doener, bezinner, denker en beslisser, kan er gerichter en efficiënter rijles worden gegeven.

Roy Somer heeft een paar jaar geleden, op basis van kennis en ervaring de ‘Unique Coaching Method’ (UCM) bedacht en ontwikkeld. Hij haalde hierbij veel inspiratie uit de boeken van de vooraanstaande Engelse coach John Whitmore. “Natuurlijk, soms is instructie gewoon nodig. Maar wanneer je de leerling zo veel mogelijk zelf aan de slag laat gaan en laat uitzoeken hoe hij iets moet aanpakken, zal hij het veel beter onthouden. Coaching komt van binnenuit en instructie van buiten.”

‘Laat de leerling zelf nadenken’

De meerderheid van instructeurs hanteren de instructiemethode en daar is weinig in veranderd, zien Joop en Roy. “Het onderwijs in het algemeen is in de loop van tijd behoorlijk veranderd. De leerling van nu is niet dezelfde als die van dertig jaar geleden. Ook is een leraar geen docent meer maar veel meer coach en begeleider. Kijkend naar de rijinstructeursopleiding is er weinig tot niets veranderd ten opzichte van dertig jaar geleden.”

Volgens Joop en Roy is er bij de gemiddelde rijles sprake van te veel eenrichtingsverkeer: de leraar zegt wat de leerling moet doen. “Het probleem daarbij is dat het denkproces van de leerling passief is, de verantwoordelijkheid is weg”,  zegt Roy. “Zonder verantwoordelijkheid komt er geen gedragsverandering. Stel open vragen, laat de leerling zelf nadenken.” Deze aanpak zal volgens Joop en Roy zeker leiden tot een verhoging van het slagingspercentage, dat bij Roy momenteel ligt tussen de 90 tot 100 procent.

Bij de coachende manier van lesgeven, is het uitgangspunt dat de leerling ook zelf een lesdoel kan bepalen, op basis van eerdere prestaties, of juist naar aanleiding van een wens om ergens extra te oefenen. Daarnaast geeft de leerling zichzelf een cijfer voor de behandelde lesstof. Vraag van de coach daarbij is: ‘Wat voor cijfer wil je de volgende les halen en wat moet je daarvoor doen om het te halen?’ Het antwoord van de leerling vormt dan weer een doelstelling voor de volgende les.

Stemming van leerling

Ook de stemming van een leerling kan de les bepalen. “Wanneer er bijvoorbeeld net een proefwerk slecht is gemaakt en de leerling teleurgesteld is, laat ik de leerling zelf een lesdoel bepalen met de vraag: wat wil je vandaag gaan doen?” zegt Roy. “Dit om te zorgen dat er ondanks de teleurgestelde stemming van de leerling toch een goede les gereden kan worden. Een complimentje komt op zo’n moment dubbel aan.”

Als de leerling de les bepaalt dan betekent dat ook dat er geen andere leerlingen worden opgehaald of thuisgebracht. “Ik laat mijn leerlingen naar één punt komen. Als de leerling het nemen van rotondes als lesdoel heeft, moet ik ook een route kiezen die rotondes bevat. Het kan niet zo zijn dat de route naar het huis van de volgende leerling de route bepaalt” zegt Roy. Hier komen ook de vier types van Kolb om de hoek kijken. “Een doener kan er goed tegen als iemand meerijdt, maar een bezinner voelt zich opgejaagd,” legt Joop uit.

Bijscholing IBKI

Joop en Roy beginnen in januari met een Unique Coaching workshop die uit twee dagdelen bestaat. “Roy verzorgt het gedeelte over de coaching, ik neem de leerstijlen en mindset voor mijn rekening”, zegt Joop. “Dit alles ondersteund met presentaties, interactieve sessies, hand-outs en specifieke leermiddelen.”

De twee zijn nog steeds bezig om van de cursus een standaard WRM-bijscholing te maken die door het IBKI wordt erkend, maar daar is tot op heden nog geen uitsluitsel over gegeven. “De workshop die wij aanbieden is totaal iets anders dan de huidige coaching- en feedbackcursussen. Onze cursus is veel completer en wij gaan veel dieper op de materie in”, zeggen de heren.

Op de vraag of de rijschoolwereld op deze nieuwe cursus zit te wachten, zeggen zij: “Daar zijn wij zeker van overtuigd, want een bewuste bestuurder is een veilige bestuurder. We zijn amper van start gegaan en de aanmeldingen stromen binnen. De eerste twee cursusdagen in januari zitten nagenoeg al vol. Het is een dag keihard werken, maar hoog rendement is gegarandeerd.”

Dit verhaal werd mede mogelijk gemaakt door Unique Coaching.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “‘We zijn geen rijinstructeurs, we zijn rijcoaches’”

Gerrit Uitbeijerse|30.12.16|23:10

citaat van deze heren: “Kijkend naar het onderwijs in het algemeen zie je dat de manier van les geven grote veranderingen heeft doorgemaakt met als resultaat zelfstandige en meer mondige leerlingen”. Ze vergeten er bij te zeggen; ” die niets meer weten en niet buiten internet kunnen” Laat internet nu net iets zijn waar je in de auto als bestuurder niet mee bezig moet zijn. Leerlingen hebben meer aan een mentor/trainer dan aan een coach. Dat sluit niet uit dat de leerling ook zelf moet denken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘We zijn geen rijinstructeurs, we zijn rijcoaches’ | RijschoolPro
Roy Somer

‘We zijn geen rijinstructeurs, we zijn rijcoaches’

Rijlessen worden nog te veel bepaald vanuit de kant van de instructeur en niet vanuit de leerling. Dat stellen rijschoolhouder-instructeur Roy Somer en voormalig instructeur Joop Jonker van praktijkgerichte verkeersleermiddelen Taal van de Weg. Samen hebben ze Unique Coaching opgericht met als doel de coachingsvaardigheden van de opleider te verbeteren.

“We willen de rijopleiders er bewust van maken dat er meer zit in een rijopleiding dan alleen instructie geven. De doorsnee rijopleiding is niet meer van deze tijd”, zegt Roy. “Een heleboel rijinstructeurs zien het rijexamen als eindpunt. Onze missie is het afleveren van een automobilist met een verhoogd bewustzijn en een steeds hogere mate van eigen verantwoordelijkheid. Daarmee kan hij zijn rijgedrag zelfstandig sturen en verder doorontwikkelen als hij solo gaat rijden.”

Specifieke behoefte

Het idee van Unique Coaching is helder: stel de leerling centraal. “Bij instructie wordt de leerling geïnstrueerd en gecorrigeerd. In het geval van coaching is het tweerichtingsverkeer”, zegt Roy. Ook leren de opleiders hun lessen aan te passen aan verschillende type leerlingen.

 

Beide heren vertelden op VerkeersPro al eerder over hun ideeën over het geven van rijles. Zij konden zich vinden in elkaars visie en besloten een samenwerking op te starten. Joop Jonker van Taal van de weg, is van mening dat rijscholen moeten inspelen op de specifieke behoefte van de leerling in plaats van leersystemen klakkeloos te projecteren op de leerling. Hij verwijst naar leerstijlen van de Amerikaanse psycholoog David A. Kolb. Door leerlingen in de lesauto globaal in verschillende hoofdgroepen in te delen, namelijk de doener, bezinner, denker en beslisser, kan er gerichter en efficiënter rijles worden gegeven.

Roy Somer heeft een paar jaar geleden, op basis van kennis en ervaring de ‘Unique Coaching Method’ (UCM) bedacht en ontwikkeld. Hij haalde hierbij veel inspiratie uit de boeken van de vooraanstaande Engelse coach John Whitmore. “Natuurlijk, soms is instructie gewoon nodig. Maar wanneer je de leerling zo veel mogelijk zelf aan de slag laat gaan en laat uitzoeken hoe hij iets moet aanpakken, zal hij het veel beter onthouden. Coaching komt van binnenuit en instructie van buiten.”

‘Laat de leerling zelf nadenken’

De meerderheid van instructeurs hanteren de instructiemethode en daar is weinig in veranderd, zien Joop en Roy. “Het onderwijs in het algemeen is in de loop van tijd behoorlijk veranderd. De leerling van nu is niet dezelfde als die van dertig jaar geleden. Ook is een leraar geen docent meer maar veel meer coach en begeleider. Kijkend naar de rijinstructeursopleiding is er weinig tot niets veranderd ten opzichte van dertig jaar geleden.”

Volgens Joop en Roy is er bij de gemiddelde rijles sprake van te veel eenrichtingsverkeer: de leraar zegt wat de leerling moet doen. “Het probleem daarbij is dat het denkproces van de leerling passief is, de verantwoordelijkheid is weg”,  zegt Roy. “Zonder verantwoordelijkheid komt er geen gedragsverandering. Stel open vragen, laat de leerling zelf nadenken.” Deze aanpak zal volgens Joop en Roy zeker leiden tot een verhoging van het slagingspercentage, dat bij Roy momenteel ligt tussen de 90 tot 100 procent.

Bij de coachende manier van lesgeven, is het uitgangspunt dat de leerling ook zelf een lesdoel kan bepalen, op basis van eerdere prestaties, of juist naar aanleiding van een wens om ergens extra te oefenen. Daarnaast geeft de leerling zichzelf een cijfer voor de behandelde lesstof. Vraag van de coach daarbij is: ‘Wat voor cijfer wil je de volgende les halen en wat moet je daarvoor doen om het te halen?’ Het antwoord van de leerling vormt dan weer een doelstelling voor de volgende les.

Stemming van leerling

Ook de stemming van een leerling kan de les bepalen. “Wanneer er bijvoorbeeld net een proefwerk slecht is gemaakt en de leerling teleurgesteld is, laat ik de leerling zelf een lesdoel bepalen met de vraag: wat wil je vandaag gaan doen?” zegt Roy. “Dit om te zorgen dat er ondanks de teleurgestelde stemming van de leerling toch een goede les gereden kan worden. Een complimentje komt op zo’n moment dubbel aan.”

Als de leerling de les bepaalt dan betekent dat ook dat er geen andere leerlingen worden opgehaald of thuisgebracht. “Ik laat mijn leerlingen naar één punt komen. Als de leerling het nemen van rotondes als lesdoel heeft, moet ik ook een route kiezen die rotondes bevat. Het kan niet zo zijn dat de route naar het huis van de volgende leerling de route bepaalt” zegt Roy. Hier komen ook de vier types van Kolb om de hoek kijken. “Een doener kan er goed tegen als iemand meerijdt, maar een bezinner voelt zich opgejaagd,” legt Joop uit.

Bijscholing IBKI

Joop en Roy beginnen in januari met een Unique Coaching workshop die uit twee dagdelen bestaat. “Roy verzorgt het gedeelte over de coaching, ik neem de leerstijlen en mindset voor mijn rekening”, zegt Joop. “Dit alles ondersteund met presentaties, interactieve sessies, hand-outs en specifieke leermiddelen.”

De twee zijn nog steeds bezig om van de cursus een standaard WRM-bijscholing te maken die door het IBKI wordt erkend, maar daar is tot op heden nog geen uitsluitsel over gegeven. “De workshop die wij aanbieden is totaal iets anders dan de huidige coaching- en feedbackcursussen. Onze cursus is veel completer en wij gaan veel dieper op de materie in”, zeggen de heren.

Op de vraag of de rijschoolwereld op deze nieuwe cursus zit te wachten, zeggen zij: “Daar zijn wij zeker van overtuigd, want een bewuste bestuurder is een veilige bestuurder. We zijn amper van start gegaan en de aanmeldingen stromen binnen. De eerste twee cursusdagen in januari zitten nagenoeg al vol. Het is een dag keihard werken, maar hoog rendement is gegarandeerd.”

Dit verhaal werd mede mogelijk gemaakt door Unique Coaching.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “‘We zijn geen rijinstructeurs, we zijn rijcoaches’”

Gerrit Uitbeijerse|30.12.16|23:10

citaat van deze heren: “Kijkend naar het onderwijs in het algemeen zie je dat de manier van les geven grote veranderingen heeft doorgemaakt met als resultaat zelfstandige en meer mondige leerlingen”. Ze vergeten er bij te zeggen; ” die niets meer weten en niet buiten internet kunnen” Laat internet nu net iets zijn waar je in de auto als bestuurder niet mee bezig moet zijn. Leerlingen hebben meer aan een mentor/trainer dan aan een coach. Dat sluit niet uit dat de leerling ook zelf moet denken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.