Jim Schouten, directeur IBKI

Directeur IBKI: ‘Uitkomsten enquête meenemen in WRM’

In de enquête die VerkeersPro afgelopen zomer hield onder rijinstructeurs kwam ook IBKI uitgebreid aan bod. Rijinstructeurs konden hun mening geven over zowel de examens tot rijinstructeur als de bijscholing. IBKI-directeur Jim Schouten geeft in een opinie op VerkeersPro zijn interpretatie van de uitkomsten. 

“VerkeersPro heeft de rijinstructeurs gevraagd naar hun mening over de WRM en over de rijexamens bij het
CBR. De respons was in elk geval hoog. Als exameninstituut valt ons op dat er genuanceerder is gereageerd
dan we de laatste tijd op internet gewend waren. Hieronder nog enkele onderwerpen die ons zijn opgevallen.

Algemene tevredenheid over de WRM

Voor ons is het verrassend dat ruim 70 procent de WRM-examens voldoende tot goed vindt. Het is bekend dat
vooral slechts nieuws nieuws is. Voor je het weet, denk je dat er helemaal niets van deugt. Het was overigens
ook de conclusie van de evaluatie van de WRM in 2013: op hoofdlijnen is de WRM op orde, maar de
scherpe kantjes moeten er zo snel mogelijk vanaf.

Hoewel we ook regelmatig kritiek horen over de opleiding tot rijinstructeur, valt op dat men ook die op hoofdlijnen
okay vindt. 80 procent is tevreden over de opleidingsinstituten en een meerderheid vindt ook de huidige stageduur
voldoende.

Theoriebijscholing

Opnieuw een verrassend positief oordeel: bijna 70 procent vindt dat de theoriebijscholing de kwaliteit van de lessen ten minste een beetje heeft verhoogd. Daarnaast werd nog gevraagd of er een examen bij moet komen bij de theoriebijscholing. Het antwoord is dan voorspelbaar: op nóg meer examens zit niemand te wachten. Interessanter is de vraag of de verplichte bijscholing zou kunnen vervallen wanneer je met een examen aantoont de vereiste kennis te bezitten.

Praktijkbegeleiding

Opnieuw valt op dat bijna de helft de praktijkbegeleiding – al dan niet in aangepaste vorm – wil handhaven.
Maar even goed vindt meer dan de helft dat de praktijkbegeleiding helemaal moet worden geschrapt en nog
meer rijinstructeurs vinden dat die niet bijdraagt aan de kwaliteit van de rijlessen. Hier wreekt zich waarschijnlijk
dat de praktijkbegeleiding onder de noemer van ´bijscholing´ toch echt een examen is.

Bij het ontwikkelen van de nieuwe WRM was men het er over eens dat alleen een vrijblijvende bijscholing niet voldoende zou zijn. En hoewel veel rijinstructeurs vinden dat de praktijkbegeleiding niet bijdraagt aan de
kwaliteit, heeft bijna 40 procent wel feedback gehad die nuttig was.

Het is goed om te kijken hoe de uitkomsten meegenomen kunnen worden bij de plannen voor toekomstige
verbeteringen van de WRM. IBKI heeft ondertussen ook de open antwoorden bekeken. De open antwoorden
op de vragen over de praktijkbegeleiding gaan we preciezer bekijken. Daar zitten zeker ook waardevolle
suggesties tussen.

Tenslotte dank aan iedereen die energie heeft gestoken in het toelichten van zijn mening over de WRM!”

Lees ook de eerder geschreven verhalen over de uitkomsten van de enquête.

IBKI is op 18 september met een stand aanwezig op de Lesauto Testdag in Soest. Daarnaast wordt een workshop gegeven met tips voor het afleggen van de praktijkbegeleiding. Ook neemt IBKI deel aan de discussie met de brancheverenigingen en het CBR. Meld je aan voor de workshops.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

2 reacties op “Directeur IBKI: ‘Uitkomsten enquête meenemen in WRM’”

Jack Joosten|29.08.17|11:24

examen bij praktijkbegeleiding? waarom? examen heb je toch al gedaan.
Bijscholing is niet vrijblijvend anders verlies je je bevoegdheid, toch?
net als een beroepschauffeur toch?
de praktijkbegeleiding op zich vind ik niet verkeerd maar kijk naar het woord begeleiding men kan ook feedback geven bij een begeleiding en er niet een praktijk afrekening met een zwaard van damocles boven je hoofd.
de spanning van een examen maakt het niet leerzaam.

Ad Spijkers|29.08.17|13:07

Het gaat al jaren over de kwaliteit van de rijinstructeur. Nu kan ik natuurlijk alleen niet oordelen over de kwaliteit van andere rijinstructeurs. Naar mijn mening en ervaring neemt de doorsnee leerling te weinig rijlessen. Als rijinstructeur probeer je te onderbouwen en te motiveren dat de leerling nog niet op het niveau is om zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. Het is dus niet de instructeur, maar de consument die bezuinigt. BTW 0% zou een bijdrage kunnen leveren!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Directeur IBKI: ‘Uitkomsten enquête meenemen in WRM’ | RijschoolPro
Jim Schouten, directeur IBKI

Directeur IBKI: ‘Uitkomsten enquête meenemen in WRM’

In de enquête die VerkeersPro afgelopen zomer hield onder rijinstructeurs kwam ook IBKI uitgebreid aan bod. Rijinstructeurs konden hun mening geven over zowel de examens tot rijinstructeur als de bijscholing. IBKI-directeur Jim Schouten geeft in een opinie op VerkeersPro zijn interpretatie van de uitkomsten. 

“VerkeersPro heeft de rijinstructeurs gevraagd naar hun mening over de WRM en over de rijexamens bij het
CBR. De respons was in elk geval hoog. Als exameninstituut valt ons op dat er genuanceerder is gereageerd
dan we de laatste tijd op internet gewend waren. Hieronder nog enkele onderwerpen die ons zijn opgevallen.

Algemene tevredenheid over de WRM

Voor ons is het verrassend dat ruim 70 procent de WRM-examens voldoende tot goed vindt. Het is bekend dat
vooral slechts nieuws nieuws is. Voor je het weet, denk je dat er helemaal niets van deugt. Het was overigens
ook de conclusie van de evaluatie van de WRM in 2013: op hoofdlijnen is de WRM op orde, maar de
scherpe kantjes moeten er zo snel mogelijk vanaf.

Hoewel we ook regelmatig kritiek horen over de opleiding tot rijinstructeur, valt op dat men ook die op hoofdlijnen
okay vindt. 80 procent is tevreden over de opleidingsinstituten en een meerderheid vindt ook de huidige stageduur
voldoende.

Theoriebijscholing

Opnieuw een verrassend positief oordeel: bijna 70 procent vindt dat de theoriebijscholing de kwaliteit van de lessen ten minste een beetje heeft verhoogd. Daarnaast werd nog gevraagd of er een examen bij moet komen bij de theoriebijscholing. Het antwoord is dan voorspelbaar: op nóg meer examens zit niemand te wachten. Interessanter is de vraag of de verplichte bijscholing zou kunnen vervallen wanneer je met een examen aantoont de vereiste kennis te bezitten.

Praktijkbegeleiding

Opnieuw valt op dat bijna de helft de praktijkbegeleiding – al dan niet in aangepaste vorm – wil handhaven.
Maar even goed vindt meer dan de helft dat de praktijkbegeleiding helemaal moet worden geschrapt en nog
meer rijinstructeurs vinden dat die niet bijdraagt aan de kwaliteit van de rijlessen. Hier wreekt zich waarschijnlijk
dat de praktijkbegeleiding onder de noemer van ´bijscholing´ toch echt een examen is.

Bij het ontwikkelen van de nieuwe WRM was men het er over eens dat alleen een vrijblijvende bijscholing niet voldoende zou zijn. En hoewel veel rijinstructeurs vinden dat de praktijkbegeleiding niet bijdraagt aan de
kwaliteit, heeft bijna 40 procent wel feedback gehad die nuttig was.

Het is goed om te kijken hoe de uitkomsten meegenomen kunnen worden bij de plannen voor toekomstige
verbeteringen van de WRM. IBKI heeft ondertussen ook de open antwoorden bekeken. De open antwoorden
op de vragen over de praktijkbegeleiding gaan we preciezer bekijken. Daar zitten zeker ook waardevolle
suggesties tussen.

Tenslotte dank aan iedereen die energie heeft gestoken in het toelichten van zijn mening over de WRM!”

Lees ook de eerder geschreven verhalen over de uitkomsten van de enquête.

IBKI is op 18 september met een stand aanwezig op de Lesauto Testdag in Soest. Daarnaast wordt een workshop gegeven met tips voor het afleggen van de praktijkbegeleiding. Ook neemt IBKI deel aan de discussie met de brancheverenigingen en het CBR. Meld je aan voor de workshops.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

2 reacties op “Directeur IBKI: ‘Uitkomsten enquête meenemen in WRM’”

Jack Joosten|29.08.17|11:24

examen bij praktijkbegeleiding? waarom? examen heb je toch al gedaan.
Bijscholing is niet vrijblijvend anders verlies je je bevoegdheid, toch?
net als een beroepschauffeur toch?
de praktijkbegeleiding op zich vind ik niet verkeerd maar kijk naar het woord begeleiding men kan ook feedback geven bij een begeleiding en er niet een praktijk afrekening met een zwaard van damocles boven je hoofd.
de spanning van een examen maakt het niet leerzaam.

Ad Spijkers|29.08.17|13:07

Het gaat al jaren over de kwaliteit van de rijinstructeur. Nu kan ik natuurlijk alleen niet oordelen over de kwaliteit van andere rijinstructeurs. Naar mijn mening en ervaring neemt de doorsnee leerling te weinig rijlessen. Als rijinstructeur probeer je te onderbouwen en te motiveren dat de leerling nog niet op het niveau is om zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. Het is dus niet de instructeur, maar de consument die bezuinigt. BTW 0% zou een bijdrage kunnen leveren!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.