Steeds meer automerken met snelheidsassistent

Op steeds meer auto’s wordt Intelligent Speed Assistance (ISA) standaard meegeleverd. De snelheid van de auto wordt automatisch of handmatig aangepast aan de geldende snelheidslimiet. ISA wordt door veel verkeersveiligheidsexperts gezien als belangrijk instrument om het aantal verkeersslachtoffers substantieel terug te dringen.

Een ISA-systeem bepaalt over het algemeen de positie van een voertuig en vergelijkt de snelheid met de ter plaatse geldende snelheidslimiet op basis van een digitale kaart of door middel van herkenning van verkeersborden. Vervolgens geeft het systeem in het voertuig feedback aan de bestuurder over de snelheidslimiet of beperkt zelfs de snelheid van het voertuig aan de hand van die snelheidslimiet.

Er zijn verschillende vormen van ISA, van puur informerende systemen tot veel dwingender varianten. Hoe ingrijpender en dwingender het systeem is, hoe minder autobestuurders zo’n systeem in hun auto willen, stelt SWOV.

Camera’s

Volvo, Mercedes en Ford zijn koplopers bij de introductie van ISA, maar ook Citroën levert het sinds kort op enkele modellen. Op enkele groter modellen van Volvo wordt ISA meegeleverd. Die past de snelheid – als de bestuurder dat wil – volledig automatisch aan de limiet aan. Dat gebeurt op basis van een database met snelheidslimieten in combinatie met camera’s die borden herkennen. Mercedes kent als optie ISA op enkele modellen en heeft nu een ‘Active Speed Limit Assist’ aangekondigd. Die past de snelheid al aan als de auto een zone met een lagere snelheid nadert.

De Citroën C3 is de eerste kleinere auto waarop ISA beschikbaar is. Het systeem toont de actuele snelheid en de snelheidslimiet en laat de bestuurder kiezen of hij zijn snelheid wil aanpassen. Volgens sommige deskundigen is dit niet de ideale aanpak, omdat een bestuurder het systeem makkelijk kan negeren.

Acceptatie

Sinds het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw is er veel onderzoek gedaan naar de effecten
van ISA op het rijgedrag en de verkeersveiligheid, meldt SWOV.  De algemene conclusie is dat ISA-systemen gunstige effecten op de rijsnelheid hebben: met ISA uitgeruste voertuigen vertonen een gemiddelde snelheidsvermindering van circa 2 tot 7 km/uur. Ook nemen snelheidsverschillen en snelheidsovertredingen af.

Toch lijkt het erop dat de bestuurders die ISA het meest ‘nodig hebben’, het minst bereid zijn er gebruik van te maken. Daarnaast bestaan er aanwijzingen dat langdurig gebruik leidt tot meer frustratie. Bij de keuze tussen rijbewijs kwijt of het systeem installeren kan de acceptatie bij bijvoorbeeld grove verkeersovertreders echter fors toenemen.

Over het algemeen stonden de testrijders aanvankelijk niet erg positief tegenover ISA-systemen, maar nadat zij het systeem hadden getest bleken de bestuurders positiever te zijn over het systeem. Vooral het nut en de ’bevrediging’ die het systeem bood, werden door de testrijders meer gewaardeerd nadat zij met ISA hadden gereden  SWOV: “Uiteindelijk kan een combinatie van voordelen (minder snelheidsboetes, comfortabeler en zuiniger rijden, optimale reistijden) het productimago wellicht verbeteren zodat ISA aantrekkelijker wordt voor de individuele bestuurder.”

Lees ook: Rijschoolhouders wisselend over gebruik rij-assistentie tijdens rijles

Onderwerpen: ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Steeds meer automerken met snelheidsassistent | RijschoolPro

Steeds meer automerken met snelheidsassistent

Op steeds meer auto’s wordt Intelligent Speed Assistance (ISA) standaard meegeleverd. De snelheid van de auto wordt automatisch of handmatig aangepast aan de geldende snelheidslimiet. ISA wordt door veel verkeersveiligheidsexperts gezien als belangrijk instrument om het aantal verkeersslachtoffers substantieel terug te dringen.

Een ISA-systeem bepaalt over het algemeen de positie van een voertuig en vergelijkt de snelheid met de ter plaatse geldende snelheidslimiet op basis van een digitale kaart of door middel van herkenning van verkeersborden. Vervolgens geeft het systeem in het voertuig feedback aan de bestuurder over de snelheidslimiet of beperkt zelfs de snelheid van het voertuig aan de hand van die snelheidslimiet.

Er zijn verschillende vormen van ISA, van puur informerende systemen tot veel dwingender varianten. Hoe ingrijpender en dwingender het systeem is, hoe minder autobestuurders zo’n systeem in hun auto willen, stelt SWOV.

Camera’s

Volvo, Mercedes en Ford zijn koplopers bij de introductie van ISA, maar ook Citroën levert het sinds kort op enkele modellen. Op enkele groter modellen van Volvo wordt ISA meegeleverd. Die past de snelheid – als de bestuurder dat wil – volledig automatisch aan de limiet aan. Dat gebeurt op basis van een database met snelheidslimieten in combinatie met camera’s die borden herkennen. Mercedes kent als optie ISA op enkele modellen en heeft nu een ‘Active Speed Limit Assist’ aangekondigd. Die past de snelheid al aan als de auto een zone met een lagere snelheid nadert.

De Citroën C3 is de eerste kleinere auto waarop ISA beschikbaar is. Het systeem toont de actuele snelheid en de snelheidslimiet en laat de bestuurder kiezen of hij zijn snelheid wil aanpassen. Volgens sommige deskundigen is dit niet de ideale aanpak, omdat een bestuurder het systeem makkelijk kan negeren.

Acceptatie

Sinds het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw is er veel onderzoek gedaan naar de effecten
van ISA op het rijgedrag en de verkeersveiligheid, meldt SWOV.  De algemene conclusie is dat ISA-systemen gunstige effecten op de rijsnelheid hebben: met ISA uitgeruste voertuigen vertonen een gemiddelde snelheidsvermindering van circa 2 tot 7 km/uur. Ook nemen snelheidsverschillen en snelheidsovertredingen af.

Toch lijkt het erop dat de bestuurders die ISA het meest ‘nodig hebben’, het minst bereid zijn er gebruik van te maken. Daarnaast bestaan er aanwijzingen dat langdurig gebruik leidt tot meer frustratie. Bij de keuze tussen rijbewijs kwijt of het systeem installeren kan de acceptatie bij bijvoorbeeld grove verkeersovertreders echter fors toenemen.

Over het algemeen stonden de testrijders aanvankelijk niet erg positief tegenover ISA-systemen, maar nadat zij het systeem hadden getest bleken de bestuurders positiever te zijn over het systeem. Vooral het nut en de ’bevrediging’ die het systeem bood, werden door de testrijders meer gewaardeerd nadat zij met ISA hadden gereden  SWOV: “Uiteindelijk kan een combinatie van voordelen (minder snelheidsboetes, comfortabeler en zuiniger rijden, optimale reistijden) het productimago wellicht verbeteren zodat ISA aantrekkelijker wordt voor de individuele bestuurder.”

Lees ook: Rijschoolhouders wisselend over gebruik rij-assistentie tijdens rijles

Onderwerpen: ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.