Het BOVAGhuis in Bunnik

‘De praktijkbegeleiding mag nooit een voorspelbaar toneelstukje worden’

Deze zomer hield VerkeersPro een enquête onder haar lezers. Hoe kijkt branchevereniging BOVAG naar deze resultaten? Sluiten de resultaten aan op de plannen die liggen in Den Haag? Volgens Tom Huyskens van BOVAG blijkt uit de resultaten van de enquête dat het gros van de rijschoolbranche het eens is met hetgeen BOVAG Rijscholen bepleit in politiek Den Haag. Lees hieronder zijn column.

“In de enquête komt naar voren dat er een veel draagvlak is voor de eis van MBO-3 als instapniveau voor de instructeursopleiding. Daarnaast wil maar liefst 85 procent van de respondenten dat een Verklaring Omtrent Gedrag verplicht wordt voor alle rijinstructeurs.

Uiteraard wil BOVAG dat de rijvaardigheid van de potentiële nieuwe instructeur grondig en tijdig wordt getoetst. Daarnaast vond 60 procent van de respondenten dat een rijinstructeur geen beginnende bestuurder mocht zijn maar een minimumleeftijd hoger dan achttien jaar of andere eisen zijn juridisch onhaalbaar. Eigenlijk blijft er na deze enquête maar één verschil van inzicht over en dat gaat over het toetsen van de praktijkbegeleiding en de sanctie daarop.

Praktijkbegeleiding rijinstructeur

Het merendeel ziet de sanctie het liefst afgeschaft. BOVAG vindt het niet meer dan vanzelfsprekend dat er periodieke toetsing plaatsvindt om te kijken of iemand z’n vak nog verstaat. Als de uitkomst van zo’n toets na meerdere pogingen onvoldoende is, dan mag daar vanzelfsprekend een sanctie op staan.

We willen met z’n allen het niveau in onze branche opkrikken en dat houdt automatisch in dat mensen die aantoonbaar de materie niet beheersen, niet in deze sector thuishoren, we hebben het tenslotte ook over de verkeersveiligheid. In de transportsector kennen we dit ook: chauffeurs die hun Code 95 niet verlengen mogen niet langer beroepsmatig rijden.

‘Voorspelbaar toneelstukje’

De praktijkbegeleiding moet grondig onder de loep genomen worden, of zelfs helemaal op de schop. Het mag nooit en te nimmer een voorspelbaar ’toneelstukje’ worden, zoals sommigen het noemen. Die voorspelbaarheid moet er dus uit en de praktijkbegeleiding moet ook daadwerkelijk op de praktijksituatie zijn toegespitst. Al met al ziet BOVAG in deze uitkomsten veel steun voor de koers die richting de politiek inmiddels al is uitgestippeld.

Het zal nog heel wat voeten in de aarde hebben en tijd vergen voordat aan alle wensen van de branche voldaan kan worden, maar we zijn al een heel eind op weg en er zijn meer politici dan ooit tevoren die de rijschoolsector nu op het oog hebben.”

Tom Huyskens, BOVAG Rijscholen

Lees ook de eerder geschreven verhalen over de uitkomsten van de enquête.

BOVAG is op 18 september met een stand aanwezig op de Lesauto Testdag in Soest. Ook neemt BOVAG deel aan de discussie met de brancheverenigingen, het CBR en IBKI. Meld je hier aan voor de workshops.

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘De praktijkbegeleiding mag nooit een voorspelbaar toneelstukje worden’ | RijschoolPro
Het BOVAGhuis in Bunnik

‘De praktijkbegeleiding mag nooit een voorspelbaar toneelstukje worden’

Deze zomer hield VerkeersPro een enquête onder haar lezers. Hoe kijkt branchevereniging BOVAG naar deze resultaten? Sluiten de resultaten aan op de plannen die liggen in Den Haag? Volgens Tom Huyskens van BOVAG blijkt uit de resultaten van de enquête dat het gros van de rijschoolbranche het eens is met hetgeen BOVAG Rijscholen bepleit in politiek Den Haag. Lees hieronder zijn column.

“In de enquête komt naar voren dat er een veel draagvlak is voor de eis van MBO-3 als instapniveau voor de instructeursopleiding. Daarnaast wil maar liefst 85 procent van de respondenten dat een Verklaring Omtrent Gedrag verplicht wordt voor alle rijinstructeurs.

Uiteraard wil BOVAG dat de rijvaardigheid van de potentiële nieuwe instructeur grondig en tijdig wordt getoetst. Daarnaast vond 60 procent van de respondenten dat een rijinstructeur geen beginnende bestuurder mocht zijn maar een minimumleeftijd hoger dan achttien jaar of andere eisen zijn juridisch onhaalbaar. Eigenlijk blijft er na deze enquête maar één verschil van inzicht over en dat gaat over het toetsen van de praktijkbegeleiding en de sanctie daarop.

Praktijkbegeleiding rijinstructeur

Het merendeel ziet de sanctie het liefst afgeschaft. BOVAG vindt het niet meer dan vanzelfsprekend dat er periodieke toetsing plaatsvindt om te kijken of iemand z’n vak nog verstaat. Als de uitkomst van zo’n toets na meerdere pogingen onvoldoende is, dan mag daar vanzelfsprekend een sanctie op staan.

We willen met z’n allen het niveau in onze branche opkrikken en dat houdt automatisch in dat mensen die aantoonbaar de materie niet beheersen, niet in deze sector thuishoren, we hebben het tenslotte ook over de verkeersveiligheid. In de transportsector kennen we dit ook: chauffeurs die hun Code 95 niet verlengen mogen niet langer beroepsmatig rijden.

‘Voorspelbaar toneelstukje’

De praktijkbegeleiding moet grondig onder de loep genomen worden, of zelfs helemaal op de schop. Het mag nooit en te nimmer een voorspelbaar ’toneelstukje’ worden, zoals sommigen het noemen. Die voorspelbaarheid moet er dus uit en de praktijkbegeleiding moet ook daadwerkelijk op de praktijksituatie zijn toegespitst. Al met al ziet BOVAG in deze uitkomsten veel steun voor de koers die richting de politiek inmiddels al is uitgestippeld.

Het zal nog heel wat voeten in de aarde hebben en tijd vergen voordat aan alle wensen van de branche voldaan kan worden, maar we zijn al een heel eind op weg en er zijn meer politici dan ooit tevoren die de rijschoolsector nu op het oog hebben.”

Tom Huyskens, BOVAG Rijscholen

Lees ook de eerder geschreven verhalen over de uitkomsten van de enquête.

BOVAG is op 18 september met een stand aanwezig op de Lesauto Testdag in Soest. Ook neemt BOVAG deel aan de discussie met de brancheverenigingen, het CBR en IBKI. Meld je hier aan voor de workshops.

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.