Uitzending Meldpunt: ‘Beslissingen CBR vaak niet te begrijpen’

De beperkingen die het CBR oplegt aan bestuurders met een medische achtergrond zijn vaak onbegrijpelijk. Ook de communicatie vanuit het bureau is ‘bar slecht’. De forse kritiek werd dinsdag geuit in het televisieprogramma Meldpunt! van Omroep MAX. De aflevering zoomt in op beperkingen die bestuurders krijgen opgelegd en de vraag in hoeverre zo’n beperking terecht is. Ook was er aandacht voor de hoge kosten van medische keuringen. Tweede Kamerlid Martijn van Helvert (CDA) gaat die naar aanleiding van de uitzending opnieuw vragen stellen aan de minister.

In het programma komen verschillende mensen aan bod bij wie het CBR een, in hun ogen, onbegrijpelijke beslissing heeft genomen of een onterechte beperking heeft opgelegd. In de studio zijn MAX-Ombudsman Jeanine Janssen, advocaat Bert Kabel en Tweede Kamerlid Martijn van Helvert (CDA) te gast.

Het CBR en het ministerie van Infrastructuur en Milieu waren niet aanwezig voor een toelichting. Wel heeft het CBR schriftelijke vragen van Meldpunt! beantwoord. De reactie is hier te lezen.

Opmerkelijke beperking

In de uitzending komt het verhaal van Geert Bruins aan bod. Geert Bruins geneest van een kleine, goedaardige tumor in zijn hersenen. Op zijn hersenscan is ook na twee jaar niets opvallends te zien. De neuroloog adviseert een rijbewijs voor onbepaalde tijd, een herkeuring vindt de arts overbodig. Maar CBR gaat niet akkoord en reageert dat Bruins zich de rest van zijn leven elke drie jaar moet laten keuren.

Het CBR zegt hierover: “Het komt voor dat een medisch specialist tegen een patiënt zegt dat hij of zij naar zijn mening geschikt is, maar dat is niet verstandig. Een arts moet hier geen uitspraken over doen of verwachtingen wekken. Helaas gebeurt dat soms wel. Het CBR neemt een besluit over iemands rijgeschiktheid en niet een arts.”

Ook wordt de situatie van Joris Knape uitgelicht. Knape is zelfstandig ondernemer en lijdt aan de zenuwziekte MS. Als zijn rijbewijs verloopt moet hij een rijtest ondergaan. Nadat hij de test in zijn eigen auto met een automatische versnelling doet, krijgt hij een opmerkelijke beperking op zijn rijbewijs, namelijk code 100: hiermee mag hij alleen privéritten maken en mag hij niet rijden voor zijn werk. Hij kan als zelfstandig ondernemer dus ook geen klant meer bezoeken.

Maanden zonder rijbewijs

“Dit valt niet uit te leggen”, zegt advocaat Bert Kabel. “Privé mag hij naar Zuid-Frankrijk rijden, maar voor zijn werk mag hij niet een uurtje binnen Nederland rijden. Doe je dat toch, dan heb je een probleem met je verzekering.” Knape heeft uiteindelijk opnieuw een rijtest afgelegd in een handgeschakelde lesauto, waardoor hij weer beroepsmatig mag rijden in een automaat. Hiervoor heeft hij wel een aantal uur rijles moeten nemen. Alles bij elkaar heeft hem dat 400 euro gekost en heeft hij als ondernemer twee maanden zonder rijbewijs gezeten.

Over de situatie van Joris Knape zegt het CBR in de schrijftelijke reactie: “Een rijtest kan in sommige gevallen worden gedaan in de eigen auto. Als je dan met een automaat komt, dan kan de deskundige concluderen dat hij niet kan vaststellen of je ook zonder automaat kan rijden (er zou bijv. iets mis kunnen zijn met de rechter arm). En daarom kan een beperking tot automaat en tot privégebruik worden opgelegd. Als het goed is, wordt dat na de rijtest uitgelegd door de deskundige. Dat lijkt, (..) hier niet goed te zijn gegaan. Daar gaan we dus aandacht aan besteden.”

Informatievoorziening ‘barslecht’

“Deze verhalen zijn buitengewoon herkenbaar”, zegt Tweede Kamerlid Martijn van Helvert (CDA). “De informatievoorziening van het CBR is barslecht. Je kunt van alles bellen en navragen, maar niemand kan je precies vertellen hoe het zit en wat je precies moet doen.”  Al eerder heeft hij de minister gevraagd of het CBR wel de juiste middelen en bevoegdheden heeft om te bepalen of iemand geschikt is om te rijden. “Er moet meer maatwerk worden geleverd. Een arts kan veel beter bepalen of iemand wel of niet genezen is. Dit geldt ook voor mensen die hun rijbewijs nog niet hebben, zoals bijvoorbeeld mensen met ADHD.”

“Hoeveel mensen zijn nu bezig met zaken waar ze eigenlijk niet mee bezig moeten zijn?”, vervolgt Van Helvert.  “Er zijn ook gevallen waar juist wel een controle had moeten plaatsvinden, maar waar die ontbrak. Het kan zijn dat het CBR niet voldoende middelen krijgt vanuit het ministerie, maar dan moet het CBR dit ook aangeven. Daarom moeten het CBR en het ministerie met elkaar om tafel gaan zitten.” Naar aanleiding van de uitzending kondigt hij aan nogmaals vragen over deze werkwijze te stellen aan het ministerie.

Terugkijken

Wie de uitzending heeft gemist, kan hier terugkijken via de NPO.

Dit artikel is bijgewerkt op 8-2-2017 om 14.50 uur.

Lees ook:

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.