Gerrit van Kouterik, CBR

‘Strenge eisen examinatoren leiden tot goed resultaat’

Rijinstructeurs laten zich in de enquête van VerkeersPro afgelopen zomer positief uit over de examinatoren van het CBR. Gerrit van Kouterik, manager Rijvaardigheid bij het CBR, schreef een opinie-artikel naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek. “Dat het streven naar kwaliteit zich uitbetaalt, horen we nu ook van rijopleiders.”

“600 examinatoren van het CBR staan elke dag klaar om te beoordelen of iemand klaar is voor het rijbewijs. Samen doen ze dat bijna 500.000 keer per jaar. Belangrijker dan de aantallen is de kwaliteit. We willen namelijk met onze examens een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid én klanten die zich goed beoordeeld en goed behandeld voelen, ook bij een negatieve uitslag.

Vakwerk

We hebben het dus over vakmanschap. Vakwerk dat ook veel rijopleiders leveren. Daarom hoor ik rijopleiders vragen waarom we in drukke tijden geen examens laten afnemen door ervaren rijopleiders. Of waarom we het niet makkelijker maken om examinator te worden, bijvoorbeeld door onze instroomeisen te verlagen. Dan is het immers gedaan met de lange doorlooptijden.

Helaas is het niet zo simpel. Een examen afnemen en besluiten of iemand klaar is voor het rijbewijs, is echt anders dan lesgeven. Je moet als examinator een kandidaat zó op zijn gemak stellen dat hij kan laten zien wat hij tijdens zijn rijopleiding heeft geleerd. Als examinator houd je tijdens de rit de sfeer ontspannen, ben je aan het beoordelen, en ben je het verkeer in de gaten aan het houden. Tegelijk verzorg je het samenspel tussen kandidaat, de opleider en jezelf. Want als instructeur ken je degene achter het stuur op een gegeven moment wel. Maar wij werken ieder examen met nieuwe klanten. Die moet je snel kunnen ‘lezen’.

Protocol

Aan het einde van de rit moet je ook op een goede manier de uitslag vertellen, en zorgen dat de boodschap geaccepteerd wordt. Terwijl het helaas nog steeds vaak geen leuke boodschap is. Lesgeven doe je vanuit je eigen referentie, examineren vanuit een strak protocol.

We hebben natuurlijk collega’s die vanuit de instructie de overstap hebben gemaakt naar het CBR. Maar lang niet iedereen vindt dat makkelijk. Ik spreek veel nieuwe collega’s die aangeven ‘dat het toch heftiger is dan ik dacht om een slechtnieuwsgesprek te voeren’. En ‘Je kent ze niet, dat is echt anders’.

Bevestiging

We stellen dus hoge eisen aan onze examinatoren. Dat dat streven naar kwaliteit zich uitbetaalt, blijkt uit de continue enquête die we houden onder onze examenkandidaten. Én we horen het nu ook van rijopleiders. In de WRM-enquête van VerkeersPro geeft 90 procent van de 2.500 respondenten aan dat de kwaliteit van de examinatoren bij het CBR voldoende tot goed is. Voor ons een bevestiging dat onze strenge eisen leiden tot een goed resultaat.

We houden daar ondanks de druk op de reserveringstermijnen aan vast. Ook al weten we dat het nog niet makkelijk is om de juiste mensen te selecteren. Er solliciteren namelijk geen examinatoren op onze vacatures. Er solliciteren onder meer rijopleiders, onderwijzers, vertegenwoordigers, sociaal werkers en ook kantoormedewerkers. Examinator zijn ze pas als wij ze hebben opgeleid.

Dit jaar leiden we zestig nieuwe collega’s op, net als vorig jaar. En ook volgend jaar zoeken we nog eens zestig examinatoren. Omdat we onze klanten goed én op tijd willen helpen.”

Gerrit van Kouterik, manager Rijvaardigheid, CBR

Lees ook de eerder geschreven verhalen over de uitkomsten van de enquête.

Het CBR is op 18 september aanwezig op de Lesauto Testdag in Soest. Het CBR geeft onder meer een workshop over de ontwikkelingen in het theorie-examen. Ook neemt het CBR deel aan de discussie met de brancheverenigingen en IBKI. Meld je aan voor de workshops.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.