SP stelt Kamervragen over oplopende wachttijden bij CBR

De SP heeft minister Melanie Schultz van Haegen gevraagd wat ze van het voorstel van de BOVAG vindt om voorrang te geven aan goed presterende rijscholen bij praktijkexamens. Tweede Kamerlid Cem Laçin stelde Kamervragen hierover naar aanleiding van berichtgeving van vakblad VerkeersPro over de opnieuw oplopende wachttijden bij het CBR.

VerkeersPro meldde vorige week dat de vraag naar rijexamens zo hard stijgt, dat de termijnen voor de praktijkexamens in ruim de helft van alle locaties worden overschreden. BOVAG pleitte naar aanleiding van de oplopende wachttijden ervoor om rijscholen voorrang te geven die doorgaans wél goed voorbereide kandidaten op examen sturen.

Malafide rijschoolhouders

Ook zou het volgens de brancheorganisatie goed zijn om te inventariseren welke rijscholen keer op keer kansloze kandidaten naar de praktijkexamens sturen. De SP wil van minister Schultz van Haegen weten wat ze doet “om te voorkomen dat malafide rijschoolhouders deze situatie uitbuiten”.

De partij wil verder dat de bewindsvrouw inzichtelijk maakt, waar de wachttijden voor het praktijkexamen de maximale wachttijd van zeven weken overschrijden of deze termijn dreigen te overschrijden. Verder wil de partij weten welke maatregelen ze gaat treffen om deze de oplopende wachttijden in te dammen.

Oplopende wachttijden

Vanwege de overschrijdingen, heeft het CBR vorig jaar zestig nieuwe examinatoren geworven. Dit jaar komen er nog eens zestig bij. Omdat de kandidaat-examinatoren een opleiding van drie tot negen maanden moeten doorlopen, verwacht het CBR pas eind dit jaar de lange wachttijden te hebben opgelost. Eerder beloofde de organisatie dat de problemen halverwege dit jaar al zouden zijn opgelost. De oplopende wachttijden bij praktijkexamens zijn al jaren een doorn in het oog van de rijschoolbranche.

Lees ook:

Auteur: Marieke Van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van RijschoolPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “SP stelt Kamervragen over oplopende wachttijden bij CBR”

Wouter Siben|04.05.17|11:03

Beetje jammer om het probleem af te schuiven op de rijscholen.

Ben ik erg benieuwd hoe dit in het vat gegoten gaat worden.

Definitie van een goede rijschool?

Hoe ga je het doen met rijscholen die mensen begeleiden met faalangst, rijangst etc. Etc. Etc

Kortom cbr loopt achter de feiten aan en reageert te laat met nieuw personeel inhuren en dan maar de rijscholen in een kwaad daglicht stellen…

Cyril Eichhorn|04.05.17|18:41

Enkele weken terug in Eindhoven: van de 15 (of meer ) beschikbare tafels met examinatoren waren er 4 bezet….. Oftewel, men geeft 11 mensen gewoon lekker vrij terwijl de wachttijden richting de 3 maanden gaan…. En ik moet het gaan uitleggen aan de leerlingen. Zeg het maar

Gavin Vos|05.05.17|15:04

Wordt bij de Bovag ook eens tijd voor een flinke reorganisatie !!

Rob Huijssen|05.05.17|19:21

Problemen en klachten mogen rijscholen blijkbaar oplossen. Examens aanvragen voor mensen die er nog niet aan toe zijn maakt wachttijd langer. Eerst gaan kijken wat er aangeleerd is, daarna kijken kan iemand rijden, dan beoordelen. Niet alleen kijken of er fouten gemaakt worden. Fouten maken doet iedereen. Ik zou ook die rijles L met examen eens van het dak gooien. Dan zie hoe iemand als bestuurder geaccepteerd wordt in het verkeer. Rijles L werkt als een rode lap op een stier in het verkeer.

Theo Beumers|06.05.17|00:45

Als je bij het CBR gaat werken heb je een fultime baan waar je partime kunt werken

Ron van Maaren|06.05.17|19:25

Het probleem is groter dan het CBR het doet voorkomen.
Prachtige lijsten met z.g. Maxmaal nog 5% beschikbare capaciteit. Wat koop je daar voor als deze niet overeen stemmen met de werkelijkheid. Vorige week kon ik examens reserveren binnen 5 dagen en de volgende mogelijkheid was 12 weken. Het stelselmatig op de oproepplaats lopen roepen “wie wil er overwerken” en dan op 3 weken een rooster openen. Kom nou toch dat leidt alleen maar tot scheve gezichten bij kandidaten. En dat ligt dan aan……..

Ron van Maaren|06.05.17|19:33

Het CBR heeft een afspraak met het Ministerie herexamens binnen 5 en eerste examens binnen 7 weken.
Alle trukkendozen worden losgetrokken om te doen voorkomen dat deze termijnen worden gehaald.
Zo hebben we een two bin system. Her en Eerste examens. Lopen de termijnen uit de pas dan worden een aantal (niet veel 5% is immers genoeg om op de lijst te komen) herexamens omgenummerd tot eerste examens. Waarmee de suggestie wordt gewekt dat het probleem opgelost is. Vervolgens wordt er overgewerkt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SP stelt Kamervragen over oplopende wachttijden bij CBR | RijschoolPro

SP stelt Kamervragen over oplopende wachttijden bij CBR

De SP heeft minister Melanie Schultz van Haegen gevraagd wat ze van het voorstel van de BOVAG vindt om voorrang te geven aan goed presterende rijscholen bij praktijkexamens. Tweede Kamerlid Cem Laçin stelde Kamervragen hierover naar aanleiding van berichtgeving van vakblad VerkeersPro over de opnieuw oplopende wachttijden bij het CBR.

VerkeersPro meldde vorige week dat de vraag naar rijexamens zo hard stijgt, dat de termijnen voor de praktijkexamens in ruim de helft van alle locaties worden overschreden. BOVAG pleitte naar aanleiding van de oplopende wachttijden ervoor om rijscholen voorrang te geven die doorgaans wél goed voorbereide kandidaten op examen sturen.

Malafide rijschoolhouders

Ook zou het volgens de brancheorganisatie goed zijn om te inventariseren welke rijscholen keer op keer kansloze kandidaten naar de praktijkexamens sturen. De SP wil van minister Schultz van Haegen weten wat ze doet “om te voorkomen dat malafide rijschoolhouders deze situatie uitbuiten”.

De partij wil verder dat de bewindsvrouw inzichtelijk maakt, waar de wachttijden voor het praktijkexamen de maximale wachttijd van zeven weken overschrijden of deze termijn dreigen te overschrijden. Verder wil de partij weten welke maatregelen ze gaat treffen om deze de oplopende wachttijden in te dammen.

Oplopende wachttijden

Vanwege de overschrijdingen, heeft het CBR vorig jaar zestig nieuwe examinatoren geworven. Dit jaar komen er nog eens zestig bij. Omdat de kandidaat-examinatoren een opleiding van drie tot negen maanden moeten doorlopen, verwacht het CBR pas eind dit jaar de lange wachttijden te hebben opgelost. Eerder beloofde de organisatie dat de problemen halverwege dit jaar al zouden zijn opgelost. De oplopende wachttijden bij praktijkexamens zijn al jaren een doorn in het oog van de rijschoolbranche.

Lees ook:

Auteur: Marieke Van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van RijschoolPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “SP stelt Kamervragen over oplopende wachttijden bij CBR”

Wouter Siben|04.05.17|11:03

Beetje jammer om het probleem af te schuiven op de rijscholen.

Ben ik erg benieuwd hoe dit in het vat gegoten gaat worden.

Definitie van een goede rijschool?

Hoe ga je het doen met rijscholen die mensen begeleiden met faalangst, rijangst etc. Etc. Etc

Kortom cbr loopt achter de feiten aan en reageert te laat met nieuw personeel inhuren en dan maar de rijscholen in een kwaad daglicht stellen…

Cyril Eichhorn|04.05.17|18:41

Enkele weken terug in Eindhoven: van de 15 (of meer ) beschikbare tafels met examinatoren waren er 4 bezet….. Oftewel, men geeft 11 mensen gewoon lekker vrij terwijl de wachttijden richting de 3 maanden gaan…. En ik moet het gaan uitleggen aan de leerlingen. Zeg het maar

Gavin Vos|05.05.17|15:04

Wordt bij de Bovag ook eens tijd voor een flinke reorganisatie !!

Rob Huijssen|05.05.17|19:21

Problemen en klachten mogen rijscholen blijkbaar oplossen. Examens aanvragen voor mensen die er nog niet aan toe zijn maakt wachttijd langer. Eerst gaan kijken wat er aangeleerd is, daarna kijken kan iemand rijden, dan beoordelen. Niet alleen kijken of er fouten gemaakt worden. Fouten maken doet iedereen. Ik zou ook die rijles L met examen eens van het dak gooien. Dan zie hoe iemand als bestuurder geaccepteerd wordt in het verkeer. Rijles L werkt als een rode lap op een stier in het verkeer.

Theo Beumers|06.05.17|00:45

Als je bij het CBR gaat werken heb je een fultime baan waar je partime kunt werken

Ron van Maaren|06.05.17|19:25

Het probleem is groter dan het CBR het doet voorkomen.
Prachtige lijsten met z.g. Maxmaal nog 5% beschikbare capaciteit. Wat koop je daar voor als deze niet overeen stemmen met de werkelijkheid. Vorige week kon ik examens reserveren binnen 5 dagen en de volgende mogelijkheid was 12 weken. Het stelselmatig op de oproepplaats lopen roepen “wie wil er overwerken” en dan op 3 weken een rooster openen. Kom nou toch dat leidt alleen maar tot scheve gezichten bij kandidaten. En dat ligt dan aan……..

Ron van Maaren|06.05.17|19:33

Het CBR heeft een afspraak met het Ministerie herexamens binnen 5 en eerste examens binnen 7 weken.
Alle trukkendozen worden losgetrokken om te doen voorkomen dat deze termijnen worden gehaald.
Zo hebben we een two bin system. Her en Eerste examens. Lopen de termijnen uit de pas dan worden een aantal (niet veel 5% is immers genoeg om op de lijst te komen) herexamens omgenummerd tot eerste examens. Waarmee de suggestie wordt gewekt dat het probleem opgelost is. Vervolgens wordt er overgewerkt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.