ANWB en SWOV brengen veiligheid fietspaden in kaart

De ANWB en Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) werken aan een manier om de veiligheid van alle fietspaden in Nederland te verbeteren. Dat doen ze aan de hand van de nieuwe methode CycleRap die inzicht geeft in obstakels en gevaarlijke situaties op fietspaden. Dit jaar moet 1.100 kilometer aan fietspaden worden beoordeeld.

Jaarlijks raken 12.000 fietsers ernstig gewond in het verkeer. Het merendeel gebeurt bij een enkelvoudig ongeval. Daarvan speelt bij de helft van de gevallen de infrastructuur een rol, zoals paaltjes in de weg, stoepranden, trambanen, boomwortels of geparkeerde auto’s vlak langs het fietspad. De ANWB wil wegbeheerders meer inzicht geven in de veiligheid van de fietspaden. Hiermee moeten fietspaden op voorhand veiliger gemaakt worden en wil de ANWB voorkomen dat er pas actie wordt ondernomen nadat er ernstig ongeluk heeft plaatsgevonden.

3D-foto’s

Samen met de SWOV werkt de ANWB aan de methode CycleRAP. Hiermee wordt gemeten hoe veilig een fietspad is. Alle fietspaden in Nederland worden in kaart gebracht met 3D-foto’s, gemaakt door onder andere CycloMedia. De foto’s worden geanalyseerd en beoordeeld aan de hand van 26 kenmerken, zoals de vraag of er paaltjes op het fietspad staan, of het een vrijliggend fietspad is, hoe breed de fietsstrook is en of er scherpe bochten in de weg zitten.

De beelden worden gecombineerd met data over de verkeersdrukte op die plek. De veiligheid van het fietspad wordt vervolgens aangegeven met een schaal van vijf sterren: hoe meer sterren, hoe veiliger. De ANWB zit in het Europese samenwerkingsverband EuroRAP, dat net zulke soort analyses maakt, maar dan gericht op automobilisten.

Proef in Amsterdam

In Amsterdam wordt sinds de herfst proefgedraaid met CycleRAP. Eind mei verwachten de ANWB de resultaten. Zodra de methode af is, wordt deze aangeboden aan wegbeheerders. In 2017 wordt nog eens 1100 kilometer fietsinfrastructuur worden beoordeeld. Dit gebeurt in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland, de metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Flevoland en Waterschap Rivierland.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.