Voertuigen Rijkswaterstaat uitgerust met blauw zwaailicht en sirene

Auto’s en motoren van Rijkswaterstaat zijn sinds 1 september officieel een hulpverleningsdienst. De medewerkers kunnen sinds vrijdag gebruikmaken van een blauw zwaailicht en een sirene. Tot op heden waren de voertuigen alleen uitgevoerd met een oranje zwaailicht. De bedoeling is dat medewerkers hierdoor sneller ter plaatse zijn bij ongelukken.

Rijkswaterstaat is tot dit besluit gekomen vanwege toenemende verkeersdrukte, de komst van spitsstroken waardoor een vluchtstrook vaak ontbreekt en het gebrek aan impact van oranje zwaailicht op het verkeer.

Proef

In vier regio’s is Rijkswaterstaat twee jaar geleden gestart met een proef waarbij weginspecteurs, na een speciale rijopleiding en een afsluitend examen, blauw zwaailicht en sirene mochten voeren. Deze proef is gestart omdat weginspecteurs steeds meer moeite hebben om als eerste ter plaatse te zijn bij een incident. Dit is volgens Rijkswaterstaat van groot belang om verdere aanrijdingen te voorkomen en de verkeersveiligheid te waarborgen voor de overige hulpverleningsdiensten.

Uit de proef blijkt dat weginspecteurs die met blauw zwaailicht en sirene rijden gemiddeld 20 procent sneller ter plaatse zijn bij incidenten op de snelweg. Landelijk zijn op dit moment 55 weginspecteurs opgeleid die met blauwe zwaailicht en sirene mogen rijden. Op termijn wil Rijkswaterstaat alle 260 weginspecteurs en 40 Officieren van Dienst hiervoor opleiden.

Ongelukken

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat hebben meerdere taken: zo zijn ze vaak als eerste ter plaatse bij een ongeluk en zorgen ze dat hulpverleners veilig hun werk kunnen doen. Als de situatie daarom vraagt, regelt hij dat de verkeerscentrale een rijstrook tijdelijk afsluit. Ook treft een weginspecteur maatregelen om na aan pech- of ongeval het verkeer weer te laten doorstromen.

Met de nieuwe bevoegdheden verbetert volgens Rijkswaterstaat de verkeersveiligheid, omdat incidenten eerder worden veiliggesteld en afgehandeld. De snellere afhandeling van ongevallen heeft bovendien een positief effect op de doorstroming en zorgt daardoor ook voor een verlaging van de filekosten.

Eigen veiligheid

De weginspecteurs die met blauw zwaailicht en sirene rijden geven daarnaast aan dat hun eigen veiligheid is verbeterd doordat ze beter zichtbaar en herkenbaar zijn. Ook ervaren ze dat weggebruikers adequaat reageren op het blauwe zwaailicht en de sirene en tijdig ruimte maken.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Voertuigen Rijkswaterstaat uitgerust met blauw zwaailicht en sirene | RijschoolPro

Voertuigen Rijkswaterstaat uitgerust met blauw zwaailicht en sirene

Auto’s en motoren van Rijkswaterstaat zijn sinds 1 september officieel een hulpverleningsdienst. De medewerkers kunnen sinds vrijdag gebruikmaken van een blauw zwaailicht en een sirene. Tot op heden waren de voertuigen alleen uitgevoerd met een oranje zwaailicht. De bedoeling is dat medewerkers hierdoor sneller ter plaatse zijn bij ongelukken.

Rijkswaterstaat is tot dit besluit gekomen vanwege toenemende verkeersdrukte, de komst van spitsstroken waardoor een vluchtstrook vaak ontbreekt en het gebrek aan impact van oranje zwaailicht op het verkeer.

Proef

In vier regio’s is Rijkswaterstaat twee jaar geleden gestart met een proef waarbij weginspecteurs, na een speciale rijopleiding en een afsluitend examen, blauw zwaailicht en sirene mochten voeren. Deze proef is gestart omdat weginspecteurs steeds meer moeite hebben om als eerste ter plaatse te zijn bij een incident. Dit is volgens Rijkswaterstaat van groot belang om verdere aanrijdingen te voorkomen en de verkeersveiligheid te waarborgen voor de overige hulpverleningsdiensten.

Uit de proef blijkt dat weginspecteurs die met blauw zwaailicht en sirene rijden gemiddeld 20 procent sneller ter plaatse zijn bij incidenten op de snelweg. Landelijk zijn op dit moment 55 weginspecteurs opgeleid die met blauwe zwaailicht en sirene mogen rijden. Op termijn wil Rijkswaterstaat alle 260 weginspecteurs en 40 Officieren van Dienst hiervoor opleiden.

Ongelukken

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat hebben meerdere taken: zo zijn ze vaak als eerste ter plaatse bij een ongeluk en zorgen ze dat hulpverleners veilig hun werk kunnen doen. Als de situatie daarom vraagt, regelt hij dat de verkeerscentrale een rijstrook tijdelijk afsluit. Ook treft een weginspecteur maatregelen om na aan pech- of ongeval het verkeer weer te laten doorstromen.

Met de nieuwe bevoegdheden verbetert volgens Rijkswaterstaat de verkeersveiligheid, omdat incidenten eerder worden veiliggesteld en afgehandeld. De snellere afhandeling van ongevallen heeft bovendien een positief effect op de doorstroming en zorgt daardoor ook voor een verlaging van de filekosten.

Eigen veiligheid

De weginspecteurs die met blauw zwaailicht en sirene rijden geven daarnaast aan dat hun eigen veiligheid is verbeterd doordat ze beter zichtbaar en herkenbaar zijn. Ook ervaren ze dat weggebruikers adequaat reageren op het blauwe zwaailicht en de sirene en tijdig ruimte maken.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.