VRB, ledenvergadering, praktijkbegeleiding, IBKI

Praktijkbegeleiding: ‘sluit de les aan op de leerling’

Dé IBKI-manier van lesgeven bestaat niet, zegt Rob Sauvé, WRM-examinator bij IBKI. Hij gaf vrijdag voorafgaand aan de ledenvergadering van de VRB met zijn collega Marcel Disselköter tips over hoe rijinstructeurs de praktijkbegeleiding het beste kunnen afleggen. “Nergens staat beschreven wat je precies moet zeggen. Sluit je les aan op de leerling.” VRB-voorzitter Peter van Neck noemt het opheffen van de sanctie op de praktijkbegeleiding een utopie.

De presentatie van de IBKI-medewerkers zorgde voor een stevige discussie in de zaal in Beneden-Leeuwen tussen voor- en tegenstanders van de praktijkbegeleiding. De praktijkbegeleiding, het verplichte vijfjaarlijkse examen voor rijinstructeurs, levert al jaren discussie op binnen de branche. Instructeurs vinden het onzinnig dat het examen standaard tweemaal moet worden afgelegd. Ook vinden ze dat de sanctie te ver gaat: wie de praktijkbegeleiding ook de derde keer niet haalt, raakt zijn bevoegdheid kwijt en moet een herintredersstraject volgen.

Sauvé ging inhoudelijk niet in op deze punten.“De beslissing ligt bij de politiek. Wij moeten uitvoeren wat er in de wet staat.” Wel heeft IBKI al eerder aangegeven geen noodzaak te zien in een tweede praktijkbegeleiding indien de eerste praktijkbegeleiding met een voldoende is afgesloten.

‘Toneelstukje’

Daarnaast heeft een deel van de instructeurs het gevoel een toneelstukje op te moeten voeren, vanwege het protocol dat het exameninstituut IBKI gebruikt om de rijinstructeur te beoordelen. Dit beeld wil Sauvé bestrijden. Sauvé hamert erop dat de rijinstructeurs hun rijles vooral naar eigen inzicht moeten invullen en zich daarbij niet alleen maar moeten laten leiden door het beoordelingsprotocol. “Het kan best zo zijn dat jullie manier van lesgeven anders is. De bedoeling is juist dat je de competenties uit het beoordelingsprotocol laat zien, maar deze op je eigen manier invult.”

De stappen die in het beoordelingsprotocol staan, hoeven ook niet allemaal op de vaste volgorde worden afgewerkt, legt hij uit. “Een stap mag best op een ander moment worden uitgevoerd, als het maar op een logische manier in je les past. Er zijn tenslotte meerdere wegen die naar Rome leiden.” Ook ziet hij dat de meeste rijinstructeurs zinnetjes uit hun hoofd leren. “Er staat nergens beschreven wat je precies moet zeggen tijdens de les. Je hoeft tegen een leerling dus niet te zeggen dat hij ‘vlot, veilig en zelfstandig’ zijn oefening moet beheersen aan het einde van de les. Wanneer je je op deze manier laat leiden door het protocol, begint de les voor ons onlogisch te worden.”

Doelstelling

De IBKI-medewerker wijst ook op het belang van het kiezen van een reële doelstelling voor de praktijkbegeleiding, in combinatie met het aanvangsniveau van de leerling. “Soms is het belangrijk dat je de aanvangsvaardigheid van een leerling eerst op niveau brengt, voordat je verder gaat met het volgende lesonderwerp of de volgende lesstap. Wees niet bang dat je in dat geval niet alle fases van de rijles hebt doorlopen: je hebt dan waarschijnlijk wel goed lesgegeven.”

Ook binnen een onderwerp, zoals kruispunten, is het mogelijk subonderwerpen behandelen, bijvoorbeeld gecompliceerde kruispunten, vertelt Sauvé. “Het kan overigens gebeuren dat je een prima les hebt gegeven maar dat de leerling geen stap verder is gekomen. Het is dus geen vereiste dat de leerling zijn doelstelling haalt.”

‘Geen sanctie is utopie’

VRB-voorzitter Peter van Neck sprak zich tijdens de vergadering ook uit over de praktijkbegeleiding in zijn speech. De brancheverenigingen hebben dit onderwerp met de politiek in Den Haag besproken. “Het is een utopie om te denken dat dit zonder sanctie zou kunnen gaan. Dat dit niet het zwaard van Damocles moet zijn, ook dat is aan de orde. Maar geen gevolgen? Dat gaat niet werken”, zegt Van Neck. “Als men zelfs het risico durft nemen om zonder geldige papieren te gaan lesgeven, dan is het scheppen van een verwachtingspatroon dat de sanctie er helemaal vanaf gaat, niet reëel. Bij geen enkele politicus is hier draagvlak voor. Niet in de huidige Kamersamenstelling en ook niet in een nieuwe samenstelling. Zeker niet als de PVV de grootste partij zou worden, want die hebben nog nooit enige steun of reactie gegeven.”

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

9 reacties op “Praktijkbegeleiding: ‘sluit de les aan op de leerling’”

Bert van den Hoorn|16.01.17|17:11

Ik geloof ook niet dat de praktijkbegeleiding gaat verdwijnen. De slagingspercentages van de rijscholen zijn met tientallen procenten gestegen, dus het was echt hoognodig.

En ook in de praktijk van alle dag zie je de effecten, het aantal doden in het verkeer daalt gigantisch. Dus bijscholen van rijbewijsbezitters is helemaal niet nodig, dat hadden we zonder onze praktijkbegeleiding nooit voor elkaar gekregen.

Arjan van der Mooren|16.01.17|19:29

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/16/aantal-verkeersdoden-stijgt-naar-621-in-2015 Even teraanvulling op de totale onzin reactie hierboven.

Tjeerd Bijzitter|17.01.17|00:08

Bert van den Hoorn. Dit is absoluut niet waar wat u beweert. Ik denk zelfs dat u in dienst van het IBKI bent.

Tjeerd Bijzitter|17.01.17|00:08

Rob Sauve ” Sauvé ging inhoudelijk niet in op deze punten.“De beslissing ligt bij de politiek. Wij moeten uitvoeren wat er in de wet staat.” O JA? SAUVE? En dit dan? U vraagt waarom ik u doorverwijs naar brancheorganisaties.

Ook dat is vanwege bovenstaande: het is aan de rijschoolwereld zelf om zich wel of niet te organiseren en brancheorganisaties op te richten om de belangen van rijscholen te behartigen. Het rijk speelt daarin geen rol.

Tjeerd Bijzitter|17.01.17|00:11

Nou? En nu hebben we geen draagvlak meer en het IBKI zegt “dan moet je bij het ministerie zijn en het ministerie zet dat we bij de branche moeten zijn? O ja? Zullen we maar heel snel een rechtszaak beginnen? En dan Joostens met Lapetus de laan uitsturen? Zullen we alles maar even bekend maken?

Tjeerd Bijzitter|17.01.17|00:15

Praktijkbegeleiding: ‘sluit de les aan op de leerling’ O ja? En waarom is er dan een examen nodig als dit zo is? En wat zou je dan met die algemene kreet moeten doen. Hoe werkt dit dam? Praktijkbegeleiding: ‘sluit de les aan op de leerling’ Wat is de definitie van aansluiten bij de leerling?

Bert van den Hoorn|17.01.17|12:04

Denk aan je hart Arjan van der Mooren en Tjeerd Bijzitter.😎
Het was sarcastisch bedoeld, maar als het over praktijkbegeleiding gaat hangt de meerderheid in de gordijnen en krijgen ze een waas voor hun ogen.

Jan ten Brinke|19.01.17|12:29

Ik begrijp best dat men in de gordijnen vliegt.
Bij mijn eerste praktijk begeleiding, Een normale les gegeven. Examinator zeer tevreden!Gaf de boodschap, van zo blijven doen.
Bij het “Echte”Examen, zat andere Examinator continue zaken af te vinken op het protocol.
Uitslag nipt voldoende,reden ik had mij niet aan de volgorde van het protocol gehouden. Geen structuur. Uitslag formulier stond vol verbeteringen en correcties.
Ibki, wie beoordeeld jullie Examinatoren?
De verschillen zijn te groot.

Youran van Ark|28.01.17|08:34

Opzouten met je onzin Tjeerd. Lapetus is grote bullshit. Er is niks mis met dat protocol van IBKI. Er staat nergens dat je letterlijk die volgorde moet aanhouden. Het is gebaseerd op het systeem van van Gelder en daar is niets mis mee. Dat jullie als eens stel bange rietjes gaan zitten zwetsen tijdens een examen daar kan het IBKI niks aan doen. Ik vond de praktijktoetsen iig 100% meevallen. En ik heb er zeker wat van geleerd ook. Sanctie gaat te ver, maar toetsing van competenties blijft nodig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.