Truck platooning, Volvo

Groot experiment met truck platooning vanuit haven Rotterdam

Volvo Trucks, platooning

Een groot testproject met truck platooning in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is door de Europese Commissie toegewezen als een van de vijf proeftuinen voor zelfrijdend vervoer. Vanuit de Rotterdamse haven moeten in 2020 dagelijks honderd platoons gaan rijden, wat neerkomt op ongeveer vijfhonderd vrachtwagens die via wifi en mobiel netwerk met elkaar zijn verbonden.

De European Automotive Telecom Alliance (EATA) heeft vijf projecten ingediend bij de Europese Commissie, waar vanuit Europa tien miljoen euro subsidie voor is toegekend. In Rotterdam gaat het om truck platooning, waarbij trucks via wifi en het mobiele 4G-netwerk met elkaar verbonden zijn. De voorste truck bepaalt de snelheid en de route, de volgende trucks volgen op korte afstand. Hierdoor komt er ruimte vrij op de weg. Bovendien remmen alle trucks tegelijk, waardoor schokbewegingen worden voorkomen. Dit moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer. Met truck platooning kan tot tien procent brandstof worden bespaard.

Naast de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gaat het om projecten in het Franse Lyon, de snelweg tussen Nürnberg en München in Duitsland, het Spaanse Vigo en de Antwerpse Ring. De pilotprojecten worden samengevat onder de naam Concorda.

Met standaarden werken

Harold Smeeman is verantwoordelijk voor Smart Mobillity-innovaties bij telecomaanbieder Eurofiber, een van de deelnemende bedrijven. Smeeman is daarnaast stuurgroeplid bij EATA. “Er is natuurlijk al getest met truck platooning, Rijkswaterstaat heeft de truck platooning challenge in Nederland gehouden en de efficiënte voordelen aangetoond”, vertelt Smeeman. Met dit nieuwe project moeten de testen op grotere schaal worden uitgerold.

“In samenwerking met het programma Roadmap Next Economy Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Real Life Cases programma van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat, hebben we de ambitie gesteld dat we in 2020 honderd platoons per dag willen laten rijden, wat neerkomt op vijfhonderd trucks.” De pilot richt zich in eerste instantie op peloton-rijden binnen het Rotterdamse havengebied. De volgende stap is uitbreiding binnen de Metropoolregio en daarbuiten, richting de haven van Antwerpen en de grens met Duitsland

Eind 2018 moeten de eerste vrachtauto’s in colonne de Rotterdamse haven uitrijden. Tot die tijd wordt er met name achter de schermen hard gewerkt om alles op elkaar af te stemmen, zowel qua techniek als de samenwerkende organisaties. Smeeman: “Zo kijken we samen met TNO en technische experts hoe we alle databronnen bij elkaar kunnen brengen. Belangrijk is daarbij dat de industrie met standaarden gaat werken: of het nu DAF’s, Scania’s of Volvo’s zijn die daar straks gaan rondrijden. Ze moeten allemaal in dezelfde platoon kunnen rijden.”

Chauffeurs anders opleiden

Zo zijn er nog talloze zaken die moeten worden afgestemd. “Hoe weet een bedrijf bijvoorbeeld waar een platoon plaatsvindt? En start zo’n colonne gezamenlijk op één punt, of kan een vrachtauto inhaken? En hoe worden de kosten verdeeld? Nummer twee en drie profiteren namelijk van platooning, maar iemand moet voorop rijden. De eerste truck moet dus worden gecompenseerd voor de brandstofkosten.”

Naast het bedrijfsleven zijn er ook tal van organisaties die op een bepaalde manier betrokken zijn bij truck platooning en meewerken aan het project Concorda. “Denk aan het CBR: truck platooning eist andere vaardigheden van chauffeurs. Het CBR moet nadenken over de manier waarop chauffeurs opgeleid moeten worden. Ook zijn we in gesprek met Rijkswaterstaat. Niet alle wegen zijn misschien geschikt voor dit project. Kijk naar de Merwedebrug bij Gorinchem (scheurtjes in de brugconstructie, red.), kun je daar wel vijf trucks tegelijk overheen laten rijden?”

Budget

Aan de vijf projecten hangt een kostenplaatje van 48 miljoen euro. Aan de Europese Commissie is gevraagd of het vijftig procent van de kosten wil dekken. “We krijgen subsidie. Al is dat niet de 24 miljoen euro waar we op hadden gehoopt. Er komt maximaal tien miljoen euro bijdrage vanuit de Commissie.” De vijf landen komen dinsdag bij elkaar in Brussel om te overleggen wat dit lagere budget gaat betekenen voor de vijf pilots.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat weten zeer enthousiast te zijn over het project. “Wij juichen elk initiatief op het gebied van zelfrijdend vervoer toe, waaronder ook dit project. We zijn erg blij met dit soort samenwerkingsovereenkomsten”, aldus een woordvoerder. Overigens is de rol van het ministerie in dit project nog niet duidelijk. “Dat staat nog niet vast, maar daar wordt momenteel naar gekeken.”

Lees ook:

Bekijk hier een video met uitleg over truck platooning:

Onderwerpen:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Groot experiment met truck platooning vanuit haven Rotterdam | RijschoolPro
Truck platooning, Volvo

Groot experiment met truck platooning vanuit haven Rotterdam

Volvo Trucks, platooning

Een groot testproject met truck platooning in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag is door de Europese Commissie toegewezen als een van de vijf proeftuinen voor zelfrijdend vervoer. Vanuit de Rotterdamse haven moeten in 2020 dagelijks honderd platoons gaan rijden, wat neerkomt op ongeveer vijfhonderd vrachtwagens die via wifi en mobiel netwerk met elkaar zijn verbonden.

De European Automotive Telecom Alliance (EATA) heeft vijf projecten ingediend bij de Europese Commissie, waar vanuit Europa tien miljoen euro subsidie voor is toegekend. In Rotterdam gaat het om truck platooning, waarbij trucks via wifi en het mobiele 4G-netwerk met elkaar verbonden zijn. De voorste truck bepaalt de snelheid en de route, de volgende trucks volgen op korte afstand. Hierdoor komt er ruimte vrij op de weg. Bovendien remmen alle trucks tegelijk, waardoor schokbewegingen worden voorkomen. Dit moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer. Met truck platooning kan tot tien procent brandstof worden bespaard.

Naast de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gaat het om projecten in het Franse Lyon, de snelweg tussen Nürnberg en München in Duitsland, het Spaanse Vigo en de Antwerpse Ring. De pilotprojecten worden samengevat onder de naam Concorda.

Met standaarden werken

Harold Smeeman is verantwoordelijk voor Smart Mobillity-innovaties bij telecomaanbieder Eurofiber, een van de deelnemende bedrijven. Smeeman is daarnaast stuurgroeplid bij EATA. “Er is natuurlijk al getest met truck platooning, Rijkswaterstaat heeft de truck platooning challenge in Nederland gehouden en de efficiënte voordelen aangetoond”, vertelt Smeeman. Met dit nieuwe project moeten de testen op grotere schaal worden uitgerold.

“In samenwerking met het programma Roadmap Next Economy Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Real Life Cases programma van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat, hebben we de ambitie gesteld dat we in 2020 honderd platoons per dag willen laten rijden, wat neerkomt op vijfhonderd trucks.” De pilot richt zich in eerste instantie op peloton-rijden binnen het Rotterdamse havengebied. De volgende stap is uitbreiding binnen de Metropoolregio en daarbuiten, richting de haven van Antwerpen en de grens met Duitsland

Eind 2018 moeten de eerste vrachtauto’s in colonne de Rotterdamse haven uitrijden. Tot die tijd wordt er met name achter de schermen hard gewerkt om alles op elkaar af te stemmen, zowel qua techniek als de samenwerkende organisaties. Smeeman: “Zo kijken we samen met TNO en technische experts hoe we alle databronnen bij elkaar kunnen brengen. Belangrijk is daarbij dat de industrie met standaarden gaat werken: of het nu DAF’s, Scania’s of Volvo’s zijn die daar straks gaan rondrijden. Ze moeten allemaal in dezelfde platoon kunnen rijden.”

Chauffeurs anders opleiden

Zo zijn er nog talloze zaken die moeten worden afgestemd. “Hoe weet een bedrijf bijvoorbeeld waar een platoon plaatsvindt? En start zo’n colonne gezamenlijk op één punt, of kan een vrachtauto inhaken? En hoe worden de kosten verdeeld? Nummer twee en drie profiteren namelijk van platooning, maar iemand moet voorop rijden. De eerste truck moet dus worden gecompenseerd voor de brandstofkosten.”

Naast het bedrijfsleven zijn er ook tal van organisaties die op een bepaalde manier betrokken zijn bij truck platooning en meewerken aan het project Concorda. “Denk aan het CBR: truck platooning eist andere vaardigheden van chauffeurs. Het CBR moet nadenken over de manier waarop chauffeurs opgeleid moeten worden. Ook zijn we in gesprek met Rijkswaterstaat. Niet alle wegen zijn misschien geschikt voor dit project. Kijk naar de Merwedebrug bij Gorinchem (scheurtjes in de brugconstructie, red.), kun je daar wel vijf trucks tegelijk overheen laten rijden?”

Budget

Aan de vijf projecten hangt een kostenplaatje van 48 miljoen euro. Aan de Europese Commissie is gevraagd of het vijftig procent van de kosten wil dekken. “We krijgen subsidie. Al is dat niet de 24 miljoen euro waar we op hadden gehoopt. Er komt maximaal tien miljoen euro bijdrage vanuit de Commissie.” De vijf landen komen dinsdag bij elkaar in Brussel om te overleggen wat dit lagere budget gaat betekenen voor de vijf pilots.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu laat weten zeer enthousiast te zijn over het project. “Wij juichen elk initiatief op het gebied van zelfrijdend vervoer toe, waaronder ook dit project. We zijn erg blij met dit soort samenwerkingsovereenkomsten”, aldus een woordvoerder. Overigens is de rol van het ministerie in dit project nog niet duidelijk. “Dat staat nog niet vast, maar daar wordt momenteel naar gekeken.”

Lees ook:

Bekijk hier een video met uitleg over truck platooning:

Onderwerpen:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.