rijles

Meer rijinstructeurs zakken voor praktijkbegeleiding

Er zijn flink meer rijinstructeurs gezakt voor de praktijkbegeleiding ten opzichte van voorgaande jaren. In 2016 raakten 37 instructeurs hun bevoegdheid kwijt, terwijl dit aantal de drie voorgaande jaren op 16 lag. Desondanks is het percentage dat uiteindelijk de praktische bijscholing niet haalt maar klein: 1,7 procent van de 2060 instructeurs die bij IBKI hun praktische bijscholing moesten afleggen.

IBKI heeft op verzoek van de Centrale Examencommissie WRM een overzicht gemaakt van het aantal deelnemers en hun slagingspercentages van 2011 tot en met 2016 (zie onderaan bericht). Hierbij is gekeken naar de slagingspercentages voor de eerste, tweede en derde praktijkbegeleiding.

Dalende slagingspercentages

Met name bij de eerste praktische bijscholing is duidelijk een dalende trend te zien in het slagingspercentage: van rond de 90 procent in 2011 naar een krappe 60 procent in 2016. Volgens IBKI is deze daling te verklaren doordat in 2011 en 2012 de eerste praktijkbegeleiding meteen meetelde voor het verlengen van de WRM-bevoegdheid. Dit zorgde ervoor dat kandidaten vaak beter voorbereid naar de begeleiding toekwamen. In de jaren daarna zagen de rijinstructeurs de eerste praktijkbegeleiding vaak als tussentijdse toets en werd vaak gewacht op de specifieke adviezen van de examinatoren. Deze werden dan verwerkt in de tweede praktijkbegeleiding, zegt het IBKI.

Jim Schouten, directeur van IBKI, vermoedt dat de slagingspercentages van de eerste praktijkbegeleiding weer zullen toenemen zodra de nieuwe WRM wordt ingevoerd. “Hierin is namelijk de tweede praktijkbegeleiding geschrapt: rijinstructeurs leggen dan één bijscholingsrit af en als ze die niet halen, volgt direct de herkansing”, aldus Schouten.

‘Geen toneelstukje opvoeren’

Bij de tweede verplichte praktijkbegeleiding valt ook het lagere slagingspercentage op. In 2015 zakten 115 rijinstructeurs voor hun tweede bijscholingsrit, een jaar later zijn dat er 157. Zij krijgen een herkansing in de derde praktijkbegeleiding. In totaal moesten vorig jaar 123 rijinstructeurs een herkansing doen. Van hen kregen 37 het niet voor elkaar het examen succesvol af te leggen. IBKI kan niet goed verklaren waarom dit aantal beduidend hoger lag dan de voorgaande jaren, toen jaarlijks tussen de 16 en de 19 instructeurs zakten voor de praktijkbegeleiding. Een tendens wil Schouten het nog niet noemen. “Voor ons is één jaar te kort om te spreken over een trend.”

Wel zegt Schouten dat IBKI strenger let op het feit of de rijinstructeur een authentieke les geeft, en geen toneelstukje opvoert. “De examinatoren kijken kritischer naar de aanwijzingen die de instructeur geeft en of die passen bij de situatie van de les op dat moment. Als blijkt dat een instructeur de les heeft ingestudeerd en aanwijzingen geeft die niks te maken hebben met de situatie van dat moment, dan kost dat punten.”

Verzet tegen praktijkbegeleiding

Vanuit de rijschoolbranche is al jaren kritiek op de praktijkbegeleiding. De bijscholingsritten zouden onzinnig zijn en te duur. Daarnaast vinden veel instructeurs dat de sanctie die eraan vast hangt, namelijk het verliezen van de WRM-bevoegdheid, te zwaar is.

Een groep rijschoolhouders is eind vorig jaar begonnen met de actie ‘Rijscholen in Verzet’, waarbij zo veel mogelijk handtekeningen worden verzameld om de praktijkbegeleiding te veranderen. Eerst werd er ingezet op een burgerinitiatief, maar daarvoor zijn 40.000 handtekeningen nodig. Dit leek echter iets te hoog gegrepen, zeker op korte termijn. De actievoerders zetten nu in op een manifest.

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

8 reacties op “Meer rijinstructeurs zakken voor praktijkbegeleiding”

Peter Hanemaaijer|30.03.17|11:28

Bijscholing JA. Herexamen NEE!!

Jan Jordans|30.03.17|12:27

Als je een rijles wil zien zoals die normaal gegeven wordt moet er geen sanctie op staan. Stap bij een rij-instructeur in de auto en geef verbeter punten waar kan en nodig is, dan valt er iets te leren. De praktijkbegeleiding is nu een praktijk examen met als sanctie, als je het niet doet zoals IBKI wil dan moet je stoppen met rijles geven. Het maakt niet uit of klanten tevreden zijn en de resultaten boven gemiddeld goed zijn. IBKI beslist wat goed lesgeven is?

Leo Van Bruggen|30.03.17|13:08

Het verplichte protocol dwingt je tot een toneelstukje. Als je je daar niet aan houdt dan zak je ook, Wat willen ze nou eigenlijk? Hoe moet je het dan doen?

Peter van Berge|30.03.17|20:09

Kwaliteit rijscholen omhoog oke, bijscholing oke. Maar kunnen zakken terwijl je het bewijs voor je leven lang geldig haalde en enige jaren terug met terugwerkende kracht werd teruggedraaid voor 5 jaar geldigheid is toch van de zotte.

gerrit|30.03.17|22:44

Dan zijn er dus ook +/- 37 x 35 dus bjna 1300 leerlingen gedupeerd
want die zitten opeens zonder rijschool / examenvoertuig
En na een geslaagde herintreding van die gesanctioneerde rijinstructeur
zullen die leerlingen zich waarschijnlijk niet meer opnieuw daar aanmelden
( als het zich al niet als een lopend vuurtje heeft verspreid )

reken er maar op dat je na herintreding gewoon failliet bent.

Carla Foscam|30.03.17|23:28

DUS…….in 2016

37 instructeurs zonder werk, hoge autokosten en hypotheek op hun huis, na bijvoorbeeld 20 jaar lesgeven ….faillissement aanvragen.

Hoe zou meneer Schouten dat vinden als het hem zou overkomen?

Marijke Kusters|31.03.17|06:49

Her examen ook zeker ja.
Maar wat we nu moeten doen is idd gewoon een belachelijk toneelstukje opvoeren.
Als ik graag toneel had willen spelen, was ik geen rij instructrice geworden.
Als ik op die manier les zou geven, had ik zo geen enkele leerling over.
Idd, stap in de auto bij de instructeur, kijk naar het slagingspercentage enz.
Waarheidsgetrouw dus.
Zeker een minimumleeftijd om instructeur te worden bv 27jaar.
En goede ondernemers opleiding enz.enz.enz.

Zigstra de Groot|01.06.17|19:07

Ik heb een afgesloten universitaire opleiding. Ben 30 jaar tennisinstructeur geweest en 5 jaar met hoog slagingspercentage op kleine schaal mensen aan een rijbewijs geholpen.
Ben een slechte comediant en te licht bevonden voor het ambacht!
Voel me opgelicht!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meer rijinstructeurs zakken voor praktijkbegeleiding | RijschoolPro
rijles

Meer rijinstructeurs zakken voor praktijkbegeleiding

Er zijn flink meer rijinstructeurs gezakt voor de praktijkbegeleiding ten opzichte van voorgaande jaren. In 2016 raakten 37 instructeurs hun bevoegdheid kwijt, terwijl dit aantal de drie voorgaande jaren op 16 lag. Desondanks is het percentage dat uiteindelijk de praktische bijscholing niet haalt maar klein: 1,7 procent van de 2060 instructeurs die bij IBKI hun praktische bijscholing moesten afleggen.

IBKI heeft op verzoek van de Centrale Examencommissie WRM een overzicht gemaakt van het aantal deelnemers en hun slagingspercentages van 2011 tot en met 2016 (zie onderaan bericht). Hierbij is gekeken naar de slagingspercentages voor de eerste, tweede en derde praktijkbegeleiding.

Dalende slagingspercentages

Met name bij de eerste praktische bijscholing is duidelijk een dalende trend te zien in het slagingspercentage: van rond de 90 procent in 2011 naar een krappe 60 procent in 2016. Volgens IBKI is deze daling te verklaren doordat in 2011 en 2012 de eerste praktijkbegeleiding meteen meetelde voor het verlengen van de WRM-bevoegdheid. Dit zorgde ervoor dat kandidaten vaak beter voorbereid naar de begeleiding toekwamen. In de jaren daarna zagen de rijinstructeurs de eerste praktijkbegeleiding vaak als tussentijdse toets en werd vaak gewacht op de specifieke adviezen van de examinatoren. Deze werden dan verwerkt in de tweede praktijkbegeleiding, zegt het IBKI.

Jim Schouten, directeur van IBKI, vermoedt dat de slagingspercentages van de eerste praktijkbegeleiding weer zullen toenemen zodra de nieuwe WRM wordt ingevoerd. “Hierin is namelijk de tweede praktijkbegeleiding geschrapt: rijinstructeurs leggen dan één bijscholingsrit af en als ze die niet halen, volgt direct de herkansing”, aldus Schouten.

‘Geen toneelstukje opvoeren’

Bij de tweede verplichte praktijkbegeleiding valt ook het lagere slagingspercentage op. In 2015 zakten 115 rijinstructeurs voor hun tweede bijscholingsrit, een jaar later zijn dat er 157. Zij krijgen een herkansing in de derde praktijkbegeleiding. In totaal moesten vorig jaar 123 rijinstructeurs een herkansing doen. Van hen kregen 37 het niet voor elkaar het examen succesvol af te leggen. IBKI kan niet goed verklaren waarom dit aantal beduidend hoger lag dan de voorgaande jaren, toen jaarlijks tussen de 16 en de 19 instructeurs zakten voor de praktijkbegeleiding. Een tendens wil Schouten het nog niet noemen. “Voor ons is één jaar te kort om te spreken over een trend.”

Wel zegt Schouten dat IBKI strenger let op het feit of de rijinstructeur een authentieke les geeft, en geen toneelstukje opvoert. “De examinatoren kijken kritischer naar de aanwijzingen die de instructeur geeft en of die passen bij de situatie van de les op dat moment. Als blijkt dat een instructeur de les heeft ingestudeerd en aanwijzingen geeft die niks te maken hebben met de situatie van dat moment, dan kost dat punten.”

Verzet tegen praktijkbegeleiding

Vanuit de rijschoolbranche is al jaren kritiek op de praktijkbegeleiding. De bijscholingsritten zouden onzinnig zijn en te duur. Daarnaast vinden veel instructeurs dat de sanctie die eraan vast hangt, namelijk het verliezen van de WRM-bevoegdheid, te zwaar is.

Een groep rijschoolhouders is eind vorig jaar begonnen met de actie ‘Rijscholen in Verzet’, waarbij zo veel mogelijk handtekeningen worden verzameld om de praktijkbegeleiding te veranderen. Eerst werd er ingezet op een burgerinitiatief, maar daarvoor zijn 40.000 handtekeningen nodig. Dit leek echter iets te hoog gegrepen, zeker op korte termijn. De actievoerders zetten nu in op een manifest.

Wil je ook de gratis nieuwsbrief van VerkeersPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

8 reacties op “Meer rijinstructeurs zakken voor praktijkbegeleiding”

Peter Hanemaaijer|30.03.17|11:28

Bijscholing JA. Herexamen NEE!!

Jan Jordans|30.03.17|12:27

Als je een rijles wil zien zoals die normaal gegeven wordt moet er geen sanctie op staan. Stap bij een rij-instructeur in de auto en geef verbeter punten waar kan en nodig is, dan valt er iets te leren. De praktijkbegeleiding is nu een praktijk examen met als sanctie, als je het niet doet zoals IBKI wil dan moet je stoppen met rijles geven. Het maakt niet uit of klanten tevreden zijn en de resultaten boven gemiddeld goed zijn. IBKI beslist wat goed lesgeven is?

Leo Van Bruggen|30.03.17|13:08

Het verplichte protocol dwingt je tot een toneelstukje. Als je je daar niet aan houdt dan zak je ook, Wat willen ze nou eigenlijk? Hoe moet je het dan doen?

Peter van Berge|30.03.17|20:09

Kwaliteit rijscholen omhoog oke, bijscholing oke. Maar kunnen zakken terwijl je het bewijs voor je leven lang geldig haalde en enige jaren terug met terugwerkende kracht werd teruggedraaid voor 5 jaar geldigheid is toch van de zotte.

gerrit|30.03.17|22:44

Dan zijn er dus ook +/- 37 x 35 dus bjna 1300 leerlingen gedupeerd
want die zitten opeens zonder rijschool / examenvoertuig
En na een geslaagde herintreding van die gesanctioneerde rijinstructeur
zullen die leerlingen zich waarschijnlijk niet meer opnieuw daar aanmelden
( als het zich al niet als een lopend vuurtje heeft verspreid )

reken er maar op dat je na herintreding gewoon failliet bent.

Carla Foscam|30.03.17|23:28

DUS…….in 2016

37 instructeurs zonder werk, hoge autokosten en hypotheek op hun huis, na bijvoorbeeld 20 jaar lesgeven ….faillissement aanvragen.

Hoe zou meneer Schouten dat vinden als het hem zou overkomen?

Marijke Kusters|31.03.17|06:49

Her examen ook zeker ja.
Maar wat we nu moeten doen is idd gewoon een belachelijk toneelstukje opvoeren.
Als ik graag toneel had willen spelen, was ik geen rij instructrice geworden.
Als ik op die manier les zou geven, had ik zo geen enkele leerling over.
Idd, stap in de auto bij de instructeur, kijk naar het slagingspercentage enz.
Waarheidsgetrouw dus.
Zeker een minimumleeftijd om instructeur te worden bv 27jaar.
En goede ondernemers opleiding enz.enz.enz.

Zigstra de Groot|01.06.17|19:07

Ik heb een afgesloten universitaire opleiding. Ben 30 jaar tennisinstructeur geweest en 5 jaar met hoog slagingspercentage op kleine schaal mensen aan een rijbewijs geholpen.
Ben een slechte comediant en te licht bevonden voor het ambacht!
Voel me opgelicht!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.