Manifest: ‘Rijschoolhouders moeten veilige lesauto’s aanschaffen’

IntelliSafe Auto Pilot interface

Om het goede voorbeeld te geven aan leerlingen, moeten rijschoolhouders investeren in veilige lesauto’s. Dat staat kort geformuleerd in het manifest dat 32 organisaties hebben aangeboden aan de Tweede Kamer met als doel van verkeersveiligheid een nationale prioriteit te maken.

De 32 organisaties, onder aanvoering van ANWB, SWOV, VVN en het Verbond van Verzekeraars, willen aandacht voor de verkeersveiligheid die ‘achteruit holt’. Het aantal verkeersdoden laat voor het eerst sinds jaren een stijgende lijn zien met 621 doden in 2015. Het aantal ernstig gewonden neemt al jaren toe: meer dan 21.000 in 2015. Het aantal aanrijdingen nam in één jaar met 50.000 toe tot bijna 850.000.

Ondersteunende systemen

“Alleen met een combinatie van goede infrastructuur, veilige voertuigen en verantwoordelijk gedrag kan het aantal doden en ernstig gewonden in het verkeer serieus omlaag worden gebracht”, schrijven de organisaties. Bij veilige voertuigen horen ook ondersteunende systemen voor bestuurders, ook wel ADAS (Advanced Driver Assistence systems) genoemd. Hieronder vallen onder meer ABS, rijstrookassistentie en autonoom snelwegrijden.

“Consumenten moeten beter worden geïnformeerd worden over de meerwaarde van deze systemen. Op dit moment hebben consumenten hierover nog maar weinig kennis. Daardoor zijn zij minder snel geneigd om daarin te investeren.” Ook stellen de organisaties voor om de BPM op opties die voor verhoging van de verkeersveiligheid dienen, te laten vervallen.

Voorbeeldfunctie rijschoolhouders

Daarnaast schrijft het manifest dat organisaties met een voorbeeldfunctie, zoals rijschoolhouders, moeten worden gestimuleerd te investeren in veilige auto’s bij aanschaf van nieuwe voertuigen. “Rijschoolhouders moeten ook in hun opleiding meegaan met de tijd”, zegt Rob Stomphorst, woordvoerder van VVN. “Net als in het onderwijs zouden rijschoolhouders net een niveau hoger moeten zitten dan hun leerlingen.” Ook als leerlingen na het behalen van hun rijbewijs een oudere auto kopen zonder allerlei veiligheidssystemen. “Dan nog moet de rijinstructeur het goede voorbeeld geven.”

BOVAG is een van de 32 aangesloten organisaties. Het is volgens woordvoerder Tom Huyskens nog te vroeg om over een concrete uitwerking te praten. “Dat komt aan de orde wanneer een nieuw kabinet zulke punten daadwerkelijk wil oppakken,”

Lees ook: Rijscholen wisselend over gebruik rij-assistentie 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

4 reacties op “Manifest: ‘Rijschoolhouders moeten veilige lesauto’s aanschaffen’”

Wim van Dijk|21.04.17|16:53

niet zolang geleden zijn deze systemen pas toegestaan zijn op het examen. Geen opleider of branche organisatie bied de mogenlijkheid om deze kennis op te doen.Ipv dit soort mooie beleidsstukken de wereld in te gooien is het handiger om de rijinstructeur voor te lichten en laat 1 van die 32 organisaties een opleiding ontwikkelen. Mooie dingen roepen dat een ander iets zou moeten doen is makkelijk , daadwerkelijk iets aanbieden wat werkt is beter, dan kopen wij die veilige auto,s wel

Saskia Stegeman|21.04.17|21:05

Dat zijn natuurlijk leuke plannen, maar daar moeten de financiën er wel voor zijn. Ik denk dat er toch meer gedaan moet worden met de bestuurders op de weg die al wat jaren in het bezit zijn van een rijbewijs.
Misschien die mensen laten investeren in een veilige auto.

En hoeveel leerlingen die dan les krijgen en wennen aan alle “veilige” hulpmiddelen komen daarna in een “veilige” auto te rijden.
Gaan ze juist meer brokken maken omdat ze daarop vertrouwen.

Bert van den Hoorn|24.04.17|16:56

Saskia dat klopt. Zet je Parkeersensoren maar eens uit bij het parkeren.
De meesten rijden dan door totdat ze wat horen….en dat zal dan de bumper zijn.

Rianne van Huizen|22.05.17|23:32

Wie gaat dat betalen? De oplossing voor de trieste cijfers? Een “luie” makende auto. Het is bijv. al zo dat er mensen zijn die harder gaan rijden i.c.m. winterbanden en ABS. Schijnveiligheid dus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.