bellen, fiets, verkeer, jongeren

Jongeren vaker betrokken bij verkeersongevallen

Kinderen en tieners raken steeds vaker betrokken bij verkeersongelukken. In het eerste half jaar van 2017 waren 3.073 kinderen tussen de 4 en 18 jaar betrokken bij een verkeersongeval. In 2014 waren dit er nog 2.612. Deze stijging van 18 procent is ‘een zorgelijke trend’ volgens verkeersveiligheidsorganisatie Smart Traffic Accident Reporting (STAR).

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Zowel het aantal verkeersdoden als ernstig gewonden bij een ongeval stijgt. Nederland stond een paar jaar geleden nog in de top 3 van veiligste landen ter wereld. Tegenwoordig bezet de verkeersveiligheid in ons land slechts een negende plaats. Met de uitkomsten van het onderzoek dat STAR hield hopen verkeersveiligheidsinstanties zoals de Nationale Politie gericht te kunnen werken om verkeersongevallen terug te dringen.

Bromfietsers verhoogt risico

In de periode januari 2014 tot november 2017 waren er in totaal 19.158 ongevallen met jongeren als bestuurder of voetganger. Wat opvalt is dat brom- en snorfietsen het meest betrokken zijn bij ongevallen. Bij maar liefst 55 procent van de ongevallen was een bromfiets betrokken. Er is een duidelijk verschil tussen jongens en meisjes. In twee derde van de gevallen in deze doelgroep is het slachtoffer een jongen, en in een derde een meisje.

Daarnaast valt op dat bijna driekwart van de ongevallen plaatsvindt in de eigen woonplaats rondom schooltijd. Volgens STAR is dit een logisch voorval. School, vrienden, en sport zijn namelijk vaak in dezelfde woonplaats te vinden. Overigens zijn wegen waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt het gevaarlijkst, hier gebeurt ruim twee derde van de ongevallen. Bovendien blijken rotondes een veilige vorm te zijn van kruispuntinrichting, slechts 8 procent van de ongelukken vindt hier plaats.

Verkeersongelukken terugdringen

STAR is een initiatief de Nationale Politie, het Verbond van Verzekeraars en verkeerskundig ICT-bureau VIA dat zich inzet voor verkeersveiligheid. In het rapport wordt er een doelgericht en concreet plan opgesteld om het aantal verkeersongelukken met kinderen en tieners te verminderen. Ten eerste moet er voorlichting gegeven worden op scholen. Daar voegt STAR aan toe dat elke doelgroep apart benaderd moet worden. Ten tweede zal er gericht verkeerstoezicht plaatsvinden, vooral op wegen met een maximale snelheid van 50 kilometer per uur. Als laatste worden potentiële verkeersongevallen vermeden door de infrastructuur te blijven verbeteren en te zorgen voor verkeersvoorzieningen. Voorbeelden van deze verkeersvoorzieningen worden niet gegeven.

Beter beeld

Alhoewel het onderzoek gebruikt maakt van geregistreerde ongevallen, ligt het totaal aantal verkeersongelukken volgens STAR veel hoger. De doelgroep fietsers is een voorbeeld waarbij niet altijd melding wordt gemaakt na een ongeval. Een beter inzicht is noodzakelijk om de problemen gericht op te lossen. Met de app MobielSchadeMelden.nl wordt gewerkt aan een compleet beeld. MobielSchadeMelden is onderdeel van Verbond voor Verzekeraars dat informatie doorspeelt naar verkeersveiligheidsinstanties.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.

Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Jongeren vaker betrokken bij verkeersongevallen | RijschoolPro
bellen, fiets, verkeer, jongeren

Jongeren vaker betrokken bij verkeersongevallen

Kinderen en tieners raken steeds vaker betrokken bij verkeersongelukken. In het eerste half jaar van 2017 waren 3.073 kinderen tussen de 4 en 18 jaar betrokken bij een verkeersongeval. In 2014 waren dit er nog 2.612. Deze stijging van 18 procent is ‘een zorgelijke trend’ volgens verkeersveiligheidsorganisatie Smart Traffic Accident Reporting (STAR).

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Zowel het aantal verkeersdoden als ernstig gewonden bij een ongeval stijgt. Nederland stond een paar jaar geleden nog in de top 3 van veiligste landen ter wereld. Tegenwoordig bezet de verkeersveiligheid in ons land slechts een negende plaats. Met de uitkomsten van het onderzoek dat STAR hield hopen verkeersveiligheidsinstanties zoals de Nationale Politie gericht te kunnen werken om verkeersongevallen terug te dringen.

Bromfietsers verhoogt risico

In de periode januari 2014 tot november 2017 waren er in totaal 19.158 ongevallen met jongeren als bestuurder of voetganger. Wat opvalt is dat brom- en snorfietsen het meest betrokken zijn bij ongevallen. Bij maar liefst 55 procent van de ongevallen was een bromfiets betrokken. Er is een duidelijk verschil tussen jongens en meisjes. In twee derde van de gevallen in deze doelgroep is het slachtoffer een jongen, en in een derde een meisje.

Daarnaast valt op dat bijna driekwart van de ongevallen plaatsvindt in de eigen woonplaats rondom schooltijd. Volgens STAR is dit een logisch voorval. School, vrienden, en sport zijn namelijk vaak in dezelfde woonplaats te vinden. Overigens zijn wegen waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt het gevaarlijkst, hier gebeurt ruim twee derde van de ongevallen. Bovendien blijken rotondes een veilige vorm te zijn van kruispuntinrichting, slechts 8 procent van de ongelukken vindt hier plaats.

Verkeersongelukken terugdringen

STAR is een initiatief de Nationale Politie, het Verbond van Verzekeraars en verkeerskundig ICT-bureau VIA dat zich inzet voor verkeersveiligheid. In het rapport wordt er een doelgericht en concreet plan opgesteld om het aantal verkeersongelukken met kinderen en tieners te verminderen. Ten eerste moet er voorlichting gegeven worden op scholen. Daar voegt STAR aan toe dat elke doelgroep apart benaderd moet worden. Ten tweede zal er gericht verkeerstoezicht plaatsvinden, vooral op wegen met een maximale snelheid van 50 kilometer per uur. Als laatste worden potentiële verkeersongevallen vermeden door de infrastructuur te blijven verbeteren en te zorgen voor verkeersvoorzieningen. Voorbeelden van deze verkeersvoorzieningen worden niet gegeven.

Beter beeld

Alhoewel het onderzoek gebruikt maakt van geregistreerde ongevallen, ligt het totaal aantal verkeersongelukken volgens STAR veel hoger. De doelgroep fietsers is een voorbeeld waarbij niet altijd melding wordt gemaakt na een ongeval. Een beter inzicht is noodzakelijk om de problemen gericht op te lossen. Met de app MobielSchadeMelden.nl wordt gewerkt aan een compleet beeld. MobielSchadeMelden is onderdeel van Verbond voor Verzekeraars dat informatie doorspeelt naar verkeersveiligheidsinstanties.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur bij RijschoolPro.nl en daarnaast rijinstructeur.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.