‘Rijinstructeurs moeten waarschuwen voor gehoorschade’
Rijschoolhouders moeten hun leerlingen bewust maken van het gevaar van gehoorbeschadiging bij het motorrijden. Dat stelt de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV), die deze week aandacht vraagt voor dit probleem. Het geruis van de wind kan bij motorrijders leiden tot een permanente piep in de oren. Het probleem is volgens KNMV gemakkelijk te voorkomen met oordoppen.
Arjan Everink, hoofd Verkeer en Opleiding bij de KNMV vertelde deze week in een uitzending van RTL Nieuws over de overlast van windruis en het gevaar op gehoorbeschadiging. Kleine haartjes in het binnenoor die geluidstrillingen opvangen, kunnen scheuren. De schade is niet meer te herstellen.
Rijschoolhouders
Motorrijders merken niet direct dat ze beschadiging hebben opgelopen. Dit is pas na verloop van tijd te merken. Anders is het bij bijvoorbeeld een popconcert, waarbij bezoekers direct ‘s avonds een piep in hun oor hebben.
Rijschoolhouders spelen een belangrijke rol in de bewustwording van het gevaar, stelt de KNMV. Zij kunnen voorlichting geven over het gebruik en belang van oordoppen. De schade is onomkeerbaar, maar met de juiste oordoppen wel makkelijk te voorkomen.
Oordoppen
KNMV verwijst naar cijfers van oordoppenfabrikant Alpine. Bij een snelheid van 100 kilometer per uur is het volume van de windruis onder de helm 94 decibel. Dat betekent volgens Alpina dat motorrijders maximaal een kwartier mogen rijden zonder oordoppen, voordat ze gehoorbeschadiging oplopen. Bij een snelheid van 120 kilometer per uur zou dat zeven minuten zijn.
Door de oordoppen zijn motorrijders altijd beschermd en door de filters erin kunnen zij het verkeer om hen heen nog wel horen, zeggen Alpine en KNWV
Lees ook: KNMV wil motorrijbewijs vanaf 16 jaar
Wil je ook de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:
Dat ligt eraan wat voor el cheapo helm je hebt natuurlijk. Oordoppen EN een goede helm doen wonderen. Dus geen potjes of systeem, maar gewoon integraal voor zo glad mogelijke lijnen rond het oor.
Dat doen de motorinstructeurs al die weten wat het is om met je hoofd in de extra schaal te hebben.