Peter van Neck (midden)

VRB: nog steeds 7.800 rijinstructeurs te veel in Nederland

Peter van Neck (midden)

Er zijn nog steeds veel meer rijinstructeurs in Nederland dan nodig, 7.800 om precies te zijn. Dat blijkt uit een berekening van Vereniging Rijschool Belang (VRB). De brancheorganisatie reageert hiermee op eerdere berichten uit andere media waarin gesproken wordt over een ‘schreeuwend tekort’ aan rijinstructeurs. Onzin, vindt VRB-voorzitter Peter van Neck.

Volgens sommige berichten zou de vraag naar rijinstructeurs nog nooit zo hoog zijn geweest als nu. De VRB herkent dit geschetste beeld niet en maakte zelf een berekening. Conclusie: er zijn 6.200 B-rijinstructeurs nodig in Nederland, terwijl er op dit moment 14.800 instructeurs zijn geregistreerd bij IBKI.

Opleidingsinstituten

VRB-voorzitter Peter van Neck begrijpt wel waar de beweringen van grote tekorten vandaan komen. “De uitspraken komen met name uit de hoek van de opleidingsinstituten die rijinstructeurs opleiden. Zij proberen op deze manier hun klassen vol te krijgen. Dit geroeptoeter over een tekort kan gewoon niet als dit gegeven helemaal niet aan de orde is.”

Volgens de voorzitter zijn nog steeds de gevolgen voelbaar van de periode waarin het UWV veel werklozen met hulp van subsidie liet omscholen tot rijinstructeur. “We zijn nog steeds de bezig met het opruimen van de puinhopen van de UWV-instroom”, aldus Van Neck.

Leeftijdsopbouw

In de overzichten op www.rijschoolgegevens.nl is bovendien zichtbaar dat ongeveer de helft van de rijscholen die opleiden voor het B-rijbewijs hooguit tien eerste rij-examens per jaar hebben. “Zijn dit instructeurs die elders een baan hebben, parttime werken of aan het starten dan wel aan het afbouwen zijn?”, vraagt Van Neck zich hardop af.

Daarnaast heeft de VRB cijfers opgevraagd bij IBKI over de leeftijdsopbouw van de rijinstructeurs. “De grootste groep actieve rijinstructeurs zit in de leeftijd van 31 tot 55 jaar, en 12 procent van de rijinstructeurs is jonger dan 30 jaar. Deze groep zal dus nog een lange tijd van het werkzame leven in de branche zitten.” Daarbij komt volgens VRB ook nog dat de bevolking krimpt, dat met de komst van de elektrische auto minder rijlessen nodig zijn en dat inwoners uit de Randstad steeds minder het nut en de noodzaak van een eigen auto ervaren.

Personeel vinden

Dat er nog steeds een overschot is, wil volgens Van Neck niet zeggen dat het makkelijk is voor rijscholen om aan personeel te komen. Er is namelijk wél vraag naar goed opgeleide instructeurs, met name uit de hoek van de grotere rijscholen. “Ze kunnen geen fatsoenlijk opgeleid personeel vinden. Het probleem is ook dat de rijscholen het opgeleide personeel geen fatsoenlijk salaris kunnen aanbieden, omdat de lesprijs zwaar onder druk staat.”

Het echte tekort aan instructeurs ligt bij CCV. De vraag naar grote rijbewijzen neemt toe. “Deze markt trekt enorm aan, maar instructeurs voor C, D en E zijn moeilijk te vinden. Veel rijscholen hebben daarom besloten zelf hun instructeurs op te leiden voor deze categorieën.”

Lees ook: Rijschoolbranche compleet scheefgegroeid in periode 2005-2015

Onderwerpen:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VRB: nog steeds 7.800 rijinstructeurs te veel in Nederland | RijschoolPro
Peter van Neck (midden)

VRB: nog steeds 7.800 rijinstructeurs te veel in Nederland

Peter van Neck (midden)

Er zijn nog steeds veel meer rijinstructeurs in Nederland dan nodig, 7.800 om precies te zijn. Dat blijkt uit een berekening van Vereniging Rijschool Belang (VRB). De brancheorganisatie reageert hiermee op eerdere berichten uit andere media waarin gesproken wordt over een ‘schreeuwend tekort’ aan rijinstructeurs. Onzin, vindt VRB-voorzitter Peter van Neck.

Volgens sommige berichten zou de vraag naar rijinstructeurs nog nooit zo hoog zijn geweest als nu. De VRB herkent dit geschetste beeld niet en maakte zelf een berekening. Conclusie: er zijn 6.200 B-rijinstructeurs nodig in Nederland, terwijl er op dit moment 14.800 instructeurs zijn geregistreerd bij IBKI.

Opleidingsinstituten

VRB-voorzitter Peter van Neck begrijpt wel waar de beweringen van grote tekorten vandaan komen. “De uitspraken komen met name uit de hoek van de opleidingsinstituten die rijinstructeurs opleiden. Zij proberen op deze manier hun klassen vol te krijgen. Dit geroeptoeter over een tekort kan gewoon niet als dit gegeven helemaal niet aan de orde is.”

Volgens de voorzitter zijn nog steeds de gevolgen voelbaar van de periode waarin het UWV veel werklozen met hulp van subsidie liet omscholen tot rijinstructeur. “We zijn nog steeds de bezig met het opruimen van de puinhopen van de UWV-instroom”, aldus Van Neck.

Leeftijdsopbouw

In de overzichten op www.rijschoolgegevens.nl is bovendien zichtbaar dat ongeveer de helft van de rijscholen die opleiden voor het B-rijbewijs hooguit tien eerste rij-examens per jaar hebben. “Zijn dit instructeurs die elders een baan hebben, parttime werken of aan het starten dan wel aan het afbouwen zijn?”, vraagt Van Neck zich hardop af.

Daarnaast heeft de VRB cijfers opgevraagd bij IBKI over de leeftijdsopbouw van de rijinstructeurs. “De grootste groep actieve rijinstructeurs zit in de leeftijd van 31 tot 55 jaar, en 12 procent van de rijinstructeurs is jonger dan 30 jaar. Deze groep zal dus nog een lange tijd van het werkzame leven in de branche zitten.” Daarbij komt volgens VRB ook nog dat de bevolking krimpt, dat met de komst van de elektrische auto minder rijlessen nodig zijn en dat inwoners uit de Randstad steeds minder het nut en de noodzaak van een eigen auto ervaren.

Personeel vinden

Dat er nog steeds een overschot is, wil volgens Van Neck niet zeggen dat het makkelijk is voor rijscholen om aan personeel te komen. Er is namelijk wél vraag naar goed opgeleide instructeurs, met name uit de hoek van de grotere rijscholen. “Ze kunnen geen fatsoenlijk opgeleid personeel vinden. Het probleem is ook dat de rijscholen het opgeleide personeel geen fatsoenlijk salaris kunnen aanbieden, omdat de lesprijs zwaar onder druk staat.”

Het echte tekort aan instructeurs ligt bij CCV. De vraag naar grote rijbewijzen neemt toe. “Deze markt trekt enorm aan, maar instructeurs voor C, D en E zijn moeilijk te vinden. Veel rijscholen hebben daarom besloten zelf hun instructeurs op te leiden voor deze categorieën.”

Lees ook: Rijschoolbranche compleet scheefgegroeid in periode 2005-2015

Onderwerpen:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.