Verkiezingen: dit willen de politieke partijen met de rijschoolbranche

Hoe denken politieke partijen over de toekomst van de rijschoolbranche? Wat zijn de belangrijkste thema’s uit de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen en wat moet hieraan veranderd worden om de branche gezond te krijgen? In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart vroeg VerkeersPro aan de fracties die op dit moment zitting hebben in de Tweede Kamer wat hun standpunt is ten aanzien van de rijschoolsector.

De partijen SP, VVD, D66, CDA, PvdA en GroenLinks gingen in op het verzoek om hun visie te omschrijven in ongeveer 125 woorden. Overigens is SP de enige partij waarbij de aanpak van de rijschoolbranche ook aan bod komt in het verkiezingsprogramma: “Veiligheid in de auto begint bij het aanleren van veilig rijgedrag”, zo valt te lezen in het programma. “De rijschoolbranche gaan we verbeteren: voor beunhazen is geen plaats meer en aan gesjoemel met examens maken we een einde.”

De standpunten van de politieke partijen op een rij:

SP: Praktijkbegleiding moet op de schop

Eric Smaling, SP

“Een veilig verkeer begint bij een goede rijopleiding. De SP wil daarom de rijschoolbranche verbeteren. We zien een wildgroei aan rijscholen die lang niet allemaal een goede kwaliteit leveren. Aan de andere kant is er een heel praktijkbegeleidingscircus opgetuigd dat niet in staat blijkt om rotte appels er uit te halen.

De SP wil in elk geval drie zaken verbeteren. Ten eerste moet de praktijkbegeleiding op de schop. We schrappen het examengedeelte en vervangen dat door een verplichte bijscholing waar ruimte is voor het uitwisselen van ervaringen. Ten tweede moet de opleiding verbeteren. We verhogen de toelatingseisen en we willen meer aandacht voor ondernemerschap. Ten derde pakken we sjoemelaars hard aan door actievere controles en strengere regels. Zo moet er een verbod komen op spookrijscholen.”

Eric Smaling, Tweede Kamerlid voor SP

VVD: Malafide rijscholen uitsluiten bij het CBR

“Voor een goede verkeersveiligheid zijn goede rijinstructeurs en rijscholen een must. Gelukkig werken iedere dag tal van betrokken rijinstructeurs hier hard aan. Maar in de branche zijn ook malafide rijscholen en rijinstructeurs actief die daarmee de boel voor de rest verzieken.

Het wetsvoorstel WRM is een eerste stap om de kwaliteit van de rijscholenbranche te vergroten, maar het biedt in onze ogen nog te weinig mogelijkheden om snel en effectief op te treden tegen deze wanpraktijken. De VVD is in gesprek is gegaan met alle betrokken partijen, om te kijken welke aanpassingen nodig zijn om korte metten te maken met misstanden in de branche, zoals het kunnen uitsluiten van malafide partijen bij het inschrijven bij het CBR. We willen in ieder geval dat het Nederlands als duidelijke taaleis gaat gelden.”

Barbara Visser, Tweede Kamerlid voor VVD

D66: Vooropleiding en bijscholing verbeteren

“Rijscholen en de kwaliteit van rijlessen zijn ontzettend belangrijk voor de verkeersveiligheid. Helaas is er een kleine groep rijinstructeurs die voor problemen zorgt. Dit straalt slecht af op de hele rijschoolbranche. Overtredingen moeten wat D66 betreft ook hard aangepakt worden. D66 staat open voor alle maatregelen om de rijschoolbranche weer professioneel te maken.

Verder wil D66 een spoedige herziening van de WRM, voor verbetering van de vooropleiding en bijscholing. We zetten in op scherpere toelatingseisen voor de instructeursopleiding. Ook wil D66 dat theorie en praktijk meer gecombineerd worden in de opleiding en dat het examen wordt uitgebreid met cruciale vaardigheden, zoals de dubbele bediening. Daarnaast willen wij de kwaliteit van bijscholing voor instructeurs verbeteren en komen er scherpe maatregelen ter voorkoming van fraude met de WRM-pas.” 

Salima Belhaj, Tweede Kamerlid voor D66

CDA: Harder optreden tegen fraudeurs

Martijn van Helvert, CDA“Het CDA vindt dat de rijschoolbranche een kwaliteitsimpuls nodig heeft. Wij zien het belang van goede en geactualiseerde opleidingen. Meer praktijkervaring moet daar onderdeel van zijn. Daarnaast is het belangrijk dat er meer gerichte controles worden gedaan naar rijscholen die zich niet aan de regels houden. Dat betekent harder optreden tegen fraudeurs in de rijschoolbranche. Het gaat ten slotte om onze verkeersveiligheid.

Daar is natuurlijk ook een rol weggelegd bij de sector zelf. Maar de overheid creëert de juiste randvoorwaarden. Zo is de nieuwe wet een mooi handvat. Wij zouden graag zien dat daarnaast ook de sector zelf bij het streven naar een betere kwaliteit met voorstellen komt. Het Startdocument biedt veel goede aanknopingspunten.”

Martijn van Helvert, Tweede Kamerlid voor CDA

PvdA: Gesjoemel met slagingspercentage afschaffen

Duco Hoogland, PvdA“De Partij van de Arbeid willen dat de misstanden in de rijschoolbranche zo snel mogelijk tot het verleden gaan behoren. Daarvoor zijn nieuwe stappen nodig. Allereerst moet het niet langer mogelijk zijn te frauderen bij het behalen van je theorie-examen. Daarnaast moet er meer inzicht komen in de kwaliteit van rijinstructeurs. Daarom verbieden we het inschrijven van meerdere rijscholen van één en dezelfde instructeur, om de slagingscijfers kunstmatig hoog te houden en zorgen we dat dit goed gehandhaafd wordt.

Om te zorgen voor goede instructeurs is daarnaast verplichte opleiding en bijscholing van deze instructeurs van belang. Uiteindelijk moeten instructeurs kunnen worden afgerekend op hun prestaties, maar dan dient in die bijscholing de praktijk van alledag wel centraal te staan. Nu horen we namelijk nog te vaak dat de praktische bijscholing niet veel meer inhoudt dan een afgesproken kunstje tussen lesser en instructeur.”

Duco Hoogland, Tweede Kamerlid voor PvdA

GroenLinks: Rijopleiding moet van hoge kwaliteit zijn

“GroenLinks vindt dat aan autobestuurders en motorrijders hoge eisen moeten worden gesteld. De rijopleiding moet daarom van hoge kwaliteit zijn. Daarop moet worden toegezien en het onbevoegd geven van rijlessen moet worden aangepakt. Voor potentiële leerlingen moet duidelijk zijn met welke rijschool hij of zij in zee gaat.

Daarnaast moet vanaf het begin af aan een milieubewuste rijstijl worden aangeleerd. Door toepassing van Het Nieuwe Rijden kunnen automobilisten en vrachtwagenchauffeurs de uitstoot van broeikasgassen beperken en bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in de binnensteden.”

Liesbeth van Tongeren, Tweede Kamerlid en vice-fractievoorzitter GroenLinks

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

11 reacties op “Verkiezingen: dit willen de politieke partijen met de rijschoolbranche”

Kees Foks|09.03.17|13:04

Wat een dramatische opsomming van de politieke partijen.Ik lees nergens hoe onze financiële situatie gaat verbeteren zodat er in ieder geval een modaal salaris verdiend kan worden in plaats minimumloon+.Wel eisen aan opleidingen en bijscholingen stellen maar niet de beloning er tegenover.Op dit huidige salaris niveau kun en mag je geen hoge eisen stellen. Dat weten de boven genoemde politici ook en daarom trekken ze het begrip Verkeersveiligheid uit de kast.en dat maakt elke discussie monddood.

Johan Bekenkamp|09.03.17|17:08

Nu er verkiezingen zijn proberen de politikepartijen zieltjes te winnen terwijl de wrm al jaren op de schop licht en al diversekeren uit gesteld is om niet hun vingers er aan te branden ,er wordt niet geluisterdert naar de rijscholen en instructeurs naar hun mening maar naar organisaties die dik er aan verdienen .

Fokke Hoekstra|09.03.17|20:56

Tja…, dat wordt dus ‘SP’!
Dat was ik trouwens al lang van plan!

Rij-instructeurs……, KIES ‘SP’

niels vos|09.03.17|21:31

kees ben jij een taxi chauffeur die zijn belangrijker in dit land die hebben speciale stand plaatsen dat heb jij niet je betaalt 21 procent btw extra bijtelling taxi tarieven gaan elke jaar omhoog dat regelt overheid wel taxi betaalt 6 procent btw geen bijtelling taxichauffeurs hebben rechten en jij niet dus rijinstructeurs straffen en taxichauffeurs belonen die met hun klanten omrijden dit is jouw waarde kees minder dan een taxi chauffeur in dit land dankjewel SP,VVD,D66,CDA,PvdA en GroenLinks

niels vos|09.03.17|21:51

Eric Smaling, Tweede Kamerlid voor SP Barbara Visser, Tweede Kamerlid voor VVD Salima Belhaj, Tweede Kamerlid voor D66 Martijn van Helvert, Tweede Kamerlid voor CDA Duco Hoogland, Tweede Kamerlid voor PvdA Liesbeth van Tongeren, Tweede Kamerlid en vice-fractievoorzitter GroenLinks

hebben deze personen voldoende kennis en rijervaring zijn ze getest door ibki weten ze wel wat ibki is

Gosse K|09.03.17|22:08

Nooit SP stemmen, naaien je zolang ze maar kunnen. Gewoon PVV of VVD stemmen. Stem wijs.

Richard Uljee|10.03.17|08:25

Bla bla bla

Kees Foks|10.03.17|11:48

Ik hoorde nu net op de radio een man van d 66 hij had de afgelopen weken zeker 50 scholen bezocht. Geen enkele autorijschool. Dit geeft al aan dat er geen enkele belangstelling is voor onze branche. Terwijl het klachten programma van de onderwijs sector toch wel bekend is. Alleen bij d66 kennelijk nog niet.

niels vos|10.03.17|14:48

kees we hebben geen waarde in dit land iedereen wilt je beoordelen leerlingen mede bestuurders die fouten maken ze denken dat jij moet verbeteren terwijl ze weten dat ze fout rijden je wordt door jongentjes van 14 jaar uitgescholden we zijn beste van de wereld maar maatschappij denkt dat we slaven zijn terwijl we zo goed doen moet je ook nog van politiek meer doen we willen beste voor onze leerlingen en dat de reden we zijn gewoon te goed

niels vos|16.03.17|17:44

Wie in Frankrijk zijn rijbewijs wil halen maar daar geen geld voor heeft, kan terecht bij de Franse afdeling van de sociale beweging Emmaüs.Een rijles kost gemiddeld 50 euro in Frankrijk; bij Emmaüs is dat slechts vijf euro. Voor het halen van het rijbewijs met 45 lessen zijn de leerlingen niet meer kwijt dan 300 euro. De overige kosten worden aangevuld door lokale overheden.

dit is een land die aan veiligheid denkt rijden als een opleiding beoordeelt wanneer gaan we dit in nederland zien

Rijschool JvL|06.04.17|13:32

nog even en we leiden beginnende bestuurders op met 20 jaar rij-ervaring. ja ja. meer agenten op straat welke politieke partij snapt dat. het gaat niet om de belachelijk hoge boetes maar die asociale deelnemers moeten door de agenten aangesproken worden. de struikrovers met een snelheid camara . de b.o.a’s zijn bijv Prima mensen om als verkeersagent het asociale gedrag aan te pakken. 10 minuten van je tijd doet vaak meer als een boete. Welke politieke partij wordt wakker.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.