Lesbord, VerkeersPro

Al 2.500 reacties op WRM-enquête van VerkeersPro

De enquête die VerkeersPro onlangs onder haar lezers heeft verstuurd, heeft al zo’n 2.500 reacties opgeleverd. In aanloop naar de aanpassing van de huidige Wet Rijonderricht Motorrijtuigen (WRM), onderzoekt VerkeersPro wat haar lezers graag zien veranderen aan deze wet. 

De vaste lezers van VerkeersPro, voornamelijk rijinstructeurs en personen die op een andere manier actief zijn binnen de rijschoolbranche, hebben enkele weken geleden een uitnodiging gekregen voor het invullen van de enquête.

Opleiding en bijscholing

In de enquête worden lezers onder meer gevraagd wat de instroomeisen moeten zijn voor de opleiding tot rijinstructeur. Daarnaast vragen we hun mening over de kwaliteit van IBKI-examens. Ook komt de kwaliteit van de theoretische bijscholing aan bod, net als het thema praktijkbegeleiding.

De respondenten kunnen aangeven in hoeverre de bijscholing nuttig was en of ze het geleerde in de praktijk konden brengen. Daarnaast kunnen ze aangeven wat er moet gebeuren met de sanctie die momenteel staat op het niet succesvol afleggen van de praktijkbegeleiding.

CBR

Uiteraard komt ook het CBR aan bod. Zo wordt er onder meer gevraagd naar wat een goede oplossing zou zijn voor de lange reserveringstermijnen bij het CBR. Ook kunnen de respondenten aangeven wat ze vinden van de kwaliteit van de examinatoren. En in hoeverre moet een rijinstructeur aandacht besteden aan ADAS (Advanced Driver Assistance Systems)? Moet rijondersteuning zoals cruise control aan bod komen tijdens de rijles, of misschien zelfs tijdens het praktijkexamen?

Suggesties

Verder worden de respondenten gevraagd of ze de invoering van een Verklaring Omtrent Gedrag nuttig vinden, en of het een goed idee is dat het aantal praktijkbegeleidingen teruggebracht wordt van twee naar één: enkele punten die door het ministerie al zijn opgesteld in overleg met de brancheverenigingen.

Bij een groot deel van de vragen is het mogelijk een toelichting te geven. De redactie van VerkeersPro gaat de komende tijd de antwoorden en toelichtingen analyseren en de resultaten aan de hand van verschillende artikelen presenteren op de website.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Al 2.500 reacties op WRM-enquête van VerkeersPro”

Peter Hanemaaijer|29.06.17|12:18

Prima initiatief. Voor mijn gevoel lijken rijschoolbranche en brancheverenigingen lijnrecht tegenover elkaar te staan wat het WRM herexamen, eh pardon praktijkbegeleiding, betreft. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Al 2.500 reacties op WRM-enquête van VerkeersPro | RijschoolPro
Lesbord, VerkeersPro

Al 2.500 reacties op WRM-enquête van VerkeersPro

De enquête die VerkeersPro onlangs onder haar lezers heeft verstuurd, heeft al zo’n 2.500 reacties opgeleverd. In aanloop naar de aanpassing van de huidige Wet Rijonderricht Motorrijtuigen (WRM), onderzoekt VerkeersPro wat haar lezers graag zien veranderen aan deze wet. 

De vaste lezers van VerkeersPro, voornamelijk rijinstructeurs en personen die op een andere manier actief zijn binnen de rijschoolbranche, hebben enkele weken geleden een uitnodiging gekregen voor het invullen van de enquête.

Opleiding en bijscholing

In de enquête worden lezers onder meer gevraagd wat de instroomeisen moeten zijn voor de opleiding tot rijinstructeur. Daarnaast vragen we hun mening over de kwaliteit van IBKI-examens. Ook komt de kwaliteit van de theoretische bijscholing aan bod, net als het thema praktijkbegeleiding.

De respondenten kunnen aangeven in hoeverre de bijscholing nuttig was en of ze het geleerde in de praktijk konden brengen. Daarnaast kunnen ze aangeven wat er moet gebeuren met de sanctie die momenteel staat op het niet succesvol afleggen van de praktijkbegeleiding.

CBR

Uiteraard komt ook het CBR aan bod. Zo wordt er onder meer gevraagd naar wat een goede oplossing zou zijn voor de lange reserveringstermijnen bij het CBR. Ook kunnen de respondenten aangeven wat ze vinden van de kwaliteit van de examinatoren. En in hoeverre moet een rijinstructeur aandacht besteden aan ADAS (Advanced Driver Assistance Systems)? Moet rijondersteuning zoals cruise control aan bod komen tijdens de rijles, of misschien zelfs tijdens het praktijkexamen?

Suggesties

Verder worden de respondenten gevraagd of ze de invoering van een Verklaring Omtrent Gedrag nuttig vinden, en of het een goed idee is dat het aantal praktijkbegeleidingen teruggebracht wordt van twee naar één: enkele punten die door het ministerie al zijn opgesteld in overleg met de brancheverenigingen.

Bij een groot deel van de vragen is het mogelijk een toelichting te geven. De redactie van VerkeersPro gaat de komende tijd de antwoorden en toelichtingen analyseren en de resultaten aan de hand van verschillende artikelen presenteren op de website.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

1 reactie op “Al 2.500 reacties op WRM-enquête van VerkeersPro”

Peter Hanemaaijer|29.06.17|12:18

Prima initiatief. Voor mijn gevoel lijken rijschoolbranche en brancheverenigingen lijnrecht tegenover elkaar te staan wat het WRM herexamen, eh pardon praktijkbegeleiding, betreft. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.