Volvo XC60

Ervaar semi-autonoom rijden met Volvo op de Lesauto Testdag

Gepubliceerd op 01-09-2017 om 10:24

Steeds meer automodellen worden standaard uitgerust met functies die de rijtaak overnemen. Rijinstructeurs die willen ervaren hoe het is om zo’n semi-zelfrijdende auto te besturen, kunnen zich aanmelden voor een testrit met Volvo tijdens de Lesauto Testdag op 18 september 2017. Volvo is aanwezig met onder meer de S90 en de XC60.

Het thema van de Lesauto Testdag 2017 is ‘Rijschool van de Toekomst’. Deelnemers van de Lesauto Testdag kunnen potentiële lesauto’s testen, stands bezoeken op de beursvloer en workshops bijwonen. Daarnaast kunnen ze zelf ervaren hoe het is om in een auto te rijden met rijondersteunende systemen. Volvo stelt hiervoor twee modellen beschikbaar: de S90 en XC60, die meerdere functies hebben om de rijtaak te ondersteunen.

Ontwikkeling zelfrijdende auto

Wereldwijd werken bedrijven aan de ontwikkeling van autonoom rijden. Er worden zelfs voertuigen geproduceerd die geen stuur meer hebben. De tijd dat we achterin de auto met een kop koffie onze mail kunnen doornemen, lijkt echter nog nog ver weg. Al is het maar omdat de wetgeving dit nog niet toelaat.

In het Verdrag van Wenen uit 1968 staat bijvoorbeeld nog dat elk voertuig een bestuurder moet hebben, en dat de bestuurder zijn handen aan het stuur moet hebben. “De juridische bodem voor volledig autonoom rijden is er dus nog niet”, vertelt Rob Hoving namens Volvo. “Ook op het gebied van verzekeringen moet nog veel worden bepaald: wie is de verantwoordelijke bij een ongeval, de autofabrikant of de inzittende?”

Pilot Assist

“Wel zien we al de eerste stappen van autonoom rijden op de weg. De Volvo’s S90 en XC60 hebben meerdere functies die dit mogelijk maken. Ze zijn hiervoor uitgerust met een radar, infrarood, een camera en gps”, vertelt Hoving. Een van de functies is bijvoorbeeld de Pilot Assist. De bestuurder stelt het gewenste tijdsverschil in ten opzichte van de voorligger. De auto tast af waar de voorligger en de zijmarkeringen van de weg zich bevinden. Het vooraf ingestelde tijdsverschil wordt aangehouden via automatische aanpassing van de snelheid, terwijl de stuurhulp helpt om de auto binnen de rijstrookmarkeringen te houden. De omgeving wordt door camera’s, radar en sensoren constant gescand.

Adaptive Cruise Control is hierbij een continue ondersteunend systeem. De auto past steeds de snelheid aan, zodat er een veilige afstand wordt bewaard tot langzamere voertuigen. De automobilist kiest de gewenste snelheid en de volgafstand tot de voorligger.

Maak kans op een testrit

Rijinstructeurs die geregistreerd zijn voor de Lesauto Testdag en graag een proefrit willen maken in een van de semi-autonome modellen van Volvo, kunnen zich hiervoor aanmelden op de website van de Lesauto Testdag en daarbij de gewenste tijd selecteren. Er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus wees er snel bij.

Nog niet geregistreerd voor de Lesauto Testdag? Ga dan naar de registratiepagina en laat je gegevens achter. De Lesauto Testdag vindt 18 september plaats in en rond het Nationaal Militair Museum op voormalig vliegbasis Soesterberg.

Lees ook: Aantal registraties voor de Lesauto Testdag 2017 loopt snel op

Volvo S90
Volvo S90

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl en schrijft daarnaast voor Zelfrijdendvervoer.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.